The American Saddlebred Horse

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:10

Hier mijn stuk over de Saddlebred

Afbeelding

Afbeelding

Stokmaat: Tussen de 1.53 en 1.65
Kleur: Alle kleuren zijn toegestaan. De Meest voorkomende kleuren zijn vos, bruin, zwart en palomino.
Herkomst: Amerika
http://www.asha.net

De American Saddlebred Horse is een erg veelzijdig paard met een opvallende en chique verschijning.
Het paard beschikt over twee extra gangen. De Slow Gate (een langzame tölt) en de Rack (een snelle, spectaculaire Tölt)
http://www.american-saddlebred.com/gaits/asbvideo.htm

== Geschiedenis ==
De herkomst van de American Saddlebred Horse ligt in Amerika bij de plantage eigenaren.
Deze mannen zochten een paard waar ze de gehele dag comfortabel op rond konden rijden om hun plantages in de gaten te houden.
Door het kruisen van verschillende rassen, waaronder de Narangancett Pacer en de Thouroughbred, is de American Saddlebred Horse ontstaan.
Het ras is ook wel bekend als de Kentucky Saddler
== Exterieur ==

Het hoofd is edel en droog met grote expressieve ogen en grote neusgaten. Het profiel is recht en de oren staan alert.
De rug is kort en de croupe is lang, bespierd en breed.
De schouder ligt schuin en de voorbenen staan recht onder de schouder.
Het beenwerk is hard en droog met kleine voeten.
De hals is lang en sierlijk, als een zwanenhals en wordt hoog gedragen.
Het gehele voorkomen van het paard is sierlijk en trots.
== Karakter ==

De American Saddlebred heeft een vriendelijk karakter en is doorgaans erg op mensen gericht.

== Gebruik ==
Het paard wordt in alle disciplines van de sport gebruikt.
In Amerika wordt de American Saddlebred vooral gebruikt als show paard. Zowel onder het zadel als aangespannen.
Door de extra gangen die het paard bezit en de extreme knieactie die daarbij komt, zijn het spectaculaire shows.

Ook is de American saddlebred erg geschikt al recreatie paard. Door de tölt die het paard bezit, is het een comfortabel paard om te rijden.

== Foto's ==

Afbeelding
American Saddlebred in de show ring. Ch.Wing Commander

Afbeelding
Ch.Supreme Sultan. Een beroemde Saddlebred hengst

==Referenties==
http://www.asha.net
http://www.horses.nl
http://www.wingwalkerfarm.de

Ik zit alleen even met de foto's. De Hoofdfoto is een beetje groot.
Het zijn lijkt mij wel correcte foto's, maar ze zijn grotendeels via Mijnalbum ge-upload, en dan blijven ze niet voor eeuwig online... maar dat kan natuurklijk altijd wel opgelost worden.
Alle ideen zijn natuurlijk verder welkom w.t.b teks e.d.

DubbelFun

Re: The American Saddlebred Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:28

Raja schreef:
Door de extra gangen die het paard bezit en de extreme knieactie die daarbij komt, zijn het spectaculaire shows.

Zoals bij meer rassen is helaas hier het van oudsher bedoelde gebruik in de showwereld wat doorgeschoten en zou ook een korte opmerking over het misbruik c.q. de absurde traininsgmethoden die worden gebezigd om de 'big lick' te krijgen even mogen genoemd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:04

Raja schreef:
Ik zit alleen even met de foto's. De Hoofdfoto is een beetje groot.
Het zijn lijkt mij wel correcte foto's, maar ze zijn grotendeels via Mijnalbum ge-upload, en dan blijven ze niet voor eeuwig online... maar dat kan natuurklijk altijd wel opgelost worden.

Technische opmerkingen: de hoofdfoto is juist mooi van formaat. De Wiki kan foto's zelf verkleinen, en als je dan op de afbeelding klikt, dan verschijnt de grote afbeelding. Dus proberen we om foto's te plaatsen van 800x600 px (kan wel iets afwijken). In het artikel plaats je dan de thumbnails. Zie http://www.bokt.nl/wiki/Help:Afbeelding voor meer informatie.

Ook worden de foto's geupload naar de BoktWiki, en niet meer van mijnalbum.nl afgehaald.

