Wedstrijd Uitrusting en benodigdheden.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Wedstrijd Uitrusting en benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 21:37

Als je wedstrijden wil gaan rijden heb je naast de startkaarten en etc. een wedstrijduitrusting nodig. Hieronder staat beschreven wat je nodig hebt om mee te kunnen deelnemen aan een wedstrijd qau verzorging.

Ruiter:

Als je bij een vereniging zit mag je het Verenigingstenue dragen. Zweep is toegestaan, maar minimaal 75 cm. t/m maximaal 110 cm. lang Bij internationale wedstrijden is een zweep verboden. De zweep is verboden boven de klasse M1. Sporen zijn toegstaan tot 45 mm. De spoor is toegstaan in alle klassen en boven de M1 zijn ze verplicht.

Wedstrijdblouse/shirt:

Je hebt veschillende shirts/blousjes. Onder je jasje mag je een blouse dragen of een t-shirt. De meeste kiezen voor een shirt, omdat het niet zo warm is als een blouse. hieronder een paard blousen/shirts:

Standaard blouse:
Afbeelding

Blouse met korte mouwen:
Afbeelding

blouse zonder mouwen:
Afbeelding

Shirt met korte mouwen:
Afbeelding

Shirt zonder mouwen:
Afbeelding

De blousen/shirts zijn er in de kleuren champagne, babyblauw, babyroze en wit. Sommige shirts/ blousjes zijn er in gestreepte kleuren of wat fellere. dit soort blousjes zijn wel toegstaan, maar de jury heeft liever als voorkeur beige, wit of geel. Deze blousjes/shirts moeten ook worden gedragen bij springwedstrijden.

Rijbroek:

Je hebt onder andere ook en rijbroek nodig. De rijbroek mag de kleur: Wit, beige of geel hebben. Bij springen mag je alleen een witte rijbroek gebruiken. De Rijbroek mag een zitvlak hebben, maar dan wel in de zelfde kleur als de rijbroek.

Rijbroek wit:
Afbeelding

Rijjasje:

Je hebt ook een rijjasje nodig. Rijjasjes zijn er in verschillende maten en in 2 kleuren, namelijk: zwart en donkerblauw. In de B t/m de M mag je rijden in een rijjasje. Boven de Lichte tour moet je rijden in een dressuurrok in de kleur donkerblauw of zwart. De junioren en de Young-Riders mogen zelf bepalen of zij een rijas dragen of een dressuurrok. Bij Springen moet je een Rijas dragen, het mag in de kleuren blauw of zwart. Je mag op de wedstrijd bij het inrijden je rijjas/rok en plastron afdoen/uitdoen. De rokken/jassen mogen een speld dragen van de vereniging of een spel naar keuze.

Rijjas:
Afbeelding

Dressuurrok:
Afbeelding

Cap/Hoed:

Op de wedstrijd zijn er ook veiligheidsvoorschriften. Je moet een veiligheidscap in de kleuren donkerblauw of zwart dragen. Bij Z1 en hoger bij de paarden is het toegstaan om een dressuurhoed of een bolhoed te dragen. Bij springen is het verplicht een Veiligheidscap te dragen.

Cap:
Afbeelding

Dressuurhoed:
Afbeelding

Laarzen:

Je moet ook laarzen dragen. Het mogen leren of rubberen zijn. Je hebt keuze uit leren laarzen in de kleuren donkerblauw en zwart. Dit geld het zelfde bij rubberen laarzen en jodphurlaarsjes met gelijkkleurige, gladleren chaps. Bij springen mogen de laarze bruine kappen hebben. De laarzen moeten schoon zijn en glanzen.

Leren laarzen:
Afbeelding

Rubberen Laarzen:
Afbeelding

Plastron:

Op de wedstrijd is het dragen van een plastron of een stropdas verplicht, dus die meot je ook dragen. Het moet een bijpassende plastron/stropdas zijn in de kleuren wit of geel. Je kan de plastron vast zetten of mooimaken via een speld met een afbeelding van een paard of van je vereniging. Een plastron/stropdas is ook verplicht bij springwedstrijden.

Plastron:
Afbeelding

Stropdas:
Afbeelding

Handschoenen:

Je hebt ook handschoentjes nodig in de kleur wit. Deze handschoentjes zijn er in de kleuren wit en de maten S t/m XL, zowel als voor de vrouwen als voor de mannen. Deze handschoentjes zijn verplicht om te dragen. Zowel bij dressuur en bij springen.

