discussie? objectiviteit, feit vs fictie, niveau wiki

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

discussie? objectiviteit, feit vs fictie, niveau wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:48

Ik heb hier heel lang over getobd. Wel niet opwerpen, wel niet plaatsen...

Ik wil graag iets aan de kaak stellen en discussiëren over een bepaald punt in de bokt wiki waar ik me - om me heel voorzichtig uit te drukken - groen en geel aan erger. (begrijp me niet verkeerd: ik vind het een fantastisch initiatief!)
Ik weet zelf niet goed waar te beginnen omdat ik mensen niet het gras voor de voeten wens weg te maaien of hun werk wil afschrijven als 'onnauwkeurig en daardoor tijdsverspilling'. Gevaarlijk terrein, wellicht.

In de regels staat het volgende:

Citaat:
Waar moet een artikel aan voldoen?
Het belangrijkste is dat een artikel objectief geschreven is. Voor meer informatie over schrijfstijl, bronvermelding en algemene tips kun je... [enz]

(..)
Er staat een artikel in de Wiki wat ik wil aanpassen, mag dat?
Ja, dat mag. Als jij extra informatie hebt over een onderwerp waar een Wiki artikel over geschreven is of een fout wilt herstellen: graag! Als je Wiki schrijftoegang heb kun je zonder problemen op 'bewerken' drukken en het artikel aanpassen. Heb je nog geen schrijftoegang open dan een topic op WikiZaken met in de titel de naam van het artikel, en beschrijf in je post wat je wilt aanpassen en waarom.

Overigens is het 'dat ik wil aanpassen' niet wat. Of ben ik nou gek?

Ik wil graag een aantal artikelen en categorieën anders zien of ter discussie stellen maar mijn redenen zijn lang en onderbouwd middels annotatie, wat mij dus niet zo handig lijkt in het kleine vakje dat er bij de bewerkingsknop van de wiki voor bestemd is. Bovendien wil ik mensen hun artikelen vrijwel volledig wissen omdat het geen enkele poot heeft om op te staan. Omdat er geen annotaties zijn waar ik het in terug kan vinden kan ik dus nergens achterhalen of het gebaseerd is op wetenschappelijke feiten en theorieën (met evt tegenargumenten enz). Daarom wilde ik dat hier eerst even algemeen aan de kaak stellen en het bijv. overleggen met de betreffende auteurs en de wiki mods.

Allereerst een algemeen punt.
Ik merk dat er met name bij de artikelen die zich niet beroepen op een bepaalde expertise die is opgedaan door ervaring (bijv hoe je een paard zadelmak maakt e.d.) maar juist de artikelen die zich beroepen op een bepaalde historiografische, antropologische of anderssoortige wetenschappelijke achtergrond er wel heel laks wordt gedaan naar wat in de bovengenoemde quote staat. Ik doel hier met name op objectiviteit en bronvermelding.

Ik wil daarbij toespitsen (ter voorbeeld welteverstaan, want er zijn er helaas meer) op een tweetal artikelen waar ik beroepsmatig toch wel enige expertise in heb (ik ben afgestudeerd als historicus met daarnaast een grote interesse in de antropologische en archeologische kant van zaken). Welke?

1) het artikel over de Amazonen. http://www.bokt.nl/wiki/Amazones
In dit artikel wordt geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen de mythische Amazonen en de historische Amazonen: het wordt allemaal heel onduidelijk neergezet in termen als 'volgens de overlevering' en 'volgens de legende', tevens ZONDER annotatie aangaande wat voor overlevering in kwestie bedoeld wordt. Herodotus wellicht? Dit is dan giswerk en hoort derhalve niet thuis in een encyclopedisch artikel. En ik neem toch aan dat het beleid van de Bokt Wiki is om deze te vullen met encyclopedische en artikelen van objectieve strekking.

De gebruikte 'bronnen'. Slechts 1 ervan heeft enige mate van wetenschappelijke ambities (het gaat om http://www.myrine.at/ de rest is eigenlijk onbruikbaar) en deze is uitzonderlijk aangezien deze organisatie zich sterk afzet tegen de tegenwoordige academische wereld en nergens enige duidelijke verwijzingen geeft naar wat voor expertise de makers hebben, duidelijke verwijzingen en annotaties en waar ze zich op baseren met hun uitspraak dat het idee van warrior women er bij moderne academici niet ingaat (en het bizarre is dat Dr Davis-Kimball in deze niet eens genoemd wordt). Terug naar het wiki-artikel, er wordt slechts heel subtiel verwezen naar Davis-Kimball, alsin 'In 1994 heeft een archeologe ten noorden van de Kaspische Zee grafheuvels gevonden met de resten van vrouwelijke krijgslieden'. Het gaat hier dus om Davis-Kimball en het gaat om zogenaamde Kurgans op de centraal-aziatische steppen en Siberië. Waarom wordt hier geen verwijzing gegeven? Bijvoorbeeld naar het werk van de betreffende wetenschapper? En overige wetenschappers...
Hier wordt dus heel erg rommelig omgegaan met de scheiding mythe en historie. Een dergelijke scheiding dient te worden aangebracht in een encyclopedie of wiki. Zoals het artikel nu is, hoort het niet thuis onder het kopje 'geschiedenis'. (sorry ik ben heel erg gevoelig mbt geschiedenis)

2) Scythen en Parthen. http://www.bokt.nl/wiki/Parthen_en_Scythen
Ik heb hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (bijv ook naar de Noord-Iraanse Perzen e.d). De strekking van het artikel scheert de Parthen en Scythen ten eerste heel makkelijk over 1 kam.

