De Kaspische pony

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loes_Joery

De Kaspische pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:49

Hier mijn artikel over de Kaspische pony.
Aanvullingen zijn welkom!

Kaspische pony
Afbeelding . Afbeelding
Stokmaat: 1 tot 1,20m
Kleur: Bruin, schimmel en vos. Soms zwart en isabel.
Land van herkomst: Iran
Link naar stamboek:

De Kaspische pony is misschien wel het fascinerendste oude paardenras. Hij vormt een belangrijke schakel tussen de vroege vormen van Equus en de warmbloedige paarden. Deze miniatuurpaarden zijn in 1965 langs de kusten van de Kaspische Zee ontdekt door de Amerikaanse Louise L. Firouz.

Geschiedenis
De ontdekking van de Kaspische pony, een ras met een zeer lange geschiedenis, was van groot wetenschappelijk en historisch belang voor het onderzoek naar de geschiedenis van het paard. De Kaspische pony is na het Przewalskipaard het oudste nog levende paardenras. En hoewel het niet waarschijnlijk is dat het rechtstreeks afstamt van de paarden uit de Oudheid, onderscheidt dit kleine paard zich van alle andere moderne rassen door een aantal unieke fysieke kenmerken.

Exterieur
De moderne Kaspische pony wordt vanwege zijn grootte en ook voor het gemak ‘pony’ genoemd, maar het is een paard, al is het een dwergvorm, met paarden eigenschappen en verhoudingen.

Zijn hoofd is kort en bedekt met een fijne, dunne huid, waardoor het het droge aanzien krijgt dat gewoonlijk wordt geassocieerd met de Arabier en andere woestijnrassen.
Hij heeft een kleine, spits toelopende snuit, wijde neusgaten en grote ogen.
De oren van de Kaspische pony zijn erg kort. In het International Caspian stud book, staat zelfs dat de oren niet langer mogen zijn dan 11cm.
De hoeven zijn klein en hard en hebben zelfs op de meest steenachtige grond geen behoefte aan hoefijzers. Zijn start is hoog aangezet, net als bij een arabier.

Het lichaam is slank en smal, waardoor de Kaspische pony een ideale rijpony is voor kinderen.

De tegenwoordige Kaspische pony’s zijn groter dan hun vroege voorouders, hun schofthoogte varieert van 1m tot 1,20m.
De meest voorkomende kleuren zijn bruin, schimmel en vos. Soms komen zwart en isabel voor.

Karakter
Het is een geschikte rijpony voor kinderen. Ze hebben een goed temperament en zelfs de hengsten, al zijn ze vurig, kunnen door kinderen worden verzorgd.

Gebruik
De Kaspische pony doet het goed in de mensport. Maar ook als rijpony doen ze het goed, het lijkt zelfs een natuurlijke springer te zijn.

Referenties
- Encyclopedie van het Paard van Elwyn Hartley Edwards.

*edit: Foto's toegevoegd!
Laatst bijgewerkt door Loes_Joery op 08-06-07 15:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Chaos

Re: De Kaspische pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:53

Zijn er foto's?

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:09

Ik heb foto's toegevoegd, de hoofdfoto komt uit de Encyclopdie van het paard. En de bewegingsfoto van www.google.nl

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:51

Tekst ziet er goed uit hoor.
Maar je bronvermelding klopt niet helemaal, weet niet precies hoe ie wel moet maar er moet iig nog de uitgever en publicatiedatum bij dacht ik.
En de foto's mogen niet gebruikt worden zonder toestemming van de maker ervan.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:04

Ok, ja dat van de foto's dacht ik eigenlijk al!
De uitgeverij van het boek is: Van Reemst Uitgeverij b.v. en het is de 2e druk uit 1996.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:58

kun je misschien aan andere foto's komen? Ik zal de rest van de tekst nog doorlezen.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:22

Lielle: Ik weet zo gauw niet waar ik nog foto's vandaan zou kunnen halen. Er staan hier in de buurt (voor zo ver ik weet) geen kaspische pony's, dus zelf foto's maken is voor mij geen optie. Misschien dat iemand anders nog een foto (foto's) heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:51

dan gaan we het eerst even zonder foto's plaatsen.

zou je mss wat info over het stamboek kunnen vinden en met hen erover contact kunnen opnemen?

Verder heb ik nog wat meer informatie over het gebruikte boek nodig, nl uitgever en jaar van uitgifte. En ik neem aan dat je de tekst niet letterlijk hebt overgenomen, dat valt nr onder schending van het copyright.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:15

Ik zal kijken wat ik kan met het stamboek Lielle.
De informatie die je zoekt staat een paar posts terug! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:39

Bloos! ik zet het er morgen bij *LOL*