Milieuvergunning

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Milieuvergunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:52

In de Wiki staat een stuk over de milieuvergunning, dit stuk heb ik herschreven en verouderde info vervangen.

Voor het houden van meerdere paarden, en zeker als dat bedrijsmatig gebeurt, is een milieuvergunning of melding noodzakelijk.
Tot 50 paarden, is het Besluit Landbouw milieubeheer van toepassing, dus een melding indienen;
Meer dan 50 paarden, dan is een milieuvergunning nodig. Een milieuvergunning kost geen geld.

Wanneer worden bedrijfsmatig paarden gehouden?
De Wet milieubeheer beschouwt het bedrijfsmatig, of in een omvang alsof het bedrijfsmatig is, houden, fokken en verhandelen van dieren, als een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan veroorzaken. Er is in de wet echter niet per soort dier aangegeven boven welk aantal, en in welke situatie sprake is van een bedrijf of in een bedrijfsmatige omvang ontplooien van activiteiten. De Raad van State heeft dan ook diverse malen uitspraak moeten doen als gemeente en burgers het oneens waren. Er is daarbij gebleken dat de rechter verschillende factoren mee laat wegen bij een beslissing of de aard en omvang van een activiteit bedrijfsmatig is. Bij het beantwoorden van de vraag of sprake is van een bedrijfsmatige activiteit in de zin van de Wet milieubeheer wordt gekeken naar:
- Continuïteit van de activiteit (hoelang duurt de activiteit);
- Winstoogmerk van de activiteit (verhouding tussen kosten en opbrengsten);
- Hinder die de activiteit veroorzaakt;
- Omvang van de dierstapel (hoeveel dieren en van welk soort);
- Huisvesting van de dieren (zijn er speciale voorzieningen getroffen);
- Commerciële doeleinden (worden er advertenties gezet of is er een kamer van koophandel inschrijving);
- Gebruik/ de aanwending van de dieren (hobby of eigen gebruik);
- Perceelsgrootte;
- Omgeving waar de dieren worden gehouden (landelijk of stedelijk gebied).

De gemeente zal op dezelfde manier, per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit van toepassing is. Die beslissing is ook belangrijk voor de toets of een activiteit volgens het bestemmingsplan in de omgeving past. Daarna wordt gekeken of een milieuvergunning moet worden aangevraagd of dat het indienen van een melding volstaat.
Als een milieuvergunning kan worden verleend, worden voorschriften opgenomen over hoeveel en op welke wijze paarden mogen worden gehouden. Is het besluit van toepassing dan geldt een standaardpakket voorschriften.

Marlies1

Re: Milieuvergunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:13

Fijn dat je dit stuk herschreven hebt, Esther!
Heb je dit 'uit je hoofd' gedaan? Ik zie namelijk in je profiel dat je handhaver milieu- en bouwzaken bent. Of heb je je gebaseerd op (schriftelijke) bronnen? In het laatste geval zou ik graag willen weten welke bronnen dat zijn, zodat die erbij vermeld kunnen worden. En anders kun je misschien aangeven waar mensen meer info kunnen vinden over dit onderwerp? Misschien op de site van het desbetreffende Ministerie?
Grt., Marlies

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:38

Marlies, pak jij deze verder op?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:51

Ik probeer binnenkort de gegevens even aan te vullen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:07

ik wilde net eraan toevoegen, samen met Esther Knipoog

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:01

Voor het houden van meerdere paarden, en zeker als dat bedrijsmatig gebeurt, is een milieuvergunning of melding noodzakelijk.
Tot 50 paarden, is het Besluit Landbouw milieubeheer van toepassing, dus een melding indienen;
Meer dan 50 paarden, dan is een milieuvergunning nodig. Een milieuvergunning kost geen geld.

Wanneer worden bedrijfsmatig paarden gehouden?
De Wet milieubeheer beschouwt het bedrijfsmatig, of in een omvang alsof het bedrijfsmatig is, houden, fokken en verhandelen van dieren, als een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan veroorzaken. Er is in de wet echter niet per soort dier aangegeven boven welk aantal, en in welke situatie sprake is van een bedrijf of in een bedrijfsmatige omvang ontplooien van activiteiten. De Raad van State heeft dan ook diverse malen uitspraak moeten doen als gemeente en burgers het oneens waren. Er is daarbij gebleken dat de rechter verschillende factoren mee laat wegen bij een beslissing of de aard en omvang van een activiteit bedrijfsmatig is. Bij het beantwoorden van de vraag of sprake is van een bedrijfsmatige activiteit in de zin van de Wet milieubeheer wordt gekeken naar:
- Continuïteit van de activiteit (hoelang duurt de activiteit);
- Winstoogmerk van de activiteit (verhouding tussen kosten en opbrengsten);
- Hinder die de activiteit veroorzaakt;
- Omvang van de dierstapel (hoeveel dieren en van welk soort);
- Huisvesting van de dieren (zijn er speciale voorzieningen getroffen);
- Commerciële doeleinden (worden er advertenties gezet of is er een kamer van koophandel inschrijving);
- Gebruik/ de aanwending van de dieren (hobby of eigen gebruik);
- Perceelsgrootte;
- Omgeving waar de dieren worden gehouden (landelijk of stedelijk gebied).