Citaat:
De Parthen en Scythen waren wrede, bloeddorstige en plunderende nomaden die rooftochten ondernamen en zich daarna weer terugtrokken. (..)
Ondanks hun wrede en bloeddorstige aanvallen konden deze stammen het Perzische Rijk niet ten val brengen.

Dergelijke bewoording hoort toch allerminst thuis in een encyclopedisch artikel? Zoiets is wel heel erg ongenuanceerd uitgedrukt. Bovendien zie ik geen enkele bron die betrouwbaar is. Een griekse vakantie en hapjesgids? Dat neem je toch niet serieus? Ik begrijp dat de meeste wiki schrijvers niet de toegang hebben tot wetenschappelijke artikelen en historiografische debatten zoals een academicus maar een beetje meer moeite lijkt me niet ongepast. Het is voor Bokt toch ook een heel ambitieus en serieus project waar enorm veel tijd (en ongetwijfeld ook geld) in zit?

Ik wil daarbij graag weten hoe er hier gedacht wordt over gebruik van wetenschappelijke stukken versus gebruik van 'bronnen' als websites die geen wetenschappelijke achtergrond of expertise hebben of ambiëren en bijvoorbeeld de Nederlandstalige wikipedia die erg veel gebruikt wordt, heb ik de indruk. Dit terwijl in de wetenschappelijke wereld de NL wikipedia niet serieus wordt genomen - in tegenstelling tot de Engelstalige die veel strengere normen lijkt te hanteren waardoor daar echt goede artikelen tussen staan, echter ook niet allemaal.

Ik wil er dus ook op wijzen dat de gemiddelde paardenencyclopedie HELAAS niet zeer betrouwbaar is. Hoezo? Dit omdat de gemiddelde wiki schrijver zich niet eens lijkt te verdiepen in WIE het betreffende artikel waar ze zich op baseren heeft geschreven. Er is namelijk een sterke discrepantie tussen sommige (ik durf niet te zeggen de meeste want het ligt echt heel gevoelig en het is ook slechts een voorbeeld) auteurs die van Arabieren houden en auteurs die bijv. absoluut niet van Arabieren houden, ze hebben klaarblijkelijk niet de academische vaardigheid afstand te kunnen nemen van hun eigen passie voor een bepaald paardenras.
De NL wikipedia staat daarnaast BOL van klinkklare nonsens, sorry dat ik het zeg. Het zou toch zonde zijn als de Bokt Wiki die zich profileert als zijnde een betere paarden gerelateerde bron dan de wikipedia zich JUIST zoveel op die wikipedia baseert? Of zeg ik nu iets heel gevaarlijks?

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat alle artikelen die zich niet beroepen op wetenschappelijke artikelen de prullenbak in moeten en maar heel erg hard ge-edit moeten gaan worden (in de zin van: als jij een aanvulling hebt, zeur dan niet en vul gewoon aan, basta, daarom is het een wiki!). Ik wil zeggen dat het MISSCHIEN een idee is een aparte mod aan te stellen die zich bezighoudt met het aangeven in de artikelen dat bepaalde punten niet objectief zijn. In de engelstalige Wikipedia wordt dit bijvoorbeeld gedaan: er wordt aangegeven dat het artikel niet voldoet aan encyclopedische eisen of de strekking niet geheel neutraal is van dit en dit gedeelte. Nu wordt er namelijk alleen aangegeven dat er bijv. bronvermelding mist, maar hoe zit het dan bij de bovengenoemde voorbeelden (om maar wat te noemen)? Er is bronvermelding, maar de aard van de bronvermelding is dusdanig onbetrouwbaar dat het gehele artikel hierdoor gebaseerd lijkt te zijn op bij wijzen van spreken (even kort door de bocht) een hapjesgids. Wordt er überhaupt gekeken naar de bronvermeldingen wanneer deze WEL aanwezig zijn?

Mochten jullie hier gewoonweg geen tijd of expertise in hebben kan ik wel aangeven waar op gelet kan worden of bijv. een uurtje elke week hieraan wijden, al is het natuurlijk ook de vraag of ik daarvoor de aangegeven persoon zou zijn. Want dit komt nu natuurlijk ook wel heel betweterig en met het beschuldigende-vingertje-wijzend over. Ik bedoel het echt niet op die manier, ik wil gewoon helpen wat van deze wiki te maken zodat het daadwerkelijk een toevoeging is aan het WWW en mensen zich er ook met een gerust hart op kunnen baseren. Het punt is dat veel mensen dit bij de NL wikipedia doen zonder te beseffen dat dit dus geen goed idee is: je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk door een serieus werkstuk te baseren op de NL wikipedia. Het zou toch zonde zijn als voor de Bokt wiki straks hetzelfde geldt?

