De groninger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daiz

De groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:52

De groninger.
stokmaat: tussen 1,54 en 1,65 m.
kleur: Bruin, Zwart, vos en schimmel.
herkomst: Groningen.

Geschiedenis
De Groninger is een oud ras uit Groningen, dat samen met het Gelderse Paard de basis heeft gelegd voor de ontwikkeling van de KWPN, In deze tijd de Groninger maar weinig gemeen met het oorspronkelijke Groningse paard. Er zijn nog maar een paar paarden die op het zware boerenpaard van voor 1945 lijken. Het paard is nu veredeld; het is nu minder zwaar, waardoor het een veelzijdiger rijpaard is geworden.

Exterieur
Hals: De hals is middellang tot lang. Goed ontwikkelend en licht gebogen bij de keel.
Schoft en schouders: De schouders lopen schuin af en zijn sterk. De schoft is geprononceerd.
Rug: Lang, sterk en recht.
Lendenen en achterhand: De Groninger heeft lange gespierde lendenen en een krachtige en sterke achterhand met een aflopend kruis.
Staart: Vrij hoog geplaatst en trots gedragen.
Benen: De benen zijn kort en gespierd, de hoeven zijn sterk en goed gevormd.
Vacht en kleur:
Groninger zijn meestal vos of donkerbruin, schimmel en zwart kan ook voorkomen.

Karakter

Groningers hebben een prima temparament ze zijn rustig, werkwillig en nieuwsgierig.
En hebben genoeg pit en levendigheid om aandacht op zich te vestigen.

Gebruik
Aangespannen: Het Groninger Paard is nog steeds een goed koetspaard door zijn werklust en zijn grote betrouwbaarheid. De Groninger is hiervoor bij uitstek geschikt door zijn rustige temperament, het werkwillige karakter, de ruime bewegingen, de werklust en het grote uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen en zijn uitstraling door houding, front en kleur zijn een goede combinatie. In de wedstrijdsport en voor de recreatiemenner de Groninger dus ideaal. Recreatie: Voor ruiters die wat minder tijd kunnen besteden aan de training en vaak over een wat eenvoudiger stalling beschikken, is het Groninger Paard op zijn plaats. Zelfs met minder regelmatig rijden is de Groninger toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel.
Dressuur: Door de soepele, ruime gangen en het gemak waarmee hij te beleren is, heeft de Groninger een goede toekomst als dressuurpaard. Wedstrijden op Z-niveau is geen zeldzaamheid. Wereldwijd lopen Groningers, In de VS rijdt Patty Mayer met Exakt, een 100% Groninger, ook op Olympisch niveau met succes.

Foto's

Bronnen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: De groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:51

ik kan de foto's die je hebt gelinkt niet zien? kan je ze misschien ergens anders uploaden? Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:46

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:03

ik krijg de melding dat de grote foto niet gedeeplinked kan worden... doe ik nu iets gruwelijk fout?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:07

O, ik vrees dat er aan dit stuk nog wel het één en ander versleuteld kan/ moet worden.

Zelf zit ik 'in' de Groningers van stamboekvereniging Het Groninger Paard, Yootha is van het IHW en Edsko Takens van het NeWP. Dat zijn de drie clubs in Nederland die zich bezighouden met de fokkerij van het Groninger type paard. Daarvan zijn het IHW en het GrP stamboeken.

Zouden wij misschien voor nog wat tips en aanvullingen mogen zorgen? Lachen

Edit: de vorige keer dat ik met verbeteringen kwam voor een artikel, werd de post weer verwijderd. Ik hoop dat dat nu niet weer het geval is, want het kost toch wel een beetje tijd Lachen

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:15

Ik doe het even in etappes hoor.

Ten eerste:
Citaat:
De groninger.

Is natuurlijk zonder punt en met een hoofdletter Knipoog
Al zou 'het Groninger paard' wellicht passender zijn.

Citaat:
stokmaat: tussen 1,54 en 1,65 m.

Dit is maar net hoe je het wilt zien. Er zijn Groningers van 1.53m, maar zeker ook veel geregistreerde exemplaren die groter zijn dan 1.65m. Onze Hercules is bijvoorbeeld 1.70m, ons IHW-fokproduct Bacchus 1.72m en Onan, van Taiga op Bokt, ongeveer 1.71m.

