Hersenen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Hersenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 20:42

Eindelijk is mijn stuk over de hersenen af Haha!
Ik heb voornamelijk engelstalige informatie gebruikt, dus het kan zijn dat er wat rare vertalingen instaan, dus als je er 1 ziet moet je het maar zeggen.
Het liefst ook met goede vertaling erbij Vork
Er was niet zo heel erg veel info over te vinden, dus ik ben hier blijven haken.
Ik ga nog wel even door met zoeken later, maar hier is alvast een beginnetje Haha!

De Hersenen
Ongeveer 1/600 deel van het lichaam van een paard bestaat uit hersenen. De hersenen wegen in totaal zo’n 650 gram, ter vergelijking; die van een mens wegen zo’n 1500 gram.
Maar waaruit bestaan de hersenen eigenlijk? En hoe zien die hersenen er nu precies uit en wat is de functie van de verschillende delen?

De hersenen van paarden bestaan voor het grootste deel uit water. Ongeveer 85% is water, het grootste deel van de overige 15% bestaat uit Omega-3 vetzuren. Deze Omega-3 vetzuren worden constant omgezet in Eicosapentaëenzuur (EPA) en docosahexaëenzuur (DHA). Deze twee zuren zijn beiden essentieel voor een optimale hersenfunctie.
Zo zorgt DHA voor de opbouw van de celmembranen van de hersencellen. Voor veulens en andere jonge paarden is het daarom ook erg belangrijk om genoeg DHA binnen te krijgen. Een tekort aan DHA kan lijden tot hersenbeschadigingen of hersenen die niet goed groeien. Ook bij oudere dieren is DHA nodig, dit houdt de celmembranen soepel.
Het andere zuur, EPA, heeft ook een zeer belangrijke functie in de hersenen. Dit zuur speelt namelijk een belangrijke rol bij processen zoals informatieverwerking, concentratie en aandacht.

De hersenen van een paard hebben een aantal delen. Hieronder staan een aantal onderdelen van de hersenen genummerd, met daarachter de functie. Deze nummers zijn terug te vinden op de bijgevoegde afbeelding.

1) Rechter hersenhemisfeer, dit deel van de hersenen zorgt ervoor dat de prikkels (bijvoorbeeld om te bewegen) van de rechter naar de linker hersenhelft gaan.
2) Kleine hersenen, dit is een deel van het centrale zenuwstelsel van een paard.
3) Corpus callosum (hersenbalk), dit onderdeel verbindt de linker en de rechter hersenhemisferen met elkaar. Dit is dus de werkelijke verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft.
4) Septum Pellucidum, dit is het middelste gedeelte van het brein. Dit hersendeel zet prikkels om zodat het paar pijn voelt. Maar ook zorgt dit deel ervoor dat de paarden gevoelens ervaren, zoals angst en blijdschap.
5) Thalamus, dit is een belangrijke hersenkern. Het is een onderdeel van de tussenhersenen.
6) De pineale klier, deze klier zorgt voor de productie van melatonine. Dit is bij het paard verantwoordelijk voor het waak-slaapritme. Ook zorgt dit hormoon ervoor dat het paard zijn wintervacht krijgt als de dagen korten worden, en zijn vacht verliest als de dagen weer langer worden.
7) Hypothalamus, dit is een erg belangrijk hersenonderdeel. Het reguleert namelijk onder andere de bloeddruk, de hartslag, de honger en de lichaamstemperatuur.
8) Reukzenuw/reukzintuig, dit is het meest voorste gedeelte van de hersenen van het paard. De naam zegt het verder al, dit deel wordt gebruikt om geuren mee te onderscheiden.
9) Optische chiasmen, in dit deel van de hersenen kruisen de oogzenuwen met elkaar. Dit deel van de hersenen zet de prikkels die de zenuwen doorgeven om in plaatjes.
10) Oogzenuw, dit is de verbinding tussen de ogen van het paard en zijn hersenen.
11) Hypofyse, dit wordt ook wel het hersenaanhangsel genoemd. Het is een klier in het midden van de hersenen. De hypofyse zorgt voor de afscheiding van veel hormonen, waaronder het groeihormoon.
12) Epifyse of pijnappelklier, bij paarden is dit een erg lichtgevoelig hersenonderdeel. Het heeft zich ontwikkeld tot een soort van derde oog.
13) Pons of burg van Varol, dit is een verbinding tussen de grote en de kleine hersenen. Het maakt deel uit van het zenuwstelsel.
14) Medulla oblongata, dit is het deel dat zich tussen het ruggenmerg en de hersenstam bevindt. De precieze functie van dit onderdeel is nog steeds niet bekent.

