Steeds maar hetzelfde NH advies op Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Steeds maar hetzelfde NH advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 16:44

Mij valt op dat er erg vaak op verschilende topics gereageerd wordt met het advies om de oplossing van een probleem te zoeken aan de kant van NH, Parrelli, Voest en zo zijn er nog wel meer.
Wat me nou stoort is dat dat advies zomaar aan iedereen gegeven wordt. Ik ben van mening dat je de technieken uit die stromingen ook niet zomaar uit een boekje kunt leren. Ook daar is begeleiding bij nodig.

Laat ik het eens andersom stellen: Ik heb een jong paard en een probleem met de join up, dan kan iemand mij wel adviseren om er dan maar een bit in te gooien een zadel er op te doen en het paard dan maar zo in te rijden. Maar dat zou toch kul zijn, dat kunnen zeker de jongere bokkers toch niet alleen. Ik vind dat gewoon een gevaarlijk advies.

Het lijkt ook wel alsof de mensen die een voorkeur hebben voor deze stromingen hun eigen visie omlaag halen. Alsof het allemaal zo makkelijk en niet serieus is.
Ben ik nou de enige die dit vind?

Anoniem

Re: Steeds maar hetzelfde NH advies op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:14

Nee hoor, je bent niet de enige Lachen. Het lijkt soms wel alsof mensen liever niet in de spiegel kijken die ze door het paard voorgehouden wordt. Als een paard niet mee wil werken, in alles laat zien dat het niet tevreden is en verschillende signalen afgeeft dat het ergens niet mee om kan gaan, dan is het misschien tijd om eens aan jezelf als ruiter/africhter te gaan werken en pas daarna weer verwachtingen bij het paard moet gaan leggen. Vluchten in een methode is het zelfde onbegrip in een andere jasje proberen te verstoppen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 03:03

Lovely schreef:
Nee hoor, je bent niet de enige Lachen. Het lijkt soms wel alsof mensen liever niet in de spiegel kijken die ze door het paard voorgehouden wordt. Als een paard niet mee wil werken, in alles laat zien dat het niet tevreden is en verschillende signalen afgeeft dat het ergens niet mee om kan gaan, dan is het misschien tijd om eens aan jezelf als ruiter/africhter te gaan werken en pas daarna weer verwachtingen bij het paard moet gaan leggen. Vluchten in een methode is het zelfde onbegrip in een andere jasje proberen te verstoppen.

Gedeeltelijk mee eens. "Vluchten" in een methode is nooit goed. Je horizon verbreden en kijken wat voor jou en je paard werkt is wel een goed advies. Maar geen enkele methode moet je zomar uit een boekje gaan beoefenen. Als je dressuur wilt rijden met je paard leg je er geen westernzadel op, wil je "natural"(begrijp het woord nog steeds niet) begin je niet met een bit te klooien. Je moet kijken naar je uiteindelijke doel en die op een zo prettig mogelijke manier voor beiden zien te bereiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:21

Ik vind dat het hier wemelt van de gevaarlijke adviezen, maar niet alleen op NH gebied. Ik ben ook van mening dat je een NH-methode niet uit een boekje leert, maar ik ben ook van mening dat je een respectprobleem niet oplost met een zwaarder bit bijvoorbeeld. Of met een slof. Dat zie je ook nog regelmatig voorbij komen.
Op heel veel vragen moet volgens mij gewoon het antwoord zijn: 'zoek goede les of begeleiding'.
En dat geldt niet alleen voor de NH hoek, maar ook voor veel adviezen op bijvoorbeeld rijtechnisch of omgang. Bij sommige van die adviezen moet ik ook regelmatig even slikken... en maar duimen dat niemand dat advies opvolgt.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:34

Inderdaad Wendy. Advies vragen op een forum is ook niet erg slim. Elk individu (paard) reageert anders, de oorzaak die veronderstelt word is niet altijd de échte oorzaak waardoor de aanpak ook verkeerd is en dat zeker bij NH. Bepaalde situaties zouden enkel mogen beoordeelt worden door 'professionals' (ter plaatse weliswaar).

