Gebruik van andermans foto´s, Irritant? of normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cavaletti

Gebruik van andermans foto´s, Irritant? of normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:41

Regelmatig concludeer ik dat mensen "onze" foto´s gebruiken (jatten) om hun spullen te verkopen ofzo.
Het gaat hier dan niet om de foto´s van de fabrikant maar echt onze eigengemaakte foto´s.

Ik kan me daar echt mateloos aan ergeren en ik vraag me af of ik nu zo´n zeikerd ben of dat andere mensen zich daar ook aan ergeren.

Wij nemen de moeite om een duurdere camera te kopen en onze foto´s zo duidelijk mogelijk te maken, vaak poetsen (bewerken) we de foto´s wat enorm veel tijd kost. Andere mensen doen er geen moeite voor blijkbaar en "lenen" gewoon je foto´s.

Regelmatig vinden we dus bekende foto´s van ons op marktplaats, bokt of ergens anders terug.

Hoe denken jullie hierover?

timokyana

Re: Gebruik van andermans foto´s, Irritant? of normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:42

Kunnen jullie geen copyright op de foto's zetten of een soort beveiligen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:43

Heb je er niet groot het adres van je site instaan? Dan geeft het iig nog goede reclame Lachen

Ik vind het ook niet kunnen, maar denk wel dat je er weinig aan kunt veranderen Lachen

Overigens lijkt het me geen RT-D probleem Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:44

Ik zou het wel erg vervelend vinden als een foto van mijn paard in bijv. 1 of ander paardenspel terecht zou komen.

Over foto's van een winkel kan ik het me ergens wel voorstellen dat het vervelend is, maar ik ben bang dat je er weinig aan kan doen... Misschien gewoon je copyright er maar opzetten zodat kopers in ieder geval kunnen zien dat het geen eigen foto is?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:46

Ik vind het niet normaal. Het is gewoon gemakzucht van die mensen. Ik merk het al met foto's voor een verkoopadvertentie maar jij hebt een winkel. Dan zou ik dat al helemaal niet pikken.
Ik vind het trouwens wel wat anders dan wanneer iemand iets wil laten zien dmv een plaatje of dat ze hem gebruiken in een eigen advertentie. In het eerste geval vind ik dat geen probleem.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:47

Netjes is het niet, maarja, zelf zou ik er ook gewoon jouw site doorheen zetten en laat ze het dan maar gebruiken, want dan is het reclame zoals RK zegt.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:56

runningkawa schreef:
Overigens lijkt het me geen RT-D probleem Lachen

Oh oliebol ik heb hem weer in het verkeerde forum gezet. pfff blond zijn is niet makkelijk, Hoe krijg ik dit toppic in het juiste forum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:58

Kun je even temmen Lachen
Dan doet een mod dat wel voor je Lachen

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:06

runningkawa schreef:
Kun je even temmen Lachen
Dan doet een mod dat wel voor je Lachen

Oke dank je. ik heb getemt...

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:07

Judje schreef:
Netjes is het niet, maarja, zelf zou ik er ook gewoon jouw site doorheen zetten en laat ze het dan maar gebruiken, want dan is het reclame zoals RK zegt.

We hebben bijna door al onze foto´s al de site gezet, maar dit word gewoon weggepoetst.
Dat is blijkbaar minder werk dan een eigen foto maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:09

-> FZ

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:40

cavaletti schreef:
Judje schreef:

We hebben bijna door al onze foto´s al de site gezet, maar dit word gewoon weggepoetst.
Dat is blijkbaar minder werk dan een eigen foto maken.

ook als je met een doorzichtig copyright de tekst door de hele foto zet? dan valt het niet meer weg te poetsen volgens mij

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:52

Bekend probleem, helemaal als de verkoop van de foto ook je inkomsten zijn. Wat wij doen is heel duidelijk en zo irritant mogelijk in een lelijke gele kleur de copyright erdoorheen zetten. liefst ook met datum en plaats zodat we snel kunnen terugvinden welke foto het nou was. De tijd die het kost om dat weg te poetsen is dan meer dan de koste voor een digitale foto zonder tekst erdoor.

Voorbeeldje:
Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:25

Yup ken dat, en als ze er nou netjes bij vermelden dat het een voorbeeldfoto is en liefst nog met bronvermelding (als mijn copyright er niet al op staat) dan vind ik het niet zo erg. Maar bewust copyright eraf halen gaat wel erg ver.
Inderdaad goede foto's maken kost een hoop tijd, en het bewerken ook. Je doet je best voor je klanten en een ander gaat er mee aan de haal.

