commentaar op wiki over hoefbeslag mennen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

commentaar op wiki over hoefbeslag mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 12:25

Hoi, ik zat te bladeren in de wiki en toen zag ik wat fouten.
Ze staan in de wiki over hoefbeslag mennen:

http://www.bokt.nl/wiki/Hoefbeslag_mennen

Het gaat om dit gedeelte:

Citaat:
Slijtage
Hoe groter de trekkracht hoe groter slijtage van de hoeven. Daar waar dus meer van de aanspanning gevergd werd, qua trekkracht of snelheid, moesten dus ook de hoeven op een of andere wijze beschermd worden. "Een goed paard is zo goed als zijn hoeven" luidt een Engels spreekwoord. Vooral in de europese landen ontstond de behoefte aan hoefbeslag. In een vochtig klimaat wordt de paardenhoef sneller week en slijt dus sneller. De tegenwoordige menpaarden hebben daarom vaak ook dikkere ijzers, al of niet in combinatie met wideapuntjes

De behoefte aan hoefbeslag ontstond pas toen paarden in stallen werden opgesloten, niet genoeg bewegen kregen en ook nog in hun eigen urine stonden. Hierdoor kregen de hoeven niet de kans zichzelf gezond te houden. De behoefte aan hoefbeslag ontstond niet doordat mensen gingen mennen. Hoeven van paarden die gemend worden, hebben niet DAAROM bescherming nodig, er zijn hier op bokt tal van voorbeelden van mensen die mennen zonder bescherming.

In het volgende deel zit een fout die ook nog veel gemaakt wordt:

Citaat:
Hoefijzer
Uit opgravingen blijkt dat er al in de 4de eeuw hoefijzers bekend waren. Deze waren zeer kostbaar omdat ijzer tot de 12de eeuw een zeer kostbaar metaal was. De hoefijzers werden daarom alleen voor militaire doeleinden gebruikt.

Dat er in de 4e eeuw al hoefijzers waren, is een misvatting. IJzer is zwaar, hierdoor zijn de hoefijzers uit de grondlaag van de 12 eeuw naar beneden gezakt en zo zijn ze in de grondlaag van de 4e eeuw terecht gekomen. Archeologen dachten eerst dat er dus in de 4e eeuw al ijzers waren, maar dat is dus achterhaald.

Dit is heel duidelijk uitgelegd in bladzijdes 5 t/m 13 van: Shoeing, a necessary evil? van Dr. vet. med. Hiltrud Strasser (originele titel: Was spricht eigentlich gegen Hufbeschlag?).

Ik hoop dat iemand dit recht kan zetten.

klien

Re: commentaar op wiki over hoefbeslag mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:21

Beste Arno8

Fijn dat je zo enthousiast meeleest en meedenkt.

Het lijkt mij niet dat dit artikel zomaar aangepast kan worden naar iets wat slechts door één referentie wordt weerlegd. Uiteraard heb ik gezien dat het “Strasser” gebeuren je stokpaardje is, maar om één persoon idolaat aan te hangen is niet objectief in mijn opzicht. De wereld kan je niet veranderen naar je eigen belangen of wensen, je hebt teveel mensen, wensen en vooral meningen om rekening mee te houden. Hoe goed je het ook voor hebt met het belang van het dier.

In geval het mennen ten opzichte van de bestrating ken ik voorbeelden van paarden die het redden zonder hoefbeslag, maar ook paarden die dat niet redden (mijn eigen paard is daar een voorbeeld van, nooit ijzers gehad, heeft een inloopstal en staat altijd buiten zonder deken en loopt heel wat kilometers per dag, kortom: de ideale situatie zou je zeggen.) En toch redt hij het niet zonder ijzers zo lang op de verharde weg.
Waarom doe ik dat dan toch zou je misschien zeggen? Omdat ik net als ieder ander plezier wil beleven van mijn paard. Puur egoïstisch gezegd: hij is er voor ons plezier en als tegen prestatie krijgt hij een goed leven terug (zover de mogelijkheden het toelaten).

Wij mensen trekken ook schoenen aan voor het gemak, tja, doen we dat niet, dan krijgen we eelt en redden ons ook.
Maar ik denk dat er wel degelijk rekening gehouden moet worden met veranderingen, evolutie. De wereld verandert en de diersoorten veranderen mee (of sterven uit helaas). Als je wilt dat alles “natuurlijk” moet blijven, dan moeten we eigenlijk niet op een paard kruipen, geen huizen bouwen of leefgebieden inpikken. Verleidelijk? Misschien wel, maar helaas gaat dit niet gebeuren.

Hoefbeslag in welke vorm dan ook is bedoeld om een paard te beschermen, goed bedoeld en prima ontwikkeld. Je zou je kunnen verzetten tegen de manier waarop het soms wordt onder geslagen, maar gelukkig zijn er veel mensen met kennis. Dit is een stuk geschiedenis waar we niet omheen kunnen.

Het lijkt mij dan ook het meest verstandig om geschiedenis in dit artikel te laten voor wat het is, tenzij je meerdere referenties kan geven die het tegendeel bewijzen. Wie weet is de geschiedenis over een aantal jaren herschreven en komen ze erachter dat er veel niet juist is weergegeven. Tot die tijd houden we ons aan de “kennis” die er nu is. Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 14:35

Het is niet mijn bedoeling hier een hele discussie te starten, maar lees nou eens wat er in die wiki staat.

Zoals het er staat, zou het voor een paard ONMOGELIJK zijn om zonder ijzers te mennen. Dat jouw paard (volgens jou) niet zonder ijzers kan, betekent niet dat alle paarden zonder ijzers kunnen. Op z'n minst moet er dus staan: onder bepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat ijzers nodig zijn.

Ook is Strasser niet de enige referentie, Eva Mueller spreekt het ook tegen in: 2000 Jahre Hufbeschlag?? ESHOP artikel uit 1996.

Markus Junkelmann zegt in zijn 3-delige boek Die Reiter Roms (de ruiters van Rome): ,,Verschillende belangrijke feiten spreken het bestaan van hoefijzers vòòr de middeleeuwen tegen.''

De 'kennis' die er nu is, strookt dus niet met de 'kennis' die hier op de wiki staat.

Er zal vast wel ergens een wetenschapper zijn die nog steeds gelooft dat hoefijzers al langer bestaan, maar hier zijn al 3 wetenschappers die hem tegenspreken. In het wiki staat trouwens geeneen referentie die aangeeft dat ijzers al langer bestaan, oftewel het is nu 3 tegen 0.

Op z'n minst moet het wiki dus aangepast worden: er is duidelijk onenigheid over de vraag hoe lang het hoefijzer al bestaat.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:53

kleine woordaanpassing gedaan waardoor blijkt dat niet altijd hoefijzers nodig zijn.
Referenties worden nog bijgevoegd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 15:07

En wat gebeurt er met mijn referenties?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:09

* overleg met schrijfster. Alle referenties worden erbij betrokken.