Kissing Spines

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:19

Kissing Spines

Wat is het?
Kissing Spines is een aandoening in de ruggengraat. Iedere wervel van een paard bevat een uitsteeksel, (doornuitsteeksel) dat uitsteekt naar boven toe. De lengte van deze uitsteeksels verschilt van ongeveer 5 cm in de rug en lendenen, tot ongeveer 20 cm in bijvoorbeeld de schoft.

Wanneer het paard zijn rug opbolt, dan gaan de uitsteeksels uit elkaar. Wanneer het paard zijn rug hol maakt, dan komen de uitsteeksels naar elkaar toe. Wanneer deze uitsteeksels elkaar raken, noemen we dit Kissing Spines. Dit kan, afhankelijk van het stadium van de aandoening, doormiddel van een echo of een röntgenfoto worden aangetoond.

Hoe komt het?
Bij een paard dat in een hoge halshouding wordt 'gedwongen' zonder dat de achterhand voldoende ondertreed, is de kans op deze aandoening erg groot. Ook in het springen zijn er momenten (de landing) dat extreme holling van de rug worden gevraagd. Maar zelfs door op een paard te gaan zitten, gaan de uitsteeksels al naar elkaar toe. Het is dus belangrijk om de rugspieren van een paard goed te trainen. Sterke rugspieren houden de wervels goed op hun plaats en voorkomen rugproblemen. Een paard met rugpijn zal zijn rug proberen te ontlasten, waardoor de bespiering van de rug juist verdwijnt en de kwaal dus verergert of ontstaat.

Gevolgen
Wanneer de doornuitsteeksels elkaar raken heeft het paard pijn. Het botvlies van de doornuitsteeksels raken geïrriteerd en kan gaan ontsteken. Het paard reageert hierop door niet meer te willen lopen, maar ook vluchtgedrag of hevig steigeren komt voor. Deze paarden verzetten zich tegen elke belasting/beweging van de rug. Ook zijn er paarden die gewoon door deze pijn heenlopen. Hier zie je 'slechts' geïrriteerde reacties van het paard. (zwiepende staart, orenspel e.d.) Wanneer deze verkeerde belasting langdurig aanhoudt kunnen er hevige ontstekingen optreden en kan het bot gaan woekeren of zelfs oplossen. Vergroeiing van de ruggengraat is het gevolg. Dit is goed zichtbaar op een röntgenfoto.

Hoe nu verder?
Dit hangt heel erg af van de mate van schade in de rug. Wanneer het paard al in het stadium is van heftige ontstekingen, botwoekeringen of botoplossig is, dan zijn de perspectieven somber. Deze dieren hebben vaak chronische pijnen. Veel van deze dieren kunnen niet meer worden bereden en worden afgemaakt.

'Minder' ernstige gevallen worden nog wel eens ingespoten met kraakbeen of ontstekingremmende medicijnen. Dit word dan op de plaats van de irritatie (tussen de uitsteeksels) ingespoten. Maar alleen wanneer men (na een rustperiode) de training, de manier van rijden aanpast zal de kwaal tot het verleden behoren.

Het paard waarbij alleen irritatie van de uitsteeksels is, kan ook heel goed weer worden 'genezen' zonder inspuiting. Dit kan alleen door het paard anders/beter te gaan trainen. Heel belangrijk is dat de bespiering van de rug erg sterk gemaakt wordt, waardoor de wervels steviger op hun plaats worden gehouden. Het rechtrichten is een belangrijk onderdeel van deze training. Een grote misvatting is dat deze paarden alleen maar lang en laag gereden kunnen worden.
Voor een goede genezing zijn veel factoren van belang en 'moeten' overige zaken als een goed passend zadel, correct beslag, juiste belasting, enz. allemaal in orde zijn. Het is aan te bevelen om dit alleen te doen onder de begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met dit soort problemen. Paarden die Kissing Spines goed genezen worden kunnen vaak weer prima functioneren.

Moderatoropmerking:
Informatie over kissing spines in de wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Kissing_spines
Laatst bijgewerkt door BartVB op 24-03-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wiki link toegevoegd

DGKstudent

Re: Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:31

Wat hierbij belangrijk is om te vermelden is dat we bij 80% van ALLE "normale" paarden rontgenologisch een vorm van kissing spines kunnen waarnemen (rakende spinaaluitstekels, sclerosering, cystlike lesions), zodat een rontgenologische slechte rugfoto niet persé zegt dat daar ook de problemen vandaan komen.
M.a.w.: bij veel paarden met klachten die vanuit de rug lijken te komen, maken we een foto, en als we een lichte vorm van kissing spines zien, beweren we dat daar de problemen uit voortkomen. Er is echter een re-ele kans dat die rontgenologische bevinding reeds voor de "rugklachten" aanwezig waren en dus niet de oorzaak zijn van het probleem.

