Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
klien schreef:In het leven geroepen door de KWPN, maar kan je voor deze keuring ook andere rassen aanbieden? En is het al een verplichting of nog vrijwillig?
klien schreef:Ik weet heel weinig van keuringen, maar als ik het zo lees, (misschien wel heel
kort door de bocht) begrijp ik dat dit een (nog) niet verplichte keuring is, die op "verborgen gebreken" keurt. Een puur technisch gebeuren waar niet aan te tornen valt, maar wel een momentopname is.
Ibop is naar mijn weten een keuring die kijkt naar beweging en uiterlijk los en onder de man (?) Hierbij spelen persoonlijke voorkeuren van juryleden ook mee.
Ik kan me wel voorstellen dat niet iedere fokker staat te juichen om deel te nemen aan een dergelijk onderzoek, omdat er bij het afgeven van een negatief fokadvies je in principe je merrie niet meer kan gebruiken als fokpaard.
Heb ik het zo goed verwoord? Wat niet wil zeggen dat dit stukje niet geschikt is voor plaatsing. Het lijkt mij een net artikel, waarbij de feiten op tafel worden gelegd.
Poehee schreef:wat zou dan het voordeel zijn, wij hebben een stamboek merrie waar ik de Ibop nog mee wil gaan rijden, als ik haar laat prokken. Als ze niet ster waardig is dan kan ze geen keur worden en ook geen elite, als ze prok goed gekeurd is. Dan weet je dus alleen wat er aan het beestje mankeert?!