Altér Real

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Altér Real

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:29

Haai ben ik weer Lachen

altér real

Inleiding:
De Altér Real, een paard dat nauw verwant is met het Andalusische paard, leert erg snel en is vaak te zien in Portugese rijscholen.

Herkomst/geschiedenis:

De Altér real is een warmbloed paard, hij komt uit het plaatsje Alentejo. Alentejo ligt in portugal. De Altér real is eigenlijk ontstaan door fokkers die met Andalusiers fokken. De Altér real ontstond uit de Andalusier met een willekeurig ander paard. Er kwam een aangename verschijning uit. Ze werden toen oom voornamelijk voor de klassieke rijkunst gebruikt. De oorspronkelijke stoeterij voor deze paarden werd in de negentiende eeuw
naar Altér verplaatst, waardoor het ras Altér Real genoemd werd.

Exterieur:
De Altér real staat vooral bekend om zijn verschillende tinten bruin. Er zijn maar weinig uitzonderingen. De hoogte van de altér real varieert van 1,52 m tot 1,63 m., met een gemiddelde stokmaat van 1,58 m.

Het lichaam van de Altér Real is vrij kort. Hij heeft sterke schouders/korte hals en een middelgroot hoofd. Het hoofd is vaak erg recht met af en toe een ramsneus.
De achterhand is goed gespierd. De benen zijn sterk en eveneens goed gespierd, met goed ontwikkelde gewrichten. De staart en de manen zijn dik en overvloedig.

Karakter:
De Altér real staat bekend om zijn moedige en felle karakter. Hij heeft veel temperament. De Altér real is uitermate geschikt voor de ervaren ruiter omdat deze dan ver kan komen met dit gewillige paard.

Gebruik:
De Altér Real is zeer geschikt om als rijpaard te worden gebruikt. Aangezien het paard is gewillig, gehoorzaam en zodoende zeer geschikt voor de hogeschooldressuur.

Referenties:
- http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage1.html
- http://www.dobrego.com/zoogdieren/alter_real.shtml

@ wikimod: fotos van bokkers zijn er niet. Hoe moet ik deze zoeken Lachen ?

klien

Re: Altér Real

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:11

http://www.bokt.nl/wiki/Alter_real

Hij is geplaatst in iets aangepaste versie. Ik hoop dat je hem leuk vindt zo Lachen

Foto's is een kwestie van navragen. Ik zoek meestal op google op het ras en pak dan het tabblad "afbeeldingen", daar zie je dan gelijk mooie foto's staan. Degene van wie ik foto's zou willen gebruiken stuur ik een email met de vraag of je de foto mag gebruiken voor bokt wiki met bronvermelding. Tot nu toe heb ik nog geen negatief antwoord gekregen.

Verder mist de link naar het stamboek nog, misschien kan je dat ook nog nakijken?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:08

dank je wel ! Lachen Hij is mooi geworden.,

Link naar stamboek zal ik in de loop van deze week opzoeken Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:32

Als je toevallig nog meer rassen wilt omschrijven (graag uiteraard Haha! ), kan je misschien hetzelfde sjabloon gebruiken? Dat is nóg makkelijker om te plaatsen.
Je schrijft leuk, dus we houden ons aanbevolen Ja

Voorbeeld rassjabloon:

[[Categorie:Paardenras]]
{{ras|Alter Real
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=1,52 m tot 1,63 m
|kleur= bruin in diverse tinten, maar ook grijs, zwart en voskleurig
|herkomst=Portugal
|link= }}

De '''Altér Real''', een paard dat nauw verwant is aan de [[Andalusier]], leert erg snel en is vaak te zien in Portugese rijscholen.

==Geschiedenis==
De koninklijke Braganza familie begon in 1747 met het fokken van de Alter Real. Speciaal uit Spanje werden er Andalusiër-merries geïmporteerd die ze op een stoeterij in Alter do Chao plaatsten. De naam van het ras is ontstaan uit de plaatsnaam van de stoeterij: Alter en het woord Real, wat koninklijk betekent.
In de tijd van Napoleon werd er veel [[Engels Volbloed]], [[Arabier]], Normandiër en [[Hannoveraan]] gebruikt voor kruisingen, hierdoor werd het oorspronkelijke ras aardig bedorven. Om hier een halt aan toe te roepen werd het ras in de negentiende eeuw weer gemengd met puur Andalusiërs. Een tweede tegenslag kwam begin twintigste eeuw, toen er een einde kwam aan de Portugese monarchie. Ruy d’Andrade heeft zich ingezet voor het behoud van dit ras, waardoor het niet verloren is gegaan.

===Invloeden===
* [[Andalusier]]
* [[Hannoveraan]]
* [[Volbloed]]
* [[Arabier]]
* [[Normandier]]

==Exterieur==
De Altér Real staat vooral bekend om zijn verschillende tinten bruin. Maar andere kleuren komen ook regelmatig voor, zoals grijs tot [[zwart]], [[palomino]] en [[vos]]. De hoogte van de Altér Real varieert van 1,52 m tot 1,63 m., met een gemiddelde stokmaat van 1,58 m.

Het lichaam van de Altér Real is vrij kort. Hij heeft sterke schouders/korte hals en een middelgroot hoofd. Het hoofd is vaak erg recht met af en toe een [[ramsneus]].
De achterhand is goed gespierd. De benen zijn sterk en eveneens goed gespierd, met goed ontwikkelde gewrichten. De staart en de manen zijn dik en overvloedig.

==Karakter==
De Altér Real staat bekend om zijn moedige en felle karakter. Hij heeft veel temperament, waardoor het ras niet geschikt is voor een beginnend ruiter.

==Gebruik==
De Altér Real is zeer geschikt om als rijpaard te worden gebruikt, met name geschikt voor hogeschool dressuur, aangezien het paard gewillig en gehoorzaam is.
Ze worden ook ingezet voor het trekken van [[rijtuig]]en, als koetspaard.

==Referenties==
* Auteur: '''Hilde_q'''
* http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage1.html
* http://www.dobrego.com/zoogdieren/alter_real.shtml

<references />

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:34

is goed ! Lachen ik vind het ook erg leuk om jullie te helpen! Lachen