Waarschijnlijk kunnen de rugklachten dus uit meer structuren worden verklaard dan alleen de elkaar rakende spinaaluitsteeksels, en in veel gevallen zijn rugklachten secundair aan een lichte onopgemerkte kreupelheid vanuit de benen, een slecht passend zadel of een slechte rijdende ruiter/amazone.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 23:38

Dat weet ik. Ik ben ook geen arts of arts in opleiding. Dus alle aanvulling is welkom.

Ik ben slechts ervaringsdeskundige en ik weet dat dat wat jij noemt voor meer kwalen geldt. Veel kwalen komen door verkeerd rijden. Mensen laten foto's maken en wanneer er wat te zien is wordt dat meteen als oorzaak genoemd. Wil niet zeggen dat dat wat er op de foto's te zien is oorzaak is. Ik weet hoe dat werkt.

Ik weet ook dat er bij constatering ook veel problemen van uit de ligamenten kunnen zijn, die niet eens altijd worden op gemerkt. Maar dat verhaal wordt dan iets te lang ben ik bang.

Maar aanvullingen graag...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:39

Esperanza schreef:
Kissing Spines

'Minder' ernstige gevallen worden nog wel eens ingespoten met kraakbeen of ontstekingremmende medicijnen. Dit word dan op de plaats van de irritatie (tussen de uitsteeksels) ingespoten. Maar alleen wanneer men (na een rustperiode) de training, de manier van rijden aanpast zal de kwaal tot het verleden behoren.

Het paard waarbij alleen irritatie van de uitsteeksels is, kan ook heel goed weer worden 'genezen' zonder inspuiting. Dit kan alleen door het paard anders/beter te gaan trainen. Heel belangrijk is dat de bespiering van de rug erg sterk gemaakt wordt, waardoor de wervels steviger op hun plaats worden gehouden. Het rechtrichten is een belangrijk onderdeel van deze training. Een grote misvatting is dat deze paarden alleen maar lang en laag gereden kunnen worden.
Voor een goede genezing zijn veel factoren van belang en 'moeten' overige zaken als een goed passend zadel, correct beslag, juiste belasting, enz. allemaal in orde zijn. Het is aan te bevelen om dit alleen te doen onder de begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met dit soort problemen. Paarden die Kissing Spines goed genezen worden kunnen vaak weer prima functioneren.

Kleine aanvulling: er wordt geen kraakbeen ingespoten maar hyaluronzuur. De ontstekingsremmers zijn over het algemeen corticosteroiden, maar ook tildren-infuus wordt soms toegepast. Andere veterinaire behandelmogelijkheden zijn: shockwave en operatief ingrijpen. Conservatieve behandeling in de vorm van dierfysiotherapie kan in veel gevallen verbetering brengen.

De prognose hangt niet af van de ernst van de afwijking op rontgen, maar van het klinisch beeld. Daarnaast speelt de conformatie, het management en de trainingsopbouw en rijtechniek van de ruiter een grote rol. Een dierenfysiotherapeut is opgeleid om deze laatste drie factoren te begeleiden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 08:48

Dewi schreef:
Kleine aanvulling: er wordt geen kraakbeen ingespoten maar hyaluronzuur. De ontstekingsremmers zijn over het algemeen corticosteroiden, maar ook tildren-infuus wordt soms toegepast. Andere veterinaire behandelmogelijkheden zijn: shockwave en operatief ingrijpen. Conservatieve behandeling in de vorm van dierfysiotherapie kan in veel gevallen verbetering brengen.

Kun je uitleggen wat die hyalronzuur doet? Dan kan ik het er in verwerken. Ook graag wat meer uitleg over de schockwaver terapie en het operatieve gedeelte. Conservatieve terapie? Graag uitleg.

Dewi schreef:
De prognose hangt niet af van de ernst van de afwijking op rontgen, maar van het klinisch beeld. Daarnaast speelt de conformatie, het management en de trainingsopbouw en rijtechniek van de ruiter een grote rol. Een dierenfysiotherapeut is opgeleid om deze laatste drie factoren te begeleiden.

