Dülmener

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Dülmener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 17:48

Zo, ik heb mijn Duits heel wat opgevijzelt, zoveel is er in het Nederlands niet te vinden over deze pony's Haha!. Ik ben helaas de foto's kwijt van de Dülmener pony die ik kende Verdrietig , zo vaak komen deze pony's niet langs.

Dülmener

De Dülmener (Duits: Dülmener Wildpferd) is een klein halfwild ponyras uit Duitsland, genoemd naar de plaats Dülmen. De Dülmener is het enige overgebleven inheemse ponyras uit Duitsland. Het andere ras, de Senner-pony is reeds uitgestorven. De Dülmener ligt dicht bij oorspronkelijke rassen als de Konik en de Przewalski, Het ras staat sinds 1994 op de rode lijst van bedreigde huisdiersoorten.

Geschiedenis
In het Meerfelder Bruch reservaat in Westfalen leeft een kudde van ongeveer driehonderd pony's, waarvan 180 merries, in natuurlijk kuddeverband binnen een natuurgebied van ongeveer driehonderdvijftig hectare. Deze pony’s leven hier sinds 600 jaar, en zijn in half wilde staat. Het is niet gelukt het ras compleet zuiver te houden, er zijn kruisingen geweest met Poolse en Engelse pony’s. Om het ras weer oorspronkelijk en ‘primitief’ te krijgen, en inteelt te voorkomen zijn er Konik-, Mongoolse en Exmoorhengsten gebruikt.

Fokkerij
Op de laatste dag van Mei, wordt elk jaar de kudde bij een gedreven, de beste paarden eruit gezocht en de rest wordt verkocht. De pony’s uit het reservaat zijn eigendom van de hertog van Croy. Door initiatief van de hertog van Croy in 1850, die 20 wilde pony’s in een gebied van 33 hectare bijeen bracht kon het ras tot op heden bewaard blijven en uitgroeien naar een grote kudde op een gebied van ongeveer 350 hectare.

Exterieur

De Dülmener heeft een recht of licht gebogen hoofd met kleine oren en levendige ogen. De pony heeft een sterke rug en kruis. Het lichaam is rechthoekig, met schuine schouders en weinig schoft. De benen zijn stevig en de hoeven zijn mooi rond. Over het algemeen is de stand van de benen correct, maar het komt wel eens voor dat de achterbenen koehakkig staan. De beharing aan de benen, manen en staart is sterk, de stokmaat van deze pony’s is gemiddeld 1,25 meter. De Dülmener heeft een wildkleur, bruin of grijsachtig met een donkere aalstreep, en donkere manen en staart.

Karakter
De Dülmener is heel goedmoedig in de omgang, zijn buitengewoon taai en robuust, en met de juiste behandeling zijn ze zeer leergierig.

Gebruik
Dülmener pony’s zijn zeer veelzijdig, het zijn echte familie pony’s, ze kunnen aangespannen en bereden worden. Er zijn enkele Dülmeners in Duitsland succesvol in de dressuur, ze worden gebruikt als voltige pony’s, en veel aangespannen. Ook kunnen ze zeker een sprongetje maken.

Foto’s

Referenties

http://www.ig-duelmener.de
http://www.horses.nl/site/appl/rassen/r ... &taal_id=1
http://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%BClmener

Marlies1

Re: Dülmener

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:29

Artikel ziet er goed uit, Ezumii!
Heb het op Wiki geplaatst: http://www.bokt.nl/wiki/D%C3%BClmener
Ik heb nog één vraagje, over deze zin:
Citaat:
De Dülmener heeft een wildkleur, bruin of grijsachtig met een donkere aalstreep, en donkere manen en staart.
Ik ben ervan uitgegaan dat je hiermee bedoelt dat het paard een wildkleur heeft en dat je dat daarna verder uitlegt. Of bedoelde je dat het paard 3 kleuren kan hebben: wildkleur, bruin of grijsachtig?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 10:09

Nee, ze zijn dus wildkleur, en dat is bruin of grijsachtig met aalstreep.
Is inderdaad wat onduidelijk..
Anders moet je er maar even "dit is" tussen plakken Clown

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:35

Of gewoon zo?
Citaat:
De Dülmener heeft een wildkleur: bruin of grijsachtig met een donkere aalstreep, en donkere manen en staart.
Dubbele punt ipv komma.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 10:38

Prima Ja.