Ras: De Kartuizer, beter bekend als de Cartujano

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Ras: De Kartuizer, beter bekend als de Cartujano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:14

{{Kartuizer beter bekend als de Cartujano
|stokmaat= 1,52 tot 1,62 meter
|kleur= grijs appelschimmel, bruin, vos en zwart
|herkomst= Spanje
|link=
}}

'' Het Kartuizerpaard, beter bekend als de Cartujano, wordt tegenwoordig beschouwd als een zijtak van de Andalusiër in plaats van een zelfstandig ras. Toch is hij zijn oorspronkelijke vorm trouw gebleven en niet helemaal opgegaan in de Andalusiër. ''

== Geschiedenis ==

'' De Cartujano is een van de oudste en zuiverste paardenrassen ter wereld. De Cartujano is zeldzaam en de lijn van deze Spaanse paarden is helemaal te traceren tot in de vijftiende eeuw. De Cartujano was de trots van de Karthuizer monniken, de fokkers.

Er gaat een verhaal over het begin van de Cartujano;
Andres Zamora en zijn broer hadden verscheidene Spaanse merries. Op een dag herkende Andres een hengst die een kar trok, als paard dat hij in de cavalerie had bereden, genaamd El Soldado. Andres ging aan de slag om hem te kopen, om er veulens mee te fokken uit zijn eigen spaanse merries. Één van de nakomelingen was een veulen genoemd Esclavo. Esclavo werd beschouwd in temperament en bouw als perfect en was stamhengst van de Cartujano te worden. Hij verwekte vele uitstekende veulens. Één dag, toen Andres niet thuis was, verkocht zijn broer de hengst in Portugal voor een grote som geld. Toen Andres terugkeerde werd hij woest en stierf spoedig daarna.
Enkelen van de nakomelingen van Esclavo werden verkocht aan Pedro Picado in 1736, die toen enkele merries aan de Kartuizer monniken gaf om een schuld te vereffenen. De rest paarden werden verkocht aan Antonio Abad Romero en werd uiteindelijk geabsorbeerd in het Andalusische ras.
Deze monniken hielden het ras zuiver en integreerden hen in een speciale lijn die als Zamoranos wordt bekend. De monniken bewaakten bloedlijnen en tartten zelfs een koninklijke orde om Napolitaans en Middeneuropees bloed aan hun ras te introduceren. In 1854, de eigenaar Jerez Vincent Romero y Garcia kocht vele Cartujano’s aan en hielp om het ras zonder het gebruik van enig ander bloed te verbeteren. Tegenwoordig wordt de Cartujano gefokt en gecontroleerd door de staatsstoeterijen van Cordoba, Jerez de la Frontera en Badajoz. Van Esclavo ging zowel zijn bouw als zijn temperament op zijn nageslacht over.

De Cartujano was het favoriete ras van koningen en mannen van adel.
Napoleon bereed de Cartujano. Maar de paarden trokken ook de aandacht van kunstenaars, zoal te zien in schilderijen van Rubens.''

== Fokkerij ==

'' De Cartujano wordt gefokt en gecontroleerd door de staatsstoeterijen van Cordoba, Jerez de la Frontera en Badajoz. Van Esclavo ging zowel zijn bouw als zijn temperament op zijn nageslacht over.
''

== Exterieur ==

'' De meeste liefhebbers vallen als een blok voor het majestueuze uiterlijk van de Cartujano.
Ze hebben een zeer fijn en goed geplaatst hoofd. Een gespierde hals en mooie schuine schouders met een diepe borst. Hun rug en achterhand staan goed in verhouding.
De meest voorkomende kleur bij de Cartujano is grijs appelschimmel, maar ook bruin, vos en zwart komt voor.
De Cartujano wordt gemiddeld 1,52 tot 1,62 meter groot.
Één bijzonder kenmerk van Kartuizer is de wratten die onder zijn staart worden gevonden, en de knokige groei die op het voorhoofd, op horens lijken. Allebei zijn van de stamhengst, Esclavo. ''

== Karakter ==

'' De paarden staan bekend om hun gelijkmatige en vriendelijke karakter, met temperament. De paarden zijn erg intelligent en leren snel.
De Cartujano wordt gemiddeld tussen de 30 en 35 jaar oud. Ze zeggen ook wel dat hij daarom zo duur is, omdat hij eigenlijk telt voor 2.''

== Gebruik ==

''De Cartujano wordt als rijpaard gebruikt, is stierenvechterspaard, en wordt gebruikt op Hoge School demonstraties.''

