een vraagstelling of alleen maar even 'bomen?'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

een vraagstelling of alleen maar even 'bomen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:19

Bokt zou niet bestaan als dr geen tips en adviezen werd gegeven en gevraagt,
maar waar ik de laatste tijd vaak tegenaan loop zijn topics met vragen van mensen
die imo om advies vragen.
Goed zie je mensen komen aandraven met tips ed, en vervolgens zie jevoor je eigen ogen gebeuren
dat er niets mee wordt gedaan Verward en lijkt TS alleen maar te willen blablaaen zonder
iets te willen doen met de tips.

Ik wordt hier een beetje gedemotiveerd van hoor, hoe gaan jullie
hier mee om als je wat tidj in tips/adviezen heb gestoken in een probleem van een TS?

Kelly_ann

Re: een vraagstelling of alleen maar even 'bomen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:49

Het is vaak zo dat mensen die een probleem hebben zelf al enigzins in hun hoofd hebben hoe ze het graag willen aanpakken.
Bijvoorbeeld twijfelen tussen twee dingen en onbewust al een voorkeur hebben voor een ervan.
Natuurlijk zitten er dan voor en nadelen aan beide kanten, die worden dan afgewogen.
De adviesgevers kunnen dan tot de conclusie komen dat er beter voor het ene gekozen kan worden, terwijl de wil van de adviesvrager eigenlijk al ligt bij de andere.
Je ziet diegene dan vaak veel ja-maaren of ieder aangedragen advies beantwoorden met tegenargumenten.
Of de adviesvrager wordt juist bevestigd in de keuze die die eigenlijk al heeft gemaakt, en dat is dan heel fijn natuurlijk.

Of de adviesvragen wil eigenlijk voornamelijk praten over het probleem zonder te beslissen of er wat aan te doen.
Vragen om advies zou misschien dé oplossingen kunnen geven, maar die is er eigenlijk niet, of hij brengt teveel commotie met zich mee, of hij wil de situatie liever zo laten.

In de praktijk is het daaro goed om eerst het probleem goed uit te vragen (waar ligt de kern?) en daarna te vragen hoe hij er zelf over denkt. Soms komt er dan al een enigzins vormgegeven keus/oplossing. Iemand die het echt niet weet, vraagt meestal om concreet advies of argumenten en voors en tegens. Er zit dus vaak verschil tussen de concrete vragen en de adviesvragers.

Bokt zal in grote lijnen wel hetzelfde werken, hoewel de gespreksvoereng natuurlijk heel anders is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:38

Kelly_ann heeft het de hele tijd over advies, en dat is de spijker op z'n kop. Meer dan advies geven kun je niet, je kunt never nooit niet het besluit nemen voor iemand en vooral niet via een internetforum.

Ik jamaar ook, maar ik 'hoor' het wel en ik doe er bewust danwel onbewust ook wel iets mee. En daar gaat het imo uiteindelijk om, niet om het wel of niet 'gelijk geven' van iemand.

Meer dan een goed onderbouwd advies geven en evt. op de manier die Kelly_ann aangeeft verder discussiëren kun je niet. Als je een advies bij iemand door z'n strot gaat duwen dan krijg je alleen maar verzet, terwijl hij of zij er anders wél wat mee gedaan zou hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:41

Wat je wel ooit ziet is dat men een vraag heeft, terwijl men allang besloten heeft wat ze er mee gaan doen.
Toch wordt de vraag op bokt gezet, dan zijn er wat mensen die hetzelfde zouden doen als TS, die zijn dan aardig en begrip vol enz.
Nu zijn er ook mensen die een andere gedachte hebben, die zijn weet ik wat allemaal voor verkeerds Lachen
En ik denk dan ook, waarom een vraag als je al besloten had wat je ging doen? Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:50

Omdat je dus blijkbaar toch twijfelt over je besluit en je graag bevestiging wilt hebben Lachen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:59

vind het meer dan verschrikkelijk als mensen in mijn omgeving waar ik een probleem aan voorleg er direct vanuit gaan dat ik hún plan van aanpak maar moet doen, en dan kwaad worden en dan moet je het zelf maar weten als ik het uiteindelijk [altijd] op míjn manier doe.
het is prettig om zaken met andere mensen te bespreken, wie weet komen ze met iets op de proppen wat ik zelf nog niet bedacht had maar ik zal altijd mijn eigen weg blijven volgen.
als mensen er kwaad om worden dat ik hun advies niet volg vind ik dat die mensen zichzelf overschatten en onterecht denken dat zij de wijsheid in pacht hebben en die heeft niemand en iedereen moet lekker zijn eigen plan trekken vind ik.
het is mijn leven en daar doe ik lekker mee wat ik wil en hoe ik dat wil, ongeacht of ik van deze of gene vraag hoe zij iets zouden doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 02:02

Het gegeven advies kan ook juist een bevestiging zijn om het juist NIET op die manier te doen...
Maar het kan ook zijn dat de vrager niet in staat is om het advies op te volgen.
En de vrager hoeft ook geen verantwooreding af teleggen waarom er om advies is gevraagd en net zomin waarom er niets met het advies wordt gedaan...

