Discussies op NM

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Discussies op NM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 12:11

Een poos geleden is deze discussie al aan bod geweest: het niveau van de discussies op NM is nogal bedroevend. Er is toen de regel ingesteld dat een topicstarter zelf de discussie moet beginnen met een gefundeerde mening, zie ook het Charter van NM.

Helaas wordt dit weer steeds minder gedaan. Een NM-mod heeft me bovendien per pb laten weten deze regel niet meer te handhaven. Dat is natuurlijk ontzettend jammer, want de discussies zijn geen discussie meer, maar een soort doorgeefluik van nu.nl met wat oneliners. In tegenstelling tot de reactie van de mod ("die topics zakken vanzelf weg") gebeurt dat niet: men blijft reageren, maar zonder inhoud. De echte discussies zakken juist veel verder weg, en de mensen die inhoudelijk kunnen reageren vermijden NM weer meer en meer, juist omdat er gewoon niets aan is als elk topic alleen maar overspoeld wordt met honderd keer dezelfde oneliner.

Juist omdat destijds het charter is opgesteld om dit te voorkomen, vind ik dat hier toch wel weer eens naar gekeken moet worden.

MilesNF

Re: Discussies op NM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:15

Ik sluit me hierbij aan, hoewel met mijn TEM's hierover nog wel wat gedaan word.
Het lijkt idd meer een weergave van nieuws met een hoop reacties als 'wat erg' of 'waar gaat het heen met deze maatschappij'.
Echt discussies worden nauwelijks meer gevoerd. Als ik nieuws wil lezen ga ik wel naar nu.nl, want bokt voegt daar niets aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:17

Nadeel, voer je een stevige discussie wordt er steeds getemd, want het is te rechtuit, te hard..veel mensen zeveren liever wat niks zeggends als wat erg
Zich ergens hard in maken kunnen ze niet, dan voelen ze zich aangevallen als een ander er precies het tegenover gestelde van vindt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:58

Shadow, ik heb de pb die ik jou gestuurd heb nog even nagelezen en volgens mij zei ik toch echt heel wat anders. Een discussie op NM moet onder andere aan twee vereisten voldoen, bronvermelding en een onderbouwde mening. Maar wat voor de één een goede onderbouwde mening is, is voor iemand anders misschien op zijn best een poging daartoe.

Wat ik ook gezegd heb is dat niet de moderators het niveau van de discussies bepalen maar de bokkers zelf en als bokkers een bepaalde discussie niet interessant vinden, dan reageren ze niet en zakt het topic vanzelf weg. Als de discussies die jij interessant vindt snel wegzakken, dan betekent dat dat de meeste bokkers die discussie blijkbaar niet interessant vinden en er dus niet reageren.

Wat de oneliners betreft, als daar op getemd wordt, dan wordt daar wat mee gedaan (en ga nou alsjeblieft niet op allerlei oneliners van veertien dagen geleden temmen, maar alleen als je ze in een nu nog lopende discussie tegenkomt).

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:54

runningkawa schreef:
Nadeel, voer je een stevige discussie wordt er steeds getemd, want het is te rechtuit, te hard..veel mensen zeveren liever wat niks zeggends als wat erg
Zich ergens hard in maken kunnen ze niet, dan voelen ze zich aangevallen als een ander er precies het tegenover gestelde van vindt...

Dat is waar.
Discussieren is wat dat betreft een vak apart. Zou het niet een idee zijn om in de charter op te nemen wat een discussie eigenlijk is? Voor de paar mensen die de charter nog lezen, kan het misschien handig zijn om te weten dat een discussie geen gehakketak over en weer is, maar een dialoog aangaan en zo verschillende standpunten uitwisselen + nieuwe invalshoeken zien/horen. Ik denk dat een hoop mensen dat vaak vergeten.
Misschien is dat iets voor de richtlijnen in de charter van NM Lachen.

Nu begrijp en weet ik ook wel dat het vrij moeilijk te bepalen is wanneer een discussie te hard is/gaat worden/bijna overgaat in gehakketak over en weer/op de man spelen/enzovoort. Nu begint dat meestal al met zeer slecht lezen...

Maar misschien zou er toch iets bedacht kunnen worden voor het begeleiden van een discussie, anders ben ik bang dat dit van kwaad tot erger gaat en het uiteindelijk neerkomt op 10 pagina's aan "Ooh, wat erg!", "Ooh, wat zielig!" enzovoort. Dat zou jammer zijn, want ik kan me voorstellen dat de mensen die wel een serieuze discussie willen voeren, al afhaken als ze 10 pagina's aan zulke reacties hebben gelezen (wat ik me heel goed voor kan stellen!).

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:05

Karl66 schreef:
Maar wat voor de één een goede onderbouwde mening is, is voor iemand anders misschien op zijn best een poging daartoe.
Ik ben benieuwd in welk universum "jemig het moet niet gekker worden Boos! " een poging tot een onderbouwde mening is.

