P.R.O.K.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_

P.R.O.K.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:16

P.R.O.K.

Sinds enkele jaren bestaat de P.R.O.K. keuring. Deze is in het leven geroepen door het KWPN-stamboek. P.R.O.K. staat voor Project Rontgenologisch Onderzoek KWPN. Bij deze keuring word het beenwerk van het paard onderzocht op aanleg voor afwijkingen die later voor problemen kunnen gaan zorgen. Hierbij moet je denken aan spat, OCD en hoefkatrol. Het gaat om afwijkingen die in grote mate door erfelijkheid zijn bepaald en in mindere mate door milieufactoren. Milieufactoren zijn oa. hoeveelheid van beweging en voeding. Het gaat bij de voorbenen om het straalbeen en de kogel en bij de achterbenen om de knieën en spronggewrichten. Aanleg word uitgedrukt in cijfers van 0 tot 4, te beoordelen na het nemen van een serie van 18 foto's. Als een merrie 3 of 4 scoort is ze eigenlijk niet meer geschikt om mee te fokken. Het risico dat 1 van de afwijkingen zich ontwikkelt is te groot ten omzichte van het geld dat in de merrie moet worden geinvesteerd. De keuring moet worden uitgevoerd door een dierenarts die daar voor bevoegd is. De eigenaar mag zijn paard maar eenmaal voor beoordeling aanbieden tenzij de criteria voor het P.R.O.K. certificaat veranderd zijn.

De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:
- straalbeen; klasse 0–2;
- sesambeentjes: geen eisen;
- kogelartrose; klasse 0–3;
- spat; klasse 0–2;
- Osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht mag niet voorkomen.

De P.R.O.K. keuring kan plaatsvinden na 1 september van het jaar waarin het paard minimaal 2 jaar is geworden. D.m.v. de P.R.O.K. keuring kan een fokker de kans op een gezonde nakomeling vergroten. Het is een kwaliteitskenmerk voor de fokkerij.

klien

Re: P.R.O.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:39

In het leven geroepen door de KWPN, maar kan je voor deze keuring ook andere rassen aanbieden? En is het al een verplichting of nog vrijwillig?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:00

klien schreef:
In het leven geroepen door de KWPN, maar kan je voor deze keuring ook andere rassen aanbieden? En is het al een verplichting of nog vrijwillig?

Momentje, ik heb nog een artikel gevonden waarmeeik het artikel goed kan aanvullen
Is het zo op het eerste gezicht bruikbaar en helder ?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:03

Ik snap het, dus dan is het duidelijk Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:05

PROK

In 1997 heeft het KWPN de PROK-keuring in het leven geroepen. Prok staat voor Project Röntgenologisch Onderzoek KWPN-merries. Dit onderzoek is geheel identiek aan de röntgenologische keuring tijdens de hengstenselectie.

Het onderzoek wordt gedaan door een bij het PROK aangesloten dierenartspraktijk uitgevoerd. Het onderzoek bestaat uit het nemen van een serie röntgenfoto’s van de benen. Van het voorbeen maakt de arts opnamen van de hoefkatrol en van de kogel. Van het achterbeen maakt men foto’s van het spronggewricht en de knie. Het skelet van het paard wordt onderzocht op aanleg voor afwijkingen die later voor problemen kunnen zorgen. Hieronder word verstaan spat, OC, OCD en hoefkatrol. Het spronggewricht wordt uitsluitend beoordeeld op het voorkomen van osteochondrotische veranderingen.(zie OC)

Aanleg wordt uitgedrukt op een schaal van 0 tot 4, waarbij 0 goed is.
De eisen waar aan voldaan moet zijn:
- Straalbeen valt binnen klasse 0-2
- Kogelartrose valt binnen klasse 0-3
- Spronggewricht valt binnen klasse 0-2
- Sprong en knie mogen geen OC of OCD bevatten.

Een onafhankelijke centrale commissie van deskundigen beoordeelt de röntgenfoto’s. Hierbij weten zij niks van herkomst, afstamming en prestaties van het paard. Na de beoordeling krijgt de eigenaar een PROK-certificaat waarop de beoordeling van de commissie te zien is.

De hoofdzakelijke reden waarom paarden niet meer geschikt zijn voor de sport zijn problemen met het bewegingsapparaat. Er is met onderzoek bewezen dat de kwaliteit van het skelet in het beenwerk mede door erfelijkheid is bepaald. Geschatte erfelijkheidsgraden liggen tussen de 2 en 3. Je zou dus kunnen zeggen dat als een merrie 3 of 4 scoort ze eigenlijk niet geschikt is om mee te fokken omdat de kans op problematische afwijkingen aan het beenwerk te groot is.