Ik krijg namelijk ook bij veel artikelen het idee 'allemaal heel leuk en aardig maar als je het niet weet houd je mond dan of verdiep je er eerst in!'
En tja, helaas staan de meeste algemene paardenencyclopedieën vol met onwaarheden en ontbreekt het aan annotatie, dus daar heb je dan evenmin veel aan.

Ik vind het erg moeilijk hier iets mee aan te vangen en ben bang een stortvloed aan kritiek en 'stel je niet aans' 'doe het zelf dan maar eens beter', 'druk gewoon op bewerken en vul zo'n artikel dan aan' commentaar over me heen te krijgen. Zeg nou zelf, een wiki is GROOT, dat is onmogelijk, ik wil er een discussie over openen, zodat ik helderheid kan verkrijgen over wat het beleid nou is van de Mods en oprichters van de Wiki. Waarom dan? Zodat ik voor mezelf kan bepalen of ik mijn expertise (goh wat arrogant) daarvoor wil (blijven) inzetten. Daarom dit topic.
Want wie ben ik nou helemaal om commentaar te leveren op al die hardwerkende en enthousiaste vrijwilligers die zo veel tijd steken in artikelen voor de Bokt Wiki. Maar is het dan zo dat we geen kwaliteitsnormen hoeven te stellen (of er in elk geval niet sterk op toe te zien dat deze worden nageleefd) omdat het allemaal vrijwilligerswerk is?
Heb ik misschien te hogen verwachtingen of normen? Ik krijg namelijk ook het idee dat er eerst vooral zoveel mogelijk artikelen worden opgegooid en de kwaliteit daardoor ondergeschikt is. Is het niet veel logischer juist strenge eisen te stellen aan wat er al wel staat? Kwaliteit boven kwantiteit, ja toch? Anders krijg je net zo'n nonsense-vault als de NL wikipedia (sorry hoor).

Er mag wel gezegd worden dat ik niet moet zeuren etc. Ik kan wel wat hebben, maar ik weet gewoon dat ik BEST een punt heb. Ik steek niet voor niks MAANDEN aan onderzoek in al mijn artikelen voor de wiki. Of misschien wel? Misschien heb ik gewoon belachelijk hoge verwachtingen die niet waar te maken zijn binnen het beleid dat voor deze wiki gevoerd wordt. Zeg me dat gerust! Dan heb ik tenminste duidelijkheid en kan ik zelf beslissen of ik mijn artikelen dan wil blijven plaatsen.

(wat is het eng om nu op versturen te drukken!) Vork
edit: ik mag zelf ook af en toe wat beter op mijn grammatica letten... excuses daarvoor.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 06-09-07 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Re: discussie? objectiviteit, feit vs fictie, niveau wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:57

ik ga hier veel uitgebreide r op in, want ik ben erg blij met je bijdrage, maar ik wil iig al een optie aangeven die van toepassing is, want wij worstelen ook hiermee. Er bestaat een mist_neutraliteit sjabloon waarin een vergelijkbare caution wordt aangegeven. Als je een dergelijk artikel tegenkomt, plaats er alsjeblieft {{mis_neutraliteit}} onder, dan is het in ieder geval terug te vinden. De {{mist_bron}} geldt trouwens ook vooor bronnen die niet juist of onvolledig zijn.

Wat betreft, kwantiteit boven kwaliteit, dat is zeker niet het geval. Maar voorlopig kunnen we helaas niet rekenen op alleen maar bijdragen van wetenschappelijk niveau, nog los van het feit dat ik denk dat dat niet altijd van toepassing is.

Ik kom er later uitgebreider op terug maar wat ik heel graag zou zien is dat schrijvers elkaar daar ook onderling in steunen, het is nl niet zo dat alleen de wikimods die taak hebben. Ik zie de wiki als een project van een grote groep mensen die samen de kwaliteit verbeteren. Een artikel als dit vind ik daar trouwens een prima bijdrage voor.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:23

Dankjewel voor je voorlopige uitleg. Ik ga zeker gebruik maken van die mogelijkheid dan! Ik denk dat ik ook wat huiverig ben in het plaatsen van 'mist bron' als er wel bronnen zijn, die echter onbruikbaar zijn omdat ik weet hoeveel tijd er in het schrijven van wiki artikelen gaat zitten en ik mensen niet graag voor het hoofd stoot, zeker ook omdat ik misschien wel veel te hoge eisen stel.

Sowieso hoeft er niet overal wetenschappelijk naar iets verwezen te worden: de strekking van sommige artikelen is daar gewoon niet naar, want bij een verhaal over zadels zou het misschien alleen van toegevoegde waarde zijn bij geschiedenis van zadels of bepaalde technische aspecten daarvan, maar zelfs daarbij lijkt het me dan niet echt onmisbaar.

