Artikel Westernrijden aanvullingen/wijzigingen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhaia

Artikel Westernrijden aanvullingen/wijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:01

Ik heb nog wat aanvullingen/wijzigingen op het algemene western artikel:

Western
Van Bokt
Ga naar: navigatie, zoek
Western rijden wint in Nederland steeds meer aan terrein. Er komen steeds meer mensen die zich recreatief of op wedstrijden bezig houden met deze manier van rijden. Het westernrijden vindt zijn oorsprong in Amerika, waar cowboys samen met hun paarden het vee in de gaten hielden op hun tochten om van A naar B te komen. Western verschilt in veel opzichten van het 'Engelse' rijden. Zo wordt er ander tuig gebruikt (en dat gaat verder dan alleen andere zadels en hoofdstellen), er zijn andere (wedstrijd) onderdelen, er zijn andere paarden, etc.

Ik zou van het bovenstaande het volgende maken:

Western rijden wint in Nederland steeds meer aan terrein. Er komen steeds meer mensen die zich recreatief of wedstrijdgericht bezig zijn met deze manier van rijden. Het westernrijden vindt zijn oorsprong in Spanje; de vaquero's. De Spanjaarden brachten paarden en kennis mee tijdens de ontdekkingstochten naar Amerika, daar is het westernrijden ontstaan wat wij nu kennen: de cowboys die samen met hun paarden het vee in de gaten hielden op hun tochten om van A naar B te komen. Het westernpaard moest dus rustig en betrouwbaar maar ook werklustig, alert, snel en wendbaar zijn. Bovendien moest een westernpaard over comfortabele gangen beschikken, omdat de cowboys vaak dagen achter elkaar in het zadel zaten. Deze kenmerken worden beoordeeld in de diverse sisciplines van het westernrijden.
Doordat de oorsprong van het westernrijden in Spanje ligt, zie je veel overeenkomsten met het klassieke dressuur. Toch verschilt western in veel opzichten van het 'Engelse' rijden. Zo wordt er ander tuigage gebruikt (en dat gaat verder dan alleen andere zadels en hoofdstellen), er zijn andere (wedstrijd) onderdelen, er worden andere type paarden gebruikt, etc.

Disciplines

Onderdelen onder het zadel zonder vee:
Barrelrace
Polebending
Western pleasure
Reining
Trail
Versatile horse
Western horsemanship
Westernriding

Onderdelen onder het zadel zonder vee (Engelse optoming):
Hunter hack
Hunter under saddle
Hunt seat equitation

Spel onderdelen (deze worden echter maar weining uitgeschreven in Nederland en tellen ook niet mee in de puntentellingen voor All Round of Champion titels):
Flag Race
Ribbon Race
Boot Race
Katalog race
Keyhole race
Nez Perce Stake Race
Rope Race

Ruiter toebehoren
De westernruiter gaat anders gekleed dan de dressuurruiter. De wedstrijdoutfit van een westernruiter is als volgt:

- Hoed (bij sommige verenigingen is een cap ook toegestaan)
- Colbert (bij in-hand onderdelen)
- Slinky, slinky met vestje of een blouse
- Riem met buckle
- Spijkerbroek (meestal zijn dit broeken die wat hoger sluiten in de taille, bootcut pijpen hebben en de dikke naad zit de buitenkant van de pijpen)
- Soms worden ook lange chaps (met of zonder franje) gedragen over de spijkerbroek heen
- Cowboy laarzen

Sporen behoren niet tot de standaard uitrusting van een westernruiter. Deze vallen onder de hulpmiddelen, net zoals beenbescherming en hulpteugels.

LadyMadonna

Re: Artikel Westernrijden aanvullingen/wijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:26

Rhaina bedankt! Hier kan ik zeker wat mee (zal het echter wel op moeten splitsen)

echter de spellen is me niet duidelijk, ik heb er nog nooit van gehoord en heb ze ook nog nooit op een wedstrijd gezien

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:29

goed stuk Eline! bedankt! Lachen

Ik zal er vanavond thuis beter naar kijken en het plaatsen/splitsen... Haha!

Edit: gelijk maar gedaan, het is vrij rustig hier op mijn werk... Haha!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:53

stef schreef:
Rhaina bedankt! Hier kan ik zeker wat mee (zal het echter wel op moeten splitsen)

echter de spellen is me niet duidelijk, ik heb er nog nooit van gehoord en heb ze ook nog nooit op een wedstrijd gezien

Kijk maar eens achter in het regelboek van de WRAN, daar staan ze in vernoemd:

http://togetherranch.homeip.net/cms/ind ... Itemid=23#