Hoi, ik heb gemerkt dat er over het chippen het één en ander de ronde doet op Bokt. Ik heb dan eens het Wiki artikel over chippen opgezocht en gezien dat er toch wel onjuiste informatie instaat. Met chippen kunnen inderdaad dingen fout gaan, maar enkel wanneer de chip fout ingebracht wordt. Ik heb begrepen dat er in Nederland geen algemene richtlijnen zijn met betrekking tot het chippen bij paarden. In België is het chippen verplicht, maar is er ook onderzoek gedaan. Er zijn daar duidelijke richtlijnen uitgekomen, over hoe en vooral waar te chippen.
1) chip wordt ingebracht langs de linkerkant van de hals
2) chip wordt geplaatst in het VET van de NEKBAND, op de overgang tussen het bovenste tweederde en het onderste derde van de hals, 1 of 2 cm onder de manenkam
3) de chipplaats wordt grondig geschoren en ontsmet vooraleer de chip wordt ingebracht.
In Nederland wordt blijkbaar echt in de halsspier gechipt, wat problemen KAN teweegbrengen. De foto die bij het artikel staat is dus bijgevolg fout. Ik zie niet dat het veulen geschoren is EN de chip zit veel te laag, dus in de halsspier. Ik denk dat het goed is om de foto en de tekst aan te passen, vooral dan voor de Nederlanders die hun paard willen laten chippen, zodat ze op de hoogte zijn van de plaats waar de chip hoort te komen. Ik denk dat er dan ook veel problemen mbt de chip kunnen voorkomen worden.