Feit of mening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Feit of mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:43

http://www.bokt.nl/wiki/Quarter_horse
Het karakter van de American Quarter Horse kan wisselen, afhankelijk van het aandeel aan volbloed dat er in is gekruisd kun je hele koele of hele kijkerige en hete paarden treffen.

Himyar

Re: Feit of mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:27

Als je bedenkt dat Volbloeden al honderden jaren zijn gebruikt bij de fokkerij van Quarter horses....
http://www.horsesonly.com/pursuits/arti ... broots.htm
Of heeft 1 Volboed in de derde generatie of 7 Volbloeden in de vierde of vijfde generatie of 80 Volbloeden in de achtste generatie of 400 Volbloeden in de tiende generatie geen invloed meer? Raakt "het" dan uitgewerkt? Bij welk percentage loop je risico en hoe ver terug moet "het" zitten?
En ligt heet, kijkerig en druk zijn van paarden ook niet heel erg aan hoe er in het verleden mee om is gegaan, opvoeding, levenservaring, de band die ze met de mensen om zich heen hebben etc?
Afgelopen weekend hadden wij nog bijna een Fries bovenop onze auto, omdat deze plotseling van iets schrok aan de kant van de weg en daar met afgrijzen naar keek. Kan je dan zeggen dat alle Friezen hete, drukke, kijkerige paarden zijn?

Oja, ik heb vroeger een Quarter horse merrie gehad waarin op het oog niet recentelijk zoveel Volbloed was ingefokt. Maar wat heb ik daar een moeilijk paard aan gehad. Kan aan mij hebben gelegen, kan aan haar verleden hebben gelegen, ze was met zeven uit Amerika ingevoerd. Ze was niet zo zeer kijkerig, maar voor de rest wel heel moeilijk. Altijd maar willen rennen, heel stug en eigenwijs, altijd onder het werk uit willen komen, etc. Ze rende in het begin zo de bak met je uit of rende zo tegen de wanden van de bak. Ik vond het ook niet zo erg toen ze weg was, heb haar niet zo gemist.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:34

Himyar, ik snap je punt, ik denk dat je wel een punt hebt dat de tekst wat neutraler kan.

Zou je je kunnen vinden in een omschrijving als "Het karakter van de Quarter kan wisselen van erg koel naar behoorlijk heet. Dit hangt onder andere af van het gebruiksdoel waar ze voor gefokt worden, zo zullen paarden van het renpaardtype eerder gefokt zijn op snelheid, wat ook terugkomt in het karakter."

Overigens is het altijd zo dat er uitzonderingen mogelijk zijn, je kunt geen garanties geven op het karakter van een paard, maar toch valt er in grote lijnen zeker wat te zeggen over het soort karakter en het temperament van een ras.

Ik heb trouwens een mod verzocht dit topic even te verplaatsen naar Wikizaken, omdat het wel erg direct met het wiki-artikel te maken heeft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:56

Ik wil alleen maar zeggen dat mensen daar allemaal hun eigen mening over hebben, hier een voorbeeld waar de Volbloed met de warmbloed wordt vergeleken:
http://forums.horsecity.com/cgi-bin/bb/ ... 040010;p=1

Mensen spreken zo ook vaak over Arabieren en paarden die deels Arabisch zijn (NRPS bijvoorbeeld). Daarover hoor je ook mensen zeggen dat hoe meer Arabisch bloed een paard heeft, hoe heter/kijkeriger/schrikachtiger het is. Daar komt dan ook vaak veel protest op.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:26

Neem in ieder geval ook dit een beetje mee in een artikel over de Quarter horse zou ik zeggen:
http://www.sirarchy.com Sir Archy (xx of TB) en Domino (xx of TB) zijn paarden die een enorme invloed hebben uitgeoefend op de Quarter horse. Is hun enige invloed geweest dat paarden heter/drukker/kijkeriger werden? Of zijn er nog andere aspecten misschien? En waarmee werden deze paarden dan gekruist moet je je dan ook afvragen. In veel gevallen met merries die ook weer het bloed van Sir Archy voerden. Natuurlijk lang niet altijd Volbloed merries.
http://www.horsesonly.com/pursuits/arti ... tionqh.htm
http://www.horsesonly.com/pursuits/arti ... lmeans.htm
Quarter horses zijn ook eeuwen lang als renpaard gebruikt.

