Uit de kunst: foto's van telefoons niet toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Uit de kunst: foto's van telefoons niet toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:25

3) Het plaatsen van foto's gemaakt met een telefoon is niet toegestaan. Deze foto's zijn dusdanig klein, of slecht van kwaliteit dat het absoluut niet CB/UK waardig is.

Wat nou als ze groot zijn en wel goed van kwaliteit en daarom wel UK waardig?
Er is zojuist een topic gesloten waarbij je in eerste instantie echt niet zou zeggen dat het een foto was met een telefoon gemaakt.
Hij was groot en helder, en iig geen slechte kwaliteit.

Dus ik vind niet echt dat dit moet gelden voor alle telefoons.
Ik bedoel: wat nou als je geen geld hebt voor een camera EN een telefoon, maar je wil wel opbouwend commentaar erop?
Dan mag je dus nooit op UK plaatsen ookal is die camera die op je mobiel zit zefs van betere kwaliteit dan een slechte gewone camera(en dat mag dan weer wel)
De camera's die op telefoons zitten worden ook namelijk steeds beter, daarom vind ik deze regel niet meer voor alle telefoons gelden.

Tuurlijk snap ik het wel dat als de ene met de telefoon wel mag, dat de ander zegt van ja en waarom die dan niet? Maar ik vind toch als iemand een foto plaatst en hij is echt van slechte kwaliteit dat het niet uitmaakt of het van een mobieltje is of een gewone camera: hij moet gewoon gesloten worden want er kan geen commentaar op gegeven worden, en andersom.

Wat vinden jullie? Lachen

MerelxG_R

Re: Uit de kunst: foto's van telefoons niet toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:28

Ja ik vind dat ook. Bij sommige @ work topics op zo, kan ik soms niet zien dat ze met een telefoon gemaakt zijn. als ze nou super wazig zijn oke dan vind ik het ook niet kunnen ( en je kunt geen commetaar geven ) maar duidelijke vind ik dat eiegnlijk wel moeten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:30

Is dat geen regel die gemaakt is toen de telefoons uitgerust waren met een 1 megapixel camera?

Tegenwoordig heb je camera's van 5 megapixels, radio, mp3 spelers, waar je toevallig ook nog mee kunt bellen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:32

Hmmmm ja, nu de camera's in telefoons steeds beter worden een leuk puntje van discussie, lijkt me. Als ik naar mijn eigen telefoon kijk; die levert foto's die kwalitatief beter zijn dan wat je soms op UK of CB aantreft. Sterker nog, ik was eerst van plan een compactcamera te kopen voor naast mijn DSLR, maar ik heb gezien de kwaliteit van de camera in mijn telefoon besloten dit (voorlopig?) niet te doen.

Echter; waar leg je de grens? Het lijkt me logisch dat overduidelijk telefoonkwaliteit niet gewenst is op UK, maar de grens leggen bij "overduidelijk telefoonkwaliteit" is nogal vaag. De één heeft sowieso al een ander beeld bij kwaliteit dan een ander.

Lijst met "toegestane modellen" maken? Lijkt me ook geen goed idee. Naast dat zoiets bijgehouden moet worden, hier weer: waar leg je die grens? En daarnaast zijn er natuurlijk bergen mensen die met hun geweldige 5 megapixel telefooncamera's nog steeds kwalitatief (puur foto-kwaliteit) teleurstellend materiaal afleveren.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:52

Tegenwoordig doen telefooncamera's qua kwaliteit bijna niet meer onder voor een gewone fotocamera. Dit doet mij altijd denken aan een artikel in de National Geographic. Daar stond een keer een reportage in over foto's die met een doodnormale telefooncamera waren gemaakt. Nou, je zag het verschil _echt_ niet!

Met een kwalitatief erg goede fotocamera kun je prutfoto's maken en met een relatief eenvoudige telefooncamera kun je geweldige "National Geographic"-waardige foto's maken. Het materiaal waar je mee werkt zou geen criterium mogen zijn, het gaat om degene die het apparaat bedient.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:54

Ik zag vanmiddag nog een foto gemaakt met de nokia n95 bij uk, nou die was echt net zo mooi als foto's die je maakt met een normale fotocamera

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:56

Het aantal megapixels is niet de enige reden voor de mindere fotokwaliteit van telefoontoestellen. Een lens met een diameter van een speldeknop heeft nou eenmaal veel minder lichtopbrengst dan de de lens van een gewone camera. Foto's van een telefoon zijn dus veel donkerder dan die van een gewone camera.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:04

Het bewuste topic is van mij, en ja, ik vind het ook een onzinnige regel in deze tijd. Als ik bij mijn topic niet erbij had vermeld dat het een foto met een telefoon was geweest was het topic niet gesloten want je ziet het verschil bijna niet. Snap dat regels er zijn om gehandhaafd te worden, maar als de kwaliteit goed is zie ik het probleem niet. Ik weet wel dat ik in het vervolg niet meer ga vermelden waarmee een foto gemaakt is Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:10

Karl66 schreef:
Het aantal megapixels is niet de enige reden voor de mindere fotokwaliteit van telefoontoestellen. Een lens met een diameter van een speldeknop heeft nou eenmaal veel minder lichtopbrengst dan de de lens van een gewone camera. Foto's van een telefoon zijn dus veel donkerder dan die van een gewone camera.