Afbeelding
Mijn geweldige tekening Nagelbijten / Gniffelen

Bronnen:
http://www.paardentips.com/kk_1600033.html
http://www.horses.nl/rs/appl_php/spotsh ... nu=2&id=60
http://www.ultimatehorsesite.com/info/a ... brain.html
http://white_arabian.tripod.com/water.html
http://www.wikipedia.nl

Samir

Re: Hersenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:36

Dit hersendeel zet prikkels om zodat het paar pijn voelt -> paard?
Verder vind ik 9) niet zo lekker "lopen", door de 2x "dit deel".

Ik vind het echt een knap stuk Sunrice! Haha! Ook goed vertaald. Ja
(Mooie tekening ook. Knipoog)

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:50

Haha, ja die tekening maakt het helemaal af he Knipoog
Dankje, zal het even verbeteren Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:15

Zo, daar heb je zeker veel over weten te vinden OK dan!

Er zijn twee kleine puntjes die me opvielen:
#1: een verbinding tussen de rechterhemisfeer en 'zichzelf' lijkt me wat tegenstrijdig. Volgens mij zorgt de rechterhemisfeer niet voor de verbinding maar doet uitsluitend het corpus callosum dat.

#6, #11 en #12: Volgens mij is de 'pineale klier' de pijnappelklier (met de beschrijving die je bij 12 hebt gezet), en wordt 12 de hypofyse genoemd (wat staat bij 11) en is 11 de "infundibulum van de hypofyse", iets waar ik nog nooit van gehoord had maar wat blijkbaar de verbinding is?
Paar kleine dingetjes die je misschien even na moet kijken.

Voor de rest vind ik het echt heeeeel keurig gedaan! Ja

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 09:33

Daar ga ik me nog eens in verdiepen Lachen
Bedankt voor de tips!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:42

Misschien is het handig om na te gaat wat sommige hersendelen voor functie hebben bij de mens, vooral de basisfuncties zullen vrijwel hetzelfde zijn bij een paard.

Bijvoorbeeld de Medulla oblongata, deze reguleert bij de mens onder andere de bloeddruk, hartslag en ademhaling. Omdat dit zulke basisfuncties van de cortex (in tegenstelling tot de neocortex) zijn, zullen deze niet (veel) afwijken bij een paard (of andere dieren). Hetzelfde zal gelden voor de pons.

Nummber 11 "Infundibulum of Pituitary Gland" is een soort brug die de posterieure hersenen met de hypofyse verbindt, nummer 12 is de hypofyse zelf.

Ik heb niet zo veel tijd om zelf veel onderzoek te doen naar het onderwerp, maar als je vragen hebt over een artikel (al dan niet in het engels) kun je altijd een pb'tje sturen Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:25

@ MacavityL, dat staat al verbeterd in het artiekel op de wiki. Die is inmiddels al iets uitgebreid.

Verder ben ik nog niet aan uitbreiden toegekomen, wilde de functie bij mensen nog op gaan zoeken e.d.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:24

Ik heb het wiki artikel even doorgelezen en heb toch nog een paar opmerkingen;

Citaat:
"De hersenen van paarden bestaan voor het grootste deel uit water."

De bovenste zin doet vermoeden dat alleen de hersenen van paarden voor het grootste deel uit water bestaat, misschien kan het geformuleerd worden als "De hersenen van paarden bestaan, net als bij mensen, voor het grootste deel uit water." Ook omdat de vergelijking met de menselijke hersenen al eerder genoemd is.

Citaat:
1. Rechter hersenhemisfeer
dit deel van de hersenen zorgt ervoor dat de prikkels (bijvoorbeeld om te bewegen) van de rechter naar de linker hersenhelft gaan via de Corpus callosum.

Het is niet de functie van de rechter hemisfeer dat prikkels naar de linker hersenhelft gaan (via het corpus collosum). Bovendien zullen prikkels om te bewegen eerder van de rechter hersenhelft via de medulla oblongata naar het lichaam gaan (wat leidt tot de uiteindelijke beweging), net als prikkels om te bewegen van de linker hersenhelft (daar zit immers ook een motorische functie) via de medulla oblongata naar het lichaam gaan (wat ook leidt tot de uiteindelijke beweging).

