aangespannen sport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klien

aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:43

http://www.bokt.nl/wiki/Aangespannen_sport

Dit artikel heb ik vandaag toegevoegd, maar ik heb hier te weinig kennis van om het uitgebreider te kunnen schrijven. Ik weet dat er mensen op bokt zijn die veel meer kennis van zaken hebben. Aanvullingen zijn dus van harte welkom. En foto's ook.

Echwel

Re: aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:20

Neonlight weet er (bijna) alles vanaf..

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:23

Ja, ik had al een balletje opgegooid bij haar Bloos Ik hoop dat ze wat wil aanpassen en helpen om het wat uitgebreider te maken. Ja

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:25

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:31

Tja, dat zou erin kunnen. Alhoewel je een manier van trainen meestal niet plaatst bij het artikel.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 12:29

Ellende, kan jij even kijken naar de categorie/ subcategorie onderin het artikel. Die link werkt niet goed, wat doe ik daar fout?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:51

Je categorie bestond nog niet, dan wordt ie in rood aangegeven. Als je er dan op drukt kan je hem bewerken. Ik heb heel kort aangegeven wat de categorie inhoudt en hem 'in' een andere categorie gezet (sport) dus nu doet ie het wel.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:02

tnx Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:13

ik heb via pb nog wat over bitten gekregen, zal ik even opsnorren

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:15

Ik ben ook begonnen met het harnachement Haha! dus dat komt goed uit. Althans met foto's en benamingen erbij.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:23

het stukje disciplines is volgens mij niet helemaal juist.

de verschillende diciplines die je met aangespannen rijden hebt zijn:
dressuur
marathon
vaardigheid

daarnaast is er nog een categorie tuigen, waarbij de paarden zoals in je stukje op hun bewegingen beoordeeld worden, maar aangespannen rijden omvat alle hierboven genoemde zaken.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:34

Eeyore, er wordt onderscheid gemaakt in mensport (dressuur, marathon en vaardigheid) en aangespannen sport, waar wordt beoordeeld op "het gaan van het paard" met de diciplines Friezen, hackneys en KWPN tuigpaarden.

Deze stukjes zijn met toestemming van de KNHS overgenomen van hun site en dus volgens het officiële reglement.

Of heb je ook een marathon bij de aangespannen sport Verward Daar weet ik dus te weinig van, maar volgens mij niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:50

Hehe, zag bij toeval in de wiki het stuk staan en zocht al wie het geschreven heeft. (En zag er ook een foto van mij bijstaan, Janneke, bedankt he! Clown )
Er staan nogal wat fouten in.

Citaat:
Inspanningen
De paarden kunnen op in verschillende aantallen voor de showwagen worden gezet. Ten eerste in het enkelspan. Het woord zegt het al: er staat slechts 1 paard voor de wagen. Daarnaast kunnen er twee paarden naast elkaar worden ingespannen. Je spreekt dan van een tweespan. Wanneer er twee paarden voor elkaar worden gezet, heet dit een tandem. Een volgende optie is drie paarden voor de showwagen in een klavertje drie. De eerste twee paarden staan dan direct voor de wagen naast elkaar en daarvoor loopt een paard enkel. De laatste mogelijkheid is random. De paarden mogen dan op een willekeurige manier worden ingespannen.

Vooral dit stuk kan beter compleet herschreven worden. Ten eerste, de paarden leveren misschien wel inspanningen, maar het zijn aanspanningen. Knipoog
Het enkelspan is opgedeeld in nog verschillende categorien, te weten competitieklasse voor nieuwelingen, limietklasse (die weer opgedeeld kan zijn in kleine limietklasse en grote limietklasse) en ereklasse. Dit aan de hand van het aantal winstpunten die het paard heeft gehaald.
Verder is er nog een aparte categorie enkelspan, namelijk het damesnummer. Hiervoor wordt vaak een 2-wielige gig gebruikt, bij categorie 1 en 2 wedstrijden is dit zelfs verplicht. (http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/maaike2.jpg)
Overigens wordt voor tweespan en tandem geen showwagen meer gebruikt, maar een spider en een gig.

Tja, en dan het stukje over random.....waar je dat vandaan gehaald hebt? Verward Randem bestaat wel, dit zijn 3 paarden achter elkaar, maar dit wordt enkel als show verreden en is geen officiele discipline.