Ja, dus? Dat gaat tegenwoordig echt niet meer op. Zie het topic met de foto van Kjoetie maar. Hele heldere, absoluut niet te donkere foto. Deze foto had net zo goed met een normale camera gemaakt kunnen zijn. Als je het niet had geweten had je het ook niet gezien.
Het is nog altijd degene die het apparaat bedient die bepaalt of het een goede foto wordt of niet. Dat heeft weinig tot niets met materiaal te maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:16

3) Het plaatsen van foto's gemaakt met een telefoon is niet toegestaan. Deze foto's zijn dusdanig klein, of slecht van kwaliteit dat het absoluut niet CB/UK waardig is.

dit staat dus in een regel, maar die foto van kjoetie vind ik gewoon erg mooi en zou, als ze zelf niet gezegd had, niet geweten hebben dat niet met een " echte" camera maar met gsm gemaakt was

vind dus dat regel moet worden, foto`s met slechte kwaliteit niet toegestaan, niet alleen foto`s van gsm

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:24

Misschien zou het beter zijn om een regel te maken over de kwaliteit van een foto? Als een foto bewogen/onderbelicht etc. is dat dan overwogen kan worden een topic te sluiten? Mijn vriend heeft ook een Nokia N95 en de camera die daarin zit is net zo goed als mijn 'gewone' digitiale camera en hij kan met geen van beide camera's mooie foto's maken Clown (om aan te geven dat ook veel afhangt van de fotograaf Knipoog )
Veel telefoons hebben nog wel camera's die niet zulke mooie foto's kunnen maken maar de nieuwere typen doen bijna niet meer onder voor een simpele digitale camera. Daarnaast heb ik ook wel foto's van kunstwerken voorbij zien komen gemaakt met een webcam waarvan de kwaliteit ook behoorlijk slecht was (foto dan)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:40

Mijn mening werd in deze niet gevraagd Knipoog maar ik zal toch even uit leggen waar die regel vandaan komt.

Op het moment dat die regel gestelt is werden veel foto's geplaatst welke gemaakt werden met een 1 of 2 megapixel telefooncameratje. Daarnaast was het gros van de foto's ondoordacht en gewoon voor de leuk.

Inmiddels is de kwaliteit van de camera's flink verbeterd, maar voor mij persoonlijk betekend dat dan niet meteen dat een foto UK/CB waardig is. Een telefoon is er om te bellen. De camera die er op zit is voor snapshots. Dingen als sluitertijd, diafragma, witbalans etc. zijn op telefoons (meen ik?) niet in te stellen. Wanneer je (en zo denk ik er over he) serieus/leuk bezig wilt zijn met fotograferen heb je een toestel wat er voor bedoeld is om te fotograferen. Met een compactcamertje of een (D)SRL. Zie het als een A4 portret willen tekenen met een stuk grof stoepkrijt. Je bent dan zo beperkt weinig opties en werkruimte, dat het apparaat eigenlijk uit zijn oorspronkelijke definitie getrokken wordt. Bovendien heeft het voor mijn gevoel ook een hele hoop te doen met instelling en met wat je graag wilt doen/wilt leren. (voorbeeld; foto's welke geplaatst worden met 'kijk mijn hond eens' gaan naar [BB], want we zien liever dat de TS zelf om commentaar en onderbouwe reacties vraagt.)

Sommige camera's op telefoons hebben inderdaad een degelijke kwaliteit, maar er zijn er ook voldoende die dat niet hebben. Een tussen regel is niet handig. Een kwaliteits regel ook niet echt, want als mod zijnde wil ik niet beslissen of een bepaalde foto of tekening wel of niet UK/CB waardig is. Een minimaal aantal megapixels stellen is ook geen optie, gezien dat niet altijd veel uit maakt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:04

Je kan ook zelf een fototoestel maken. Een kartonnen doos, daar lichtgevoelig materiaal in, een gaatje (lens) in de doos, en voila, daar heb je (het principe van) een fototoestel waar je een foto mee kunt maken.
Je kan niks instellen (ja, de hoeveelheid licht die op het lichtgevoelige materiaal valt) en toch fotograferen ('schrijven met licht'). Daar kunnen hele leuke plaatjes uitkomen...
Levert dat dan mindere/slechtere foto's op dan die geschoten worden met een dure digitale spiegelreflexcamera? Is degene die fotografeert met een "doos" een minder gemotiveerde fotograaf dan iemand met een dure (D)SRL?
Nee, of een foto goed (wat is goed?), UK/CB-waardig enz. is hangt nog altijd af van degene die "schrijft met licht", niet van het middel wat daarvoor gebruikt wordt.