Citaat:
3. Corpus callosum (hersenbalk)
dit onderdeel verbindt de linker en de rechter hersenhemisferen met elkaar. Dit is dus de werkelijke verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft.

De zinnen lijken te veel op elkaar- er staat eigenlijk twee keer hetzelfde. Misschien kun je er van maken "dit onderdeel verbindt de linker met de rechter hemisfeer waardoor communicatie tussen hersenhelften mogelijk is".

Citaat:
4. Septum Pellucidum
dit is het middelste gedeelte van het brein. Dit hersendeel zet prikkels om zodat het paard pijn voelt. Maar ook zorgt dit deel ervoor dat de paarden gevoelens ervaren, zoals angst en blijdschap.

Ik denk niet dat het setum pellucidum (alleen) deze functie heeft. Het ervaren van angst en blijfschap is eerder een functie van de amygdala. Het septum pellucidum zit daar veel te diep voor en wordt eerder in combinatie gebracht met het gezichtsvermogen en hormonen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, het is zeker niet de bedoeling om je stuk onderuit te halen, maar eerder aan te vullen met de kennis die ik heb betreffende de hersenen. Ben benieuwd wat er verder komt! Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:03

Over de informatie kan ik vrij weinig zeggen, daar beschik ik geen kennis over. Knipoog

Wel bij deze: ik zou de tekening voor je willen illustreren, zo dat deze in een mooie lijntekening gebruikt kan worden voor de wiki. Stuur me maar een pbtje. Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:42

Pbtje is gestuurd Lachen

Ik heb volgende week vakantie, dan ga ik me er nog eens in verdiepen.
Bedankt voor de tips iig Haha!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:09

Het ziet er netjes uit, paar moet volgens mij paard zijn.
Verder weet ik niet zo veel over dit onderwerp dus kan verder niks verbeteren.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:23

Done Lachen

Afbeelding

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:52

Wow! Dat ziet er mooi uit!
Super bedankt Haha!
Ik zal hem bij het artikel zetten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:29

Alsje. Lachen
Hopelijk komt hij goed overeen met de tekening die jij hebt gemaakt.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:32

Ja hij komt goed overeen hoor!
Is ook een stuk duidelijker zo Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:03

Shadow0 schreef:

#1: een verbinding tussen de rechterhemisfeer en 'zichzelf' lijkt me wat tegenstrijdig. Volgens mij zorgt de rechterhemisfeer niet voor de verbinding maar doet uitsluitend het corpus callosum dat.

#6, #11 en #12: Volgens mij is de 'pineale klier' de pijnappelklier (met de beschrijving die je bij 12 hebt gezet), en wordt 12 de hypofyse genoemd (wat staat bij 11) en is 11 de "infundibulum van de hypofyse", iets waar ik nog nooit van gehoord had maar wat blijkbaar de verbinding is?

Het infundibulum is een embryologische term, het betreft het eerste deel van het ontstaan van de hypofyse en is een uitzakking van het diëncephalon. Het tweede deel is het zakje van Rathke...
Ik zou, als ik jou was, er een paar veterinaire boeken op naslaan, of even om uitleg vragen aan een dierenarts in opleiding! Zij die in de hogere jaren zitten hebben er al HEEL wat blokuurtjes op zitten om de hersenen in te delen Haha!

Maar je bent goed op weg en ik vind het een heel goed idee om ook dit soort topics aan te maken!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:00

Bedankt voor de uitleg ponyzotje.
Ik ben eergister al weer bezig geweest met het uitbreiden van het stuk.
Als de uitbreiding klaar is zet ik hem hier wel weer neer Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:04

ponyzotje schreef:
Shadow0 schreef:

Het infundibulum is een embryologische term, het betreft het eerste deel van het ontstaan van de hypofyse en is een uitzakking van het diëncephalon. Het tweede deel is het zakje van Rathke...
Ik zou, als ik jou was, er een paar veterinaire boeken op naslaan, of even om uitleg vragen aan een dierenarts in opleiding! Zij die in de hogere jaren zitten hebben er al HEEL wat blokuurtjes op zitten om de hersenen in te delen Haha!