Voor enkelspan voor de showwagen zijn de volgende foto's beter als die er nu staat:
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/Vrouwenpolder/Afbeelding012.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/MichaelNunspeet.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/DancingQueenBreda.jpg

Foto tweespan
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/Vrouwenpolder/Afbeelding012.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/Chaam/Afbeelding037.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/tweespan.jpg

Helaas kan ik zo even geen foto van een tandem vinden op mijn computer.
Misschien wil je het herschrijven? Als je het dan eerst hier plaatst geef ik wel weer eventuele aanvullingen/aanpassingen.
Misschien is het ook wel leuk om te schrijven hoe de wedstrijd verloopt en wat de bedoeling is? Wacht even, zal even een stukje kopieren wat ik laatst heb geschreven in een topic om uit te leggen hoe het ging:

Neonlight schreef:
Dan even over de normale wedstrijden, stratenconcours is anders. Knipoog

Je komt met z'n allen de ring binnen, rijdt een ronde en stelt dan op 1 lijn op. Dan krijg je een jury-inspectie, een jury bestaat uit 2 juryleden en een arbiter, mochten de 2 juryleden er niet uitkomen. Na de jury-inspectie is het afrijden op de rechterhand, altijd in draf. Alleen de draf wordt beoordeeld, en de beoordeling wordt genomen op het gangenwerk, met daarbij ook nog de houding van het paard, eventuele hulpmiddelen, en het orenspel. Na enkele (kan ook 1 zijn) rondes rechtsom is het van hand veranderen, en vanaf dit moment mag de jury gaan plaatsen. Ze roepen eerst de beste binnen, en zo naar de slechtste. Vaak is er nog een overkamping tussen een aantal combinaties, deze worden over het algemeen vrij snel binnengeroepen, omdat de plaatsing niet definitief is maakt daarbij de eerste plaatsing nog niet zoveel uit, en het zorgt ervoor dat er niet onnodig moet worden gereden.
Op de momenten dat er stilgestaan wordt moet er altijd een groom bij de hackney staan om hem vast te houden.

Beetje duidelijk zo?

Neonlight schreef:
Ja, enkel de manen geknot en wol erin (bij kopertuig geel wol, bij nikkeltuig wit of rood), staart mag niet. Bij gewone rubrieken donker kostuum met schootkleed en hoed (en zomertenue kennen wij niet!) en donkere sokken of panty's, bij damesnummer een passend kostuum wat bestaat uit een rok en een jasje, uiteraard een hoed, panty's verplicht. Dit mag wel een licht kostuum zijn.
Groom moet in donker kostuum met hoed, of in wit pak met rode stropdas.
Maar meteen foto's ter verduidelijking:

Damesnummer, kostuum is passend bij het rijtuig:
Afbeelding

Donker kostuum bij een gewone rubriek (kan dus ook enkelspan zijn Knipoog ):
Afbeelding

Wit kostuum voor voorbrengen en een zwart kostuum (die in het wit ben ik dus, op de andere foto's ben ik ook), tevens de knotjes met wol een beetje te zien (en een miepende Dancing Queen die niet stil wil staan Clown )
Afbeelding

Naast het omspannen van de pony's (waar je vaak 15 minuten voor heb) moet ik me meestal dus ook nog in razend tempo omkleden. Haha!

Bij de laatste quote ging het over de kleding. Dit geldt wel voor tuigpaarden en hackney's, bij friezen categorie 1 en 2 geldt dit niet (categorie 3 en 4 weer wel). Die moeten namelijk in traditionele friese klederdracht.

O ja, de referentielink werkt ook niet. Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:11

Neonlight, bedankt voor je uitleg. Ik zal even kijken of ik begrijp wat je bedoeld en er een verhaal van kan maken.

Ik had een klein stukje neergezet om het geheel aan elkaar te kunnen linken. Ik weet van deze tak van mennen helemaal niets af.

De link naar de site onder in de wiki doet het bij mij wel en dan kom je op een verklaring van hen wat zij onder deze sport verstaan.

Wat is Aangespannen Sport?
27 november 2006
Bij de Aangespannen Sport worden de paarden voor de wagen gereden en worden de paarden beoordeeld op hun 'wijze van gaan'. Dat wil zeggen hoe groot het zweefmoment van de draf is, of het paard zijn voorbenen ver genoeg naar voorzet, of hij zijn benen hoog genoeg optilt (knieactie) en zijn achterbenen goed gebruikt (krachtig ondertreedt). Deze draf gaat gepaard met een fiere houding mogelijk gemaakt door een lange verticaal uit de borst komende hals, met voldoende neklengte. Bij meerdere paarden voor de wagen wordt bovendien beoordeeld of de paarden als één geheel optreden en de mate van gelijkheid van kleur, type en bouw.

Disciplines
Aangespannen Sport is onderverdeeld in drie disciplines: Tuigpaarden KWPN, Hackney's (kleine maat en grote maat) en Tuigpaarden Fries ras. De bewegingen van een Hackney moet flitsend zijn en bij Tuigpaarden Fries ras wordt in aanmerking genomen of de paarden in type in voldoende mate van het Friese ras zijn.

