de hoef - begin gemaakt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

de hoef - begin gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:39

http://www.bokt.nl/wiki/Hoef

Kunnen mensen misschien nog meer hoefproblemen, ziektes en afwijkingen aandragen voor in de lijst? En zijn er nog andere opties voor bekappen / beschermen dan degene die ik nu noem?

Stuk over de anatomie van de hoef moet ook nog geschreven worden, liefst ook met duidelijke tekeningj of foto van hoe een hoef van de binnenkant in elkaar steekt

SpikyBlue

Re: de hoef - begin gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:23

Je kan er nog bij zetten dat het paard een topteenganger is.
Het paard loopt op zijn nagel; bij een paard is dit eigenlijk een bakje om de vinger heen, iets in die trant. Ik zal kijken of ik morgen tijd heb om een stukje over de anatomie te schrijven, als niet iemand me voor is geweest Haha!

SpikyBlue

Re: de hoef - begin gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:49

Anatomie:

(plaatje onderkant hoef)
De uitwendige delen van de hoef zijn;
°De kroonrand: de kroonrand is een plaatsaanduiding voor waar de haren stoppen en de hoef begint. Hierop bevindt zich de hoornzoom (periopel). Onder de kroonrand bevindt zich de kroonlederhuid.
°De hoornwand: vanuit de kroonlederhuid groeit de hoornwand. Op de kroonlederhuid staan duizenden hoornpapillen die zorgen voor de aanmaak van de hoornpijpjes. Onder de hoornwand zit de wandlederhuid, de verbinding tussen de hoornwand en de wandlederhuid gebeurt met plaatjes/lamellen (plaatjeslagen genoemd).
°De witte lijn: de witte lijn verbindt de hoornwand en de hoornzool aan de onderkant van de voet. Deze is van zachter hoorn gemaakt dan de hoornwand en de hoornzool. De witte lijn is bijna nooit wit, omdat vuil er makkelijk in kan trekken, maar moet wel goed van structuur en stevigheid zijn.
°De hoornzool: groeit vanuit de zoollederhuid, en beschermt alle vitale delen die binnenin de hoef liggen. De hoornzool vernieuwt zichzelf steeds weer en stoot oude delen af.
°De hoornige straal: de straal groeit op de straallederhuid. Deze maakt even zacht hoorn aan als waaruit de witte lijn bestaat. Onder de hoornige straal ligt het straalkussen, wat een grote rol speelt bij het hoefmechanisme.
°De steunsels: langs de straal groeien de steunsels op de steunsellederhuid. Deze hebben een belangrijke functie bij de stevigheid van de hoef.
°De hoornige ballen: onder de hoornige ballen bevindt zich de ballederhuid, wat de achterkant van de voet vormt boven de verzenen. Deze zijn erg beweeglijk en doen dan ook mee met het hoefmechanisme, evenals de verzenen en de straal.
°De verzenen: De verzenen is ook een plaatsaanduiding, hier spreken we over als we de achter/zijkant van de hoornwand aan willen duiden. Spelen een rol bij het hoefmechanisme.

Onder de opperhuiden liggen dus de lederhuiden, van waaruit alle hoornige delen groeien. De lederhuiden bevatten de bloedvaten, gevoelszenuwen, klieren etc.

Dieper in de hoef bevinden zich de botten, pezen, banden etc.
°Het hoefbeen met aan de bovenkant de aanhechting met de strekpees en aan de onderzijde de aanhechting met de diepe buigpees. Tussen het hoefbeen en het daarboven gelegen kroonbeen ligt het hoefgewricht. Om het hoefbeen heen zit `het hoefbeenpakket`
°De hoefkraakbeenderen: belangrijk bij de doorbloeding van de hoef en fungeren ook voor de opwaartse bewiging die mogelijk is in de verzenen.
°Het straalbeen waarover de diepe buigpees heenloopt als een soort katrolletje met een slijmbeurs ertussen (gevuld met synovia, gewrichtssmeer).
°De ligamenten van het straalbeen en het hoefgewricht.

Verder naar boven, de gehele ondervoet en de pezen ga ik verder niet op in. Het is erg lastig uitleggen zonder afbeeldingen, ik heb geen scanner oid, misschien dat iemand er plaatjes bij kan zetten als het goed genoeg is. Ik zit dit allemaal uit mijn hoofd te doen als extra voor mezelf en ik vind dat ik het als hoefsmid niet uit een boek mag halen maar het zo moet kunnen uitleggen. Kijk maar even of je het niet te verwarrend vind, of er nog dingen zijn die erbij moeten en of je ook nog een stukje over het hoefmechanisme wil?