Per stamboek zit er wellicht verschil in het toelaten van paarden met de stokmaat als criterium. Een merrie moet bijvoorbeeld 1.60m zijn om ster of model te worden. Dat zou heel goed nog even vermeld kunnen worden.

Citaat:
kleur: Bruin, Zwart, vos en schimmel.

Het lijkt me goed om aan te geven dat zwart, zwart-bruin en bruin het meest voorkomen en dat er ook eigenschappen als sabino en moorkop voorkomen bij de Groningers (voor de sabino-factor kan wellicht een plaatje van Otto worden ingevoegd? )
Laatst bijgewerkt door Uums op 01-12-07 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:23

Citaat:
herkomst: Groningen.

Het zwaardere type paard kon goed aan het werk op de zware klei in het noorden van het land (de groeningen -> Groningen) en het lichtere type ging naar de lichtere grond van Gelderland. Het is dus niet zo dat de Groninger ontsproten is in Groningen, maar het type kwam daar gewoon goed van pas.

Citaat:
Geschiedenis
De Groninger is een oud ras uit Groningen, dat samen met het Gelderse Paard de basis heeft gelegd voor de ontwikkeling van de KWPN, In deze tijd de Groninger maar weinig gemeen met het oorspronkelijke Groningse paard.

Zin loopt niet en lijkt, onterecht, verbonden door een komma. "In deze tijd 'heeft' de Groninger...", wellicht?

Citaat:
Er zijn nog maar een paar paarden die op het zware boerenpaard van voor 1945 lijken. Het paard is nu veredeld; het is nu minder zwaar, waardoor het een veelzijdiger rijpaard is geworden.

Enerzijds klopt dat, anderzijds zijn er nog steeds fokkers die het zwaardere type fokken. Zwaardere paarden met goede bewegingen worden zeker door nagenoeg alle fokkers en liefhebbers gewaardeerd, en de FTC`s heten dit type ook gewenst te vinden (al verschillen over dat laatste de meningen sterk Knipoog ).
En, los daarvan, waren de Groninger paarden tegen het Fin de Siècle meer van het luxere type koetspaard. Onze rankste Groninger is nog steeds veel zwaarder dan dat type, dus het ligt er net aan welk type je gebruikt als ijkpunt.
Laatst bijgewerkt door Uums op 01-12-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:31

Citaat:
Exterieur

Gelukkig zijn de ogen niet 'klam', maar 'kalm' Clown

Citaat:
Hoofd: Het stoere maar elegante van de Groninger tont een nieuwsgierige en een rustig temperament.

'Toont' moet het zijn, niet 'tont'. En daarbij loopt de zin niet. Volgens mij ontbreekt er een woord. Een nieuwsgierige..., wat precies?

Citaat:
Oren: De oren zijn middellang en puntig. Ze staan ver uit elkaar en zijn bewegelijk.

Middellang is nog bescheiden, Groningers zijn beslist niet vrij van oren (maar daarom kunnen ze natuurlijk ook zo goed luisteren Knipoog ).
'Bewegelijk' klopt niet, dat moet 'beweeglijk' zijn. Maar, los daarvan, welk paard heeft nu geen beweeglijke oren? Ach gut

Citaat:
Vacht en kleur:
Groninger zijn meestal vos of donkerbruin, schimmel en zwart kan ook voorkomen.

Andermaal: zwart komt veel vaker voor dan vos bij de Groningers Lachen

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:38

Citaat:
Karakter

Groningers hebben een prima temparament ze zijn rustig, werkwillig en nieuwsgierig.
En hebben genoeg pit en levendigheid om aandacht op zich te vestigen.

'Temparament' moet natuurlijk 'temperament' zijn. Na temperament zou ik even een punt plaatsen en aan een nieuwe zin beginnen, anders zit je met een persoonsvorm te veel.

Daarnaast: een 'prima temperament' suggereert dat het paard veel temperament heeft, terwijl ze inderdaad juist rustig, werkwillig en nieuwsgierig zijn Lachen

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:46

En het NeWP is ook een stamboek. Het is alleen nog niet erkend. Er loopt echter een erkenningsaanvraag.

