quarab

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

quarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:20

De Quarab is een kruising tussen een Arabische Volbloed en een Quarter horse of een Paint horse.

Fokkerij:

De United Quarab Registry was de eerste Quarab stamboek die in 1989 opgericht was om deze Quarter Horse-Arabier kruising te promoten. De Painted Quarab Index was in 1991 er aan toegevoegd om ook de tobiano en overo kleuren van de American Paint Horse erbij te halen. Later is de International Quarab Horse Association opgericht dat een stamboek is.

Paarden met andere rassen in de stamboom mogen niet in het stamboek van de Quarabs.
De bloedvoering van elk van deze rassen kan 1/8-7/8 bedragen. Ofwel een Quarab moet minstens 12,5% Quarterbloed of Paintbloed bevatten en 87,5% Arabisch bloed. Of 12,5% Arabisch bloed en 87,5% quarter of paintbloed bevatten.

- Exterieur

Het exterieur hangt af van het percentage Arabisch bloed en quarter/paint bloed.
Als er veel quarterbloed in zit, dan is er vaak veel bespiering met een bespierde achterhand, schouders en een mooie romp. Dit wordt ook wel het stocktype genoemd.

Als er meer Arabisch bloed inzit dan is er vaak een langere nek aanwezig, een korte rug, en een hoge staart inplant. Dit wordt het pleasure type genoemd.

De stokmaat loopt van 1.45 tot 1.60 meter..

- Karakter

De Quarab staat bekend om zijn hoge intelligentie. Zijn koele karakter en is erg op mensengericht. Een goed uithoudingsvermogen en een goede werklust.

- Gebruik

De Quarab wordt voor vele takken van de ruitersport gebruikt. Vooral in de westerntak haalt dit ras goede resultaten maar ook in de endurance en de dressuur doet ie het lang niet slecht.

Bronnen:
www.morequarabs.nl
http://www.horseplay.nl/quarab.htm
www.quarabs.org

Als er iemand wat kan verbeteren hoor ik het graag Lachen

[***]

Eline

Re: quarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:42

Aanvullingen mogen nog steeds, maar hij staat al wel op de wiki (ik heb er alleen een aantal spel/taaldingen uitgehaald)

http://www.bokt.nl/wiki/Quarab

Anoniem

Re: quarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:09

Oh, heeft word het niet goed gedaan Lachen
Verder kon ik niks vinden.

Ik kan zondag waarschijnlijk wel een foto maken van onze rastypische quarab.

[***]