Foto's: copyright of niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Foto's: copyright of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:24

Weet niet zeker waar het thuishoort, als het verkeerd staat mag iemand temmen Knipoog

Plaatsen jullie copyright op jullie foto's?
Waarom wel/niet?

En als jullie het erop plaatsen, zet je het dan in een hoekje of gewoon midden op de foto?

Ik weet het momenteel even niet.
Ik doe het nu wel, zet het midden door de foto. Maar ikzelf (en waarschijnlijk anderen) vind dat niet zo mooi en het is ook allemaal extra werk. En sowieso zit er altijd copyright op je foto's (alleen beseffen velen dat blijkbaar niet of willen het niet beseffen Schijnheilig ).

Het moeilijke eraan is dat het niet mijn paarden zijn. Ik mag wel foto's plaatsen, maar de eigenaresse heeft het toch niet zo op dat hele internet-gedoe. Dus vandaar dat ik het extra moeilijk vind... Wil natuurlijk helemaal niet dat foto's van de paarden ineens ergens op een spel verschijnen of dat het paard ergens "te koop" gezet wordt ofzo...

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Daihyo

Re: Foto's: copyright of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:07

Als de eigenaresse het niet wil moet je ze niet plaatsen.
Het zijn haar paarden.

Aan de andere kant, officieel is er geen portretrecht op paarden en mag je ze volgens de wet overal plaatsen.
Mits jijzelf de fotograaf bent.
Maar of dat de verstandhouding tussen jou en eigenaresse bevorderd betwijfel ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:15

Daar gaat het niet over...
Ik mag het wel, ik wil alleen niet dat er wat gebeurt want dan gaat het waarschijnlijk dus niet meer mogen Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:19

Aah okee, dan begreep ik je even verkeerd.
Ik zou je copyright er gewoon dwars doorheen zetten.
Aan de onderkant of zijkant is er zo afgeknipt.
In het midden zijn er ook wel handige mensen die het wegkrijgen, maar dan kost het wel veel moeite.
En zeker voor paardenspellen nemen de meesten die moeite niet.
Voor de mensen aan wie je de foto's laat zien is het misschien wel prettig om je copyright wat te vervagen, zodat de foto wel goed te zien is.
Zo doe ik het ook.
Groot, in het midden, maar wel vervaagt zodat het niet té erg stoort, maar wel enigszins beveiligd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:31

Hmmja, gewoon voor de zekerheid dan toch maar blijven doordoen zoals ik het nu doe Lachen (voor voorbeelden zie profiel of het topic in mijn onderschrift).

Het is alleen dat het eigenlijk niet zo mooi staat (ookal is het vervaagd) en ik heb een tijdje geleden een topic geopend met wat je foto moest hebben om reacties te krijgen (omdat ik dat hier amper krijg) en toen kwam er dus uit dat er mensen zijn die niet reageren als er zo een "storende" copyright door staat Nagelbijten / Gniffelen

Maar andere opties zijn er dan waarschijnlijk niet? Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:48

Nee, gewoon blijven doen zo.
De foto is nog prima te zien, dus ik zie het probleem niet Haha!
Ik krijg dat commentaar ook regelmatig. Jammer dan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:10

Haha ok Clown
Maarja, het is gewoon jammer als ze omwille van dat niet reageren op je foto's (en ook wel omdat de foto's niet zo denderend goed zijn maar jammer genoeg kan ik me geen dure camera veroorloven...) want je steekt er toch werk in om ze te verkleinen en het copyright overal op te zetten enzo...

Heb trouwens ergens gelezen dat er iets zou zijn om met 1 klik copyright op al je foto's te zetten? Maar die persoon wist dat niet zeker, weet jij daar misschien iets van? (mag ook via pb ofzo Knipoog )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:15

Dat kan in Photoshop, maar daar werk ik niet mee.
Er is ergens een topic, ik geloof op CreaBea, waar je dat soort vragen kan stellen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:17

Copyright deert ze niks, mijn Timmie kwam ik helaas ook al tegen op HPS

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:17

Inplaats van er midden door, kun je ook bijv. door de voorbenen, of achter het zadel ofzo.
en met een portret foto onderin de hals...
zodat het toch niet het plaatje ' verpest' want ik vind het altijd jammer als je meer letters ziet als paard...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:12

Niet. Ik ben fotograaf en op al m'n foto's zit copyright: auteursrecht. Kom ik foto's tegen die zonder toestemming gebruikt worden geef ik aan dat dat niet mag, tot nu toe zijn ze altijd verwijderd. Ik ga geen letters door m'n foto's heen zetten, ik zet foto's online zodat ze bekeken kunnen worden. Letters er doorheen zijn lelijk en leiden af van het beeld. Ik snap dat mensen die hun geld ermee verdienen (paardenfoto.nl et cetera) het doen, maar voor de rest vind ik het zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:25

In mijn geval zou je het dus ook niet doen en het risico lopen dat je de foto's ergens anders tegenkomt (of nog erger: dat de eigenaresse ze ergens anders tegenkomt)?

(zelf vind ik het ook niet mooi en doe ik het ook liever zonder, maar heb dus schrik voor de gevolgen...)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:38

Ben het helemaal eens met ellende. Ik vindt het ook doodzonde als ik sommige mooie foto's zie waar een groot copyright doorheen staat. Ik doe het dus niet en hoop op een beetje eerlijkheid van een ander.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:53

Ik deed het eerst ook niet. Ik deed toen me naam klein in het hoekje zetten.
Maar nadat ik mijn foto's tegenkwam op HPS, waarbij ze gewoon het stukje met mijn naam weg hadden gehaald, ben ik mijn naam in het groot door me paard heen gaan zetten. Ik vertrouwde eerst ook wel op de eerlijkheid van anderen, maar nu dus totaal niet meer.
Dan maar een storende naam door me paard, maar dat liever als dat ik mijn foto's tegen moet komen, waarmee anderen lopen te pronken als het ware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:44

Ik zet het er wel op. Ligt eraan, bij een paardenfoto zet ik het zeker wel door het paard, maar bij een CB of UK topic zet ik hem wel gewoon onderin.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:06

Ik zet nooit mijn naam midden in het beeld. Ik heb een vaste randopmaak, die breed genoeg is om er mijn naam in te zetten. De foto lijdt er dus totaal niet onder.
Overigens zet ik mijn naam niet onder een foto om te voorkomen dat 'ie ergens anders ongewenst opduikt, maar gewoon om te laten zien dat ik de fotograaf ben. Altijd leuk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:50

Hmmja, maar je naam eronder zetten in de rand heeft ook geen zin als je wil voorkomen dat je foto zomaar gebruikt wordt, want dat knippen ze er gewoon vanaf...

Ik vind het ontzettend jammer dat mensen niet gewoon eerlijk zijn inderdaad, als iedereen van andersmans foto's zou afblijven (of toestemming vragen voor gebruik) dan zouden dat soort dingen als die lelijke naam door het paard enzo allemaal niet nodig zijn...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:49

Ik doe het meestal nooit, maar bij het laatste topic dat ik heb geplaatst toch maar wel, aangezien ik de laatste tijd té vaak mijn foto's overal tegenkom.. Scheve mond
Ik zet alleen van onderen in het klein mijn boktnaam, heb geen zin om de foto's te 'verpesten' dmv een groot logo door de foto zelf.