Maar je bent goed op weg en ik vind het een heel goed idee om ook dit soort topics aan te maken!

ja inderdaad, zeg maar blokuren. Maar goed ik vind hersenen een makkie tegenover spieren

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:18

He katia, jij ziet de hersenen dit jaar al he, met die programmawijziging! Voel je je niet geroepen? Of eventueel een paar cursuspagina's doorsturen naar de TS? Ik krijg het hoofd ed pas bij topografische. Zou wel fijn zijn als er een heel goed artikel over kwam, want het is razend interessant!

ps succes met de spieren Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:24

Ik ben bezig met de uitbreiding van het artikel, ben nu bij nummer 4, het Septum Pellucidum/Septum Lucidum.
Ik ben er inmiddels achter dat 'septum' een een scheiding, tussenschot of vlies is.
Maar verder kom ik er echt niet uit.
Dus als iemand weet wat het is en wat het doet hoor ik het graag via pb Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:58

Ik ben al een stukje verder Lachen
IK vraag me nu af wat the septal nuclei in het nederlands is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:23

Nuclei betekend kern, dus de kern van het septum. Dit is een punt waar connecties met andere hersendelen bestaan (o.a. hypothalamus, thalamus, hippocampus, amygdala, etc).

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:07

Oke, bedankt Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:52

Hehe, eindelijk is mijn uitbreiding af.
Het artikel is echt een heel stuk groter geworden, met dus veel meer informatie.
Tips zijn nog altijd welkom, ook als je nog een hersenonderdeel weet waarvan je vindt dat het er ook in moet, moet je het maar zeggen.
Want dan zoek ik daar ook nog wat over op.
Ik moet het alleen nog even in de wiki-opmaak zetten en dan zet ik het erop Lachen

Algemeen
Ongeveer 1/600 deel van het lichaam van een paard bestaat uit hersenen. De hersenen wegen in totaal zo’n 650 gram, ter vergelijking; die van een mens wegen zo’n 1500 gram.
Maar waaruit bestaan de hersenen eigenlijk? En hoe zien die hersenen er nu precies uit en wat is de functie van de verschillende delen?

De hersenen is het waarnemende, aansturende, controlerende en informatieverwerkende orgaan dat dieren, en dus ook paarden, hebben. De hersenen bevinden zich in het hoofd van het paard.
De hersenen is een erg ingewikkeld orgaan. Het is opgebouwd uit vele verschillende onderdelen die allemaal een andere functie hebben en toch met elkaar in verbinding staan. Het brein bestaat uit miljarden neuronen, ook wel zenuwcellen genoemd. Ieder van deze zenuwcellen staat in verbinding met vele andere (soms wel duizenden) neuronen.

In de hersenen van een paard is er verschil te zien tussen grijze en witte stof. De grijze stog bestaat uit neuronen (zenuwcellen), en de witte stof bestaat uit axonen (vezels). Deze axonen verbinden de neuronen met elkaar over grote afstanden. De witte stof dankt zijn kleur aan myeline. Dit vormt een vettige, isolerende en beschermende laag om de axonen.

De hersenen van paarden bestaan, net als die van mensen, voor het grootste deel uit water. Ongeveer 85% is water, het grootste deel van de overige 15% bestaat uit Omega-3 vetzuren. Deze Omega-3 vetzuren worden constant omgezet in Eicosapentaëenzuur (EPA) en docosahexaëenzuur (DHA). Deze twee zuren zijn beiden essentieel voor een optimale hersenfunctie.
Zo zorgt DHA voor de opbouw van de celmembranen van de hersencellen. Voor veulens en andere jonge paarden is het daarom ook erg belangrijk om genoeg DHA binnen te krijgen. Een tekort aan DHA kan lijden tot hersenbeschadigingen of hersenen die niet goed groeien. Ook bij oudere dieren is DHA nodig, dit houdt de celmembranen soepel.
Het andere zuur, EPA, heeft ook een zeer belangrijke functie in de hersenen. Dit zuur speelt namelijk een belangrijke rol bij processen zoals informatieverwerking, concentratie en aandacht.

Hersenonderdelen
De hersenen van een paard hebben een aantal onderdelen, met elk een eigen functie. Hieronder zijn een aantal ven deze onderdelen op een rij gezet. Voor sommige onderdelen staat een cijfer, dit cijfer is terug te vinden op de afbeelding. De hersenonderdelen waar geen cijfer voor staat zijn niet aangegeven op de afbeelding.