Ik merk zelf als wiki schrijver dat het erg moeilijk is de discussie aan te gaan met andere auteurs, mede omdat het niet geheel duidelijk is welk platform daartoe voorhanden is: hoe communiceren wij over een bepaald artikel, per PB, of anders? Hoe bereik je die schrijver en kun je een discussie daarover voeren? Het punt daarbij is bovendien dat _ik_ vind dat een dergelijke discussie heel geschikt is om openbaar te voeren, niet per PB, zodat de motivaties voor aanpassing zijn terug te vinden voor toekomstige schrijvers die datzelfde artikel willen aanvullen of aanpassen, want dat is toch de doelstelling van de wiki: iedereen kan aanvullen of aanpassen, of je nou een Dr bent of een scholier, als je iets hebt toe te voegen en dit kunt onderbouwen, ben je gemachtigd op bewerken te klikken. Het discussiëren zelf verloopt alleen nog uitermate stroef, het komt nog niet echt van de grond, zeg maar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:28

ik herken volkomen wat je zegt, en dit is ook iets waar we zelf mee worstelen. Ik geef persoonlijk zonder meer de voorkeur aan een openbare discussie, en ik mis dan ook de <overleg> pagina's die de grote wiki wel kent. Het is de bedoeling dat deze wel in een eigen vorm geimplementeerd gaan worden, op dit moment is de link naar dit (WZ) forum nl niet erg helder.

Zou je willen meedenken over hoe we dit kunnen vorm geven? Ik vind nl sowieso dat het moeilijk is om de schrijvers het gevoel te geven dat ze deel van een team zijn, en dat kan ook niet alleen door de wikimods gedaan worden, daar moet iedereen aan bijdragen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-09-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:42

Overleg is inderdaad iets dat door mij ook gemist wordt. Soms wordt de strekking van een verhaal essentieel gewijzigd, waardoor er onwaarheden komen te staan. In sommige gevallen zou vooraf overleg heel handig zijn, ook om ergernissen te voorkomen. Zoveel moeite is het niet om de oorspronkelijke schrijver een berichtje te sturen en vragen om een uitleg en een wijziging voor te stellen.
Ok, dat is niet de opzet van de wiki in eerste instantie, maar hier hebben we te maken met mensen die duidelijk kennis van zaken hebben en mensen die heel enthousiast zijn, maar van sommige onderwerpen gewoon minder weet hebben.

Toewijzing van onderwerpen aan personen en misschien koppelen van schrijvers met dezelfde interesse kan wellicht helpen?

Een discussieforum voor schrijvers lost misschien ook niet alles op. Ik heb gemerkt dat als ik een artikel plaats en vraag of iemand er naar wil kijken, dat zelden gedaan wordt.
Dat kan zijn omdat er geen tijd is, of dat mensen denken dat ze er toch niet genoeg vanaf weten? Geen idee, maar ook ik ben niet alwetend, zelfs niet op onderwerpen waar mijn passie ligt.

En wat betreft de paardenboeken: daar staan vaak dezelfde onwaarheden in, dat heb ik helaas ook gemerkt. Een simpel telefoontje naar een stamboek geeft dan heel ander licht op de situatie. Schandalig dat dit geprint kan worden en nooit herzien wordt. Helaas zijn op die manier "onze" bronnen dus niet heel betrouwbaar.

JoSav, stoer dat je op die knop hebt durven drukken. Je artikel is duidelijk en opbouwend. Ik lees hier geen afkrakende kritieken in, maar je verwoordt wat er bij meer mensen speelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:45

op de wiki zit de overlegpagina als extra tab bij het artikel, dus net als nu de bewerkknop. Ik vind dat fijner werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:53

o, en ja, je bent wel gek Tong uitsteken Het is "beschrijf in je post wat je wil aanpassen"; vergelijkbaar met "zeg wat je wil doen", niet "zeg dat je wil doen"

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:00

Lielle schreef:
o, en ja, je bent wel gek Tong uitsteken Het is "beschrijf in je post wat je wil aanpassen"; vergelijkbaar met "zeg wat je wil doen", niet "zeg dat je wil doen"

Nors opkijken gaat het allemaal Lielle Knipoog

dan nog altijd wilt ROFL

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:03

Lielle schreef:
op de wiki zit de overlegpagina als extra tab bij het artikel, dus net als nu de bewerkknop. Ik vind dat fijner werken.

Dat kan ook, misschien wel directer Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:06

Ik ben het wel eens, sommige informatie klopt echt niet.
En dat is het gevaar natuurlijk net als wikipedia, dat je daarop niet kunt vertrouwen. Maarja ik denk, elke normaal denkend persoon boktwiki wel met wat nuance aankijkt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:06

U heeft volkomen gelijk wb je wil/wilt Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:22