Ik zeg ook niet dat de prognose alleen afhangt van de resultaten van de rontgen. Integendeel. Het hangt af van de schade die is aangericht. De algehele schade, dus wat je ziet op de rontgen, maar ook andere lichamelijke en geestelijke schade zijn (maar dat komt dan nog niet duidelijk uit het stukje blijkbaar). Graag vanuit jouw visie dan wat duidelijke aanvuliing, dan kan ik het in het stukje verwerken.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:46

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:26

Oh, ja, ik zag ergens dat dat een onderwerp was waar nog over geschreven moest worden.

Bronnen.. beetje van mezelf en een beetje van deze site:
http://www.pavo.nl/anatomie/kissing-spines.html

Ik heb een paard gekocht met KS tussen de 18 en de 23e wervel. Ik heb me dus verdiept in de materie. Maar daar zit dus ook informatie uit de kliniek tussen en dingen die ik op buitenlandse vetrinaire sites heb opgeduikeld. (www.ivis.org) maar welke documenten het waren weet ik niet meer precies. Maar dat gaat wel heel diep en het is in het Engels plus dat het veel vaktermen zijn, dat maakt het moeilijk leesbaar. Dit stukje is natuurlijk wat algemener en ik wil het graag nog bijwerken voor het er op gaat. Ik geloof dat sommige mensen nog goeie aanvullingen kunnen hebben.

Maar mijn paard is niet ingespoten (dus daar weet ik niet heel veel van) en ik heb geen fysioterapeut er bij gehad, dus kom maar op met aanvullende info.

Ook zoek ik nog plaatjes, maar je mag niet iets van een andere site halen toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:56

Esperanza schreef:
Kissing Spines
Hoe komt het?
Het is dus belangrijk om de rugspieren van een paard goed te trainen. Sterke rugspieren houden de wervels goed op hun plaats en voorkomen rugproblemen.

Het is minstens zo belangrijk om de BUIKspieren te trainen, want die zorgen er nl voor dat de rug bol komt te staan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:09

Bij de gevolgen zou je misschien ook kreupelheid kunnen noemen?
Mijn haf met KS heeft (helaas) nooit enige vorm van geirriteerdheid of vreemd gedrag laten zien, alleen wisselende kreupelheid, met name links/rechts achter.

Als beeldmateriaal heb ik eventueel de rontgenfoto's van mijn paard, maar ik weet niet of die duidelijk genoeg zijn?

http://www.xs4all.nl/~waardjes/rontgenf ... mage70.jpg
(bij haar zijn er ook vormveranderingen zichtbaar, 2 wervels zijn vergroeid)
De tekst kan ik er wel af halen.
Ik heb ook de foto van haar lendewervels, maar die is nog onduidelijker helaas.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:24

Oh, dank je! Mooie foto. Ik heb de mijne nl zelf niet omdat mijn paard toen het geconstateerd was nog niet van mij was. Ik zou ze misschien wel op kunnen vragen hoor, maar dat zou dan door de oude eigenaar moeten worden vrijgegeven.

Bij hoeveel wervels had jouw paard het? Misschien is het mooi om dat op de foto aan te geven met een cirkeltje? Zodat het duidelijker is voor iedereen? Ik zal ook kreupelheden opnemen in het verhaal.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 13:56

Dewi schreef:
Esperanza schreef:
Kissing Spines

Dewi, wordt er naast hyaluronzuur ook wel ingespoten met Glucosamine? Zie link?
http://www.rapopstap.nl/chondrokit/chondrokit.htm

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:03

Mijn paard heeft KS en heeft aquatraining gehad. Diagnose is in december 2005 gesteld. En kan nu gewoon weer alles met hem. Ik ga nog wel af en toe naar aquatraining. Omdat ik zie dat het hem goed doet en hij er baat bij heeft.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:42

Het stukje staat er op. Hoe krijg ik nu de foto van Ireentjuh er op? Ik wil hem graag nog voorzien van rode cirkeltjes bij de probleemgebieden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:50

Ik ga in ieder geval even de witte tekst er af halen nu!

Helaas weet ik niet precies aan welke wervels ze kissing spines heeft, mij is verteld dat ze bij haar schoft (dus helemaal links) een normale ruimte heeft tussen haar wervels, een stukje verder zie je de vergroeiingen en zie je dat de doornuitsteekels (te) dicht tegen elkaar aan liggen. Helemaal rechts liggen ze wel dicht naast elkaar, maar niet meer tegen elkaar aan..

