Het verkeerd opvatten van anders bedoelde opmerkingen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Het verkeerd opvatten van anders bedoelde opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:32

Hebben julle dat nu ook? Dat men opmerkingen die je plaatst verkeerd uitlegt?

Voorbeeld: je plaatst een opmerking aan iemand die in jouw ogen iets niet wil/kan begrijpen. Je maakt dan de opmerking: ben je nou zo blond?

Degene waar deze opmerking aan gericht is vat het op dat je ze uitscheldt voor dom blondje.

Ik dacht dat het een algemeen begrip was dat als je zegt: ben je nou zo blond dat je bedoelt: begrijp je het niet? We hebben toch ook de smiley: Blond

Dit is overigens niet mij zelf overkomen hoor Haha! Knipoog

Hoe denken jullie hier over?

Redrumfox

Re: Het verkeerd opvatten van anders bedoelde opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:34

Ik denk dat dat ook wat te maken heeft met het feit dat je geen klemtoon kan leggen in wat je zegt via internet. Dan lijkt het alsof je iets anders bedoelt. Bvb. dan lijkt het heel serieus, maar dan is het eigenlijk een grapje. En om nou na iedere zin een emoticon neer te zetten, nee bedankt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:01

Nou om heel eerlijk te zeggen.....het overkomt mij ook wel eens,
maar niet veel!
Net wat Redrumfox zegt;
Redrumfox schreef:
Ik denk dat dat ook wat te maken heeft met het feit dat je geen klemtoon kan leggen in wat je zegt via internet. Dan lijkt het alsof je iets anders bedoelt.

Klopt helemaal, en als je een smiltje mist kan het idd heel bot overkomen, tenenkrommend zoiets maar
je kan het beter incalculeren...en voorkomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 14:06

Is idd te voorkomen... in het voorbeeld van mij had ook kunnen staan: begrijp je niet wat ik bedoel?

Maar als je alle woorden zo moet afwegen ?... pffff.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:11

In sommige gevallen is het zeker te voorkomen door te schrijven wat je echt bedoeld in plaats van een opmerking maken waarvan je verwacht (maar niet zeker weet) dat de ander dat begrijpt. Een smiley kan al een hoop duidelijk maken als je iets anders bedoeld dan dat je eigenlijk zegt.

Of je al je woorden moet afwegen, ligt dus erg af van je gesprekspartner. maar goed dat is in het echte leven ook Knipoog .

Wanneer ik tegen iemand zeg dat hij/zij geweldig is dat hij/zij iets kan, kan ik dat ook echt zo bedoelen, maar ik kan het ook zo erg overdrijven dat het duidelijk is dat ik de draak steek met de "prestatie". Maar het is echt afhankelijk of ik weet of de ander het zal begrijpen.

Daarnaast is dat nu juist ook het verraderlijke van internet. Je kunt iets bewust zo opschrijven dat het verkeerd opgevat kàn worden, maar dat ze je niet direct kunnen aanspreken op je woorden wanneer je het er heel "onschuldig" neer zet. Sommige mensen zijn daar erg goed in.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:18

ik heb het ook al meerdere malen gezien en vooral dan dat mensen meteen op de kast zitten en elkaar aanvliegen om het zo maar te zeggen...als ik het dan zit te lezen denk ik ook wel eens van wat een overdreven reactie maar goed wie ben ik?... op internet moet je gewoon meer begrijpend lezen en wat meer nadenken voordat je meteen wat plaatst met een hoop blablablabla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:24

Mickey schreef:
Of je al je woorden moet afwegen, ligt dus erg af van je gesprekspartner.

En hier ben ik het helemaal mee eens!
Als ik iemand op de kast zie zitten kijk ik heel soms wel eens diegene zijn berichten na...
Om te kijken of er een bepaald patroon is, daar pas ik dan mijn reactie een beetje op af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:10

Sommige mensen lezen wat ze willen lezen en denken dat alles een persoonlijke aanval op hen is, terwijl dat niet waar is. Daarbij vliegen ze regelmatig anderen in de haren. Ik gooi dat maar op onzekerheid, ik heb geen andere verklaring. En daar doe je niets aan, je kunt niet elk woordje dusdanig wegen dat zo iemand er niet iets persoonlijks in ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:16

Of je vraagt wat diegene bedoeld ipv zelf een oordeel te trekken dat een opmerking negatief zou zijn...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 15:20

Ja maar áls je er emotions bij zet dan flippen sommigen hélemaal Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:22

En dan nog Chiqa, willen sommigen niet begrijpen dat het leven niet om hen draait. Je kunt wel alles op jezelf betrekken,maar dat lijkt me niet alleen zwaar vermoeiend je verpest er ook elke discussie mee.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:36

slimmerik schreef:
Ja maar áls je er emotions bij zet dan flippen sommigen hélemaal

Klopt lees het volgende maar eens;

Jij bent goed bezig met je paard!! Doorgaan zo! OK dan!

Jij bent goed bezig met je paard!! Doorgaan zo! Misselijk

Jij bent goed bezig met je paard!! Doorgaan zo! Boos!

Dat smiltje betekend zó veel...omdat je de klemtoon dus mist..
maar omdan meteen te gaan oordelen, is wel jammer, je kan een discussie voorkomen
door even te vragen wat er bedoeld wordt....Ik heb al zo vaak gezien dat het écht een type foutje was...Wel slordig want je leest je bericht toch na...

Em van beide partijen, wees eens wat inlevender..