Ik wil daar absoluut over meedenken, anders zou het ook niet gepast zijn dat ik wiki schrijver ben. Ik merk zelf dat ik maar van een aantal mensen weet dat ze wiki schrijver zijn, meestal door hun bijdragen aan de wiki zelf. Er wordt nu vooral langs elkaar heen gewerkt en ik denk zelfs dat de meesten nauwelijks van elkaars 'bestaan' op de hoogte zijn.
Het is natuurlijk erg omslachtig om nu hier op dit subforum telkens een topic te openen over een bepaald artikel, mede ook omdat je daarmee niet direct contact legt met de auteur(s) van het artikel dat je ter discussie wilt stellen. Het werkt nu daarnaast dubbelop. Als er in een artikel een spelfout staat wordt er al een apart topic voor geopend, terwijl als er een algemeen discussie en suggestietopic was dat correspondeerde met elk aangemaakt artikel dit al grotendeels verholpen zou zijn. Dit kan alleen moeilijk worden: wil je dit implementeren in de bokt wiki zoals bij de wikipedia, dan sluit je bepaalde mogenlijke participanten aan de discussie uit omdat ze geen wiki schrijver zijn, maar er wellicht wel expertise in hebben. De vraag is dan, hoe groot is die potentiële groep die (nog) geen wiki schrijver is? En, als ze echt ambities of kennis hebben dan openen ze er vast een topic over met suggesties en kritiek. Ik denk dat er hier 1 algemeen punt uit naar voren komt:

Er wordt nog te weinig onderling inhoudelijk gediscussieerd over de wiki artikelen. Dit ligt o.m aan het ontbreken van verwijzingen door de huidige lichting wiki schrijvers in hun artikelen.
Klopt dit feit wel? Waar heb je dit vandaan, waar baseer je je op?
Je wilt de betreffende schrijver hierop aan kunnen spreken, maar omdat het WZ forum een te losse band heeft met de eigenlijke wiki is het moeilijk die persoon te bereiken en aan te spreken op zijn artikel. Een goede verwijzing kun je namelijk zelf onderzoeken en dan goed of afkeuren, maar omdat ook daar onduidelijkheid over is (want wat komt nou waar vandaan, aangezien er nauwelijks door de schrijvers gebruik wordt gemaakt van voetnoten) is dat eigenlijk een beetje onbegonnen werk.
Het is dus zonder meer ook de verantwoordelijkheid van de wiki schrijvers zelf om hier serieus mee om te gaan. Wiki schrijver zijn is meer dan alleen 'oh leuk, ik wil wel wat googlen over het Batak paardje!' om maar een totaal willekeurig voorbeeld te noemen.

Ik denk dat de maatstaf 'je wordt toegevoegd als wiki schrijver wanneer wij je serieus genoeg vinden' daarbij ook een sleutelwoord is. Om als Mod te worden aangenomen moet je toch een bepaalde inzet tonen. Waarom wordt er minder strikt gehandeld bij het aanwijzen van wiki schrijvers? Ik zou zeggen: voeg iemand pas toe als wiki schrijver wanneer hij de verwijzingen ook daadwerkelijk zo aangeeft als in de standaardartikelen (bijv. die van de Haflinger, zo zijn er ook wel andere met andere sjabloons) wordt voorgedaan: dan laat je zien dat je serieus bent want dan geef je aan DIT heb ik DAAR vandaan.

Ongetwijfeld is het op dit moment zo dat als ik de schrijver van bijv. het artikel over de amazonen vraag waar een bepaalde bewering vandaan komt deze dit of eerst moet nazoeken, of eigenlijk geen flauw idee (meer) heeft. Dan wordt de discussie over een dergelijk artikel wel heel kort: ok, je kunt deze specifieke bewering dus niet onderbouwen? Dan schrappen we deze. En dan spoel je echt een hoop hard werken door het toilet, dat is zonde. MAAR: daar leren wiki schrijvers wel van dat ze het verwijzen ECHT serieus moeten nemen. Neutraliteit is dan weer een andere discussie, want dat is zelfs voor academici vaak erg moeilijk, maar van belang is daarbij twee kanten van de medaille op zijn minst aan te geven, zodat het voor de lezer duidelijk is dat er twee kanten zijn, die beide zijden hoeven dan echt niet door dezelfde wiki schrijver te worden ingevuld, want niet iedereen heeft daar kennis van genomen.

Ik denk dat wanneer de wiki schrijvers zelf serieuzer omgaan met het verwijzen het niveau al omhoog zal gaan en de schrijvers die het dan volhouden bijdragen te blijven leveren (het is nu eenmaal niet zo dat iedereen het leuk vindt iets uit te zoeken EN zijn bevindingen heel doelgericht toe te lichten, zeker dat laatste) niet kleinzerig zullen doen wanneer anderen toevoegingen aan hun artikelen aandragen in een discussie: je kunt wel aanhanger zijn van een bepaalde theorie (bijv. dat de Arabier een eigen soort is, equus agilus) maar dat is niet de enige die je dan zou moeten belichten: er zijn namelijk ook andere theorieën over het ontstaan van de Arabier, zoals dat hij uit het Kaspische paard is voortgekomen, enz. De aard van de discussie is dus ook van belang: het gaat er niet om WIE GELIJK HEEFT. Het gaat erom dat er meerdere theorieën bestaan (bijv ook over die hamvraag wat nou het oudste en zuiverste paardenras is, op welke wijze een paard ingereden zou moeten worden etc) over een bepaald iets: die moeten allemaal genoemd worden. 'Sommige wetenschappers zijn ervan overtuigd dat, andere...' en 'sommige trainers rijden hun paard zo en zo in, andere maken gebruik van een methode waarbij...' enz.

