Voordat ik begin met schrijven: Ik heb nooit eerder iets voor de Wiki geschreven,maar toch leek het me zo leuk dat ik het maar besloot te proberen. Als ik iets fout doe dan hoor ik het graag, Ik weet niet of dit te gebruiken is voor de Wiki,maar toch handig om te weten. Tips en aanvullingen zijn welkom!
Stalondeugden:
De oorzaak De oorzaak van stalondeugden komt meestal voort uit verveling. Als een paard of pony te lang zonder aandacht of beweging op zijn stal staat zal hij proberen zijn energie kwijt te kunnen,door middel van deze stalondeugden. Stalondeugden kunnen aanstekelijk zijn voor andere paarden in de buurt van het paard dat aan een of meer stalondeugden doet. Door stalondeugden kan een paard zijn waarde verliezen. Als er een paard verkocht word met stalondeugden dan moet dit gemeld worden,als dat niet gebeurd,dan kan de koop nietig verklaard worden. De meest voorkomende stalondeugden zijn:
Kribbebijten
Bij het kribbebijten zet het paard zijn of haar tanden in de voerbak,de boxdeur of een muurtje en meestal slikt het dan lucht naar binnen. Er zijn speciale halsbanden gemaakt om dit zo veel mogelijk tegen te gaan,als het paard deze meteen omkrijgt lukt dit meestal ook. In deze banden is een ruimte voor de luchtpijp en de slokdarm. Ze kunnen zo strak worden gesteld dat het paard zijn hoofd niet meer in de bepaalde houding kan brengen. Kribbebijten is slecht voor de spijsvertering van het paard en kan windkoliek veroorzaken. Kribbebijten kun je proberen te verhelpen door een metalen strip op de deur te plakken. Ook kan het helpen als je het hout dik insmeert met carbolineum,dit goedje vinden paarden niet lekker en ze zullen dus niet aan het ingesmeerde hout komen. Het beste is gewoon om het paard zoveel mogelijk bezig te houden en het vaak in de wei te laten lopen.
Schoppen/Stampen
Bij stalondeugden hoort ook het op de grond stampen of tegen de muur of staldeur schoppen. Dit is een heel vervelende gewoonte die de kwaliteit van de stal vermindert en waarbij het paard zich kan bezeren. Helaas is hier niks aan te doen.
Weven
Weven houd in dat het paard zijn gewicht van het ene voorbeen naar het andere brengt. Het staat dus heen en weer te zwaaien waarbij het hoofd en de hals ook een zwaaiende beweging maken. De voorbenen worden tijdens het weven uitelkaar gezet. Slijtage van de vorbenen en hoeven is één van de gevolgen. Een weefrek op de staldeur kan helpen om het weven tegen te gaan. Het heeft tussen de tralies een opening die naar beneden taps toeloopt. Ter hoogte van de hals is deze smal genoeg om tegen te gaan dat het paard heen en weer zwaait.
Dekenbijten
Onder de paarden zijn ook een aantal dekenbijters,dit is erg vervelend omdat de paarden de deken makkelijk kapot kunnen maken. Je kunt een lap aan het halster maken zodat de paarden met hun tanden niet meer bij de deken kunnen.
En toch ken ik een plek waar er eentje het deed en er 1 pony was die het ging nadoen, stond hij ergens anders deed hij het niet... Paarden kwamen zat buiten en hadden voldoende werk?
Wat je schrijft over kribbebijten klopt niet. Bovendien is er een heel erg groot stuk op medisch waarin kribbebijten en luchtzuigen uitgebreid behandeld wordt. Dus dat kun je rustig overslaan.
De discussie over of ze het wel of niet overnemen (volgens een onderzoek van de universiteit van Utrecht niet, en levert gelijke stalomstandigheden een grotere kans of luchtzuigen/kribbebijten) wordt ook gevoerd in dat specifieke topic. Lijkt me dat die niet hier nog een keer hoeft te worden gevoerd.