Zolang er moeite is gedaan voor een foto, zolang de gemaakte foto's "doordacht" (wanneer is iets doordacht en wanneer niet? Dat is ook persoonlijk) zijn en niet alleen voor de leuk, wie ben je dan om het materiaal te beoordelen? Het gaat toch om het resultaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:09

Karl66 schreef:

Dát slaat natuurlijk nergens op. Natuurlijk is het zo dat ze kwalitatief nog altijd minder zijn dan met een "gewone" camera, maar DONKERDER? Nee. Mits er genoeg licht is absoluut niet. Mits een foto goed belicht is absoluut niet. Mits de omstandigheden er naar zijn absoluut niet.

Als je onder slechte lichtomstandigheden fotografeert met een mobiele telefoon, zul je al gauw een bak ruis krijgen en zal het inderdaad lastig worden om geen beweging te krijgen in je beeld. Maar dan nog, mits het beeld maar lang genoeg wordt belicht, wordt de foto niet donkerder. Wellicht bewogen, maar niet donkerder. Ga je in slechte lichtomstandigheden met je 400D (of wat mij betreft met je 1Ds mark III) en F5.6-lens fotograferen, zul je net zo goed bewogen foto's krijgen wanneer je een voor de belichting voldoende lange sluitertijd kiest.

"klein lensje dus donkerder" gaat in dezen echt nieto p. Helemaal onder fatsoenlijke lichtomstandigheden zullen de foto's van je telefoon echt niet donkerder worden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:00

Soms is de kwaliteit beter van mijn telefoon dan van mijn 1.nogwat digi-camera Nagelbijten / Gniffelen

Het is moeilijk te bepalen waar je als mod een lijn moet trekken voor een slotje oid denk ik,...

Maar soms verbaas ik me wel over de goede kwaliteit foto's als ik daarna zie dat ze van een mobiel afkomen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 01:24

Ik vind dat een moderator best kan bepalen wanneer het een dusdanige kwaliteit is dat je hem niet goed kan beoordelen, of dat je hem wel kan beoordelen, overigens kan dat ook aan de mensen die commentara willen geven over te laten: is de foto dus van dusdanige kwaliteit dat je er dus geen commentaar op kan geven, dan kunnen ze TeMmen.
Overigens hoeft het toch ook niet nodig te zijn dat je dingen kunt instellen? Compositie doe je bijvoorbeeld altijd nog zelf, dat kun je niet instellen. Net zoiets of het ene leuk onderwerp is of niet, dus er kan wel degelijk commentaar worden gegeven op foto's waar verder kwa sluitertijd etc. niks ingesteld kan worden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:27

Ik heb het topic doorgestuurd naar Mireille Knipoog
Zij kan hier vast wat meer duidelijkheid verschaffen Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:33

Edit: Ik heb er dom overheen zitten kijken zie ik nu Bloos

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:32

Er zijn fotocameras die een mindere kwaliteit leveren dan een telefoon-camera.
De LG Viewty bijvoorbeeld, maakt erg mooie foto's. In tegenstelling tot het plastic digitale cameraatje dat sommige mensen hebben. Je kan met zo'n simpele camera meestal ook niets instellen!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:07

Er is nu een mobiel met 5.2 mp .. Clown
dat is meer dan mijn camera Huilen van het lachen

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:09

Wow, ik heb het topic net even bekeken en als de TS in openingspost niet had vermeld dat de foto met een telefoon was gemaakt had ik het écht niet gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:10

Ik denk niemand niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:41

Ik heb het uberhaupt al heel lang een onzinregel gevonden om eerlijk te zijn, want op veel foto's gemaakt met telefoon-camera kan je nog zat goede tips geven n.a.v. compositie, idee en belichting als je door de (vroegere) baggerkwaliteit heenkijkt.

Daarbij zijn veel camera's van mobieltjes tegenwoordig beter dan vele oude digitale compactcamera's van rond 2003 of 2004 bijvoorbeeld. Dan kan je net zo goed een regel maken dat je geen foto's meer mag posten die gemaakt zijn met een camera die nog uit het jaar 2004 of eerder afstamt ook niet gepost mogen worden, bij wijs van spreke...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:43

Ik heb een gsm met 3 megapixel camera,en een gewone digitale camera met 2 megapixels.
Je kan wel nagaan dat de gsm foto's dus mooier zijn. Lachen
Ik vind het een stomme regel,en ik denk dat je het zou moeten aanpassen.
(bijna alle foto's in mijn profiel zijn met mijn gsm gemaakt)

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:51

Mireille schreef:
Dingen als sluitertijd, diafragma, witbalans etc. zijn op telefoons (meen ik?) niet in te stellen. Wanneer je (en zo denk ik er over he) serieus/leuk bezig wilt zijn met fotograferen heb je een toestel wat er voor bedoeld is om te fotograferen.

Dus als je met je dure DLSR een foto hebt gemaakt op de automatische stand, mag dat ook niet geplaatst worden?

Kortom: als je een foto wilt plaatsen die je met je camera hebt genomen, gewoon niet vermelden Knipoog