Citaat:
Wat ik ook gezegd heb is dat niet de moderators het niveau van de discussies bepalen maar de bokkers zelf en als bokkers een bepaalde discussie niet interessant vinden, dan reageren ze niet en zakt het topic vanzelf weg. Als de discussies die jij interessant vindt snel wegzakken, dan betekent dat dat de meeste bokkers die discussie blijkbaar niet interessant vinden en er dus niet reageren.

Ja, en met die stelling ben ik het al een jaar of wat heel erg oneens. Want wat er nu gebeurt, en dat is heel duidelijk te zien, is niet dat DE bokkers de topics weg laten zakken, maar dat alleen bepaalde bokkers wegblijven. En dat zijn helaas vooral de bokkers zijn die echt hun best doen een interessante discussie te voeren. Wat je overhoudt zijn nu.nl-reposts, onzindiscussies en oneliners, mensen die niet willen nadenken of argumenten geven, op pagina 16 rustig een reactie geven die al 400 keer gegeven (en weerlegd!) is... Dat is iets waar je als gewone gebruiker op een bepaald moment wel wat backup van moet krijgen, en dat was ook het beleid en heeft op bepaalde momenten wel beter gewerkt dan nu.

Je kunt, door actief en betrokken te modereren (en dat hoeft helemaal niet te leiden tot onmogelijk veel slotjes of harde acties) het niveau echt een stuk interessanter houden dan dit, en bovendien kan dat op een manier die de ruimte laat voor iedereen om een min of meer onderbouwde mening te geven. Ja, je sluit een deel van de gebruikers dan uit: het deel wat alleen maar roept en niet leest. Als ik aan dat soort reacties behoefte zou hebben, zou ik geenstijl wel vaker lezen.

MacavityL: idd, had ik ook gezien... en het is in de tussentijd volgens mij alleen maar minder geworden. Scheve mond

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:35

Shadow, Bokt en dus ook NM is niet niet alleen voor jou bedoeld. Zijn er discussies die je niet interessant vindt, open ze dan niet. Dan kunnen andere bokkers die die discussie wel interessant vinden er wel reageren.

En vind jij een ander onderwerp wel interessant, dan kan je daar gewoon reageren en als andere mensen ook de behoefte hebben om te reageren dan zakt dat topic echt niet spontaan omlaag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 19:18

Karl66 schreef:
Shadow, Bokt en dus ook NM is niet niet alleen voor jou bedoeld. Zijn er discussies die je niet interessant vindt, open ze dan niet. Dan kunnen andere bokkers die die discussie wel interessant vinden er wel reageren.

Ik krijg de indruk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt. NM is bedoeld voor discussie, discussie over nieuws en maatschappelijke zaken. Op dit moment is er echter in 9 van de 10 topics geen sprake van enige discussie. Berichten worden van nu.nl gekopieerd en neergegooid zonder enige vorm van commentaar of het moet iets zijn als "waar gaat het heen met deze wereld" of "belagelijk Boos! " (inclusief spelfout)

Mensen roepen wat - alleen in reactie op de titel en soms op de oorspronkelijke post, maar de rest van de reacties wordt nauwelijks gelezen. Dat is geen discussie, toch? Kun je zeggen dat mensen die niets lezen en een reactie plaatsen met "ik heb de rest niet gelezen maar..." op pagina 10 wel geinteresseerd zijn?

De positieve, constructieve gebruikers, die bereid zijn de zaken ook eens van een andere kant te bekijken blijven weg... en begrijpelijk. (Steeds meer gebruikers verplaatsen zich naar de HK en komen zelden meer op andere fora. Zonde, er gaat zo ook een hoop kennis verloren... Waarom zou je alleen de gebruikers tegemoet willen komen die heel nadrukkelijk en vaak ook negatief aanwezig zijn? Waarom niet die duizenden gebruikers die heel normaal en beschaafd reageren? Waarom niet die gebruikers die graag meedoen aan discussies, maar op deze manier vooral wegblijven van NM?)

En ter illustratie een paar voorbeelden dat het niet alleen mijn mening is:
viewtopic.php?f=135&t=762041
viewtopic.php?f=25&t=634244
viewtopic.php?f=25&t=713565 (het wordt hier zijdelings aangehaald, maar ook de ergernis over taalgebruik komt hier naar voren)
viewtopic.php?f=25&t=695238 (haalde macavityL net aan, maar ik herhaal het even voor de duidelijkheid)

Overigens heeft Bart hier zelf op gereageerd met:
BartVB viewtopic.php?p=17508482#p17508482 schreef:
Als topics volgens de nieuwe (toch niet al te veeleisende?) regels geopend worden dan is er toch ook niets aan de hand? Het enige dat we vragen is dat je, als je iets plaatst, een beetje moeite doet ipv alleen een copy/paste van een andere site. Op die manier houden we NM wat interessanter en vervalt het niet tot een soort fok.nl met alleen een hoop bizarre wetenswaardigheden met daaronder tientallen 'ooh, wat erg' of 'jeetje, wat raar' reacties. Daar is (IMO) niemand mee gediend, voor dat soort topics zijn al legio andere plaatsen, daar voegt Bokt.nl verder niets aan toe.