Door het ministerie van VROM is een brief gestuurd naar alle gemeenten. In deze brief wordt bovenstaande informatie uitgebreid behandeld.

De gemeente zal op dezelfde manier, per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit van toepassing is. Die beslissing is ook belangrijk voor de toets of een activiteit volgens het bestemmingsplan in de omgeving past. Daarna wordt gekeken of een milieuvergunning moet worden aangevraagd of dat het indienen van een melding volstaat.
Als een milieuvergunning kan worden verleend, worden voorschriften opgenomen over hoeveel en op welke wijze paarden mogen worden gehouden. Is het besluit van toepassing dan geldt een standaardpakket voorschriften.

De voorschriften en toepassingscriteria van het Besluit Landbouw milieubeheer zijn te vinden op www.overheid.nl onder het kopje wet- en regelgeving.

Meer uitspraken en informatie is te vinden op Infomil

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:00

Esther, bedankt! OK dan!
Ik heb het oude artikel over de milieuvergunning vervangen door jouw artikel. Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Milieuvergunning
"Wanneer worden bedrijfsmatig paarden gehouden?" heb ik als kopje aangehouden. Vallen de laatste drie alinea's, dus vanaf "De gemeente zal op dezelfde manier, per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit..." ook onder dat kopje of moet daar een nieuw kopje voor komen? Zo ja, nog goede ideeen qua naam?
Groet, Marlies

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:52

Als vergunningverlener milieu kan ik het niet laten om op bovenstaande te reageren.

De stelling dat het houden van paarden tot een aantal van 50 meldingsplichtig is, is echt te kort door de bocht. In een groot aantal gevallen is het houden van paarden tot een aantal van 50 gewoon vergunningplichtig. Zeker als deze dicht bij kwetsbare gebieden of kwetsbare objecten zijn gelegen. (zie artikel 4 van het besluit landbouw).

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:16

Nanda, bedankt voor je reactie! Ik ga er naar kijken!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:57

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:35

De prezieze voorwaarden zijn te vinden in artikel 2,3 en 4 van het besluit Landbouw. Verder zou je nog kunnen vermelden dat het bij een milieuvergunning mogelijk is om bedenkingen (bezwaar) en beroep in te stellen. Bij een melding is dit niet mogelijk.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:44

Het ging alleen om de voorwaarden met betrekking tot het houden van minder dan 50 paarden. Vandaar dat ik alleen artikel 4 noemde. Ik heb de inleiding nu opgedeeld in meerdere alinea's om het wat duidelijker te krijgen.
Mogelijkheid van bezwaar is toegevoegd.
Nog een vraagje: aan een milieuvergunning zijn voor de aanvrager geen kosten verbonden; ik neem aan dat het doen van een melding ook kosteloos is?
Groet, Marlies

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:36

ja, allebei is kostenloos

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:02

Ok, zet ik dat erbij.

Ik ben het artikel nu ook meer inhoudelijk wat gaan bekijken. Op zich vind ik het wel duidelijk maar, deze zinnen brachten mij wat in verwarring: “De gemeente zal op dezelfde manier per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit van toepassing is. Die beslissing is ook belangrijk voor de toets of een activiteit volgens het bestemmingsplan in de omgeving past. Daarna wordt gekeken of een milieuvergunning moet worden aangevraagd of dat het indienen van een melding volstaat. (Als de Wet milieubeheer van toepassing is, kan er toch geen sprake meer zijn van een meldingsplicht?) Als een milieuvergunning kan worden verleend, worden voorschriften opgenomen over hoeveel en op welke wijze paarden mogen worden gehouden. Is het besluit (daarmee wordt bedoeld het Besluit landbouw?) van toepassing dan geldt een standaardpakket voorschriften.” Staat vrij onderaan in het stuk. Hier nog even de link: http://www.bokt.nl/wiki/Milieuvergunning

Toen ben ik zelf nog even verder gaan kijken en nu vraag ik me af of het niet duidelijker is als we het artikel iets ombouwen naar de volgende constructie:

* Is het Besluit landbouw van toepassing?
- Ja-> melding
- Nee (bij > 50 paarden en in nabijheid beschermd object/gebied)-> Wet milieubeheer van toepassing
* Ingevolge de Wet milieubeheer is een inrichting vergunningplichtig.
* Een inrichting is elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.
- Nader ingaan op de eis 'bedrijfsmatig of in een bedrijfsmatige omvang'

Ik ben zelf geen milieujurist, dus ik wil het eerst even voorleggen aan de expert(s), voor ik het op Wiki zet.
Klopt dit een beetje?

