De ezel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

De ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:13

Mijn stukje voor op de BoktWiki, over de ezel. Er moeten nog foto's bij. Die zal ik even zelf uit moeten gaan zoeken. Graag tips over eventuele aanvullingen/verbeteringen/aanpassingen Lachen
Ik weet niet of het nodig is, maar anders wil ik ook wel alle rassen apart beschrijven. Zoals bij het paard.
Hier is hij dan:

De ezel

De ezel (Equus asinus) behoort tot de familie van de paardachtigen, en is een hoefdier uit de orde der onevenhoevigen.
De ezel werd vroeger voornamelijk als last- en trekdier gehouden, maar ze komen steeds meer in trek als gezelschapsdier. Er zijn verschillende soorten ezelrassen bekend.

Terminologie
Mannelijk dier: Hengst.
Vrouwelijk dier: Merrie (ook wel ezelin).
Gecastreerd mannelijk dier: Ruin (ook wel oen of kluns).
Dier tot één jaar oud: Veulen.

Algemeen

Ezels zijn erg bruikbaar als lastdier, als rijdier en voor het rijtuig. Een voordeel van ezels ten opzichte van paarden is dat ze beter tegen extreme omstandigheden kunnen, erg intelligent zijn en zeer sober.
Ezels zijn intelligente en voorzichte dieren. In tegenstelling tot het paard is de ezel geen vluchtdier. Een ezel blijft bij gevaar stilstaan, en wacht tot er een reactie van de andere kant komt. Gebeurt dit niet, dan loopt de ezel door en zal er de volgende keer zonder al te veel moeite langs het vreemde voorwerp gaan.
Over het karakter van de ezel is veel te zeggen. Over het algemeen zijn ze slim, aanhankelijk, leergierig, trouw, sober en sterk. Dit kan natuurlijk per dier verschillen.
Wel is er vaak een verschil tussen de geslachten; een ezelhengst is van nature een enorm dominant dier. Hengsten zijn dus niet zo geschikt voor kinderen en onervaren mensen. Ze hebben een rechtvaardige hand nodig, en kunnen anders onhandelbaar worden.
Jonge dieren zijn erg leergierig en hebben enorm veel geduld en tijd nodig. Merrie’s zijn vaak het meest geschikt voor kinderen; ze zijn vrij rustig en lief. Maar nogmaals, dit kan per dier verschillen.
Ezels kunnen met gemak de dertig jaar halen, ze zitten daar vaak overheen.

Uiterlijk

De schofthoogte van de ezel varieert per ras. De gewone en meest voorkomende ezel heeft een schofthoogte van ongeveer 110 cm, maar er zijn ook rassen met een schofthoogte van 170 cm of 80 cm.
De vacht kan grijs, bruin, zwart, wit of bont zijn. Er zijn rassen die altijd een bepaalde kleur hebben. Veel voorkomende kleuren zijn grijs en zwart, minder vaak zie je bont.
Ezels hebben rondom de ogen witte kringen, wat vooral goed te zien is bij dieren met een donkere vacht. Ook hebben ze een meelsnuit. De buik is lichter van kleur dan de rest van het lijf. De oren zijn extreem groot in verhouding tot de rest van het dier.
Over de rug loopt een aalstreep, die op de schouders uitloopt in het schouderkruis (alleen te zien bij lichte dieren). De aalstreep loopt door van de manen tot de staartwortel.
De staart bestaat uit een staartwortel met een kwastje eraan. De manen zijn kort en staan rechtop. De voorpluk is klein of ontbreekt zelfs helemaal.
De hoeven zijn sterk en hebben een U-vorm. De benen zijn droog en sterk.
De vacht is in de zomer kort en dicht. Er is wel een onderlaag aanwezig, maar deze is niet waterafstotend. In de winter krijgt de ezel – al naar gelang de temperatuur van de omgeving – een dikkere vacht.