Wiki schrijvers dienen hierop te worden gewezen en moeten hierover ook kunnen discussiëren op overzichtelijke wijze. Is een paralel niet mogelijk?

Bijv:

"ben je (nog) geen wiki schrijver? plaats dan je punt van kritiek over een bepaald artikel in WZ met een verwijzing naar het artikel op de wiki en onderbouw je kritiek."

"ben je wiki schrijver? plaats je kritiek over een bepaald artikel bij het bijbehorende overleg gedeelte van dat artikel in de wiki door op overleg te klikken bij de auteur die je hierop wilt aanspreken (of evt iets wat algemener is)"

Beide discussies kunnen dan openbaar zijn (al ben ik niet zo technisch hoe dat met php e.d. werkt).
Het is alleen handig wanneer belangwekkende kritiekpunten op WZ (dus niet een 'in dit artikel zit een spelfout' topic) gekoppeld wordt aan de discussie tussen wiki schrijvers onderling.
Wanneer er dan dus een aanpassing volgt naar aanleiding van de discussie (of die nu op de wiki zelf plaatshad of op WZ) kun je bij de aanpassing toevoegen: 'nav discussie: aanvulling blablatheorie/neutraliteit/brononvolledigheid/vul maar in' zodat je weet waarom iets veranderd of weggehaald is. Als (andere) wiki schrijvers het er dan alsnog niet mee eens zijn dat een bepaald stuk waar iets beweerd wordt en geen annotatie is kunnen ze op herstellen drukken en alsnog een verwijzing plaatsen, toch? Het is nl geen doen om van andere mensen te gaan verwachten dat ze de bewering van de een gaan na zitten pluizen in de opgegeven lijst van verwijzingen.

Kortom, aan de wiki schrijvers: VERWIJS bij een bewering, of je bewering hoort niet thuis in het artikel. Een optie is dan om bij dergelijke beweringen als je zoiets tegenkomt als wiki schrijver een voetnoot te plaatsen met 'annotatie nodig'. Als je dan de betreffende wiki schrijver hierop attendeert met een PB oid kun je deze hiervoor een afgesproken tijd gunnen deze bewering te onderbouwen. Als deze tijd overschreden wordt, wordt de bewering zonder pardon verwijderd. Zo kunnen andere wiki schrijvers evt ook achter '' bewijs '' aan. Het is alleen momenteel zo dat door het enorme aantal van dergelijke niet onderbouwde beweringen we door het bos de bomen niet meer zien. Het beleid zou wat dat betreft dus eerst best wat strikter mogen zodat dit slechts sporadisch voorkomt. Is de selecte van wiki schrijvers dan niet streng genoeg?

Dat is misschien ook wel een punt.
Ok, dit is misschien allemaal wat warrig en ik val ongetwijfeld 100.000 keer in herhaling hierboven. Punt is dat een directe discussiemogelijkheid met andere schrijvers belangrijk is, ipv klakkeloos dingen te plaatsen of aan te passen. Mensen denken te licht over de uitvoering van een wiki-artikel.

Er zijn gewoon nog een aantal probleempunten.
Het koppelen van bepaalde mensen is dan best een idee. Ik weet bijvoorbeeld veel over geschiedenis en over centraal-aziatische paardenrassen, maar heb geen interesse me te verdiepen in de benaming en toepassing van al die ontelbare verschillende bitten. DESONDANKS plaats ik vrijwel alle artikelen (aanpassingen daargelaten) na onderzoek eerst op WZ, om vooraf al ruimte te geven voor discussie. Er wordt te weinig gehamerd op 'waar heb je deze bewering vandaan?' waardoor er nonsens in de wiki sluipt.

Nog 1 klein dingetje:
Lielle schreef:

Er staat: 'Er staat een artikel in de Wiki wat ik wil aanpassen, mag dat?'
Er is een artikel dat ik wil aanpassen
Het is toch niet: Er is een artikel wat ik wil aanpassen

Ben ik nou echt gek? Clown

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:25

katiavl schreef:
Ik ben het wel eens, sommige informatie klopt echt niet.
En dat is het gevaar natuurlijk net als wikipedia, dat je daarop niet kunt vertrouwen. Maarja ik denk, elke normaal denkend persoon boktwiki wel met wat nuance aankijkt.

Het zou natuurlijk leuk zijn als "we" straks een informatieve site hebben met waarheden. Zodra mensen iets willen opzoeken over paarden automatisch denken aan bokt wiki. En dat is helemaal niet zo'n utopie hoor. Het kost alleen veel tijd om zover te komen en ook blijven updaten/aanvullen.

Ook ik merk in de wandelgangen tussen de huiskamer nog wat sceptische houdingen, maar ik geloof er zelf wel in. Met hulp en inzet van meer mensen kunnen we veel bereiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:26

daar doe ik verder geen uitspraken over, maar je dorodachte bijdrage doet anders vermoeden Knipoog Oftewel we hadden het over andere zinnen *LOL*

Ik heb net even door je lange tekst gescand, ik ga iig even vragen wat de techhnische mogelijkheden zijn, ik weet dat het al een tijd op de todo lijst van Bart staat. En verder ben ik aan het denken over een algemeen stuk over het motiveren en binden van de wikischrijvers, en daar is dit veel stof tot nadenken voor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:31

Dat zeg ik toch, dat je er geen utopie over moet verwachten, omdat veel van de informatie uit het internet komt.
En sinds dat al niet te vertrouwen is, dat het normaal is dat er stukken inkomen die niet kloppen.