Handschoentjes:
Afbeelding

Haarnetje:

Je hebt ook een haarnetje nodig om mee te doen. Het haarnetje zorgt ervoor dat er geen haren onder je Cap/Hoed uitpulken. Hij is gemakkelijk in te brengen. Het haarnetje zijn er in verschillende soorten: met parels of glitters of de populaire. Ze zijn er in de kleuren rood, zwart, wit. Tip: Maak je haar platter door middel van haarlak en doe voordat je je haarnetje indoet even een opgerolde knot maken en dan er om heen doen blijft beter zitten.

Haarnetje:
Afbeelding

Paard:

Bij het rijden zijn HulpStukken verboden! In de dressuur/spring ring mag niet met bandages of andere beenstukken rijden. Het mag wel in de inrijdring.

Zadel:

Logisch moet je een zadel hebben op wedstrijden, anders kan je niet rijden. De zadels die zijn toegestaan: Een engels of daar op lijkend VHZ-Zadel of Dressuurzadel. Bij springen een VHZ-zadel of een springzadel. Bij internationale dressuur/spring wedstrijden is een dressuur/spring-zadel verplicht. Het zadel mag in redelijk goede staat zijn, daaronder is niet toegstaan. Het zadel moet ruime steigbeugels hebben wegens veiligheidsvoorschriften.

VHZ-Zadel:
Afbeelding

Dressuurzadel:
Afbeelding

Springzadel:
Afbeelding

Hoofdstel+Bit:

Hoofdstel is ook belangerijk, anders kom je ook niet ver. De toegestaande Neusriemen zijn: Engelse of hofe neusriem, Africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem, Gecombineerde neusriem en Stand en trens hoofdstel. Alle soorten neusriemen zijn verplicht tot klasse Z2. ZZ-Licht en hoger is een stang en trens hoofstel verplicht. De soorten bitten van klasse B t/m Z1 die zijn toegestaan zijn: Gewone trens, Gewone gebroken trens, Rentrens, Trens met ovale ringen met scharen, trens met ovale ringen zonder scharen, trens met naar bovengaande scharen, trens met rubber mondstuk ondergebroken, trens met rubbermondstuk, scholingsbit en bit met roterend monstuk/ mondstuk iets naar voren gebogen met cilindervormige tussen schakel. De bitten die vanaf klasse Z1 zijn toegestaan zijn(pony's uitsluitend 1e 4): Gewone trens, tweemaal gebroken trens, trens met ovale trensringen, trens met opengaande scharen, gewone stang zonder tongvrijheid, gewone stang met gebogen scharen en tongvrijheid, pompstang, ketting, kinriempje, rubber kinkettinghouder en leren kinkettinghouder. In de springsport zijn deze bitten/neusriemen toegstaan.

Gecombineerd Hoofdstel:
Afbeelding

Stang en Trens hoofdstel:
Afbeelding

Gewone trens:
Afbeelding

Dressuurstang:
Afbeelding

Sjabrakken:

Onder het zadel meot een zadeldek/Sjabrak. Deze meot altijd wit zijn. Op het dek mag de naam van het paard staan of van de eigenaar. Onder het zadel mag ook een onderlegger liggen in de kleur zwart of wit. Bij internationale wedstrijden moet de onderlegger dezelfde kleur hebben als het sjabrak, wit dus.

Sjabrak, Bies meot ook wit zijn:
Afbeelding

Onderlegger:
Afbeelding

De manen:

De manen van het paard moeten dubbelgeslagen vlechtjes of knotjes zijn die aan 1 zijde van de hals liggen. De vlechtjes mogen met naald en draad vastgezet worden of met elastiekjes. Ze mogen afgwerkt worden met witte banden. Het mee vlechten van linten etc. wordt minder op prijs gesteld. De maantop gevlochten of los laten hangen, maar dan wel over de frontriem en netjes recht afgeknipt. Totaal afgeschoren manen zijn ook toegstaan. Achter de oren(derde oor) mag bij voorkeur een stukje manen weg worden geknipt voor betere ligging van het hoofdstel. Als de manen of staart op een andere manier wordt gevlochten door deze rassen:friezen, haflingers, ijslanders, fjorden en shetlanders, moet deze ook zo worden gevlochten. Dit geldt ook bij de staart.