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:36

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:10

De stelling dat op een forum advies vragen niet erg slim is kan ik nou weer niet onderschrijven. Maar het hangt er natuurlijk helemaal van af waar je advies over vraagt.
Ik heb al heel veel tips via Bokt gekregen waar ik echt wat aan had. Maar dat zijn wel allemaal tips op microniveau. Bijvoorbeeld gaatje voor gaatje aan beide zijden aansingelen bij singeldwang. Zo'n advies is helemaal niks mis mee.
Maar advies vragen over problemen van het formaat, "Hoe rijd ik een paard in". Is wel en beetje belachelijk ja. Alsof daar één antwoord op is.
Hoewel; probeer eens parellie, of voest Afgod

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:16

mrie schreef:
Maar advies vragen over problemen van het formaat, "Hoe rijd ik een paard in". Is wel en beetje belachelijk ja. Alsof daar één antwoord op is.

Sorry, je hebt gelijk. ^^ Ik had mijn zin anders moeten formuleren maar ik bedoelde dus advies waar jij of het paard zelf in gevaar mee kan komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:20

mrie schreef:
Hoewel; probeer eens parellie, of voest Afgod

Zo zie ik op andere fora dus weer andere standaard antwoorden voorbij komen...
Heb je al een scherper bitje geprobeerd? Clown
Mep hem maar eens goed in elkaar met de zweep.
Snoer die neusriem dan eens goed aan, dan kan hij zijn mond tenminste niet meer open doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:23

Ach ja, zulke adviezen gaan nergens over. Persoonlijk ben ik er meer voor om eens goed in die spiegel te kijken Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:25

Citaat:
Je zou een hackamore kunnen proberen, of een pessoa, of een pelham, al dan niet in combinatie met een slof.

dan heb ik toch liever dat iemand grondwerk / NH aanraadt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:32

Zonder context is dat helemaal niet te beoordelen volgens mij Verward. Grondwerk of NH lost namelijk ook geen problemen op doorgaans.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:36

Lovely schreef:
Zonder context is dat helemaal niet te beoordelen volgens mij Verward. Grondwerk of NH lost namelijk ook geen problemen op doorgaans.

Hoe kom je daar nou bij?

Er zijn genoeg mensen die andere ervaringen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:45

Die oeverloze discussie ga ik niet aan. Maar ik denk dat als je een probleem hebt dat zich onder het zadel uit, dat je het dan ook dáár op moet lossen. Je kunt op de grond wel wat werken aan de verstandhouding, maar de rijtechnische problemen zijn meestal niet zo technisch maar meer van rijkunstige aard en kunnen wel opgelost worden door te werken aan de rijderij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:22

Lovely schreef:
Die oeverloze discussie ga ik niet aan. Maar ik denk dat als je een probleem hebt dat zich onder het zadel uit, dat je het dan ook dáár op moet lossen. Je kunt op de grond wel wat werken aan de verstandhouding, maar de rijtechnische problemen zijn meestal niet zo technisch maar meer van rijkunstige aard en kunnen wel opgelost worden door te werken aan de rijderij.

Daar kun je nou een hele mooie discussie over voeren op een ander onderdeel van dit forum.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:44

Lovely schreef:

wat jij wil Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:53

Arabesk schreef:
Lovely schreef:

wat jij wil Koe

Kan me deels wel vinden in het antwoord van Lovely..

Sommige ruiters verrichten wonderen op een paard (rijtechnisch) maar spelen ernaast niets klaar en sommige mensen kunnen een paard ernaast staand alles laten doen waarbij het paard zich happy voelt maar stellen erop niets voor. Wat ik hiermee wil zeggen is dat omgang met paarden evenredig belangrijk is als het rijtechnische gedeelte. De vraag is dan ook waarom vertoont het paard ongewenst gedrag (en op welke manier)? Omdat deze rijtechnisch niet goed wordt gereden of omdat het paard de mens niet accepteert (als leider/berijder)?
Goede omgang met een rijpaard vereist kundig zijn in beide en waar het ene ophoudt begint het ander..niet of/of

Edit: even on topic - NH goeroes reiken m.i. tools aan te begrijpen waarom paarden reageren zoals ze reageren zodat mensen die moeilijkheden ondervinden in de omgang met paarden hiermee leren omgaan.. Vroeger werd de omgang met paarden je met de paplepel ingegoten - dat is nu niet meer... Ik vind t goed dat mensen zich proberen te verdiepen in het gedrag van paarden ongeacht de stroming deze aanhangt. Als het maar werkt - voor mens én paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:56

NH is níet alleen maar grondwerk...
Ik zou zeggen verdiep je eens in NH, volg een level van Parelli bijvoorbeeld. Mail Eddy eens.