Ik ga proberen om er wat van te maken!

Bij haar lendenen heeft ze wel weer duidelijk dat de wervels tegen elkaar aan liggen, maar deze foto is helaas erg onduidelijk...
http://www.xs4all.nl/~waardjes/rontgenf ... age100.jpg

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:21

Maar op die foto zou ik met streepjes kunnen aangeven waar ze elkaar kunnen raken om het een en ander te verduidelijken. Ik ben heel blij met deze foto's! er zijn wel mooie foto's op het Internet, maar ja, je mag niet alles jatten he Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:26

Ik heb het zo even aangegeven op de foto, is dit duidelijk?
De foto is wel wat aan de grote kant, maar volgensmij is dat niet zo erg voor de wiki.. zo is het wel scherper/duidelijker te zien;

Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 22:59

Ok Ireentjuh, ik heb de foto toegevoegd. Is best mooi geworden vind ik. Bedankt voor de mooie foto!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:50

wat ik niet goed vind is dat er staat 'bij de juiste training e.d. zal de kwaal tot het verleden behoren'.
dit is niet het geval. de kwaal zal niet verergeren en je paard kan zelfs pijnvrij worden, maar de kwaal zal niet weggaan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 09:22

Toch kan het wel. Mijn paard had KS tussen de 18e en de 23e wervel, vrij ernstig. Hij is na ruim een jaar trainen is hij door dezelfde kliniek waar het ooit geconstateerd is gewoon weer goedgekeurd. Er was niets meer van te vinden volgens de VA. Er zat nog een zwakke plek achter op de ruggengraat (voor het SI gewricht), maar de VA was er van overtuigd dat dat ook volledig zou gaan genezen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er geen schade geweest is aan de ruggengraat.

De rug blijft altijd een aandachtspunt, maar naar mijn idee niet meer of minder belangrijk dan bij een ander paard. Hier is nog een link naar een site van een andere kliniek, ook zij beamen dat de kwaal tot het verleden kan behoren.

http://www.keerhoeve.nl/kissing%20spine.htm

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 09:23

DubbelDun schreef:
Het is minstens zo belangrijk om de BUIKspieren te trainen, want die zorgen er nl voor dat de rug bol komt te staan.

Met het stukje buikspieren ga ik nog aan de gang, ik heb er meer info over gevonden, nu nog even schrijven....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:28

Esperanza schreef:
Toch kan het wel. Mijn paard had KS tussen de 18e en de 23e wervel, vrij ernstig. Hij is na ruim een jaar trainen is hij door dezelfde kliniek waar het ooit geconstateerd is gewoon weer goedgekeurd. Er was niets meer van te vinden volgens de VA. Er zat nog een zwakke plek achter op de ruggengraat (voor het SI gewricht), maar de VA was er van overtuigd dat dat ook volledig zou gaan genezen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er geen schade geweest is aan de ruggengraat.

De rug blijft altijd een aandachtspunt, maar naar mijn idee niet meer of minder belangrijk dan bij een ander paard. Hier is nog een link naar een site van een andere kliniek, ook zij beamen dat de kwaal tot het verleden kan behoren.

http://www.keerhoeve.nl/kissing%20spine.htm

even off-topic misschien; maar heb je ook nieuwe foto's laten maken? wil dat eigenlijk bij noob ook doen, om te kijken hoe het er nu voor staat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 09:37

Off topic? Het gaat nog steeds over KS. Maar ik stuur je wel even een pb. Dan gaan we ook niet verder off topic Haha! Maar mijn reden om hem weer te laten onderzoeken was dezelfde als jij, ik was erg nieuwschierig of de training hem goed gedaan heeft. Ik weet het wel (ik bedoel dat merk je met het rijden ook wel) maar ik wilde het ook bewezen hebben.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:23

Esperanza schreef:
DubbelDun schreef:

Met het stukje buikspieren ga ik nog aan de gang, ik heb er meer info over gevonden, nu nog even schrijven....

Dat is het mooie ook aan de aquatraining. Door de manier van lopen leren ze buikspieren aan te trekken en komt de rug bol te staan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:58

Kun je daar wat over uitleggen dan? Dan kan ik daar wat over schrijven.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:11

Oke, zal er morgen wat over typen of vanavond. Ben nu stiekem even op bokt tijdens werktijd.