Tijden geleden is het mij overigens zelfs gebeurd dat ik mijn foto's terugvond in de winkel van een concollega!! Hier stond weliswaar geen copyright op, maar dan nog vind ik het not done om zomaar mijn foto's te jatten. Die zijn er na enige keren vragen wel afgegaan Ja (Of moet ik me gevleid voelen dat mijn, toen werkelijk echt nog niet zo professionele, foto's aangezien werden voor fotomateriaal van de producent? Nagelbijten / Gniffelen )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:32

Uhm.. doe je het zelf dan ook niet? Bloos
Ik zie toch echt foto's van de divoza site terug op joun site.. Lips are sealed

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:51

x_Marr schreef:

Mogelijk gewoon foto's van de leverancier? Knipoog
Edit: op die van mij of op die van de TS?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:57

Van de TS..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:02

Ik kan mij er echt niet aan ergeren, gratis PR als Paardenconcurrent door google gehaald wordt als ze een foto doorlinken. Een foto jatten kun je redelijk onmogelijk maken met Oscommerce overigens Lachen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:15

Schimmelig schreef:
Ik kan mij er echt niet aan ergeren, gratis PR als Paardenconcurrent door google gehaald wordt als ze een foto doorlinken. Een foto jatten kun je redelijk onmogelijk maken met Oscommerce overigens Lachen

Oh ja? Mijn grootste foto's zijn 600 x 600 maak printscreen, sla op, en je hebt de foto. Hoe wil je dat onmogelijk maken?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:21

Sjah, printscreen... Gelukkig weet 99% niet hoe dat werkt Tong uitsteken

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 10:29

x_Marr schreef:

Wij zijn verkooppunt van Divoza´s artikelen en hebben daarbij toestemming hun orginele foto´s te gebruiken, dat is totaal anders dan dat ik zelf een foto maak, met mijn camera, Mijn bomen, kinderen, hond of wat dan ook op de achtergrond of als model.

Nogmaals het gaat niet om de orginele foto´s van de groothandel zoals Harry´s Horse, Horka enz, Die foto´s mag je als winkel gebruiken omdat je hun product verkoopt, Het gaat echt om onze eigengemaakte foto´s.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:50

Alwiene schreef:
Tijden geleden is het mij overigens zelfs gebeurd dat ik mijn foto's terugvond in de winkel van een concollega!! Hier stond weliswaar geen copyright op, maar dan nog vind ik het not done om zomaar mijn foto's te jatten. Die zijn er na enige keren vragen wel afgegaan Ja (Of moet ik me gevleid voelen dat mijn, toen werkelijk echt nog niet zo professionele, foto's aangezien werden voor fotomateriaal van de producent? Nagelbijten / Gniffelen )

Hoezo, er stond geen copyright op? Op elke foto die een fotograaf maakt zit copyright. Dat hoef je niet erop te zetten, dat is gewoon zo. Dat tegenwoordig iedereen maar denkt dat foto's op internet gratis zijn, maakt het nog niet waar. Lachen

Maar je moet soms inderdaad je foto's onaantrekkelijk maken voor een ander en dat vind ik wel heel erg jammer aan internet.

Enne, je kunt je wel gevleid voelen, maar het extra werk heb je er wel van. Als ze je foto's goed genoeg vinden kunnen ze toch wel even vragen voor het gebruik en daarbij een net financieel aanbod doen? Is het gemakzucht, domheid of gewoon laksheid vraag ik me af.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:02

Nu heb ik zelf een mooie gezien. Iemand jat foto's, bewerkt ze en zet vervolgens eigen copyright erop ROFL Huilen van het lachen

Afbeelding

Iemand zin in "zoek de verschillen"? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 04-11-07 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:04

ik ben een keer foto's tegen gekomen van mijn welshje dat hij te koop stond.... stond ook gewoon onder: dit is niet mijn welsh, maar hij lijkt er wel veel op Rolleyes

heb toen een klacht ingediend bij marktplaats en toen is hij verwijderd Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:14

Alwiene schreef:
Schimmelig schreef:

Oh ja? Mijn grootste foto's zijn 600 x 600 maak printscreen, sla op, en je hebt de foto. Hoe wil je dat onmogelijk maken?

Nou niet, kijk maar naar mijn vorige post Nagelbijten / Gniffelen