Basuto (R)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tumba

Basuto (R)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:06

Basuto

[Hoofdfoto]
[Afbeelding]
Ras: Basuto
Land van Herkomst: Lesotho
Kleuren: Komt voor in alle vachtkleuren
Stokmaat: tot 1.47

Geschiedenis
In Zuid-Afrika komt het Basuto ponyras voor. Deze pony’s komen oorspronkelijk uit Lesotho (Basutland). Het ontstaan van de pony’s ligt in het gebied van de Tafelbaai. Afrika was tot 1653 paardloos. In dit jaar namen vier mensen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie paarden mee. De paarden waren van Arabisch, Volbloed, Perzisch en Berberbloed. Nakomelinge van deze paarden werden het Kaapse paard genoemd. Ook pony’s en paarden uit Java, Perzië, India en Zuid-Amerika hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van de pony gespeeld. Deze paarden kwamen tijdens oorlogen in handen van de Basutstam. Deze stam gaf niet veel om de pony’s. De Basuto pony is dus eigenlijk ontstaan door verwaarlozing.

De eerste keer dat zo’n pony geboren werd, was rond 1825. In het begin van de 20e eeuw was het ras bijna uitgestorven. Dit kwam doordat er in die tijd veel burgeroorlogen en natuurrampen waren. In die tijd zijn de pony’s veel gekruist met Arabieren en Volbloeds. Hierdoor raakte ze de oorspronkelijke resistentie tegen de tseetseevlieg kwijt. Later in de 20e eeuw is een organisatie opgestart om het ras te redden. De Nooitgedacht pony is ontwikkeld uit de Basuto pony.

Lichaamsbouw
De Basuto pony is een geharde, magere pony. Het hoofd is tamerlijk zwaar. Het lichaam heeft een lange hals, lange en rechte rug,
steile schouders, hellend maar gespierd kruis. Het uiterlijk van de Basuto lijkt sterk op paarden en pony’s van het oosterse type.
Het verschil is dat bij dit ras alle anatomische fouten kunnen voorkomen. Ze zijn hard en robuust. Soms hebben ze een adellijk hoofd met intelligente ogen. De benen en de hoeven van deze pony’s zijn enorm sterk.

Karakter
Deze pony's zijn zeer snel en stapzeker met zeer veel moed en uithoudingsvermogen.

Gebruiksmogelijkheden
Tijdens de Boerenoorlog werd de Basuto pony veelvuldig als militair paard gebruikt. Na deze oorlog kwam de Basuto pony naar Engeland en werd daar een van de voorouders van de New Forest Pony. Tegenwoordig wordt de Basuto pony niet alleen als rijpaard gebruikt. Men komt dit paard ook veelvuldig op de renbaan en het poloveld tegen. Daarbij wordt ingespeeld op de stevige houding, de taaiheid en het grote uithoudingsvermogen. Zijn uithoudingsvermogen blijkt uit het feit dat deze pony in staat is een volwassen persoon per dag over een afstand van 90 tot 120 km te vervoeren. Ook word de basuto als menpony gebruikt.

Doordat deze pony’s uit een droog en hard klimaat komen zijn ze heel erg hard en moedig.

Bronnen
http://www.dieren-rassen.nl/paarden/pony/basuto/
http://www.horses.nl/site/appl/rassen/r ... &taal_id=1
http://www.paardenshow.nl/paarden_rassen.php3?volgn

Marlies1

Re: Basuto (R)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:41

Ik denk dat je die foto niet zelf hebt gemaakt? Heb je toestemming van de fotograaf om hem op Wiki te plaatsen?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 07:49

Marlies1 schreef:
Ik denk dat je die foto niet zelf hebt gemaakt? Heb je toestemming van de fotograaf om hem op Wiki te plaatsen?

Woeps nee sorry ga k wel even doen Lachen

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 08:01

Nu heb ik het gevraagd. Met de engelse hulp mail.
Ik hoop op snel antwoord!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:44

Ik ga even in mijn mail kijken of ik al bericht heb!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:50

Ik heb je artikel doorgelezen, maar ik heb de indruk dat je stukken tekst hebt geknipt en geplakt en dat is niet de bedoeling.
Dit stuk tekst komt bijvoorbeeld letterlijk van http://www.paardenshow.nl:
Citaat:
Tijdens de Boerenoorlog werd de Basuto pony veelvuldig als militair paard gebruikt. Na deze oorlog kwam de Basuto pony naar Engeland en werd daar een van de voorouders van de New Forest Pony. Tegenwoordig wordt de Basuto pony niet alleen als rijpaard gebruikt. Men komt dit paard ook veelvuldig op de renbaan en het poloveld tegen. Daarbij wordt ingespeeld op de stevige houding, de taaiheid en het grote uithoudingsvermogen. Zijn uithoudingsvermogen blijkt uit het feit dat deze pony in staat is een volwassen persoon per dag over een afstand van 90 tot 120 km te vervoeren.
Omdat dit een inbreuk is op het auteursrecht van de oorspronkelijke schrijvers, kunnen we je stuk zo niet plaatsen, helaas...
Je moeite wordt gewaardeerd, maar Wiki-artikelen moeten geheel in eigen woorden geschreven worden. Lachen