Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Inspanningen
De paarden kunnen op in verschillende aantallen voor de showwagen worden gezet. Ten eerste in het enkelspan. Het woord zegt het al: er staat slechts 1 paard voor de wagen. Daarnaast kunnen er twee paarden naast elkaar worden ingespannen. Je spreekt dan van een tweespan. Wanneer er twee paarden voor elkaar worden gezet, heet dit een tandem. Een volgende optie is drie paarden voor de showwagen in een klavertje drie. De eerste twee paarden staan dan direct voor de wagen naast elkaar en daarvoor loopt een paard enkel. De laatste mogelijkheid is random. De paarden mogen dan op een willekeurige manier worden ingespannen.
Neonlight schreef:Dan even over de normale wedstrijden, stratenconcours is anders.![]()
Je komt met z'n allen de ring binnen, rijdt een ronde en stelt dan op 1 lijn op. Dan krijg je een jury-inspectie, een jury bestaat uit 2 juryleden en een arbiter, mochten de 2 juryleden er niet uitkomen. Na de jury-inspectie is het afrijden op de rechterhand, altijd in draf. Alleen de draf wordt beoordeeld, en de beoordeling wordt genomen op het gangenwerk, met daarbij ook nog de houding van het paard, eventuele hulpmiddelen, en het orenspel. Na enkele (kan ook 1 zijn) rondes rechtsom is het van hand veranderen, en vanaf dit moment mag de jury gaan plaatsen. Ze roepen eerst de beste binnen, en zo naar de slechtste. Vaak is er nog een overkamping tussen een aantal combinaties, deze worden over het algemeen vrij snel binnengeroepen, omdat de plaatsing niet definitief is maakt daarbij de eerste plaatsing nog niet zoveel uit, en het zorgt ervoor dat er niet onnodig moet worden gereden.
Op de momenten dat er stilgestaan wordt moet er altijd een groom bij de hackney staan om hem vast te houden.
Beetje duidelijk zo?
Neonlight schreef:Ja, enkel de manen geknot en wol erin (bij kopertuig geel wol, bij nikkeltuig wit of rood), staart mag niet. Bij gewone rubrieken donker kostuum met schootkleed en hoed (en zomertenue kennen wij niet!) en donkere sokken of panty's, bij damesnummer een passend kostuum wat bestaat uit een rok en een jasje, uiteraard een hoed, panty's verplicht. Dit mag wel een licht kostuum zijn.
Groom moet in donker kostuum met hoed, of in wit pak met rode stropdas.
Maar meteen foto's ter verduidelijking:
Damesnummer, kostuum is passend bij het rijtuig:
Donker kostuum bij een gewone rubriek (kan dus ook enkelspan zijn):
Wit kostuum voor voorbrengen en een zwart kostuum (die in het wit ben ik dus, op de andere foto's ben ik ook), tevens de knotjes met wol een beetje te zien (en een miepende Dancing Queen die niet stil wil staan)
Naast het omspannen van de pony's (waar je vaak 15 minuten voor heb) moet ik me meestal dus ook nog in razend tempo omkleden.
stef schreef:ik heb via pb nog wat over bitten gekregen, zal ik even opsnorren