Kluger Hans

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Kluger Hans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 23:15

Hierbij een vervolg op het begin van het verhaal van Kluger Hans. Het verhaal is nog niet af. Voor de psychologiestudenten: ik heb het verhaal uit het allereerste boek wat je bij psychologie gebruikt.

Het paard 'Kluger Hans' zou kunnen rekenen en tellen. In de jaren voor WO I was de schoolmeester en wiskunde leraar Wilhem von Osten zeer geintresseerd in het kunnen van 'Hans'en dacht hiermee zijn kunde en kunnen als leraar te bewijzen. Hij geloofde namelijk dat hij kon bewijzen dat paarden even intelligent zijn als mensen als ze maar een goede educatie kregen. Om deze hypothese te bewijzen is hij vier jaar bezig geweest om Hans les te geven. Hiervoor gebruikte hij telramen, kaarten enzovoorts. Hij probeerde Hans te leren lezen, rekenen, leerde hem geschiedenis, en andere vakken. Hij begon altijd met makkelijke problemen en werkte dan naar moeilijkere toe. Hij beloonde Hans met wortels. Hij leerde Hans ‘spreken’ door volgens een code met zijn hoef op de grond te tikken. Ja en nee vragen beantwoordde Hans door zijn hoofd omhoog en naar beneden te bewegen voor ja en naar voren en achteren voor nee. Na vier jaar training kon Hans bijna elke vraag beantwoorden die hem gesteld werd of werd opgeschreven. Hij kon zelfs vragen beantwoorden in talen die hij nooit had geleerd. Misschien denk je nu dat van Osten een oplichter was, maar dat was hij niet. Hij geloofde echt dat het paard al deze dingen kon. Meerdere wetenschappers, waaronder zoologen en psychologen, kwamen tot de conclusie dat van Ostens bevindingen klopten. Het meest overtuigende bewijs was dat Hans ook vragen kon beantwoorden zonder dat van Osten erbij was. Hierdoor zou Hans niet kunnen reageren op geheime signalen van zijn eigenaar.
Nadat het raadsel van de kunde van Hans opgelost was verdween 'Kluger Hans' op de slachtvelden tijdens WO I.
Bron: Peter Gray, psychology.

Yellowfish

Re: Kluger Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:47

Heb je het in eigen woorden gezet? Lachen dan kan ik hem plaatsen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:48

het boek is engels, dus dit zijn mijn eigen woorden Lachen. plaats maar

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:02

ehm er is al een stukje over Kluger Hans en volgens mijn informatie was die leraar de eigenaar die middels het kunnen van Hans wilde laten zien hoe goede leraar hij was, immers kon hij een paard leren rekenen en tellen.
En is middels een "testen" bewezen dat Hans niet kon rekenen maar juist op die signalen van de vraagsteller reageerde...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:08

dat stukje heb ik aangevuld ja. en ik zei al dat het stuk niet af is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:12

Ik had op de wiki al een voorzet gedaan en was er mee bezig.. zag dit topic en jouw stukje maar hetgeen ik gevonden heb is dus anders dan hetgeen jij schrijft.
En dat is niet als aanval bedoelt...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:24

het stukje is het vervolg op jouw voorzet dus. maar wat jij noemt komt overeen met wat ik heb opgeschreven?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:30

Doordat het paard "ontmaskerd" werd ging het uiteindelijk verloren op de slachtvelden...
het was Oskar Pfungst die er achter kwam hoe en waarom.
Hij schreef ook over van Osten:
"Scherpzinnig in de onderwijsmethode en toch zonder begrip voor de elementairste vormen van wetenschappelijk onderzoek"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:32

Citaat:
Meerdere wetenschappers, waaronder zoologen en psychologen, kwamen tot de conclusie dat van Ostens bevindingen klopten. Het meest overtuigende bewijs was dat Hans ook vragen kon beantwoorden zonder dat van Osten erbij was. Hierdoor zou Hans niet kunnen reageren op geheime signalen van zijn eigenaar.

Het waren geen geheime signalen die van Osten gaf, maar onbewust gegeven signalen zoals lichaamstaal, gezichtuitdrukking enz.
Pfungst heeft dit dus bewezen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:35

Ik heb je stukje nog eens doorgelezen en was even in de warrie Tong uitsteken Omdat je vrij uitvoerig hebt over het bewijs dat Hans wel kn tellen en rekenen en maar terloops vermeld dat het raadsel werd opgelost zonder de oplossing te noemen.

mijn fout Bloos

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:49

en dat was nog steeds omdat mijn stuk niet af is Lachen. ik was nu toe aan de oplossing. die jij ook wel mag schrijven hoor want ik heb je stuk overgenomen Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:50

Aanpassingen mogen altijd Zazoo Lachen Heb je voor ons nog de titel/naam schrijver etc van het boek waar je het uit hebt? Dan kunnen we die in de bronvermelding erbij zetten Lachen

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:39

en dat stond er ook al bij.... Lachen of wil je meer info dan schrijver en titel?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:11

uitgever, jaar van uitgifte

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:14

Gewoon volgens de APA voorschriften, heb je wel geleerd bij psychology bij het maken van een verslag Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:15

Gray, P, (2002) Psychology. New York: Worth Publishers

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:30

heb ik inderdaad geleerd ja, maar wist niet dat jullie dat ook wilden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:35

Clever Hans, zoals ie in de Engelse literatuur wordt beschreven reageerde op kleine knikjes die Von Osten onbewust gaf met zijn hoofd wanneer Hans t kloppende aantal tikken met zijn hoef had gegeven als antwoord op een som. Niemand had dit door, ook Von Osten zelf niet. Tot er 1 iemand was die het wel door had, toen is het raadsel van Clever Hans ontrafelt. Wanneer Clever Hans geen kleine signaaltjes kon zien, kon hij ook niet tellen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:16

gaan jullie hem op de wiki zetten?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:55