Ethmoid hematoom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Ethmoid hematoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:06

Ethmoid hematoom
Een ethmoid hematoom ontstaat vanuit het zeefbeen en groeit van daaruit uit naar de frontale sinus. De frontale sinus bevindt zich bij een paard tussen de beide ogen en bestaat uit een linker en een rechter hersenhelft. Deze hematoom is weliswaar door de neusopening zichtbaar, maar kan deze alleen worden weg gehaald door een rechthoekig stuk schedel weg te zagen. Een van de symptomen die deze tumor met zich mee brengt is een bloederige neusuitvloeiing uit een neusgat.

Deze beschrijving is niet helemaal juist.. Ik heb een paard gehad welke dit had. Het hematoom was niet zichtbaar door de neusopening. Zelfs op de röntgen bestond alleen het vermoeden dat er "iets" zat. Hierna is een CT scan gemaakt en hiermee was nog steeds niet duidelijk wat het was en hoe groot. Pas na een operatie kwam de werkelijke diagnose.

Verder heeft dit paard slechts een blanke neusuitvloeiing gehad.

Ik heb ook foto's van het paard na de operatie.. Geen prettig gezicht was hij had verschillende drains. Ook heb ik foto's van de neusuitvloeing en foto's van hoe het na de genezing eruit zag.

Eline

Re: Ethmoid hematoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:56

Foto's klinken in ieder geval interessant Femmy.

Ik neem aan dat het over dit artikel gaat? http://www.bokt.nl/wiki/Hersentumor

Inhoudelijk heb ik echt geen benul van tumoren, dus wil het artikel niet zelf aanpassen. Ik lok even degene die het in de wiki gezet heeft.

Marlies1

Re: Ethmoid hematoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:59