1. Rechter hersenhemisfeer: dit is eigenlijk een andere woord voor de rechter hersenhelft. Samen met de linker hemisfeer vormt het de hersenhemisfeer. Dit wordt vaak gezien als ‘de hersenen’, maar dat is echter onjuist.
Cortex cerebri: dit deel van de hersenen wordt ook wel de hersenschors genoemd. Het is de buitenste laag van de hersenhemisferen en bestaat uit grijze stof. Het is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel. De hersenschors ontvangt, analyseert en interpreteert informatie die via de zenuwen naar de hersenen worden gestuurd.
Neocortex: dit is een onderdeel van de cortex cerebri. De neocortex komt alleen voor bij zoogdieren en is zo’n 2 tot 4 mm dik. Het is een hersendeel dat betrokken is bij zintuiglijke waarnemingen en bewuste bewegingen.
2. Cerebellum: dit onderdeel wordt ook wel de kleine hersenen genoemd. Het is een deel van het centrale zenuwstelsel van een paard en neemt zo’n 10% van het totale hersenvolume in. De kleine hersenen spelen onder andere een rol bij bewegingscontrole en balans. Ze zorgenn voor een verfijnde afstelling tussen waarnemingen en bewegingen. Ook dient het cerebellum als schakelcentrum voor de aansturing van spieren.
3. Corpus callosum: dit onderdeel zorgt ervoor dat de prikkels (bijvoorbeeld om te bewegen) van de ene naar de andere hersenhelft gaan. Het verbindt op deze manier dus de linker en de rechter hersenhimisfeer met elkaar, waardoor er communicatie tussen de twee hersenhelften nodig is. Een andere naam voor het corpus callosum is de hersenbalk.
4. Septum pellucidum: dit is het middelste gedeelte van het brein en heeft ook wel de naam septum lucidum. Waarschijnlijk heeft dit deel zelf geen belangrijke functie, Het zijn twee klein dunne ‘schotjes’ die ongeveer op de helft van hun lengte bij elkaar komen. Op deze manier scheidt het de twee zijventrikels van elkaar. Het punt waar de twee schotten beginnen is de kern van de septum, hier bestaan connectie met andere hersendelen, waaronder de hypothalamus en de thalamus.
Limbisch systeem: dit is evolutionair gezien het oudste deel van de hersenen. Het is niet een afzonderlijk deel van de hersenen van het paard, maar het bestaat uit een paar onderling verbonden gebieden. Het is een ringvormig systeem dat verbindingen heeft met zowel de hersenschors als de hersenstam. Onder andere de hypothalamus en de thalamus zijn een onderdeel van dit systeem. Het limbisch systeem is onder andere betrokken bij het ervaren van emoties, genot, pijn en voldoening. Ook speelt het een belangrijke rol bij instinctief gedrag.
5. Thalamus: dit is een belangrijke hersenkern. Het is een onderdeel van de tussenhersenen en wordt vaak omschreven als het schakelstation naar de cortex. De thalamus is een filter voor prikkels die van buiten en vanuit je lichaam komen. De prikkels worden gesorteerd en de belangrijkste prikkels worden doorgestuurd naar de cortex. De thalamus is tevens een schakelstation tussen de grote hersenen en de kleine hersenen en tussen de hypothalamus en de grote hersenen.
6. Pijnappelklier: dit onderdeel is ook wel bekend onder de naam epifyse. Het is een lichgevoellig onderdeel en heeft zich ontwikkeld tot een soort van derde oog. Ook zorgt deze klier voor de productie van melatonine. Deze stof is bij het paard verantwoordelijk voor het waak-slaapritme. Ook zorgt dit hormoon ervoor dat her paard zijn [[verharing|wintervacht]] krijgt als de dagen korter worden, en zijn vacht verliest als de dagen weer langer worden. Een derde functie van melatonine is het zorgen voor de seksuele rijping en ontwikkeling.
7. Hypothalamus: dit is een klein hersenonderdeel (slechts de grootte van een suikerklont) maar het is wel een erg belangrijk deel. Het maakt deel uit van het limbisch systeem en reguleert zeer belangrijke dingen, zoals de bloeddruk, de hartslag en de lichaamstemperatuur. Een andere functie van dit hersenonderdeel is het zorgen dat het paard honger krijgt als de maag leeg is, en een gevoel van voldoening krijgt als de maag vol is. Ook zorgt de hypothalamus voor de besturing van het hormonale systeem. Dit gebeurt op twee manieren; het zelf aanmaken van hormonen (onder andere het hormoon dat ervoor zorgt dat merries hengstig worden) en het beïnvloeden van de hypofyse om hormonen te gaan produceren. De hypothalamus draagt ook bij aan het klaarmaken van het lichaam voor actie, en het herstellen van het lichaam tijdens rust.
