aanvulling tweelingdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

aanvulling tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:18

Een tweelingdracht ontstaat meestal door een dubbele ovulatie (er komen dan dus 2 eicellen vrij ipv 1). Bij een paard is er 16% kans op een dubbele ovulatie. De kans op een tweelingdracht is 1,5% en de kans op de geboorte van een tweeling is maar 0,5%.
Het lage aantal tweeling geboorten wordt veroorzaakt doordat de placenta die bij een paard gevormd wordt niet erg intiem is. Het type placenta dat bij paarden voorkomt wordt de placenta adeciduata, of ook wel semi-placenta genoemd.
Dit houdt in dat het chorion (=vlies dat rond het veulen zit) contact maakt met het baarmoederslijmvlies van het moederdier zonder dat 1 van beide hierbij kapot gemaakt wordt. Ze liggen dus eigenlijk gewoon tegen elkaar aan. Bij de geboorte zal het moederdier dus ook geen bloed verliezen, want er ontstaat geen wond in de baarmoeder.
Door dit weinig intieme contact tussen moeder en embryo is er een heel groot oppervlak nodig om voldoende zuurstof en voedingsstoffen naar het embryo te kunnen vervoeren. Als er nu 2 veulentjes in de baarmoeder zitten kunnen ze niet allebei genoeg contact maken met het oppervlak van de baarmoeder. 1 van de 2 zal hierdoor dus meestal afsterven. Vaak is dit ook fataal voor de andere vrucht na ongeveer 7 tot 9 maanden

Bron:
Cursus embryologie van de huisdieren (2005-2006)
door Prof. Dr. A. Weyns
Universiteit Antwerpen

Aurora3

Re: aanvulling tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:15

Tong uitsteken ik heb schrijftoestemming gekregen Haha!:D:D dus ga het zelf proberen te plaatsen.
Als iemand op of aanmerkingen over mijn stukje heeft dan hoor ik het wel toch

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:32

Ik vind het er goed uitzien Lachen Duidelijke uitleg waarom het niet zo vaak voorkomt bij paarden, en dat wist ik nog niet. Misschien nog kort uitleggen hoe een placenta bij bijvoorbeeld mensen dan werkt dat tweelingen bij ons vaker 'goed' gaan om het verschil duidelijk te maken?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:17

Ik zou het deel over niet intiem toch even wat anders uitleggen, ik moest het 2 lezen voordat ik het snapte. Ik denk bij intiem ook aan hele andere dingen Bloos

Voorbeeldje:
Citaat:
Een tweelingdracht ontstaat meestal door een dubbele ovulatie (er komen dan dus 2 eicellen vrij ipv 1). Bij een paard is er 16% kans op een dubbele ovulatie. De kans op een tweelingdracht is 1,5% en de kans op de geboorte van een tweeling is maar 0,5%.

Het lage aantal tweeling geboorten bij paarden wordt veroorzaakt doordat de placenta van een paard daar te weinig voedingsstoffen voor kan doorgeven. Paarden hebben een zgn. placenta adeciduata, of ook wel semi-placenta, dat wil zeggen dat de placenta niet zoals bij de mens in de baarmoeder ´vastgegroeid´ zit. Het chorion (=vlies dat rond het veulen zit) maakt contact met het baarmoederslijmvlies van de merrie, ze liggen dus als het ware tegen elkaar aan, maar zijn dus niet vergroeid. Bij de geboorte van het veulen zal er in de baarmoeder van de merrie geen wond onstaan waardoor ze bloed kan verliezen.

Doordat de placenta dus niet met de baarmoederwand vergroeid is, is er een heel groot oppervlakte aan raakvlak nodig om voldoende zuurstof en voedingsstoffen naar de embryo te kunnen vervoeren. Wanneer er nu 2 veulentjes in de baarmoeder ontstaan kunnen ze meestal niet beide genoeg contact maken met de baarmoederwand om voldoende voedingsstoffen op te kunnen nemen. 1 van de 2 zal hierdoor dus meestal afsterven. Vaak is dit ook fataal voor een van de vruchten na ongeveer 7 tot 9 maanden.

Laatste zin was mij een beetje onduidelijk, bedoel je dat er vaak een van de 2 nog afsterft na 7 tot 9 maanden? Is dat dan niet schadelijk voor de overblijvende embryo?