Verzorging
Een ezel is vrij makkelijk te houden. Het is echter onverstandig om een ezel in een stal of box te zetten; hier worden ze erg ongelukkig. Ook heeft een ezel gezelschap nodig, het liefst van een andere ezel. Als dit niet mogelijk is, zet de ezel dan bij een paard of in het uiterste geval bij een geit of schaap.
De ezel heeft een stuk grond nodig met een schuilstal. In tegenstelling tot paarden hebben ezels geen waterdichte vacht: als het regent mag de ezel dus nooit buiten staan. ’s Winters kan de ezel buiten blijven, hij zal uit zichzelf de stal opzoeken als het regent of erg koud is.
In de stal moet een flinke laag stro of andere bodembedekking liggen. Er moet voldoende hooi zijn om te eten. Verder is een heel klein beetje krachtvoer voldoende. Ook moet er altijd vers water aanwezig zijn.
Met extra’tjes zoals wortel, paardensnoepjes en andere lekkere dingen moet men heel goed uitkijken. Ezels hebben de aanleg om snel te dik te worden. Hetzelfde geld voor de wei: deze mag nooit te overvloedig zijn. Anders bestaat er de kans dat de ezel in korte tijd niet alleen te zwaar wordt, maar ook kans loopt op (ernstige) hoefbevangenheid.
Verder dient de hoefsmid op tijd langs te komen, eens in de 6-8 weken. Het liefst een smid met ervaring met ezels, aangezien de vorm en de bouw van de hoef niet helemaal gelijk is aan die van het paard. Ook moet de ezel op tijd ontwormt worden, ingeënt tegen tetanus en influenza, en de paardentandarts dient het gebit goed in de gaten te houden.
Verder zijn de meeste ezels dol op aandacht; vooral in de overgang van winter- naar zomervacht of andersom willen ze graag geholpen worden met een borstelbeurt. Als de ezel veel buiten staat is het beter om niet al teveel aan de vacht te doen (al is elke dag een borstelbeurt geen probleem). Sommige ezels worden in de zomer geschoren.

Rassen
Er zijn verschillende ezelrassen. De meeste komen uit Frankrijk, Spanje en Italië. Enkele voorbeelden zijn:
De Gewone ezel
Grand Noir du Berry
Poitou-ezel
Normandische ezel
Provencaalse ezel
Pyreneese ezel
Cotentin
Catalaanse ezel
Zamorano-Leones
Andalusische ezel
Asinari
Ragusa
Dwergezel

Wilde ezels

Er komen nog steeds wilde ezels voor in Noord- en Oost Afrika en Azië. Dit zijn soorten als de Afrikaanse wilde ezel, de Nubische wilde ezel, de Somalische wilde ezel, de Onager (ook wel Aziatische wilde ezel), de Mongoolse wilde ezel (ook wel Khulan), de Indische wilde ezel (ook wel Khur), de Kiang.
Deze wilde ezels lijken sterk op hun tamme soortgenoten, maar er zijn kleine verschillen. Zo hebben sommige soorten geen schouderkruis en zebrastrepen op de onderbenen.

Ik hoop dat het wat is Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: De ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:25

mooi uitgebreid stuk! OK dan!

Welke bron/bronnen heb je gebruikt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:27

Mijn hoofd Haha! Oftewel het Nederlandse Ezelboek, wat ik zo'n beetje binnenstebuiten ken.

Voor de Latijnse namen heb ik o.a. Wikipedia en deze site gebruikt: http://www.biolib.cz

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:33

Wist niet dat er zoveel verschillende ezel-rassen waren Verward Een goede aanvulling lijkt me Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:59

Ik ben nu alweer (bijna) alle rassen aan het beschrijven. En ja, het zijn er best veel Haha! (veel mensen weten niet dat er rassen zijn van 170 cm, of een ezelras (de Asinari) met een witte vacht en blauwe ogen). Ik ben blij dat het goed is Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:07

Heb je nadere gegevens van het Nederlandse Ezelboek? Zoals auteur(s), druk, jaar van uitgave etc.?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:24

Marlies1 schreef:
Heb je nadere gegevens van het Nederlandse Ezelboek? Zoals auteur(s), druk, jaar van uitgave etc.?

Zoiets?

Schrijver: het is een uitgave van de Vereniging het Nederlandse Ezelstamboek. Veel werk is verzet door Corina Meyer
Illustrator: P. Weibel
ISBN-13: 9789054391210
Uitgeverij Allmedia 2003
Aantal bladzijdes: 87

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:28

Ziet er goed uit zeg Haha! Misschien zou je nog iets kunnen toevoegen over longwormen en het 'gevaar' daarvan bij paarden?
Verder vind ik het een leuk stuk om te lezen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:33

RianneH schreef:
Ziet er goed uit zeg Haha! Misschien zou je nog iets kunnen toevoegen over longwormen en het 'gevaar' daarvan bij paarden?
Verder vind ik het een leuk stuk om te lezen.

Daar heb ik nog over gedacht, om een stukje over feiten en fabels te doen. Met daarbij nog een stukje over de zogenaamde koppigheid ofzo. Goed idee Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:36

Hierbij wat foto's (het zijn er best veel, kijk maar welke goed zijn). Ik heb er bij gezet door wie de foto's zijn gemaakt.