Maar, de onderste foto's zien er niet uit alsof je ze zelf gemaakt hebt, ik weet niet hoe het met de bovenste zit? Heb je toestemming om de foto's te delen onder de licentie van de BoktWiki?
http://www.bokt.nl/wiki/Help:Licentie

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:20

ok, bedankt.
Ik heb de foto's idd niet zelf gemaakt. Ik zal eens kijken wat ik kan regelen. De hoofdfoto heb ik idd wel zelf gemaakt en heb er denk ik ook nog wel een aantal andere op mijn laptopje staan die in de buurt komen van de andere foto's.
@ dubbeldun. Ik heb idd zitten drnken om dat er ook bij te zetten. Is dus toch wel een waardevollen toevoeging... ik zal het even aanpassen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:33

vind het een moooi ras , alleen komen ze hier gewoon niet al te veel voor maar ja jammer maar tis niet anders
hoezo door het misbruik en brute trainigen , ben benieuwd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:35

@Sparky10 : om die hoge knie-aktie te krijgen worden de hoeven extreem lang gelaten en worden de paarden vaak getrained met zware klossen ronde de benen.
Zoek via google eens op 'big lick" en je leest en ziet vanzelf de excessen wel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:06

De Big Lick komt over het algemaan alleen voor bij de walking horse. Helaas gebeurd het in de training bij de saddlebred ook.
Tegenwoordeig zijn er gelukkig wel strengere regels voor. Wat wel nog steeds gebeurd en wat ook heel jammer is, is dat de bandjes die de staartwortel naar beneden houden, worden doorgesneden. Hierdoor zal de staart altijd hoog gedragen worden. Het paard heeft hier verder in het gebruik van zijn staart niet al te veel last van, maar toch is het natuurlijk helemaal tegen de natuur in om dit te doen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:11

Raja schreef:
Wat wel nog steeds gebeurd en wat ook heel jammer is, is dat de bandjes die de staartwortel naar beneden houden, worden doorgesneden. Hierdoor zal de staart altijd hoog gedragen worden. Het paard heeft hier verder in het gebruik van zijn staart niet al te veel last van, maar toch is het natuurlijk helemaal tegen de natuur in om dit te doen...
Wat denk je van vliegen die vrij spel hebben op een niet altijd brandschone anus. De zon die op de gevoelige delen brandt. De 'taal' in een kudde die voor konstantie onrust zorgt.
en zo zullen er vast nog wel meer zijn.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 17:38

Ze hebben er natuurlijk wel nadeel aan, dat zei ik niet, maar ze kunnen hun staart wel nog opzij bewegen, wat bij Quater Horses dus niet kan, waar ze de bandjes doorsnijden waarmee de staart omhoog kan.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:41

Raja schreef:
Ze hebben er natuurlijk wel nadeel aan, dat zei ik niet, maar ze kunnen hun staart wel nog opzij bewegen, wat bij Quater Horses dus niet kan, waar ze de bandjes doorsnijden waarmee de staart omhoog kan.

Doen ze dat bij Quarter Horses Verward. Daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord!
Bandjes zullen pezen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:57

Ja bij Quarterhorses wordt de staart som 'dood' gemaakt middels zenuwinjecties of een operatie.
Dit om de staart tijdens een show stil te laten hangen, want zwiepen is 'verzet' en dus minpunten omdat het paard niet 100% onder kontrole is.
Belachelijk maar helaas het gebeurd ook al is het verboden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:52

Nerwen schreef:
Raja schreef:

Doen ze dat bij Quarter Horses Verward. Daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord!
Bandjes zullen pezen zijn?

Zoals hierboven dus ook al staat, ja dat wordt bij QH ook gedaan, die kunnen dus helemaal niet meer met hun staart zwiepen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:45

http://www.bokt.nl/wiki/American_saddlebred

Ik heb het artikel toegevoegd aan de wiki en dit stuk erbij geschreven over dubieuze trainingsmethodes, zijn jullie het daarmee eens Raja en Dubbeldun?

