harnachement neusriemen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

harnachement neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 22:23

Het gedeelte over neusriemen klopt niet helemaal.

een lage neusriem 'bestaat' eigenlijk niet. Het is een hanoveraanse of africhtingsneusriem.
de beschrijving is ook niet helemaal compleet, de reden waarom het veel gebruikt werd bij jonge paarden is de mogelijkheid om de teugel ook aan het ringetje te bevestigen zodat het bit minder inwerkt en de druk die door de teugels richting hoofd gebracht wordt verdeelt wordt over neus en mond. Daarnaast is de neusriem niet uitgevonden om de mond dicht te sperren/snoeren.:
Hanoveraanse neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt'werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.

Voor het gebruik van de hanoveraanse neusriem werd er gebruik gemaakt van de duitse neusriem, je ziet ze nu nog in gebruik bij/in de mensport. Het is een riempje die door de bakstuksleuven wordt geschoven.

Juist de engelse neusriem is 'uitgevonden' om te voorkomen dat een paard zijn mond kan openen.
Dan heb je nog de engelse neusriem icm sperriem, vaak engels gecombineerd genoemd maar heeft echter de naam ierse neusriem, de sperriem die ander werk doet dan de naam doet vermoeden zorgt voor een rustiger ligging van het bit, en eigenlijk bedacht als combinatie van hanoveraans met engels, echter die werking krijg je min of meer alleen bij maatwerk.
Dan heb je nog de zweedse neusriem, ook bekend als aansnoerneusriem echter is ze daar niet voor uitgevonden.

dan de mexicaanse neusriem: het is een fabeltje dat een mexicaanse neusriem pittig inwerkt.. in tegendeel.. mits juist bevestigd werkt de neusriem juist niet in en bevorderd dit de (in)werking van het bit, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beinvloeden...

Mizora

Re: harnachement neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:23

De zweedse neusriem is een gecombineerde aansnoerneusriem. Een "engelse" aansnoerneusriem is een bonfire neusriem.

Het voordeel van een bonfire/zweeds model is dat er een kussentje zit bij het kindeel waardoor zelfs de aller gevoeligste huidjes daar geen wondjes krijgen van de gesp.

De mexicaanse neusriem is er in twee varianten, een hoge (met een ringetje bij het bakstuk) en een lage (zonder ringetje bij het bakstuk). De hoge wordt meestal als beter beschouwd aangezien de neusriem anders snel tegen het kaakbot of het jukbeen komt.

Er bestaat ook nog een australian cheecker. Dit is een neusriem die voornamelijk bij races gebruikt wordt, deze houdt namelijk het bit hoog in de mond. Het sluit de mond op geen enkele manier af.

De laatste neusriem die bij mij bekend is als aparte neusriem is de kinetonneusriem. Deze komt ook uit de racewereld en lang is er de fabel geweest dat deze sterk inwerkte omdat er zelfs de moeilijkste paarden mee werden gestopt. Dit blijkt echter niet waar te zijn, de neusriem is een bakstuk met 2 haken en een band over de neus. In die 2 haken ligt het bit, als er druk op het bit komt wordt de druk deels overgenomen door de neusriem waardoor er (voor een paard van nature) remmende werking verkregen wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 21:49

Mizora schreef:
De zweedse neusriem is een gecombineerde aansnoerneusriem. Een "engelse" aansnoerneusriem is een bonfire neusriem.

Dat een paard een neusriem droeg tijdens een OS geeft niet gelijk een naam aan een neusriem...
Ik vind de duitse benaming trouwens beter klinken: umlenkverschnallung = vrij vertaalt omleidvergesping

Mizora schreef:
Het voordeel van een bonfire/zweeds model is dat er een kussentje zit bij het kindeel waardoor zelfs de aller gevoeligste huidjes daar geen wondjes krijgen van de gesp.

Bij een engelese neusriem zit er een leer onder de gesp, het 'voordeel' is dat het gesp gedeelte tov het neusgedeelte een hoek kan maken door de D ringen van de neusriem.
Echter heb je ook een 'aansnoer' variant die je vooral ziet bij stang en trens optomingen, die kan dus geen hoek maken omdat de 'ringen'vierkant.

Mizora schreef:
De mexicaanse neusriem is er in twee varianten, een hoge (met een ringetje bij het bakstuk) en een lage (zonder ringetje bij het bakstuk). De hoge wordt meestal als beter beschouwd aangezien de neusriem anders snel tegen het kaakbot of het jukbeen komt.

