Oorontsteking

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Oorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:58

Mijn eerste stukje, over een onderwerp wat ik zover nog niet in de Wiki heb zien staan. Heb het even overzichtelijk gemaakt door titels enz. groter te maken en/of te onderstrepen. Ik weet niet of dit het makkelijker/moeilijker maakt om te plaatsen!
Mijn stukje:

Oorontsteking

Verschijnselen
Oorontsteking is een bacteriële infectie aan het oor. Deze infecties zijn zeldzaam bij paarden en komen meestal voor na een eerdere besmetting zoals oormijt.
Door de zwaartekracht hoopt de door bacteriën veroorzaakte uitvloeiing pus zich diep in de gehoorgang op. Soms wordt een deel van de pus zichtbaar in het oor als het paard bijvoorbeeld met zijn hoofd heeft geschud.

Behandeling
Het is belangrijk om bij een oorontsteking de dierenarts te bellen. De oorontsteking wordt dan bestreden met het twee keer druppelen per dag van antibiotica in het oor, gedurende 7 dagen. Als na drie dagen alle verschijnselen van de ooronsteking zijn verdwenen kan er met de antibioticakuur worden gestopt.

Bron: Medisch handboek paarden - Colin Vogel

Ik hoor het wel als dit goed of niet goed is, heb nog geen ervaring met ditsoort dingen maar vind het leuk om te doen Lachen

Lielle

Re: Oorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:42

heb je dit in je iegen woorden geschreven?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:52

Jup Knipoog
Heb 2 jaar gymnasium gedaan en doe nu atheneum, dus klinkt misschien net alsof ik het heb overgetypt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:43

'''Oorontsteking''' is een [[bacterie|bacteriële]] [[infectie]] in het [[oor]]. Deze infectie is zeldzaam bij [[paard]]en en komt meestal voor na een eerdere besmetting zoals [[oormijt]].

== Verschijnselen ==
Door de zwaartekracht hoopt de door bacteriën veroorzaakte pus zich diep in de gehoorgang op. Soms wordt een deel van de pus zichtbaar in het oor als het paard bijvoorbeeld met zijn hoofd heeft geschud.

== Behandeling ==
Het is belangrijk om bij een oorontsteking de [[dierenarts]] te bellen. De oorontsteking wordt dan meestal bestreden met het twee keer druppelen per dag van [[antibiotica]] in het oor, gedurende zeven dagen. Als na drie dagen alle verschijnselen van de ooronsteking zijn verdwenen kan er met de antibioticakuur worden gestopt.

== Bronnen, referenties en/of voetnoten ==
Medisch handboek paarden - Colin Vogel

Ik heb het alvast wikiklaar gemaakt maar ik heb nog wel wat vragen.

- zijn er nog meer oorzaken mogelijk behalve oormijt?
- welke verschijnselen zijn er nog meer dan de pus?
- en de laatste opmerking, sotppen na 3 dagen, lijkt me gewoon niet juist. Antibiotica kuren moet je altijd afmaken.

Kun je ook het jaar van uitgifte van dat boek opzoeken?