Gevlochten manen:
Afbeelding

De staart:

De staart moet ong. een handbreedte boven het spronggewricht hangen. De straat moet netjes recht zijn afgeknipt. De straat mag ingevlochten zijn tot 1 vierde deel van de staartwortel. De haren van de staartwortel moeten bijgeknipt of bijgeschoren zijn. Gekleurde linten mee vlechten wordt neit op prijs gesteld.

Afbeelding

Dit is de uitrusting die je nodig hebt voor een wedstrijd, sommige dingen zijn ook voor springen. Succes ermee!!

Shadow0

Re: Wedstrijd Uitrusting en benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:16

Beste Suusje92, leuk dat je mee wilt werken aan de wiki.
Er is al een heel stuk over wedstrijden en de voorbereiding, http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijd
Ook op verschillende andere pagina's staat al wat, kijk maar eens rustig rond Lachen Heb je nog belangrijke dingen die je helemaal niet terug kunt vinden? Dan kunnen we ze misschien toevoegen.

Let er overigens op dat je niet zomaar foto's van internet mag gebruiken, in verband met copyright. Dus die kunnen we helaas niet overnemen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 00:58

En ze zijn van slechte kwaliteit dat is jammer. Dit weekend heb ik weer wedstrijd. Als ik het niet vergeet maak ik wat fotos van mijn 'uitrusting'

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 19:13

Elaine schreef:
En ze zijn van slechte kwaliteit dat is jammer. Dit weekend heb ik weer wedstrijd. Als ik het niet vergeet maak ik wat fotos van mijn 'uitrusting'

thnx:)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:27

Hier is al een heel stuk over en de foto's zijn van slechte kwaliteit.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:54

Er staan nog wel wat fouten in dit artikel Nagelbijten / Gniffelen

De zweep heeft geen minimale lengte, de sporen bij de pony's mogen niet langer dan 30 mm.

Citaat:
In de B t/m de M mag je rijden in een rijjasje

In de B tm ZZ-zwaar mag je rijden in rijjasje, pas vanaf de Lichte tour mag een rijrok.

Citaat:
De zadels die zijn toegestaan: Een engels of daar op lijkend VHZ-Zadel of Dressuurzadel. Bij springen een VHZ-zadel of een springzadel

In de basissport mag je met ieder op een engels zadel lijkend zadel rijden, dus je mag dressuur rijden met een springzadel en springen met dressuurzadel.

Citaat:
Alle soorten neusriemen zijn verplicht tot klasse Z2.

??

Citaat:
De bitten die vanaf klasse Z1 zijn toegestaan zijn(pony's uitsluitend 1e 4): Gewone trens, tweemaal gebroken trens,

Dubbel gebroken trens is in alle klassen toegestaan.

Stangen zijn alleen toegestaan in combinatie met een onderlegtrens, vanaf de klasse Z1 bij de paarden.

Het sjabrak hoeft niet perse wit te zijn, mag ook een andere kleur.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:07

Ja ik heb ook het dressuurregelement van vorig jaar heb al gezocht naar de nieuwe maar mijn computer accepteerd m niet:(

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:52

Een rijjasje mag toch ook dondergroen zijn?
Bij de rijvereniging van een vriendin rijden ze allemaal met een donkergroen rijjasje hoor Ja

Edit: Nu bedenk ik me net dat ik er ook helemaal naast kan zitten Bloos Kan ook zijn dat dit nog was toen ze bij de pony's reed?! Dat het teneu van hun club een donkergroen rijjasje was? Al rijd haar moeder (die toch echt een paard heeft) ook met een donkergroene?! Even natrekken of dit dus ook is toegestaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:20

clubtenue mag volgens mij altijd, al is dat paars met witte stippen. Als je niet in het clubtenue start moet het aan bepaaalde regels verbonden zijn. Zo meende ik iig altijd dat het was...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:29

Clubtenue is zelfs verplicht t/m de M.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:44

Dat zie ik niet staan in de reglementen van de KNHS, of kijk ik er nu heel erg overheen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:56

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Ah, ik zie Lachen Maar niet alle clubs hebben dus clubtenue?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:32

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:13

hebben jullie nog foto's nodig van een wedstrijduitrusting?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:42

Ja Als je foto''s van wedstrijd uitrusting hebt stuur ff please?? alvast bedankt:D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:01

Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:06

Een aantal zaken zijn toegevoegd aan het al bestaande artikel over wedstrijden en voorbereiding, voor de rest kan hier dus een slotje.