Inspanningen
De paarden kunnen op in verschillende aantallen voor de showwagen worden gezet. Ten eerste in het enkelspan. Het woord zegt het al: er staat slechts 1 paard voor de wagen. Daarnaast kunnen er twee paarden naast elkaar worden ingespannen. Je spreekt dan van een tweespan. Wanneer er twee paarden voor elkaar worden gezet, heet dit een tandem. Een volgende optie is drie paarden voor de showwagen in een klavertje drie. De eerste twee paarden staan dan direct voor de wagen naast elkaar en daarvoor loopt een paard enkel. De laatste mogelijkheid is randem. De paarden mogen dan op een willekeurige manier worden ingespannen.

Daar haal ik de "kennis" dus vandaan Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:13

Dit heb ik ervan gemaakt. Zou je willen kijken of ik het goed heb verwoord op deze manier?

== Wat is aangespannen sport ==
Bij de Aangespannen Sport worden de paarden voor de wagen gereden en worden de paarden beoordeeld op hun 'wijze van gaan'. Dat wil zeggen hoe groot het zweefmoment van de draf is, of het paard zijn voorbenen ver genoeg naar voorzet, of hij zijn benen hoog genoeg optilt (knieactie) en zijn achterbenen goed gebruikt (krachtig ondertreedt). Deze draf gaat gepaard met een fiere houding mogelijk gemaakt door een lange verticaal uit de borst komende hals, met voldoende neklengte. Bij meerdere paarden voor de wagen wordt bovendien beoordeeld of de paarden als één geheel optreden en de mate van gelijkheid van kleur, type en bouw.

== Disciplines==
Aangespannen Sport is onderverdeeld in drie disciplines: Tuigpaarden KWPN, Hackney's (kleine maat en grote maat) en Tuigpaarden Fries ras. De bewegingen van een Hackney moet flitsend zijn en bij Tuigpaarden Fries ras wordt in aanmerking genomen of de paarden in type in voldoende mate van het Friese ras zijn.

== Aanspanningen==
De paarden kunnen op in verschillende aantallen voor de wagen worden gezet. Ten eerste in het enkelspan. Het woord zegt het al: er staat slechts 1 paard voor de wagen.
Daarnaast kunnen er twee paarden naast elkaar worden ingespannen. Je spreekt dan van een tweespan. Wanneer er twee paarden voor elkaar worden gezet, heet dit een tandem. Bij een tweespan en tandem maakt men gebruik van een spider en een gig. Een volgende optie is drie paarden voor de showwagen in een klavertje drie. De eerste twee paarden staan dan direct voor de wagen naast elkaar en daarvoor loopt een paard enkel.
Als show gereden, maar geen officiële discipline is randem. Hierbij lopen 3 paarden achter elkaar.

===Enkelspan===

Het enkelspan is opgedeeld in nog verschillende categorieën:
* competitieklasse voor nieuwelingen
* limietklasse (die weer opgedeeld kan zijn in kleine limietklasse en grote limietklasse) * * ereklasse. Dit aan de hand van het aantal winstpunten die het paard heeft gehaald.

Verder is er nog een aparte categorie enkelspan, namelijk het damesnummer. Hiervoor wordt vaak een 2-wielige gig gebruikt, bij categorie 1 en 2 wedstrijden is dit zelfs verplicht.

===De wedstrijd===

Alle deelnemers in één klassement komen de ring binnen, rijden een ronde en stellen zich dan op één lijn op. De jury-inspectie gaat beginnen. De jury bestaat uit twee juryleden en een arbiter. In geval de juryleden er samen niet uitkomen, dan heeft deze de definitieve beslissing.

Na de jury-inspectie gaan de deelnemers aandraven en op de rechterhand. Hierbij wordt de draf beoordeeld. Bij de beoordeling letten ze op het gangenwerk, de houding van het paard, eventuele hulpmiddelen en het orenspel.
Na één of meerdere rondes wordt het sein gegeven om van hand te veranderen en kan de jury gaan plaatsen. De combinaties worden naar binnen geroepen in volgorde van beste plaatsing. In geval van overkamping tussen een aantal combinaties, waarbij de plaatsing niet definitief is, worden deze over het algemeen vrij snel naar binnengeroepen. Dit zorgt ervoor dat er niet onnodig gereden moet worden.
Op de momenten dat er stilgestaan wordt moet er altijd een groom bij de paarden staan om hem vast te houden.

==Kleding==

Bij gewone rubrieken is een donker kostuum met daaronder donkere sokken of panty’s, een schootkleed en hoed verplicht (een zomertenue is niet toegestaan).
Bij de damesnummers is voorgeschreven: een passend kostuum, bestaand uit rok en jasje, panty’s en een hoed. Hierbij is een licht (zomer)kostuum wel toegestaan.
De groom moet verplicht in een donker kostuum met hoed of in wit pak met rode stropdas.
De paarden mogen geknotte manen met wol ingevlochten hebben (geel wol bij kopertuig en wit of rood bij nikkeltuig), de staart mag niet.

