Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Mizora schreef:De zweedse neusriem is een gecombineerde aansnoerneusriem. Een "engelse" aansnoerneusriem is een bonfire neusriem.
Mizora schreef:Het voordeel van een bonfire/zweeds model is dat er een kussentje zit bij het kindeel waardoor zelfs de aller gevoeligste huidjes daar geen wondjes krijgen van de gesp.
Mizora schreef:De mexicaanse neusriem is er in twee varianten, een hoge (met een ringetje bij het bakstuk) en een lage (zonder ringetje bij het bakstuk). De hoge wordt meestal als beter beschouwd aangezien de neusriem anders snel tegen het kaakbot of het jukbeen komt.
Mizora schreef:Er bestaat ook nog een australian cheecker. Dit is een neusriem die voornamelijk bij races gebruikt wordt, deze houdt namelijk het bit hoog in de mond. Het sluit de mond op geen enkele manier af.
Mizora schreef:De laatste neusriem die bij mij bekend is als aparte neusriem is de kinetonneusriem. Deze komt ook uit de racewereld en lang is er de fabel geweest dat deze sterk inwerkte omdat er zelfs de moeilijkste paarden mee werden gestopt. Dit blijkt echter niet waar te zijn, de neusriem is een bakstuk met 2 haken en een band over de neus. In die 2 haken ligt het bit, als er druk op het bit komt wordt de druk deels overgenomen door de neusriem waardoor er (voor een paard van nature) remmende werking verkregen wordt.
Mizora schreef:Er bestaat ook nog een australian cheecker. Dit is een neusriem die voornamelijk bij races gebruikt wordt, deze houdt namelijk het bit hoog in de mond. Het sluit de mond op geen enkele manier af.
Alane schreef:Is dat niet dat stuk elastiek/rubber wat over de neus van bit- tot bit-ring loopt en midden op het hoofd ophoog gaat naar de frontriem ??Geen idee.. zal eens gaan speuren
Ellende schreef:Bedankt Alane, ik heb je aanpassingen/opmerkingen over de lage neusriem toegevoegd, maar daarna loop ik een beetje vast.
Heb je misschien een bron voor je opmerkingen over de Engelse en Mexicaanse neusriem? Omdat dat echt gaat om dingen die behoorlijk anders staat dan wat er nu is zou dat erg welkom zijn
http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem
DubbelDun schreef:Ik denk dat iemand die in die richting er wat mee doet beter hierop kan antwoorden, ik weet er te weinig van iig.
Opper de vraag eens op het Draversgedeelte.