Eenhoorn: vraag over bronvermelding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Eenhoorn: vraag over bronvermelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:19

Ik ben nu al een paar uurtjes bezig met een artikel over de ´Eenhoorn´.
´T wordt al een aardig stukkie. Lachen

Ik heb qua opzet geprobeerd om de ´gewone´ rasbeschriving aan te houden.

Ik heb een vraag over de ´gewone´ wikipedia als bron

Ik ben nu namelijk alle bronnen aan het lezen waar dat artikel op is gebaseerd, dat is vollediger, en bovendien staat daar vaak extra info in.

Moet ik nu déze bronnen neerzetten en alsnog de ´gewone´wiki vermelden, of is zijn alleen de ´primaire´ bronnen voldoende?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Eenhoorn: vraag over bronvermelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:30

ik raad je aan om alle bronnen te vermelden, dus ook de artikelen waar het artikel op Wikipedia is gebaseerd, dat is het meest volledig... Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:28

Dat is idd vollediger. Bij het schrijven van wetenschappelijke artikelen heb ik geleerd te citeren waar je het vandaan hebt gehaald, in dit geval de Wikipedia (hoewel we die in de wetenschap natuurlijk niet gebruiken).

Als je dus die andere bron aanhaalt die op hetzelfde in de Wikipedia is aangehaald (en je hebt je eerst gebaseerd op de Wiki) dan schrijf je die tweede bron: 'auteur, titel, jaar en locatie' geciteerd bij 'auteur, titel, jaar en locatie (in dit geval Wikipedia)' aldaar (pagina/locatie). Noteer tevens de datum dat je de bron hebt geraadpleegd. Dit omdat internetbronnen na je raadplegen kunnen verdwijnen of veranderen en zo het origineel beter is te achterhalen. Het 'aldaar enz' is bij een internetbron vaak moeilijk omdat daar doorgaans niet aan paginanummers gedaan wordt.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:53

Het is het makkelijkst om gewoon op te schrijven waar je de informatie vandaan hebt. Even een stom voorbeeld:

De eenhoorn is een mythisch wezen dat graag appeltaart eet. Hij is er ook in het paars. Sommige kunnen ook vliegen.

Stel dat je het stuk over appeltaart uit de wikipedia hebt gehaald, kan je daar dus de wikipediapagina bij zetten. Als je toen door bent geklikt naar een andere pagina waar veel informatie stond over de kleuren van eenhoorns, zet je die pagina als bron achter 'hij is er ook in het paars'

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 22:21

OK, gaat lukken zo!
Het duurt nog wel even voor ik klaar ben. Haha!

Citaat:
De eenhoorn is een mythisch wezen dat graag appeltaart eet.

Ik denk dat er voor Ellende een paar eye-openers in zullen zitten. Clown Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:37

Ondertussen houd je me al bijna twee weken in spanning, is het nog gelukt? Knipoog