8. Reukzintuig: dit is het meest voorste gedeelte van de hersenen van het paard. Dit onderdeel wordt gebruikt om geuren te kunnen onderscheiden. Het zet de geuren om in impulsen, die worden dan weer doorgestuurd naar thalamus, en als laatste worden ze in de cortex geanalyseerd.
9. Optische chiasma: dit is het deel van de hersenen waarin de banen van de oogzenuwen met elkaar kruisen. De functie van de optische chiasma is het beschikbaar maken van visuele informatie voor de hersenhemisferen. De prikkels worden vanaf hier doorgestuurd naar de thalamus. Vanuit daar wordt de visuele informatie weer verder verspreid.
10. Nervus opticus: dit wordt in het Nederlands ook wel de oogzenuw genoemd. Deze zenuw vormt de verbinding tussen de hersenen en het oog. Ook zorgt de oogzenuw voor de impulsen die ervoor zorgen dat het oog beweegt.
11. Infundibulum van de hypofyse: dit onderdeel kent ook wel de naam hypofysesteel. Deze steel heeft ze vorm van een trechter. De hypofysesteel verbindt de hypofyse met de hypothalamus.
12. Hypofyse: een ander woord voor dit hersendeel is het hersenaanhangsel. De hypofyse is een klier in het midden van de hersenen, niet groter dan een doperwt. Het zorgt voor de afscheiding van veel hormonen, waaronder het groeihormoon. Maar dit onderdeel van de hersenen werkt niet uit zichzelf, het wordt namelijk aangestuurd door de hypothalamus. De hypofyse wordt ook wel gezien als de schakel tussen het centrale zenuwstelsel en het hormoonstelsel.
Aandoeningen aan de hypofyse kunnen onder andere leiden tot het [[cushing|Syndroom van Cushing]] of abnormale groei van verschillende lichaamsdelen.
13. Pons: een andere naam voor de pons is de brug van Varol. Het is een verbinding tussen de grote en kleine hersenen en is een onderdeel van de hersenstam (het deel dat het ruggenmerg met de hersenen verbindt). De pons zorgt er onder andere voor dat de prikkels vanuit het evenwichts- en gehoororgaan worden doorgegeven aan de kleine hersenen. Er zijn wetenschappers die beweren dat de pons ervoor zorgt dat men kan dromen. Maar het is echter nog onbekend of paarden dromen of niet.
14. Medulla oblongata: dit is het deel dat zich tussen het ruggenmerg en de hersenstam bevindt. Het regelt de hartslag, ademhaling, spijsvertering en bloeddruk. Ook vindt er kruising van zenuwbanen van de motorische aansturing plaats. Deze kruising zorgt ervoor dat de linker hersenhelft het rechter deel van het lichaam aanstuurt en andersom. Aandoeningen aan de Medulla oblongata kunnen zorgen voor gevoelsstoornissen en verlamming.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:02

Heel mooi vertaald en verwerkt, mijn complimenten. Enkel nog 1 iets: het infundibulum van de hypofyse is embryologisch (zoals ik al zei), maar "bestaat" niet meer bij het volwassen dier, het is gewoon onderdeel van de hypofyse an sich.

De hypofyse onstaat embryologish uit twee verschillende structuren: bovenaan zakt het diëncephalon of 3e hersenventrikel uit als infundibulum, onderaan, in het dak van de mondholte, komt het zakje van Rathke omhoog. Deze twee 'passen' in elkaar en vormen resp. de neurohypofyse en adenohypofyse, die elk een andere rol vervullen (maar dat zou misschien iets te ver leiden).

Misschien kan je aanvullen met te vertellen dat de hersenen verbinding maken met het ruggemerg, er in feite gewoon in doorlopen, en met te zeggen dat er grote holtes bestaan in de hersenen, gevuld met cerebrospinaal vocht... Maar dat kan misschien later nog.

Verder zou het beter zijn als je hersenen effectief als meervoud ziet: de hersenen zijn, en niet de hersenen is.