Wil ik eens lief doen Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:32

Daarom ben ik zelf ook niet zo blij met al die internetbronnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:34

Maar als er een fout in staat, dan word hij wel gemeld dus eigelijk maakt dat niet uit Lachen beetje bokt controle systeem Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:36

dat vind ik dus tegenvallen, en dat is ook het punt dat JoSav terecht maakt.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:41

JoSav, ik wil er een ding uitlichten om wat proberen uit te leggen.

Soms zijn er artikelen over onderwerpen waar heel weinig literatuur over is.
Ik zal uitleggen hoe wij (Echwel en ik) te werk gegaan zijn bij het opzetten van de onderwerpen “mennen”.
Een aantal dingen kan je uit boeken halen en ondanks onze eigen kennis, hebben we die ook daadwerkelijk nageslagen om een onderbouwde referentie te laten zien.
Maar heel veel informatie is niet terug te vinden in boeken, de zgn. vader op zoon informatie, die al eeuwen gebruikt wordt en bekend is in “de kringen”. Niet makkelijk om hier een referentie van te laten zien.

Zo zijn we bij een traditionele wagenbouwer geweest, die heeft de wereld aan materiaal staan om te laten zien, heeft verhalen verteld (denk dat hij nu nog tegen ons staat te kletsen als hij niet ontdekt heeft dat we al weg zijn Knipoog ).
Via hem kregen we een adres van een veilingbedrijf in o.a. oude koetsen, deze heeft enorm geholpen met plaatjes, maar gaf ook een telefoonnummer van iemand die hij “de wandelende encyclopedie” noemde. Deze man kon ik dag en nacht raadplegen en heeft zoveel leuke weetjes doorgegeven.

Maar……….ik kan ze alleen als bron vermelden, de info staat namelijk nergens op websites of in boeken. En zelfs die worden in twijfel getrokken merk ik nu Lachen
Zo zijn de eerste geschiedenisboeken toch ook ontstaan, uit opschrijven van belevenissen en herinneringen, later wetenschappelijk onderbouwd. Het zou toch ook jammer zijn om deze informatie allemaal te schrappen. Een moeilijk punt, toch?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:00

klien schreef:
JoSav, ik wil er een ding uitlichten om wat proberen uit te leggen.

Hetgeen je uitlegt, daar kan ik kort over zijn. Een orale bron is TEVENS een bron.

Ok en nu volgt een hele lange uitleg. Bloos
Je hebt nl primaire bronnen (dagboeken, een gesprek met mensen zelf, overige ego-documenten etc) en secundaire bronnen (literatuur, te weten werk OVER gebeurtenissen die je baseert op andere literatuur en primaire bronnen om deze gegevens te onderbouwen of verdedigen). En natuurlijk is dan niet elke bron even betrouwbaar, maar primaire bronnen zijn onmisbaar: zonder primaire bronnen, geen secundaire! Dus zonder primair werk zouden er niet eens geschiedenisboeken bestaan!

Let wel: deze mensen/bronnen dien je net als de gebruikte literatuur te vermelden. Je artikel is dan een secundaire bron gebaseerd op onder andere een aantal primaire bronnen. Als er nog niets over een bepaald onderwerp in de geschiedschrijving geschreven is dan kán een historicus zelfs niet anders dan de archieven in de duiken en alles uit te pluizen wat los en vast zit om er vervolgens zijn licht op te laten schijnen. Er kan dan daarna altijd een discussie ontstaan met een andere historicus die vindt dat die eerste een bepaald iets verkeerd geinterpreteerd (e.d.) heeft: zo ontstaan theorieën.

Het 'dit is overgedragen kennis' is dan echt niet ongepast in een wiki, let wel MET bronverwijzing. Ben jij (of iemand die je kent) jouw bron, geef dit dan aan. Dit is dan jouw interpretatie van 'de werkelijkheid' of jouw interpretatie van de werkelijkheid zoals jouw bron die beschreef. De 'werkelijkheid' ligt bij dergelijke situaties veel genuanceerder omdat het om doorgegeven kennis (en dus expertise) gaat een soort ongeschreven regel. Als iemand die bewering die jij dan van die bron heeft wil tegenwerpen moet hij met bewijs komen en daarbij aangeven hoe betrouwbaar zijn bron wel niet is. Als iemand 'algemeen' bekend staat als 'wandelende encyclopedie' over een onderwerp dan wordt die bron als betrouwbaar ervaren. Het is dan aan een ander die eventueel te weerleggen maar tot die tijd is dat dan het enige waar jij je in je artikel op kunt beroepen.

Tja, bondig ben ik niet. Hopelijk ben ik zo wel duidelijk genoeg, omdat het met primaire en secundaire bronnen een heel technisch verhaal is. Koe

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:05

Oh, je schrijft het heel duidelijk hoor. En zo voelde ik het ook wel aan, maar ondanks alle uren aan onderzoeken die hierin hebben gezeten, had ik voor mezelf toch een naar gevoel doordat ik niet een naleesbare bron kon vermelden.