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:41

het internet blijft altijd anders.
ik kijk daarom ook uit met wat ik typ, ook omdat mijn Nederlands al niet al te goed is.
krijg wel eens opmerking van vrienden van je smsje was net een rebus.

maar soms heb ik wel het idee dat mensen aangevallen worden, dan denk ik echt van nou nou nou moet die opmerking.
en ik denk ook vaak genoeg laat maar vliegen die handel ze willen toch niet naar je luisteren.

internet is altijd anders dan elkaar zo te spreken.
daarom wil ik soms niet met mensen over iets praten op msn, voordat je het weet is de ruzie of gekibbel dat je heb nog weer een stap erger..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:01

Sommige mensen zijn een beetje snel op hun teentjes getrapt haha
wat moet je? Koe
wat moet je? Haha!
Dat is zooo anders net als jij zegt Chiqa

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:37

faye schreef:
Sommige mensen lezen wat ze willen lezen en denken dat alles een persoonlijke aanval op hen is, terwijl dat niet waar is. Daarbij vliegen ze regelmatig anderen in de haren. Ik gooi dat maar op onzekerheid, ik heb geen andere verklaring. En daar doe je niets aan, je kunt niet elk woordje dusdanig wegen dat zo iemand er niet iets persoonlijks in ziet.

precies! en weet je wat het is... als iedereen zo goed op zijn/haar woordgebruik moet gaan letten omdat iemand anders het verkeerd op zou kunnen vatten dan is het toch veel minder leuk om op een forum te zitten?
suus_ schreef:
Sommige mensen zijn een beetje snel op hun teentjes getrapt haha
wat moet je?
wat moet je?
Dat is zooo anders net als jij zegt Chiqa

en dit vind ik dan niet eens zo heel erg... Bloos

maar goed ik lees er makkelijk overheen en ga er vanuit dat het allemaal niet aanvallend bedoelt is Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:39

Ik merk idd dat veel mensen over smileys heen lezen, terwijl deze op een forum juist zo belangrijk zijn Ja
Omdat ze de smileys niet lezen, snappen ze de toon van je bericht niet. En dat is jammer Ja

Andersom geldt het ook wel eens, dat je aan de smiley ziet dat het een steek is, maar andere het niet opvalt omdat ze dat van die persoon niet weten/verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:43

Rianneke schreef:
en dit vind ik dan niet eens zo heel erg... Bloos

maar goed ik lees er makkelijk overheen en ga er vanuit dat het allemaal niet aanvallend bedoelt is Vork

Ik weet wel zeker dat het meespeelt of er wel of geen smilie's staan, en denk dat jij er ook wel onbewust op let Rianneke Hamer Rolleyes Lips are sealed Frusty
.
,
.
,

(Dit is een grapje he Haha! )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:46

Klopt Kawa, onderstaande voorbeeld van Chiqa laat dat al zien:

Chiqa schreef:

Jij bent goed bezig met je paard!! Doorgaan zo! OK dan!

Een willekeurige voorbijganger/moderator ziet dit als een positieve opmerking.

Terwijl als hij geplaatst is door X die op dezelfde stal stond als Y en die slaande ruzie met elkaar gehad hebben dan heb je gelijk een steek onder water.

Met wellicht ook wat TeM's van mensen die de steek snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:48

Juist apple dat bedoel ik.
En als je dan als Y boos wordt je het wel gedaan hebt, want het wordt niet gesnapt...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:00

Chiqa schreef:
Ik weet wel zeker dat het meespeelt of er wel of geen smilie's staan, en denk dat jij er ook wel onbewust op let Rianneke

ja ik let er ook zeker op... maar de rest van de tekst lees ik gewoon zo door, zonder teveel bij na te denken en zonder dat ik ga denken dat mensen iemand anders aanvallen ofzo Ach gut

runningkawa schreef:
En als je dan als Y boos wordt je het wel gedaan hebt, want het wordt niet gesnapt...

snap het op zich ook wel hoor, maar ik vind ook dat je sommige dingen moet kunnen negeren of via pb uit moet vechten Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:05

Apple schreef:
Terwijl als hij geplaatst is door X die op dezelfde stal stond als Y en die slaande ruzie met elkaar gehad hebben dan heb je gelijk een steek onder water.

Absoluut...dan is dat smilie dus niet bepaald toepasselijk..integendeel zelfs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:07

Ik vind niet dat als mensen je uitschelden of stalken je dat hoeft te negeren...irl leer je ook dat je dan van je af mag bijten Ja
ER zijn zelfs hele cursussen voor Lachen

Mensen hoeven zich niet als stoeptegel te laten gebruiken door een ander, ook niet op bokt Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:17

runningkawa schreef:
Ik vind niet dat als mensen je uitschelden of stalken je dat hoeft te negeren...irl leer je ook dat je dan van je af mag bijten Ja
ER zijn zelfs hele cursussen voor Lachen

Mensen hoeven zich niet als stoeptegel te laten gebruiken door een ander, ook niet op bokt Lachen

nee dat zeker niet, maar zoals dit werd omschreven...

Apple schreef:
Chiqa schreef:

Jij bent goed bezig met je paard!! Doorgaan zo!

Een willekeurige voorbijganger/moderator ziet dit als een positieve opmerking.

je kant dan ook zoiets hebben van ik stuur die persoon ff een rotberichtje en je laat een topic gezellig Haha! of zie ik dat verkeerd? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:19

Meestal is een topic al eerder niet gezellig als zulke opmerkingen voorbij komen Lachen
En waarom per prive als de ander ook openbaar stookt?
Mag de rest van bokt best weten dat die persoon het niet zo aardig bedoelde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:24

En toch is dat dan wel weer een aanname. Ik denk dat je het best gewoon kunt negeren, is de lol er ook snel af!