Overigens is er ook een stamboek opgericht voor mensen waarbij de toevoer van Volbloed in de Quarter horse niet snel en makkelijk genoeg gaat:
http://www.americanappendix.com

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 01:27

Himyar schreef:
Mensen spreken zo ook vaak over Arabieren en paarden die deels Arabisch zijn (NRPS bijvoorbeeld). Daarover hoor je ook mensen zeggen dat hoe meer Arabisch bloed een paard heeft, hoe heter/kijkeriger/schrikachtiger het is. Daar komt dan ook vaak veel protest op.

Maar volbloeden zijn cooler dan halfbloeden Knipoog

Overigens is de arabier ook gebruikt om de Quarter te maken tot wat hij nu is. Dus misschien is het hete wel van de arabier, het is immers een kruising met een arabier Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:24

Alle Quarter horses zijn halfbloeden, omdat ze vaak vrij recentelijk TB's in de afstamming te zien geven of zeer zeker redelijk wat in de periode van voor 1940. Want TB is altijd gebruikt, al honderden jaren. De belangrijkste foundation hengsten waren Volbloeden. Dus ook al heeft een paard na 1940 geen TB's meer in de pedigree, voor die tijd zit er zeker wel TB in de bloedlijn te vinden. Als TB dan werkelijk als belangrijkste eigenschap het heet en kijkerig maken heeft, bij welk percentage gaat dat dan op en kunnen die van voor 1940 dat effect dan nu niet meer hebben? De drie Quarter horses die ik zelf uit een Volbloed merrie heb gefokt, vind ik niet zo heet en kijkerig en de Quarter horse vaders hebben ook de nodige TB's in de afstamming. Maarja, wanneer vind je een paard heet en kijkerig? Sommigen voelen zich alleen maar op hun gemak op een zombie, als je daarbij het woord Volbloed noemt, dan rillen ze al van angst. Terwijl het echt niet hoeft te betekenen dat zo'n paard een maniak is. Kijk eens naar de eventing paarden, die moeten over de raarste hindernissen springen die ze nog nooit hebben gezien en schrikken daar niet snel voor terug. En dat zijn veelal ook Volbloeden of paarden met heel veel Volbloed.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:20

DRS -> [WZ]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:08

Ik denk dat dit voor alle rassen geld. Ik heb eens een rassendefilé mee gelopen met jamaica (haflinger). Hier werd aangegeven door de omroeper dat de haflingers coole, rustige paarden waren, en ideaal als kinder/gezinspony.
Jamaica was echter zo over de zeik dat ze me zo ongeveer heel de ring heeft laten zien Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:24

Gisteren naar een clinic geweest van Josh Lyons. Hij ging een geheel groen driejarig paard zadelmak maken. Het was een toekomstig springpaard, een vrij nerveuze merrie, wat mij ook logisch lijkt zo groen uit een weiland geplukt en dan plotseling alleen in zo'n grote piste moeten staan. Maar volgens zeggen duurde het zadelmak maken bij haar langer dan normaal/gemiddeld. Aan het eind van de dag stapte Josh rustig op dat paard in de rondte en het dier liep er bijna bij te slapen. Ze was niet schijnmak, want Josh kon van alles uithalen zonder dat dat paardje weg spurte. In mijn ogen was het dier ook enorm snel kipmak geworden. Josh moest er wel hard voor werken, maar het resultaat was er dan ook wel naar.
Josh heeft enige tijd een geleden een wedstrijd gewonnen wie het snelst een paard kon beleren en rond rijden. De deelnemende trainers mochten een paard uitkiezen uit een aantal paarden. Josh had de voorkeur gegeven aan het drukste paardje. Want die kalme kan je vrij snel een zadel op gooien, maar ze zijn daarna nauwelijks voorwaarts te branden en dat kan een heel groot nadeel zijn. De meeste problemen zitten bij de start en de stop. Als je die helemaal onder controle hebt dan ben je een heel eind. En een start en een stop zijn ieder paard te leren.

http://www.amazon.com/Whisper-Craig-Cam ... B00079F6P8
Overigens is het streven natuurlijk niet een paard te willen overhaasten. En niet om het geestelijk of lichamelijk te beschadigen.