Bij Friese aanspanningen in categorie 1 en 2 is de traditionele Friese klederdracht verplicht.

==Referenties==

* http://www.knhs.nl/landing.asp?pCatID=154&men=06
<references/>

[[Categorie:training]]
[[categorie:aangespannen sport]]

Het gearceerde deel begrijp ik niet helemaal, dus daar zou ik de mist mee ingegaan kunnen zijn.

En de foto's die je erbij hebt gezet, staan die toevallig al op de wiki? Dan ga ik ze daar opzoeken voor ik ze dubbel upload. Haha!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:34

Maar Neonlight, als ik het goed begrijp dan is de eigenlijke sport het omkleden van de menner die ook groom wil zijn. Snel aan en uitkleden kan soms voordelen hebben Haha!

Overigens bedankt voor je hulp, het begint op deze manier veel meer voor me te leven Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:41

stef schreef:
ik heb via pb nog wat over bitten gekregen, zal ik even opsnorren

Ardo-iggy en Echwel zijn bezig met het fotograferen van een 100tal bitten, ook hele oude. Daar zullen we een aantal uitlichten die nog niet zijn geplaatst op de wiki. Meest gebruikte en heel oude, dat leek ons wel leuk om erbij te noemen.

En samen met hen gaan we over 2 weken ook bij iemand een verzameling koetsen/rijtuigen fotograren. Het zal wel even een klus zijn om een verhaal te maken bij elk rijtuig, maar wel leuk om te doen. Dan zal er ook een verwijzing komen naar de genoemde Gig en Spider, naast veel andere.

Het harnachement voor de mensport is redelijk klaar. Wat ik zo heb gezien mist nog het gareel en alle traditionele tuigen die eventueel bij de aangespannensport worden gebruikt. Iemand die zich daar nog over wil buigen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:09

Link doet het nu wel. Haha! Maar ik kwam er later achter dat de KNHS site eruit lag, misschien lag het daar wel aan.

Paar kleine aantekeningen: Bij kleding voor het damesnummer zou ik "licht (zomer)tenue" veranderen in licht tenue. Aangezien je nog altijd verplicht bent in een jas te rijden is er niet veel zomers aan. Knipoog
Over het vlechten, friezen worden uiteraard niet gevlochten, staart mag niet zou ik even weghalen. Weet namelijk niet zeker of de staart bij tuigpaarden ingevlochten mag worden. En invlechten bij tuigpaarden en hackney's is verplicht, is dus niet mogen.
Het gearceerde gedeelte is goed, misschien kan er het volgende nog achter: "Als alle combinaties zijn binnengeroepen wordt er eventueel overgekampt. Dit kan in de vorm van met alle overkampers tegelijk overrijden zijn, of in de vorm van een stand-show. Bij het laatste krijgen alle deelnemers die hiervoor uitgenodigd worden de kans zich individueel voor de jury te presenteren, te weten 1 lange zijde op de linkerhand en 1 lange zijde op de rechterhand."

De foto's staan nog niet op wiki. Wat betreft de traditionele aanspanning met gareeltuig, ik weet niet of je iets hebt aan deze foto's? Andere geschikte heb ik niet. Kan er over een paar weken wel misschien nog maken als we wedstrijd hebben, maar weet niet of ik daar wel veel tijd voor heb, eerstvolgende wedstrijd komen wij namelijk met een nieuwe pony in het span, en ik weet niet wat die allemaal van plan is. Bovendien is de andere nogal een zeikmiep. Foto's van een gig kan ik sowieso niet maken, mijn eigen gig is in restauratie (ahum, zou in restauratie moeten maar staat enkel nog maar klaar daarvoor) en aangezien ik die rubriek zelf rijd kan ik geen foto's maken. Misschien heeft 0ojannekeo0 wel foto's? Die heeft volgens mij ook nog wel ergens een foto van een tandem. Moet ik ook ergens hebben, maar in de stapel cd's, is erg lang zoeken. En zij heeft ongetwijfeld ook nog wel foto's van tuigpaarden (en wellicht friezen).

En ja, de grootste sport voor mij is altijd het omkleden. Koe

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:32

aangepast en foto's toegevoegd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:48

Ziet er netjes uit. Nog 1 kleine toevoeging (mijn fout, had dat meteen erbij moeten zeggen), de eerste foto onderaan is een foto van een damesnummer in de showwagen. Zie het lichtgekleurde pakkie. Knipoog Anders klopt het niet meer met het kledingverhaal. Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 11:14

dat zal ik straks nog even aanpassen Lachen