Doorzitten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:43

Doorzitten

Doorzitten is het tegenovergestelde van lichtrijden, bij lichtrijden moet je uit het zadel komen en een staan-zit-staan-zit beweging maken op het ritme van het paard. Als je doorzit moet je zo stil mogelijk in het zadel blijven zitten. Je moet proberen niet uit je zadel te butsen. Bij een dressuurwedstrijd moet je bij de B en de L1 doorzitten voordat je in galop gaat. Vanaf de L2 moet je heel je proefje doorzitten.

Tivara

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:27

In de L2 moet je bij middendraf & halsstrekken ook nog lichtrijden Ja
Misschien kan je van: "Als je doorzit moet je zo stil mogelijk in het zadel blijven zitten."

"Als je doorzit moet je zo stil mogelijk ten opzichte van je paard in het zadel blijven zitten."

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 22:17

Oja, ik heb het even veranderd Knipoog Bedant

Doorzitten

Doorzitten is het tegenovergestelde van lichtrijden, bij lichtrijden moet je uit het zadel komen en een staan-zit-staan-zit beweging maken op het ritme van het paard. Als je doorzit moet je zo stil mogelijk in het zadel blijven zitten. Je moet proberen niet uit je zadel te butsen. Bij een dressuurwedstrijd moet je bij de B en de L1 doorzitten voordat je in galop gaat. Vanaf de L2 moet je heel je proefje doorzitten, behalve het halsstrekken en de middendraf. Als je doorzit moet je zo stil mogelijk ten opzichte van je paard in het zadel blijven zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:20

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:42

Waarom zou het in het zelfde artikel moeten dan? Als bokkers, of andere mensen gaan zoeken op 'doorzitten' komt dan direct een antwoord. En als het bij lichtrijden gaat staan, zal dat wellicht niet het geval zijn. Of heb ik het nu fout?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:45

Mij lijkt een link naar het andere onderdeel gewoon handiger. Zo houdt je de inhoud bij elkaar. IMO hoort lichtrijden en doorzitten nu eenmaal bij elkaar.
Anders kun je ook wel aparte topics krijgen over stap, draf en galop, ipv dat allemaal in één topic over 'gangen' te behandelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:52

Er kan doorverwezen worden naar hetzelfde artikel als mensen zoeken naar doorzitten of lichtrijden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:01

Ik denk er ook zo over hoor, lichtrijden en doorzitten horen nu eenmaal bij elkaar. Maar wat is de hoofdwoordje dan.. (net zoals 'gangen')

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:57

Ik heb het stukje even bij lichtrijden geplaatst, ik dacht dat het in een apart topic moest omdat je alle geschreven stukken voor de bokt wiki in een nieuw topic moest plaatsen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:19

http://www.bokt.nl/wiki/Doorzitten

ik heb wel het idee dat er nog meer bij mag

ik heb er trouwens voor gekozen om er wel twee verschillende artikeltjes van te maken omdat er voor beide al verschillende links in de wiki te vinden waren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:56

Ik wil me er wel aan wagen:

Doorzitten (ook wel de "gezeten draf" genoemd) is de term die gebruikt wordt als de ruiter tijdens de draf niet lichtrijdt, maar zo stil mogelijk in het zadel blijft zitten terwijl hij wel blijft meegaan met de beweging van het paard. Doorzitten wil dus niet zeggen dat de ruiter probeert zo stil mogelijk te zitten door zich op te spannen. Het is de bedoelingen de verende bewegingen van het paard op te vangen vanuit het bekken. De ruiter beweegt soepel mee en komt niet uit het zadel.

In de beginnersklassen van de dressuur moet je enkel doorzitten voor de overgang naar de galop, vanaf de M moet je in de draf alleen nog doorzitten.

De reden waarom doorzitten niet gevraagd is bij de lagere klassen, is dat het belastend kan zijn. Zeker wanneer de onervaren ruiter nog niet genoeg kan meebewegen met het paard, zal het paard hinder ondervinden van het doorzitten. Dit gaat ten koste van de ontspanning. Het leren doorzitten kan moeilijk zijn.
Hoe meer paard en ruiter getraind zijn, hoe beter het paard ook de ruiter zal laten zitten.

Het is belangrijk ook bij het doorzitten de correcte onafhankelijke zit te behouden. De handen, benen, romp en hoofd mogen niet meedeinen. Zo blijft de ruiter in staat goede hulpen te geven.

Leren doorzitten

Het doorzitten leert men best bij een zitles aan de longe op een bijgezet, ontspannen paard. Vandaag opteert men er meestal voor om beginnende ruiters eerst te leren lichtrijden vooraleer het doorzitten te oefenen. Het beste kan men beginnen met enkele passen doorzitten. Hierbij gaat de ruiter in het diepste punt van het zadel zitten, en probeert deze zo goed mogelijk met het bekken de opwaartse beweging van de draf op te vangen. Hoe nageeflijker een paard loopt, des te makkelijker de draf uit te zitten is. De ruiter moet attent zijn:
*Zich nergens op te spannen, denk aan benen, voeten, romp, schouders.
Plinge handen niet mee op en neer te laten wippen met de beweging.
Eventueel kan het doorzitten geoefend worden zonder stijgbeugels. Hierover zijn de meningen verdeeld. Sommigen menen dat de ruiter hierdoor een betere, onafhankelijkere zit krijgt.
Anderen zeggen dat de ruiter zich net meer gaat opspannen en de hielen zal optrekken.

Het diepste punt van het zadel
Het diepste punt van het zadel ligt net achter de boom. Het is al ruiter vrij eenvoudig deze te vinden. Zorg dat de beugels de correcte lengte hebben. Ga recht staan in de beugels in stap of in draf. Zoek je evenwicht. Wanneer je in staat bent los en ontspannen te blijven staan, vanuit een meeverende beweging in de knieën, zullen je benen op de goede plaats liggen.
Ga nu, zonder de beenligging te veranderen, zitten. Je zult in het diepste punt van het zadel zitten.

Zijn jullie hier wat mee?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:54

Toegevoegd

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 19:55

Super Poes!
Echt een goed stuk. Ik heb het de laatste tijd wat druk met school en wacht dus even met schrijven voor de wiki

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:54

Heb er wat typfoutjes uitgehaald.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:20

oke, maar bij het stuk van doorzitten staat dat je als wiki-schrijver het kunt bewerken. Als je nog geen wiki-schrijver bent moet je een topic openen op wikizaken.. Een paar stukjes van mij staan op de wiki (stuk of 4) Wanneer wordt je dan wiki-schrijver?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 01:06

Voor zover ik weet kiezen de wikimods die personen uit als ze zien dat je een paar goede artikels hebt geschreven Ja