Ezel (foto door Fiffill)
Afbeelding

Bonte ezel (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezel in wintervacht (foto door Fiffill)
Afbeelding

Zwarte ezel (staart met kwastje ipv haren vanaf het begin van de staartwortel) (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezelmerrie met veulen (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezel in galop (foto door Fiffill)
Afbeelding

Balkende ezel (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezelhoeven (hebben een U-vorm ipv een O-vorm zoals paardenhoeven) (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezelmanen (staan rechtop) (foto door Fiffill)
Afbeelding

Flemende ezel (foto door Fiffill)
Afbeelding

Ezel met hoofdstel (foto door Fiffill)
Afbeelding

Hooi eten (foto door Fiffill)
Afbeelding

Witte kringen om de ogen (foto door Fiffill)
Afbeelding

Grijze ezel (foto door SSDesign)
Afbeelding

Ezel in warm land met traditioneel ezelzadel (foto door SSDesign)
Afbeelding

Hoop dat het wat is Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:38

Dan ken ik ook nog een leuke Knipoog De eigenaar van onze ezels, is een oude boer, zegt dat de ezels bij hem altijd vlak voor de geboorte met de oren gaan wapperen en dat alles dan opeens heel snel gebeurd. Terwijl ze twee tellen ervoor nog relaxed stonden te eten. Weet niet of het overal zo is, maar zo is het wel bij ons gegaan dit jaar Knipoog
Maar, fabel of feit?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:43

Ik heb dat verhaal trouwens vaker gehoord, maar inderdaad, is het waar of niet? Ik weet wel dat het bij ezels zo snel gaat, je kijkt even de andere kant op en er ligt een veulen Nagelbijten / Gniffelen

Van die leuke weetjes is ook wel leuk. Iets zoals het feit dat ezels het heerlijk vinden als je in hun oren aait, zoiets.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:46

Ik heb je stuk gelezen en ga het nu op de Wiki zetten. Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:47

Mooi zo, bedankt Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:39

Het artikel staat er op: http://www.bokt.nl/wiki/Ezel

Als er nog dingen zijn die niet kloppen, dan hoor ik het wel.

Ik heb wat aan de opmaak gesleuteld en wat kleine dingetjes aangepast. De foto's ga ik later naar kijken.

Misschien zou je nog wat over de geschiedenis van de ezel kunnen schrijven? Dat is misschien wel een leuke aanvulling op het artikel? Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:40

Geschiedenis, dat ik dat kan vergeten. Goed idee Clown

Het ziet er goed uit, als er nog andere foto's nodig zijn dan hoor ik het wel Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:43

Ik weet niet of het waar is maar ik dacht altijd dat ezels niet bij paarden kunne staan omdat zij andere wormen hebben of iets emt resistentie voor wormermiddelen? Misschien is het handig om dat uit te zoeken en er eventueel bij te zetten -> voor degene die graag een ezelmaatje bij hun paard willen.
Verder echt een leuk stukje en leuke foto's ook! Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:45

@ Jalenka_Kiya: Dat raadde RianneH hierboven me ook al aan. Ik ga dat er zeker nog bijzetten (aangezien ik zelfs wel eens Pb's hier op Bokt krijg, met wat ik allemaal wel niet aan het doen ben en dat mijn pony doodgaat want er staan ezels bij enz.).
Iig, is het niet waar als je normaal op tijd ontwormt en de mest verwijdert. Dus dat kan er zeker nog wel bij Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:50

Zijn mensen zo extreem? Pff... apart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:52

Ik heb een leuke foto die gebruikt mag worden.
Afbeelding
Sommige mensen zijn zo koppig als een ezel ( Clown ) met wat wormenverhaal...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:53

Die foto is ook leuk, erg lief zo samen Lachen

@ RianneH: Ja, dat is me vaker gebeurt. Alsof je ezels gaat nemen als je daar niks van af weet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:54

Ezels zijn leuker dan paarden moet ik zeggen Lachen
Veel leuker karakter enzo...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:02

Helemaal mee eens, ze zijn over het algemeen ook stukken slimmer. En als je eenmaal hun vertrouwen hebt, dan gaan ze voor je door het vuur.

Ik zal snel verder gaan met de rest van het artikel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

Misschien ook leuk dat ze later berijdbaar zijn en kunnen bevallen dan paarden Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:07

Ja, dat ze later volwassen zijn enzo. Goed idee Ja Iedereen bedankt voor het meedenken Haha!

@ RianneH: die Pb's krijg ik wel vaker, vind het nergens op slaan.