De kosten voor gemaakte röntgenfoto’s verschillen per dierenarts soms behoorlijk. Als eigenaar kun je er van uit gaan wanneer je merrie te laten PROKken enkele honderden euro’s kwijt te zijn. Ook brengt het KWPN nog een bedrag in rekening voor het beoordelen van de foto’s.

Er zijn steeds meer eigenaren die hun merrie laten PROK-ken. In ’98 werden er nog maar 236 merries gekeurd en in 2006 was dat aantal al hoger dan 500. Inmiddels zijn er al meer dan 5000 merries gePROKt.

Door te fokken met PROK-goedgekeurde merries en met hengsten die een identiek onderzoek ook succesvol hebben doorstaan is de kans op een veulen zonder afwijkingen een stuk groter. Het lijkt raadzaak om te weten om te weten wat voor status bepaalde onderdelen van het skelet van de merrie heeft wil de eigenaar de merrie inzetten als fokmerrie. Keurmerries met een goede PROK krijgen automatisch het Elitepredikaat. Ook bij sportpaarden met goede PROK kan de nieuwe eigenaar een inschatting maken van mogelijke gezondheidsrisico’s

http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1453
http://www.depeuversesch.nl/index.php?content_id=21

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:47

wat zou dan het voordeel zijn, wij hebben een stamboek merrie waar ik de Ibop nog mee wil gaan rijden, als ik haar laat prokken. Als ze niet ster waardig is dan kan ze geen keur worden en ook geen elite, als ze prok goed gekeurd is. Dan weet je dus alleen wat er aan het beestje mankeert?!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:06

Ik weet heel weinig van keuringen, maar als ik het zo lees, (misschien wel heel
kort door de bocht) begrijp ik dat dit een (nog) niet verplichte keuring is, die op "verborgen gebreken" keurt. Een puur technisch gebeuren waar niet aan te tornen valt, maar wel een momentopname is.

Ibop is naar mijn weten een keuring die kijkt naar beweging en uiterlijk los en onder de man (?) Hierbij spelen persoonlijke voorkeuren van juryleden ook mee.

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere fokker staat te juichen om deel te nemen aan een dergelijk onderzoek, omdat er bij het afgeven van een negatief fokadvies je in principe je merrie niet meer kan gebruiken als fokpaard.

Heb ik het zo goed verwoord? Wat niet wil zeggen dat dit stukje niet geschikt is voor plaatsing. Het lijkt mij een net artikel, waarbij de feiten op tafel worden gelegd.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 23:14

klien schreef:
Ik weet heel weinig van keuringen, maar als ik het zo lees, (misschien wel heel
kort door de bocht) begrijp ik dat dit een (nog) niet verplichte keuring is, die op "verborgen gebreken" keurt. Een puur technisch gebeuren waar niet aan te tornen valt, maar wel een momentopname is.

Ibop is naar mijn weten een keuring die kijkt naar beweging en uiterlijk los en onder de man (?) Hierbij spelen persoonlijke voorkeuren van juryleden ook mee.

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere fokker staat te juichen om deel te nemen aan een dergelijk onderzoek, omdat er bij het afgeven van een negatief fokadvies je in principe je merrie niet meer kan gebruiken als fokpaard.

Heb ik het zo goed verwoord? Wat niet wil zeggen dat dit stukje niet geschikt is voor plaatsing. Het lijkt mij een net artikel, waarbij de feiten op tafel worden gelegd.

Ik dacht ook dat dat de bedoeling was van een Wiki artikel, dat het om feiten gaat Tong uitsteken

Maar je hebt wel gelijk wat betreft dat niet iedere fokker er op zit te wachten, stel dat je merrie die goede nakomelingen brengt rontgenologisch niet in orde is. Lijkt me niet echt prettig om te weten als t je merrie is.

Moet ik het artikel nog wat aanpassen ? Iemand verder nog suggesties ?

PROK keuring is volgens mij inderdaad niet verplicht

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 23:18

Poehee schreef:
wat zou dan het voordeel zijn, wij hebben een stamboek merrie waar ik de Ibop nog mee wil gaan rijden, als ik haar laat prokken. Als ze niet ster waardig is dan kan ze geen keur worden en ook geen elite, als ze prok goed gekeurd is. Dan weet je dus alleen wat er aan het beestje mankeert?!

Het voordeel is dat je als fokker weet of je merrie aanleg heeft voor bepaalde afwijkingen.
Als je merrie dus PROK goedkekeurd is en je gaat er mee fokken heb je een grotere kans op een
gezond fokproduct, die rontgenologisch in orde is.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:44

Ineke_ ik ben bezig met je artikel hoor Ja heb nog wat extra informatie aangevraagd bij een dierenarts die is aangesloten al denk ik dat je artikel op zich volledig genoeg is. Ik zal de link hier plaatsen als het klaar is.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:45