Ik hoor het graag.

Groet, Marlies.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:23

Marlies1 schreef:
Ik ben het artikel nu ook meer inhoudelijk wat gaan bekijken. Op zich vind ik het wel duidelijk maar, deze zinnen brachten mij wat in verwarring: “De gemeente zal op dezelfde manier per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit van toepassing is. Die beslissing is ook belangrijk voor de toets of een activiteit volgens het bestemmingsplan in de omgeving past. Daarna wordt gekeken of een milieuvergunning moet worden aangevraagd of dat het indienen van een melding volstaat. (Als de Wet milieubeheer van toepassing is, kan er toch geen sprake meer zijn van een meldingsplicht?)

Eerst wordt er gekeken of iemand met de activiteiten onder de Wet milieubeheer valt, als dit niet zo is, ben je niet vergunnings- of meldingsplichtig. Er wordt dan gezegd dat de activiteiten niet wm-plichig zijn.
Als de activiteiten wel onder de wet milieubeheer vallen, dan wordt er gekeken of je een vergunning moet aanvragen of een melding moet indienen. Als de wet milieubeheer van toepassing is betekent dus niet dat je automatisch een vergunning nodig hebt.

Marlies1 schreef:
Als een milieuvergunning kan worden verleend, worden voorschriften opgenomen over hoeveel en op welke wijze paarden mogen worden gehouden. Is het besluit (daarmee wordt bedoeld het Besluit landbouw?) van toepassing dan geldt een standaardpakket voorschriften.”

Het besluit is inderdaad het Besluit landbouw.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:13

Ok, dus als ik het goed begrijp moet eerst gekeken worden of de paardenhouderij als een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer kan worden aangemerkt. Als dat het geval is, is de Wet milieubeheer van toepassing en is de paardenhouder verplicht een milieuvergunning aan te vragen of een melding te doen. Als het Besluit landbouw van toepassing is, kan worden volstaan met het doen van een melding. Als het besluit niet van toepassing is op de desbetreffende inrichting/paardenhouder, moet een milieuvergunning aangevraagd worden.

Schematisch zou het dan worden:
* Is er sprake van een 'inrichting' in de zin van de Wet milieubeheer?
Een inrichting is elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht. Nader ingaan op de eis 'bedrijfsmatig of in een bedrijfsmatige omvang'
- Nee -> geen melding of milieuvergunning vereist
- Ja -> wet milieubeheer is van toepassing: melding of milieuvergunning vereist
* Is het besluit landbouw van toepassing?
- Ja -> melding
- Nee (bij > 50 paarden en in nabijheid beschermd object/gebied)-> milieuvergunning

Maar in dat geval is wat nu in Wiki staat, nl. 'Indien er meer dan 50 paarden worden gehouden, is altijd een milieuvergunning nodig.' te kort door de bocht, want eerste vereiste is dat de paardenhouderij een inrichting is in de zin van de Wm.

Ingewikkeld materie, maar wel leuk om er eens zo in te duiken!

Ik hoor graag of ik het nu goed heb begrepen.

Groet, Marlies

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:30

Volgens mij klopt het zo wel.

Meer dan 50 paarden is volgens het besluit landbouw vergunningplichtig. Maar eerst inderdaad kijken of het een inrichting is. Maar bij 50 paarden is dat meestal wel het geval.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:42

Ik heb het artikel aangepast. Nu ziet het er zo uit: http://www.bokt.nl/wiki/Milieuvergunning
Zouden jullie willen kijken of het zo klopt?

Nog een vraag over een stuk wat jij hebt geschreven, Esther. Je schrijft: "De gemeente zal op dezelfde manier, per situatie beoordelen of de Wet milieubeheer op een activiteit van toepassing is. Die beslissing is ook belangrijk voor de toets of een activiteit volgens het bestemmingsplan in de omgeving past."

Zou je wat nader kunnen aangeven in hoeverre de beslissing of de Wet milieubeheer op een paardenhouderij van toepassing is, van belang is voor de ‘bestemmingsplan-toets’?

Misschien zouden jullie sowieso eens willen kijken wat jullie vinden van de Wiki-artikelen over het bestemmingsplan en het bouwblok: http://www.bokt.nl/wiki/Bestemmingsplan en http://www.bokt.nl/wiki/Bouwblok ?

Of zijn jullie het inmiddels zat? Haha!

Alvast weer bedankt voor de moeite!

Groet, Marlies