achterhand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:26

met de achterhand bedoelen we:Het kruis, de lendenen,de billen,de heupen en de achterbenen van het paard.
De benen moeten recht en sterk zijn en de knieën recht en plat.
Als ze te sterk doorbuiten zal een paard makkelijk struikelen.
De achterhand is zeer belangrijk en vorm als het waren de motor van het paard.
De bouw, gespierdheid en ontwikkeling van de achterhand hangt grotendeels af welke prestaties het paard kan leveren.
Zo hebben quarters een zeer goede achterhand, wat nodig is voor vele western onderdelen,
Maar ook vdankzij deze sterke achterhand is het paard een heus spring talent.
Bron:Geïllustreerde paarden encyclopedie
Delen van de achterhand:
Kruis
Heup
Flank
Koker(Hengst/Ruin) of uier(Merrie)
Dij/broek
Staartwortel
Staart
Knie
Schenkel
Spronggewricht
Hak
Pijp
Kogel
Koot
Hoef
Vetlok
Zwilwrat
Bron:Paardrijden ruiterbrevetten
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 16-11-07 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Re: achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:27

....?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:28

voor de wiki, of is dit fout Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:45

Heb je dit letterlijk overgenomen of in je eigen woorden getypt? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:56

En is het goed als het zo op de Wiki komt? (met bronvermelding er nog bij) + ik heb wat vraagjes neergezet.

De achterhand is de benaming voor het deel van het paardenlichaam achter de lendenen.

Het lichaam van een paard kan, als het ware, in drie stukken opgedeeld worden: de voorhand, de middenhand en de achterhand. Het achterste gedeelte noem je de achterhand.

Onder de achterhand verstaan we het gedeelte dat bij een paard vanaf de lendenen en verder naar achter loopt:
De lendenen, het kruis, de heupen, de billen, de achterbenen en de staart behoren allemaal tot de achterhand.
De preciese delen van de achterhand zijn:
(delen hier)

Aan de delen van de achterhand kunnen verschillende eisen worden gesteld.
De achterbenen van een paard moeten recht en sterk zijn, de knieen recht en plat. Wanneer deze(gaat dit over de knieen of de benen in het algemeen? Knieen lijkt mij?) te ver doorbuigen zal een paard gemakkelijk struikelen. (Geldt dit niet meer voor de voorbenen wat betreft de knieen trouwens? Want bij de achterbenen zitten die toch weer hoger, of niet? Bloos )

De achterhand is zeer belangrijk en vormt als het ware de motor van het paard. Een paard goed op de achterhand rijden is dan ook zeer belangrijk in de [[dressuur]].

-----

Het volgende stuk heb ik ook nog wat vragen over:

"De bouw, gespierdheid en ontwikkeling van de achterhand hangt grotendeels af welke prestaties het paard kan leveren.
Zo hebben quarters een zeer goede achterhand, wat nodig is voor vele western onderdelen,
Maar ook vdankzij deze sterke achterhand is het paard een heus spring talent."

Bedoel je hiermee dat de prestaties die een paard kan leveren grotendeels van de bouw, bespiering en ontwikkeling van de achterhand afhangen, OF dat de bouw, bespiering en ontwikkeling van de achterhand voornamelijk afhangt van het doel waarmee het paard gefokt is?

Die laatste zin zou ik ook graag nog wat aanpassen, naar een iets ruimer / ander voorbeeld. Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:08

ja zo is 't goed, ik denkd at de bouw toch een grote rol speelt bij de prestaties, of niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:13

Kan je misschien de vragen die ik in het artikel erbij heb gezet op een aantal plekken duidelijk beantwoorden? Lachen