Het IHW en NeWP zijn wat aantallen leden en paarden betreft ongeveer even groot.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:49

De Groninger heeft in vergelijking met een KWPN-er een wat recht kruis i.p.v. een hellend/aflopend.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:52

Citaat:
Gebruik
Aangespannen: Het Groninger Paard is nog steeds een goed koetspaard door zijn werklust en zijn grote betrouwbaarheid. De Groninger is hiervoor bij uitstek geschikt door zijn rustige temperament, het werkwillige karakter, de ruime bewegingen, de werklust en het grote uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen en zijn uitstraling door houding, front en kleur zijn een goede combinatie. In de wedstrijdsport en voor de recreatiemenner de Groninger dus ideaal.

'Grote' is als bijvoeglijk naamwoord bij 'betrouwbaarheid' en 'uithoudingsvermogen' minder geschikt.
De volgende zin loopt niet zo mooi, maar is niet fout. Mooier zou iets als: 'Deze eigenschappen, in combinatie met zijn uitstraling door houding, front en kleur, vormen een goede combinatie' zijn.
In de laatste zin ontbreekt weer een woord. 'In de wedstrijdsport en voor de recreatiemenner is de Groninger dus ideaal.'

Citaat:
Recreatie: Voor ruiters die wat minder tijd kunnen besteden aan de training en vaak over een wat eenvoudiger stalling beschikken, is het Groninger Paard op zijn plaats. Zelfs met minder regelmatig rijden is de Groninger toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel.
Dressuur: Door de soepele, ruime gangen en het gemak waarmee hij te beleren is, heeft de Groninger een goede toekomst als dressuurpaard. Wedstrijden op Z-niveau is geen zeldzaamheid. Wereldwijd lopen Groningers, In de VS rijdt Patty Mayer met Exakt, een 100% Groninger, ook op Olympisch niveau met succes.

'Wedstrijden op Z-niveau is geen zeldzaamheid.' 'Is' moet 'zijn' worden.
'Wereldwijd lopen Groningers, In de VS rijdt Patty Mayer met Exakt, een 100% Groninger, ook op Olympisch niveau met succes.'
Deze zin klopt niet. Na de komma (die volgt op een zin die onaf lijkt) staat een hoofdletter, wat niet juist is. Het laatste stuk loopt evenmin en inhoudelijk valt er nog wel één en ander over te zeggen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:54

Verder mis ik nog wat inhoudelijke zaken, zoals informatie over de drie stamboeken; de basis voor de springpaardenfokkerij; het sobere van het Groninger paard en nog wat elementaire onderwerpen.

Maar, hoe dan ook, een goed initiatief Lachen

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:05

Bij het IHW moeten ze minimaal 1.58 m zijn voor stamboekopname en eventueel een predikaat. Misschien is het handig om zowel het Zwaarwarmbloed, De Groninger als de NeWP-er apart te bespreken en vervolgens die pagina te linken aan deze steekwoorden? Elk stamboek heeft toch andere eisen en een andere rasbeschrijving.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:32

Banjer schreef:
ik krijg de melding dat de grote foto niet gedeeplinked kan worden... doe ik nu iets gruwelijk fout?

hihi, je kunt in de adresregel: "grote" weghalen, zodat je de foto normaal afgebeeld wel kunt zien. Wel apart dat je de standaard kwaliteit niet kan weergeven trouwens. Maar als je daarna het woordje "grote" weer toevoegt zie je hem wel Verward

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P3WFF6CL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3WFF6CL.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:41

Je kan beter een nieuw stukje schrijven. Dit loopt niet, er zitten schrijffouten in, onwaarheden, de exterieuromschrijving is vreemd en ik mis nog vanalles, zoals de mensen hierboven ook aangeven.
Draffoto van je merrie is wel leuk.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:51

Is het niet handiger om haar te helpen de fouten eruit te halen? De opzet is best goed. Het Groninger paard is niet een van de makkelijkste om te beschrijven. Volgens mij zijn er bij dit ras steeds 2 "kampen" die er een andere mening op na houden. Een gulden middenweg die het meest op de waarheid is gebaseerd zou het mooiste zijn voor de Wiki lijkt mij.

Ik weet zelf te weinig van het ras, maar we hebben er een op stal staan. Van die eigenaar hoor ik vaker strubbelingen over meningen van wat wel en niet is geoorloofd.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:46

Klien, beide stamboeken hebben een ander fokdoel en andere eisen. Zo zijn de paarden bij het ene stamboek hoofdstamboek en bij het andere stamboek sportboek.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:52

bedankt voor de tip Klien... Haha!

