{{ras|Holsteiner |hoofdfoto=naamvandefoto.jpg |standfoto=naamvandefoto.jpg |stokmaat=165 – 175 cm |kleur=welke kleur |herkomst=Duitsland, Schleswig-Holstein |link= http://www.holsteiner-verband.de }}
Super springpaarden, met karakter, charisma en klasse. Met Cento en Cöster als voorbeelden hoe en wat een Holsteiner is, atletisch, uitdrukkingsvol, stressbestendig, een bescheiden superatleet. Denk je aan een Holsteiner dan denk je aan een springpaard, maar niets is minder waar, behalve uitblinkers in een springparcours zijn het ook fijne paarden voor de wagen.
== Geschiedenis ==
De eerste aantekeningen over de Holsteiners dateren van 1285 toen in een klooster in Uetersen een kleine stoeterij opgezet werd. In de 17e eeuw waren het vooral de zware Holsteiner koetspaarden die voor de wagen liepen.
De franse cavalerie kocht in die tijd per jaar ca 2000 Holsteiner. Ook het pruisische leger gebruikte Holsteiners. De Pruisische koning hechte veel waarde aan grote paarden. Maar van ene fokkerij waarin men een duidelijke strategie volgde kunnen we pas sedert 100 jaar spreken toen men begon met het veredelen van de toen nog zware Holsteiner koetspaarden door de inbreng van de Engelse [[Volbloed]]en, [[Angelo-Arabier]]en en [[Andalusiër]]s, waardoor de Holsteiner steeds eleganter werd.
Pas in de jaren 30 werd het springvermogen ontdekt van de Holsteiners en zag je ze steeds meer in de springsport. Hun bijzondere springtalent was na WO II zo begeerd, dat steeds meer Duitse springruiters met een Holsteiner in het parcours verschenen. Één van hen was Frits Thiedemann met zijn ruin Meteor, ze wonnen teamgoud op de OS van 1956 te Stockholm. Door de inbreng van wederom vreemd bloed van uitgezochte [[Volbloed]]en als Ladykiller XX, Marlon XX, Cottage Son XX en andere tophengsten als de Anglo-normandiër Cor de la Bryére konden de fokkers voldoen aan de vraag naar een modern sportpaard, dat in alle disciplines, maar in het bijzonder springen, succesvol kon zijn.
De fokkers kregen er in 1960 een opgave bij, door de opheffing van het [[Landgestüt]] Traventhal. Door de overname van 33 hengsten, die in eigendom waren van de staat, werd het Holsteiner verband tot de belangrijkste hengstenhouder in Schleswig-Holstein.
== Exterieur ==
De Holsteiner is een groot paard. Op de krachtige hals zit een uitdrukkingsvol hoofd. De romp is kompact. De rug middellang, slanke en harde benen. De kroep breed en bespierd.
== Karakter ==
Een Holsteiner is ongecompliceerd, werkwillend, stressbestendig en betrouwbaar.
== Gebruik ==
De Holsteiner is en wordt gefokt voor de springsport maar is ook inzetbaar in de aangespannen sport.
== Bekende Holsteiners == *Cento met Otto Becker **Teamgoud OS springen in Sydney **Wereldcup winaar Springen 2002 te Leipzig ** Teamgoud Europese kampieonschappen springen 2003 in Donauschingen ** 4e in de Grote Prijs CHIO Aken 2004 ** Winnaar met het landen team in de Landen prijs CHIO Aken 2004 ** Teamgoud OS in Athene 2004 *Cöster unter Christian Ahlmann. ** Europees kampioen 2002 individueel en team ** 2e grote Prijs CHIO Aken 2004 ** Winnaar met het landen team in de Landen prijs CHIO Aken 2004, 2006 ** Teamgoud OS in Athene 2004 ** Teambrons Wereldruiterspelen in Aken 2006 * Cumano unter Jos Lansink **Wereldkampioen Wereldruiterspelen in Aken 2006 . * Meteor met Fritz Thiedemann ** Individueel Brons OS 1952 Helsinki, 5e team **Teamgoud OS 1956 Stockholm, 4e individueel.
Hier en daar lopen de zinnen niet helemaal correct, maar lijkt me verder een prima artikel. Inhoudelijk commentaar kan ik je verder niet geven, want ik weet niet veel van het ras af. Ik denk dat je hem best alvast op de WIKI kunt zetten, maar een paar zinnetjes zou je nog wel kunnen aanpassen.
'is en wordt' klopt bijvoorbeeld niet en ook enkele komma's kun je beter vervangen door puntkomma of dubbele punt.
Ja, prima. DIe interpunctie kan een andere wiki-schrijver wel aanpassen als het eenmaal op de wiki staat. Ik kom nog vaak zat fouten tegen (heh, moet er ook nog een herstellen in mijn akhal teke artikel oeps).
De Holsteiner is een veelzijdig paard, kijk naar Silvano van Ellen Bontje. Silvano zijn halfbroer Aljano is inmiddels ook Grand Prix dressuur. Zo heb je ook Chacomo die onder Alexandra Simons de Ridder succesvol was en nauw verwant daar aan is de Donnerhal zoon Dolany. Die ook op weg is naar de Grand Prix dressuur.
Zo ook Granat was het beste paard van Christine Stückelberger, ze wonnen in 1976 in Montreal Olympisch goud. Nauw verwant aan hem zijn de Calypso broer's I t/m V. Waarvan Calypso II de meeste bekendheid geniet als vader van Contender.
Contender staat samen met Cassini I (II), Corrado, Caretino en Quidam de Revel bekend als de stempelhengsten van deze tijd. Met vele internationale springpaarden houden zij de eer van het Holsteiner ras hoog.
Mogelijke opvolgers zijn Clearway, Casall, Nekton en Loran. Loran mag misschien klinken als een verrassing, maar uit weinig dekkingen heeft hij enige internationale springpaarden gebracht. De fokkers beginnen dat in te zien en dit jaar zijn er veel meer veulens dan ooit van deze hengst.
Nu ben ik moe ben gisteren net weer terug gekomen van een paar dagen Holstein
Heb je wel toestemming voor de afbeelding? Of heb je hem zelf gemaakt?
een beetje van het laatste... toestemming is niet mogelijk omdat het opgegeven mailadres niet bestaat, dus heb ik hem aangepast/veranderd. Helemaal zelfmaken gaat moeilijk omdat het een bestaand logo is, uitgegeven door het stamboek
Vandaag te dag spelen 6 hengstenlijnen een belangrijke rol te weten; Cor de la Bryere, Ladykiller xx, Cottage Son xx, Ramzes, Almé en Cor de la Bryere.
Belangrijke grondleggers voor het Holsteiner ras uit begin 1900 zijn Achill, Ethelbert, Amurath en Adjudant geweest.