Ik voel me door je uitleg iig een stuk opgeluchter. En ja, de bronnen zijn vermeld Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:18

klien schreef:
.

Zo zijn we bij een traditionele wagenbouwer geweest, die heeft de wereld aan materiaal staan om te laten zien, heeft verhalen verteld (denk dat hij nu nog tegen ons staat te kletsen als hij niet ontdekt heeft dat we al weg zijn Knipoog ).
?

Haha! Haha! Haha!

Sorry hoor, maar idd dit was een leerzame dag en een zgn wiki excursie..
Zeker in de paardenwereld zijn er bronnen die van oudsher meer weten dan de meeste boeken..

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:24

Een ander voorbeeld wat ik wel heel erg vind is informatie over paardenrassen. Daar zijn heel veel boeken over geschreven.
Als voorbeeld een artikel dat ik zelf heb opgezet: de Wielkopolski.

Welke site of boek je ook opslaat, er staat overal dat bont niet is toegestaan bij dit ras.
Dus plaats ik dat en krijg de wereld aan mensen van bokt over me heen (erg gezellig hoor al die pb's en aandacht, maar niet allemaal tegelijk graag), dus ging ik informeren bij mensen met kennis van zaken en uiteindelijk in Polen bij een stoeterij nagevraagd. Wat blijkt, het is onzin dat bonte niet zijn toegestaan!
Dus waar halen al die boeken hun informatie vandaan, wat kan je dan nog vertrouwen?

edit: ik denk dat de echte kennis gewoon hier op bokt te vinden is Ja alleen is het zoeken hoe we die aan moeten boren / benaderen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:47

klien, dat is ook een probleem dat ik in mijn stukjes hier heb aangekaart: paardenencyclopedieën staan bol van klinkklare nonsens! Ik erger me steevast dood aan die zogenaamde 'encyclopedieën' die alles klakkeloos van elkaar overnemen en ik ben er nog geen 1 tegengekomen waarvan ik denk EINDELIJK eens een standaardwerk dat iedereen moet hebben! Met name rare praat over niet westerse rassen (bijv dus oost-europese, centraal-aziatische en russische etc) daar word je gewoon doodmoe van! En daar moeten de wiki schrijvers ook op gewezen worden, nl. dat die paardenencyclopedie toch echt niet zo betrouwbaar is als je in eerste instantie (ook voor de prijs) zou denken!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:47

Ik ben nu al een paar maanden Wiki-schrijver, maar heb eigenlijk nog maar aan één artikel meegeschreven (niet eens één zelf geschreven). Ik wil heel graag meer schrijven en wil daar ook best veel tijd in steken, maar ik loop steeds tegen het vrijblijvende van de Bokt-Wiki aan. Als Wiki-schrijver zijnde heb ik dus eigenlijk geen flauw idee wat er nu precies van mij, als Wiki-schrijver, verwacht wordt. Ja, artikelen schrijven, zover ben ik ook nog, maar in wat voor stramien? Welke eisen worden er precies gesteld?

Zoals veel artikelen nu zijn, zijn het gewoon stukjes tekst die overgenomen zijn uit een boek of die eigen ervaring zijn of iets dergelijks. Veel tijd en energie is in de meeste artikelen niet gestoken.

Misschien komt dat heel raar over, maar ik heb geen zin om veel tijd en energie in een artikel te steken als de rest gewoon onder de maat is. Het spijt me, maar dan heb ik wel iets beters te doen. Ik wil graag dat de Wiki-artikelen objectief, op feiten gebaseerd en van een hoog niveau zijn. Een echte encyclopedie.

Waar ik me ook vreselijk aan kan ergeren is het gebruik van de Nederlandse Wikipedia als bron. De NL'se Wikipedia is geen betrouwbare bron!! Eigenlijk is onderzoek doen sowieso een vak opzich (daar krijg je niet voor niets les in op het HBO) waar al heel veel mis gaat.

Misschien is het een idee om een duidelijk stramien op te stellen waar een BoktWiki-artikel aan moet voldoen en hoe je onderzoek kunt doen naar een onderwerp. Hoe je naar bronnen verwijst etc. Wat is feit, wat is fictie? Hoe ziet een goed encyclopedisch artikel er eigenlijk uit? Wat verstaan we onder een encyclopedie? Hoe objectief moet je zijn? Wat zijn bronnen? Enzovoort. Hier wil ik overigens best aan meewerken Lachen.

Ik vind dat je Wiki-schrijvers (die met pennetje onder hun avatar, die zijn er tenslotte mee akkoord gegaan dat ze Wiki-schrijver wilden zijn Clown ) best mag verplichten dat hun artikelen aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Wat inderdaad ook een punt van kritiek is, is de communicatie tussen Wiki-schrijvers onderling en met Wiki-mods en coördinators. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet altijd even goed loopt Lachen

In ieder geval, ik begrijp je volkomen, JoSav Lachen.

*frustraties geuit betreffende Wiki Vork *