http://www.bokt.nl/wiki/Voltige
Dat is het gedeelte wat er nu staat.
Zoals daar beschreven kan het dus bestaan uit teamverband ( een 8-tal, duo, 4-tal (overigens geen 6-tal meer)) . En daarnaast kan je ook nog solo starten.
Voltige heeft, net als eigenlijk alle andere paarden sporten, verschillende niveau's.
Je kan beginnen bij basis paardrijden (als je in een team zit) en dan stroom je door dan de Klasse E, heb je 1 keer klasse E gestart, mag je ook niet meer terug naar het basis paardrijden.
In de klasse E bestaat de plicht uit galop en de kür is dan in stap.
De verplichte oefeningen van de klasse E weet ik zo niet meer, aangezien dat een tijd geleden is dat ik daar aan mee deed.
Heb je in de klasse E maar liefst 4 winstpunten dan mag je doorstromen naar de klasse D, de klasse D beestaat uit de kür en plicht in galop.
Waarbij de verplicte oefeningen als volgt:
blok 1
Opsprong: je pakt de beugels vast en zwaait met je rechterbeen zo gestrekt mogelijk over het paard heen zodat je in normale zit terecht komt, hierbij ook je binnenbeen lang houden.
achterwaards opflanken: Je draait via de binnenkant naar achter toe, waarbij ieder been dezelfde aantal galops sprongen of tellen in de lucht blijft. als je achterwaards zit zwaai je je benen in de lucht zodat ze elkaar raken.
Daarna ga je aan de binnekant netjes eraf.
blok 2
opsprong
uitleg zie blok 1
Vlag: Je gaat (zoals een hondje

Staan: Vanuit de vlag ga je door naar staan, daarbij moet je door je benen heen veren zodat je de galops sprongen van het paard op kan vangen in je benen, je handen doe je naar boven en je zorgt dat je boven lichaam recht is.
Flanken: Als je weer gewoon zit, zwaai je je benen naar achter en hou je ze in de lucht waarbij ze net niet elkaar aan raken. Als je al wat beter bent, moet je zorgen dat je het zweef moment hebt.
Afflanken: Hierbij geld hetzelfde als bij flanken, maar nu duw je jezelf weg zodat je langs heb paard (aan de buitenkant) op de grond terecht komt.
Als je in de klasse D maar liefst 4 winstpunten hebt gehaald, dan stroom je door naar de Klasse C, dan klasse B, en dan klasse A.
De plicht van deze klasse weet ik ook niet, maar die veranderd niet heel veel.
Er zit alleen een paar oefeningen bij en een paar oefeningen zijn eruit gehaald.
Hier is 1 site met foto's, alleen weet ik niet of je die mag gebruiken.
http://jampie.smugmug.com/gallery/3021105#P-25-9
Foto's uit het topic in mijn onderschrift, mag je neem ik aan wel gebruiken

Maar aangezien in die link wat spectaculairdere foto's staan is dat misschien wat interessanter

Ik voeg later wel wat meer informatie toe, over de solo's en misschien andere dingen, maar dat komt nog.
groetjes,
Is deze informatie niet de bedoeling ofzo, dan kan ik het altijd nog anders maken