Oh, en qua foto's: de hoofdfoto had je zelf gemaakt toch, is het een goedgekeurde hengst/premiemerrie en heb je eventueel ook nog een standfoto waar je zelf het copyright op heb of die je mag gebruiken? anders schrijf ik een amerikaanse hengstenhouder aaan voor foto's

=== Dubieuze trainingmethodes ===

Om de extreme knie-actie te krijgen die op shows zo gewensd is, moeten de paarden speciaal getraind worden. De paarden kunnen speciale, zwaardere, ijzers krijgen of getraind worden met gewichten om hun voorbenen om de knie-actie te verbeteren. Helaas zijn er ook trainers die verder gaan dan deze 'paardvriendelijke' methodes om een zo spectaculair mogelijke gang te verkrijgen. Er zijn verschillende van dit soort excessen bekend, die ook in Amerika verboden zijn. Trainers die hierop betrapt worden, mogen niet deelnemen aan wedstrijden en shows.
* Er kan gebruik maken van (te) zware gewichten, of kettingen, aan de paardenbenen.
* Er wordt gebruik gemaakt van extreem dik beslag ('pads') of beslag dat op gevoelige plaatsen op de paardenhoef (zoals de [[witte lijn]] wordt aangebracht.
* 'Soring', de voorbenen van een paard worden ingespoten met een chemische stof die irritatie en pijn opleverd, hierna wordt het been ingepakt in plastic, waaromheen weer kettingen worden gebonden. De irritatie van de chemicaliën wordt dan verhevigd door de warmte en de kettingen die tegen de pijnlijke plekken aanliggen.
Deze methodes zijn allen gebaseerd op pijn: de paarden zullen door de pijn in hun benen deze sneller en hoger optillen om ze zo kort mogelijk aan de grond te hebben staan.

<ref>http://bridlepath.wordpress.com/2006/09/24/bridlepath-hall-of-shame-the-big-lick-twh-industry/</ref>
<ref>http://www.avma.org/onlnews/javma/feb00/s020100a.asp</ref>

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:06

Ik heb iemand gesprooken die op een ranch in Amerika werkte, zei werkte met de friezen maar ze hadden daar ook Saddlebreds.
Elke dag moesten ze een uur met hun hooft naar ene kant staan en het andere uur met hun hooft naar de andere kant. Was goed voor de spieren ofzo.
Ik ben blij dat mijn saddlebredje het hier goed heeft in Nederland.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:24

Het hoofstuk "dubieuze trainingsmethoden" klopt niet. "Big Lick" is de naam voor de kampioenschappen voor Tennessee Walking Horses, een heel ander ras, en de klossen, soring e.d. worden bij saddlebreds niet gebruikt. Overigens niet omdat de eigenaren verder zo vriendelijk zijn, maar omdat saddlebreds ook draf moeten laten zien en daarin meteen te zien is dat een paard eigenlijk stokkreupel aan de voorvoeten loopt. Tennessee Walkers hoeven dat niet.
Als je de voetnoten 4 en 5 leest zie je ook dat ze verwijzen naar het TWH, en niet naar de saddlebred.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 15:27

Raaf: Het stuk over de dubiezi trainingsmethoden, heb ik er zelf niet aan toegevoegd.
Het enige wat ik weet over de methoden die bij saddlebreds worden gebruikt, zijn ijzeren kettingen met ijzeren ringen om de kroonrand, of zware ringen om het kootbeen.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:30

Zo, jij bent snel! Haha!
Ik zag inderdaad dat jij ook al zei dat big lick niet bij de saddlebreds hoorde. Misschien kan Ellende het verkeerde stuk eruit halen, het staat zo slordig om rassen door elkaar te halen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 15:39

Haha, kwam net online en zag dit bericht...
Ja dat is idd erg slordig!
Miss dat ik het zelf kan verwijderen, maar ik denk dat hetw el even in overleg met een mod moet...

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:03

Ach, het staat er al een poosje, iets langer kan ook geen kwaad. Nog een typfoutje: er staat "slow gate" in plaats van "slow gait" in de tweede paragraaf.
Leuk dat jij een saddlebred hebt, trouwens!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:18

Raja, jij bent Wikischrijver, dus als je iets ziet in een artikel waarvan je denkt: "Hee, dat klopt niet"." of: "Dat kan beter.", dan ben je vrij het aan te passen. Hiervoor hoef je niet met een mod te overleggen. Lachen

Iets anders is dat het geen kwaad kan en vriendelijker is om het eerst even te overleggen met degene die het geschreven heeft. Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 16:44

Marlies:
Ok bedankt, ik dacht al zoiets Haha!
Miss idd even overleggen met degene die het geschreven heeft..

Raaf: Jaja, een van de weinigen denk ik in NL met een 100% saddlebred...
Helaas staat hij op rust...
De hoofd foto op de wiki is van mijn paard...