Of doe het niet en blijf het tegendeel beweren.

Gegroet

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:00

Ik denkt dat de TS bedoelt dat een NH advies niet bij iedereen past. Ik zelf rijd bijvoorbeeld engels en als ik een engels rijtechnisch probleem heb, wil ik dat engels rijtechnisch oplossen en niet door middel van NH, dan had ik daar wel naar gevraagd. Niet omdat ik daar geen heil in zie, maar gewoon omdat ik het niet op die manier wil oplossen onder het zadel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:02

SuuZzel schreef:
Ik denkt dat de TS bedoelt dat een NH advies niet bij iedereen past. Ik zelf rijd bijvoorbeeld engels en als ik een engels rijtechnisch probleem heb, wil ik dat engels rijtechnisch oplossen en niet door middel van NH, dan had ik daar wel naar gevraagd. Niet omdat ik daar geen heil in zie, maar gewoon omdat ik het niet op die manier wil oplossen onder het zadel.

Je hebt je overduidelijk nog nooit in NH verdiept. O.a. Linda Parelli rijdt gewoon Engels.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:05

Arabesk schreef:
SuuZzel schreef:

Je hebt je overduidelijk nog nooit in NH verdiept. O.a. Linda Parelli rijdt gewoon Engels.

Dit omdat mij het niet trekt.
Het gaat mij om het feit dat die mensen er altijd maar vanuit gaan dat NH een oplossing voor iedereen is/heeft.
Het moet je liggen, je moet er interesse in hebben en het moet je trekken..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:06

SuuZzel schreef:

Oh, dus je vraagt om de oplossing zoals jij die zelf graag wilt horen? Waarom stel je dan een vraag? Bevestiging dat jouw eigen bedachte oplossing wel goed is?

Wat heeft het voor zin om een vraag te stellen als je toch maar 1 antwoord wilt?

En oh ja, wat is trouwens precies engels rijden? Want LDR is weer heel wat anders dan voorwaarts-neerwaarts. Sommige ruiters rijden met veel druk, andere met weinig druk. Sommige drijven bij iedere pas, anderen alleen als ze wat van het paard vragen...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:07

Wendy schreef:
SuuZzel schreef:

Oh, dus je vraagt om de oplossing zoals jij die zelf graag wilt horen? Waarom stel je dan een vraag? Bevestiging dat jouw eigen bedachte oplossing wel goed is?

Wat heeft het voor zin om een vraag te stellen als je toch maar 1 antwoord wilt?

En oh ja, wat is trouwens precies engels rijden? Want LDR is weer heel wat anders dan voorwaarts-neerwaarts. Sommige ruiters rijden met veel druk, andere met weinig druk. Sommige drijven bij iedere pas, anderen alleen als ze wat van het paard vragen...

Wie zegt dat er maar 1 antwoord op het probleem is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:09

SuuZzel schreef:
Wendy schreef:

Wie zegt dat er maar 1 antwoord op het probleem is?

Ik probeer juist duidelijk te maken dat er altijd meerdere antwoorden zijn. En dat ik het nogal vreemd vind dat je aangeeft dat je sommige dingen niet wilt horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:11

Arabesk schreef:
NH is níet alleen maar grondwerk...

Eens Knipoog. Maar voor mij ligt het bruikbare gedeelte van NH bij de omgang. Boomloos en bitloos zal bijv. bij mij niet landen.. nooit.
Ik probeer wel te leren van de diverse ideeen achter de verschillende stromingen. Verdiep je eens in.... is een goede opmerking (diverse boeken gekocht en doorgebladerd) maar ik hou meer van een open discussie waar ik voor mijn gevoel meer uithaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-07 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt