Hoe zoeken jullie een artikel op de wiki?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Hoe zoeken jullie een artikel op de wiki?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:51

We zijn aan het kijken naar de toegankelijkheid van de artikelen op de wiki, en vandaar dat we graag willen weten hoe jullie het liefst informatie zoeken. Stel dat je iets wil zoeken over de Ghanese bospony, hoe pak je dat dan aan? En verder heeft een stalgenoot het gehad over Einschoes typfouten met opzet, hoe zoek je dat?

Crista

Re: Hoe zoeken jullie een artikel op de wiki?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:54

ik vind het zoeken op de wiki vrij moeizaam gaan....

ik zoek altijd het liefste met gewoon in de zoekbalk intypen maar ik heb gemerkt dat de wiki dan vaak niet kan vinden wat ik zoek, dan moet ik echt zelf gaan bedeken oke, welke cattegorie hoort het thuis? en dan daar zelf verder in zoeken....

ik zoek dus zelf het liefste met steekwoorden, en datie bijv. net als google wanneer je een spelfout maakt zelf zegt: zoek u soms bladiebladiebla???

snap je?

haha zie dat het er vrij onduidelijk staat, vor mee uitleg roept u maar hahaha

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 21:11

ik snap heel goed wat je bedoelt maar kun je nog een paar voorbeelden geven?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:27

zoek bijvoorbeeld maar eens op: Dekje of Shabrak, dan zou je naar mijn idee beter meteen op de pagina van onderleggers ofzo kunnen komen...

en er is bijv. bij het stuk artrose een hoofdstukje: preventie, maar zoek je op artrose preventie kan ie dat niet in een keer vidne, dat soot dingetjes

hij zou uitzichzelf makkelijker door moeten sturen naar een pagina en daar bijv. onderaan de pagina, een knop met: dit is niet wat ik zoek (zoiets) en als je daar dan op klikt zo'n lijst met de artikelen waar het woord in voorkomt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:28

ik zoek het liefst op steekwoord, en met de mogelijkheid voor een "wildcard" (de * bijvoorbeeld)...

Als ik snel iets wil nakijken (als ik aan het modden ben, of er al een soortgelijk artikel is), dan maak ik graag gebruik van de lijst van artikelen op alfabet... Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:14

Crista: je eerste suggestie (het zoeken van andere pagina's over hetzelfde woord) wordt besproken met Bart. Het betreft hier een technische wijziging waarvan nu nog niet te zeggen is of dat ook kan.

Het tweede: wij proberen met behulp van 'redirects' inderdaad te zorgen dat je met het ene woord op de juiste pagina terechtkomt.

Maar wat ik me afvroeg: jij typt dus meestal het woord in in het vakje 'zoeken'? Je gaat niet via de Hoofdpagina of via links van artikel naar artikel?

En hoe doen anderen dat?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:28

Aangezien ik al wat ervaring heb met de wiki en er bijna dagelijks te vinden ben weet ik wel hoe ik het beste kan zoeken. Als ik een bepaald ras zoek en ik weet niet exact hoe ik het moet typen, dan zoek ik gewoon op ''rassen'' of ''rassenlijst''. Of als ik een bekend persoon zoek waarvan ik de naam niet precies weet, dan zoek ik op ''personen''.

Verder kan ik het wel goed vinden met de zoekfunctie, als ik een bepaald onderwerp zoek (bvb de piaffe) waar (nog) geen artikel van is dan kijk ik bij een deelonderwerp waar dat onder valt. In dit geval dus ''Dressuur''.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:59

ik gebruik enkel de zoekbalk eigenlijk.
Verder blader ik veel dmv willekeurige pagina

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:37

Ik zoek in eerste instantie via de zoekbalk. Maar heb ontdekt dat je de juiste benaming moet intikken. Lukt het niet op die manier, dan kijk ik via de categorieën, maar moet zeggen dat mij dat bij andere programma’s al teveel moeite zou zijn. Zeker als je niet weet in welke categorie je moet zoeken.

Voor mij persoonlijk zou het makkelijkst zijn om via een wildcart- *deelwoord- te kunnen zoeken of dat er meer varianten gemaakt worden met mogelijke foute spellingen die doorgelinkt worden:
Voorbeeld: Tjeerd Velstra of Velstra of Veldstra (wordt vaak fout geschreven) of Tjeerd, waarbij je soms keuzes kan maken: Tjeerd komt dan op Tjeerd, stamhouder Friese ras (= voorbeeld Knipoog ) of Tjeerd Velstra of……..

De eerste mogelijkheid lijkt mij eenvoudiger in te zetten. De tweede geeft meer werk aan de schrijvers en er kunnen soms mogelijkheden over het hoofd gezien worden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:55

Ik zie wel eens een onderwerp op de wiki dat ik niet echt compleet vind maar kan er dan op het wikigedeelte op bokt zelf niets meer van terug vinden. o.a Groom,.... ik vind zelf dat het stuk wat uitgebreider mag, de groom zorgt immers ook voor paarden etc etc op thuisbasis, niet enkel en alleen met wedstrijden Knipoog en voert daarbij nog meerdere taken uit!
Op eurohorsegrooms.com staat ook een mooi en duidelijk begrip van dit beroep! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:03

als je bij google iets fout doet geeft ie: Bedoelt u .....
Geen idee of dat voor de wiki ook mogelijk is?