== Foto's ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
Bit augustus/september 2006
http://www.dieren-rassen.nl
http://www.purarazaespanola.nl
<references />

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Kartuizer]]

Eline

Re: Ras: De Kartuizer, beter bekend als de Cartujano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:44

Ziet er perfect uit OK dan! Je bent toegevoegd als wikischrijver (zie ook je pb), dus je kunt hem zelf toevoegen. Ik denk dat het handig is om hem onder beide namen (dus kartuizer én cartujano) in de wiki te zetten, je kunt dan ven cartujano een 'redirect' maken ( http://www.bokt.nl/wiki/Help:Redirect )

Vanwaar je interesse voor de paarden trouwens, ik had nog nooit van het ras gehoord? Lachen (gewoon nieuwsgierigheid Lachen )

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:28

Dankjewel, ik ga er gelijk even mee aan de slag Lachen

De interesse is er gekomen toen ik in de bit er een stuk over zag en er stond een foto bij en ik vond het een erg imponerend paard. Ik vond het ook erg leuk om te weten dat Napoleon zo'n paard reed en er mee op schilderijen staat, aangezien ik nogal veel kunstbeschouwing heb gehad, maar ik had mij nooit verdiept in het paard op een schilderij.
Het lijkt mij overigens wel hele leuke paarden nu ik meer over ze weet.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:43

Eens Lachen

Het artikel ziet er goed uit, wel een vraagje: heb je toestemming gekregen om de foto's op de wiki te gebruiken? Ik zie in sommige foto's een watermerk staan namelijk.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 23:15

Ja ik heb daar toestemming voor gevraagd, ik heb zelf een uitnodiging gekregen om een keer langs te komen op hun stoeterij Haha! Ze vond het namelijk erg leuk dat er wat over de cartujano geschreven werd, aangezien er niet veel over te vinden is.

Maar mag dat merk niet?? Ik kan deze ook zonder merk zetten namelijk.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:07

Foto's met watermerk zijn in principe gewoon toegestaan (als het niet storend over de foto heen staat, en dat is hier niet het geval), maar ik vroeg het omdat we gewoon wel uitdrukkelijk toestemming nodig hebben van degene die het copyright op de foto's heeft, maar als we die hebben is het prima.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:17

Lizz, wil je dan bij de foto's vermelden wie de fotograaf is en dat deze toestemming heeft gegeven om de foto's op de Wiki te plaatsen? Dan kan daarover geen verwarring ontstaan. Als je de toestemming via mail hebt gekregen, zou je deze mail dat willen doorsturen naar één van de wikicoordinatoren (bijv. Shadow0)?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 00:05

Ik lees dit bericht pas net, sorry beetje laat.
Ik heb toestemming via email, deze email heb ik net gestuurd naar Shadow0.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:46

Hartelijk dank! Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:49

Lizz schreef:
Ik lees dit bericht pas net, sorry beetje laat.
Ik heb toestemming via email, deze email heb ik net gestuurd naar Shadow0.

Ontvangen Ja

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:27

Fijn! Zou je dit ook nog even willen doen?
Marlies1 schreef:
Lizz, wil je dan bij de foto's vermelden wie de fotograaf is en dat deze toestemming heeft gegeven om de foto's op de Wiki te plaatsen? Dan kan daarover geen verwarring ontstaan.
Als je dat hebt gedaan, kan de tag "mist fotograaf" namelijk verwijderd worden. Lachen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:35

Lizz schreef:
Dankjewel, ik ga er gelijk even mee aan de slag :)

De interesse is er gekomen toen ik in de bit er een stuk over zag en er stond een foto bij en ik vond het een erg imponerend paard. Ik vond het ook erg leuk om te weten dat Napoleon zo'n paard reed en er mee op schilderijen staat, aangezien ik nogal veel kunstbeschouwing heb gehad, maar ik had mij nooit verdiept in het paard op een schilderij.
Het lijkt mij overigens wel hele leuke paarden nu ik meer over ze weet.

Hey hey,
maak de paarden in 'levende lijven' mee...
zo zijn er nu een aantal net zadelmak.

bij ons op stal staat er een zwarte cartujano... daarvan zijn er maar 11 over de hele wereld!!
ze zijn echt prachtig
en bekend om hun zacht karakter!

De Cartujano wordt gemiddeld tussen de 30 en 35 jaar oud. Ze zeggen ook wel dat hij daarom zo duur is, omdat hij eigenlijk telt voor 2.

Dit kan wel goed zijn maar ze zijn niet de enigste paarden die zo oud kunnen worden..
't ligt ook aan hun bloedlijn... ze zijn de voorouders van alle PRE's.
m.a.w. Cartujano's zijn PRE's maar niet omgekeerd.

Zoals je in belgië bv. vlamingen hebt. Maar ze daarom niet allemaal west-vlamingen zijn.
(althans dat heb ik me al laten wijsmaken... )
Liefs Florrtje