Adviesgevers zijn nogal gauw geneigd om iemand iets op te dringen: "dat MOEt je zo en zo doen" maar je bedoelt "Ik adviseer om het zo en zo te doen"

Ik heb bijv onlangs een topic geopend over de inrichting van de zadelkamer, ophangsystemen, indeling en bijv. ook de hoogte van de zadelsteun.... en ook ideeén .. dat wil niet gelijk zeggen dat ik ook daadwerkelijk volautomatisch zadelwegdraaisysteem ga installeren omdat bokker X dat zo geweldig vindt...

Als iemand nieuwe boxen wil bouwen, en vraagt naar ervaringen en ideeen, en ik schrijf over mijn halfopen boxen zonder tralies... boeit het mij niet of ts glazen wanden tot aan het plafond gaat bouwen...

Voor de rest houd ik adviezen en raad in mijn achterhoofd... en bekijk of ik het ergens kan gebruiken, nu of in de toekomst...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:21

Ik onthoud de naam van diegene en vervolgens reageer ik niet meer op posts of topics van 'n 'TS-die-toch-niks-met-advies-doet' Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:37

Ik vind het soms best moeilijk om te ontdekken of het TS alleen even haar of zijn veal kwijt wilt
of ook echt om tips vraagt...Bv je heb een kat met een vlooienallergie.
Je ziet in het verhaal dat TS alles al geprobeerd heeft en aan het eind van de rit een hoop geld
en tijdkwijt is en het beestjenog steeds ziek is.

Jij heb de ervaring met een heel goed middel waar je bij meerdere katten geode resultaten heb gezien en vol enthousiasme bied je dat aan, dat is toch logisch je wil het beste immers voor allebij..
En vervolgens lees je alleen maar reactie's als ... "ja het is zo vervelend en ze krabt zo erg.."

Ik haal dan nog eenmalig mn advies aan maar als ik dan geen reactie krijg vind ik dat soms best wel
vervelend, ik hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:29

Als je geen reactie in het topic krijgt wil niet gelijk zeggen dat TS er dan ook daadwerkelijk niets mee doet..
En mischien heeft ze dat al advies ook al per pb gehad... of heeft dat al geprobeerd maar staat het niet met name genoemd in haar opgesomde lijstje (even naar jouw voorbeeld)

Ik snap wel wat je bedoelt, maar wat verwacht je dan?

Men vraagt en ik antwoord, wat men met dat antwoord doet, zal me werkelijk een rotzorg zijn...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:39

Het gebeurt ook vaak dat iemand een expliciete vraag in een bepaalde stelt, maar tips in een heel andere richtig krijgt, en vervolgens voor vanalles en nog wat wordt uitgemaakt als het advies niet wordt opgevolgd.

Ook zijn niet alle tips in de situatie van de TS even bruikbaar, waar ze dat voor een ander wel zijn. Of een TS is niet metéén in de gelegenheid iets met de tip te doen, maar weet dankzij de mensen die antwoorden wel dat er voor de toekomst meer of andere opties zijn.

En ach, het is de topicstarter die de vraag stelt en die misschien niets doet met de gegeven adviezen, maar anderen lezen het topic ook en worden ook op ideeën gebracht Lachen . Nooit helemaal nutteloos dus, zo'n topic.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:37

Tja, soms probeer ik maar niet te reageren.. Sommige topics worden geschreven om het gezeur van zich af te kunnen schrijven en even zielig te doen. Die willen helemaal geen reacties/ advies horen waarbij ze niet meer zielig hoeven te zijn. Tja, dan is er weinig aan te doen.

Uiteraard is het aan iemand vrij om wel/ geen advies op te volgen. Maar als je advies geeft, maar daar overheen wordt gepraat zonder respons o.i.d. is wel jammer inderdaad. Vaak is het toch wel een eind richting de goede weg, maar praat men er liever overheen.