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 20:07

Ik had gisteravond een ander stuk geschreven met veel meer eigen dingen veel langer enz. maar toen drukte ik toen ik bijna klaar was perongeluk op vorige dus was ik alles kwijt, toen heb ik snel weer iets nieuws gemaakt omdat ik het wel wou af hebben.. Bloos
Maar misschien wilt iemand anders het voor mijn over geschrijven, ik heb zelf dislexie dus ik lees over mijn eigen fouten heen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:20

ik zal er vanavond als ik thuis ben even naar kijken... Lachen (nu zit ik bij mijn vriend op de bank, op de laptop van zijn werk te Bokken... Bloos )

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 21:38

Ik laat dan maar de tekst wel aan jullie over heb nog niet zo veel verstand van de Groninger Tong uitsteken
ik heb hier nog wat foto`s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(helaas de eenige stand foto die ik nu van haar heb, ik krijg in de kest vakantie weer een fotoshoot van haar Knipoog)
Afbeelding

Het album zelf voor de grote foto`s: http://www.mijnalbum.nl/Album=DIJMV8GA

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:52

Daiz, de tekstuele fouten heb ik er nu wel uitgefilterd hoor Knipoog

De opmerkingen van Yootha en Janne lijken me overigens te belangrijk om te negeren...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:11

Hoe denken de kenners over deze tekst als beginnetje op de Wiki?
(heb nog even niet de Wiki-codes erin gezet, heb nu alleen maar even op het tekstuele gedeelte gelet)

De Groninger.
stokmaat: vanaf 1.53
kleur: Bruin, Zwart, vos en schimmel
herkomst: Nederland

Geschiedenis
De Groninger is een oud ras uit Groningen, dat samen met het Gelderse Paard de basis heeft gelegd voor de ontwikkeling van de KWPN. In deze tijd had de Groninger maar weinig gemeen met het oorspronkelijke Groningse paard. Er zijn nog maar een paar paarden die op het zware boerenpaard van voor 1945 lijken. Het paard is nu veredeld; het is nu minder zwaar, waardoor het een veelzijdiger rijpaard is geworden.

Exterieur
Hals: De hals is middellang tot lang. Goed ontwikkelend en licht gebogen bij de keel.
Schoft en schouders: De schouders lopen schuin af en zijn sterk. De schoft is geprononceerd.
Rug: Lang, sterk en recht.
Lendenen en achterhand: De Groninger heeft lange gespierde lendenen en een krachtige en sterke achterhand met een aflopend kruis.
Staart: Vrij hoog geplaatst en trots gedragen.
Benen: De benen zijn kort en gespierd, de hoeven zijn sterk en goed gevormd.
Vacht en kleur:
Groninger zijn meestal zwart, zwart-bruin en bruin van kleur. Ook de kleuren vos of schimmel en zwart kunnen voorkomen. De eigenschappen als sabino en moorkop kunnen ook voorkomen bij de Groningers.
De Groninger heeft in vergelijking met een KWPN-er een wat recht kruis i.p.v. een hellend/aflopend.

Karakter

Groningers hebben een fijn karakter: ze zijn rustig, werkwillig en nieuwsgierig.
Ze hebben genoeg pit en levendigheid om aandacht op zich te vestigen.

Gebruik
Aangespannen: Het Groninger Paard is nog steeds een goed koetspaard door zijn werklust en zijn grote betrouwbaarheid. De Groninger is hiervoor bij uitstek geschikt door zijn rustige temperament, het werkwillige karakter, de ruime bewegingen, de werklust en het grote uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen en zijn uitstraling door houding, front en kleur zijn een goede combinatie. In de wedstrijdsport en voor de recreatiemenner de Groninger dus ideaal. Recreatie: Voor ruiters die wat minder tijd kunnen besteden aan de training en vaak over een wat eenvoudiger stalling beschikken, is het Groninger paard op zijn plaats. Zelfs met minder regelmatig rijden is de Groninger toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel.
Dressuur: Door de soepele, ruime gangen en het gemak waarmee hij te beleren is, heeft de Groninger een goede toekomst als dressuurpaard. Wedstrijden op Z-niveau zijn geen zeldzaamheid. In de VS rijdt Patty Mayer met Exakt, een 100% Groninger, op Olympisch niveau met succes.

Foto's

Bronnen

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:29

de kleur valk komt ook voor.