Slechte gewoonten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danisha

Slechte gewoonten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:09

Voordat ik begin met schrijven:
Ik heb nooit eerder iets voor de Wiki geschreven,maar toch leek het me zo leuk dat ik het maar besloot te proberen.
Als ik iets fout doe dan hoor ik het graag, Ik weet niet of dit te gebruiken is voor de Wiki,maar toch handig om te weten.
Tips en aanvullingen zijn welkom!

Slechte gewoonten;

Bij slechte gewoonten spelen erfelijk gedrag en de invloed van de omeving een grote rol.

Bijten en slaan

Sommige paarden bijten en slaan wanneer ze het ergens niet mee eens zijn of als iets ze niet aanstaat.
In de meeste gevallen is de oorzaak te vinden in de opvoeding.

Kijkerig

Een kijkerig paard reageert schrikachtig op zijn omgeving. Als het iets ziet bewegen kan het zomaar wegrennen.

Kleven

Kleven word gezien als de neiging van een paard om naar soortgenoten toe te trekken.
Het komt waarschijnlijk voort uit de weerzin van het paard om alleen te zijn.
Het paard is immers van oorsproing een dier dat graag in een kudde leeft en het liefst met een groot gezelschap is.
Alleen zijn vinden paarden maar niks,daarom hebben veel paarden de neiging om te Kleven.

Krabben met de voorvoet

Het krabben met de voorvoet is een teken van ongeduld en irritatie.

Steegs

Een steegs paard vind het maar niks om te werken en laat dit duidelijk merken door middel van bokken en stijgeren.

Steigeren

Een paard steigert door zijn voorbenen in de lucht te gooien. Steigeren kan duiden op angst of agressie.
Als een ruiter een angstig paard voorwaarts wil laten gaan kan het paard gaan steigeren.
Paarden die vaak stiegeren kunnen door middel van een martingaal onder controle worden gehouden.
Steigeren hoeft niet áltijd op angst of agressie te duiden,het kan ook een uiting van levenslust zijn.

Bokken

Een paard bokt als het de rug bol maakt en met de voor of achterbenen van de grond komt.
Paarden die na lange tijd op stal buiten worden losgelaten zullen snel een bokkensprong maken van vreugde of om hun overtollige energie kwijt te raken.
Bokken onder het zadel duid vaak op verzet,een paard probeert hiermee meestal zijn berijder van zich af te gooien.

Op hol slaan

De schrik van elke ruiter: En paard dat tijdens een rit op hol slaat. Het paard kan ergens van geschrokken zijn,heeft pijn of is bang.
Het paard reageert niet meer op de ruiter en probeert zo hard te rennen als het kan. Rust en kalmte zijn in zo'n situatie geboden.
Je moet zo snel mogelijk de controle weer krijgen voordat er iets ernstigs gebeurt. Bij paarden die vaak op hol slaan kunnen een martingaal of een ander bit helpen.

http://www.snuffelsoft.be/puzzel/tumb3steigeren.JPG Steigerend paard
http://www.geocities.com/gornellie/martingaal.jpg Een martingaal

Echwel

Re: Slechte gewoonten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:41

Ook dit staat al alemaal in de wiki.

EEn tip kijk eerst even rustig rond in de wiki voor je artikelen gaat schrijven..

viewtopic.php?f=178&t=752489

Hier een algemeen topic waar zaken die nog niet beschreven zijn staan