De mexicaan is er inderdaad in 2 varianten, echter heeft dat niets te maken met ringen of zonder ringen maar of het kruisgedeelte los of vast zit.. Bij het ene model bestaat het uit 2 riemen die elkaar kruizen op de rozet, die je dus kunt verschuiven, de andere is de rozet vast. (zal eens kijken of ik de werking van beide kan vinden)

Mizora schreef:
Er bestaat ook nog een australian cheecker. Dit is een neusriem die voornamelijk bij races gebruikt wordt, deze houdt namelijk het bit hoog in de mond. Het sluit de mond op geen enkele manier af.

Geen idee.. zal eens gaan speuren

Mizora schreef:
De laatste neusriem die bij mij bekend is als aparte neusriem is de kinetonneusriem. Deze komt ook uit de racewereld en lang is er de fabel geweest dat deze sterk inwerkte omdat er zelfs de moeilijkste paarden mee werden gestopt. Dit blijkt echter niet waar te zijn, de neusriem is een bakstuk met 2 haken en een band over de neus. In die 2 haken ligt het bit, als er druk op het bit komt wordt de druk deels overgenomen door de neusriem waardoor er (voor een paard van nature) remmende werking verkregen wordt.

Er zijn nog veel meer verschillende neusriemen Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:03

Bedankt Alane, ik heb je aanpassingen/opmerkingen over de lage neusriem toegevoegd, maar daarna loop ik een beetje vast.

Heb je misschien een bron voor je opmerkingen over de Engelse en Mexicaanse neusriem? Omdat dat echt gaat om dingen die behoorlijk anders staat dan wat er nu is zou dat erg welkom zijn Lachen

http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:34

@alane: Dat verschil heb je inderdaad ook nog, daar had ik even niet aan gedacht. Als ik het goed begrepen had was dat het verschil tussen de echte en de onechte. Ik bedoelde echter de hoge:
Afbeelding
en de lage:
Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:10

ehm... het verschil zit hem alleen in de rozet, en niet in de ringetjes, alhoewel de 'echte' mexicaanse neusriem tegenwoordig, in de moderne versie zeg maar, veelal met ringetjes gezien wordt, en de onechte (met vaste rozet) niet vaak gezien wordt.
Die met vaste rozet heeft dezelfde werking als een hoge gecombineerde.
Maar zoals altijd geldt: wil je dat de neusriem dat doet wat hij moet doen, zal hij wel juist bevestigd moeten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:37

Mizora schreef:
Alane schreef:
Geen idee.. zal eens gaan speuren
Is dat niet dat stuk elastiek/rubber wat over de neus van bit- tot bit-ring loopt en midden op het hoofd ophoog gaat naar de frontriem ??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:42

Ja, dat is die.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:17

is dat geen hulpteugel? Ben niet zo thuis in de draf en rensport.

Op zich houden de bakstukken het bit op zijn plaats (als je het hebt over hoogte) wat ik wel kan vinden is een overcheck of opzetteugel, die het hoofd hoger kan houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:32

Ik denk dat iemand die in die richting er wat mee doet beter hierop kan antwoorden, ik weet er te weinig van iig.
Opper de vraag eens op het Draversgedeelte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:15

maar: De hanoveraanse neusriem wordt overal in de volksmond lage neusriem genoemd. Moet je die term dan niet gewoon aanhouden? (lage neusriem, oftewel han. neusriem)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:59

De echte naam is hanoveraans.. net zoals de engelse neusriem hier hoge neusriem wordt genoemd..

Eigenlijk is het wel wat krom... we noemen het engels rijden, maar de namen komen bijna allemaal uit duitsland Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:02

Ellende schreef:
Bedankt Alane, ik heb je aanpassingen/opmerkingen over de lage neusriem toegevoegd, maar daarna loop ik een beetje vast.

Heb je misschien een bron voor je opmerkingen over de Engelse en Mexicaanse neusriem? Omdat dat echt gaat om dingen die behoorlijk anders staat dan wat er nu is zou dat erg welkom zijn Lachen

http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

Je kunt ook de schrijver(s) van het wikiartikel vragen om de bronvermelding.. Als je zoekt op inernet kom je toch de beschrijvingen tegen zoals ik ze heb geschreven.
Dat een mexicaanse neusriem bijv. soms als scherpe neusriem wordt beschreven komt niet door de neusriem ansich maar doordat het bit ongehinderd kan inwerken... Een ruiter die met harde hand rijdt zal met deze neusriem dus meer 'inwerking' krijgen. Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:09

DubbelDun schreef:
Ik denk dat iemand die in die richting er wat mee doet beter hierop kan antwoorden, ik weet er te weinig van iig.
Opper de vraag eens op het Draversgedeelte.

Vraag een van de rensportmensen, esperance bijvoorbeeld. In de drafsport wordt ie niet veel gebruikt.