Przewalskipaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Przewalskipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:56

Algemeen
Het przewalskipaard (equus ferus przewalskii) was een wild paardenras. In 1967 is dit paard voor het laatst in het wild gezien in Mongolië. Het przewalskipaard is een van de drie ‘stampaarden’ waaruit de hedendaagse rassen zijn ontstaan. Het is het enige paardenras dat nog in zijn oervorm bestaat, en vormt daarmee de verbinding tussen de paarden van nu en de oerpaarden. Zijn naam dankt het paard aan zijn ontdekker, kolonel N. M. Przewalksi.

Het przewalskipaard heeft één erg groot verschil met de andere paardenrassen. Dit ras heeft namelijk 66 chromosomen, terwijl alle andere rassen maar 64 chromosomen hebben. Ondanks dit genetische verschil is het wel mogelijk het przewalskipaard te kruisen met andere paardenrassen.

Het przewalskipaard wordt tegenwoordig voornamelijk nog gehouden in dierentuinen. Ook in Nederland lopen deze oerpaarden rond. In Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek loopt een groep van zeven merries rond.

Geschiedenis
In de prehistorie leefde het przewalskipaard waarschijnlijk op de steppen van Europa en Centraal-Azië. Maar rond 1880 werd het paardenras officieel ontdekt in het westelijke deel van de Gobi woestijn in China. Het was een wild paard, en dat is ook altijd zo gebleven. Doordat er op de paarden gejaagd werd, stierf het ras rond 1960 uit in de vrije natuur.
Maar rond 1900 waren een aantal veulens gevangen, waarmee verder gefokt was. Toen de dieren in de vrije natuur uitstierven, waren er totaal 13 przewalskipaarden in gevangenschap. Er werd verder mee gefokt en in 1977 waren er wereldwijd weer zo’n 300 dieren. Maar deze dieren waren vaak het resultaat van inteelt. Daarom werd er een stamboek opgericht, en werden de verschillende bloedlijnen samengebracht. Hieruit kwamen weer gezonde veulens.
In 1997 was het aantal dieren gegroeid tot 1450.
Er werden plannen gemaakt om de przewalskipaarden weer terug te krijgen in het wild. Dat resulteerde in het uitzetten van de paarden in het wild. Onder andere in Natuurpark Lelystad. Maar ook worden de dieren sinds 1992 uitgezet in hun herkomstland, Mongolië. Hier worden om de twee jaar een groep van zestien dieren vrijgelaten.

Exterieur
Het przewalskipaard heeft veel primitieve kenmerken. Zo heeft het ras een groot hoofd, een recht profiel, lange oren en een korte hals en benen. Ook heeft het dier een rechte rug en is zijn schoft niet zichtbaar.
De kleur van het przewalskipaard is wildkleur bruin en zijn benen hebben vaak zebrastrepen. Ook is het paard in bezit van een duidelijke aalstreep. De manen worden niet langer dan 20 cm en staan vaak rechtop, ook zijn ze vaak erg borstelig en ontbreekt er een maantop. De staart van het przewalskipaard heeft aan de bovenkant korte haren, aan de onderkant zijn ze lang en grof.
De schofthoogte van het ras ligt tussen de 1.22 en 1.44 meter.

Karakter
In het wild is het przewalskipaard agressief en onstuimig. Hengsten doen er alles aan om hun kudde te beschermen. Paarden die in gevangenschap leven zijn ook zeer moeilijk tam te maken.
Ook hebben de paarden een groot uithoudingsvermogen en zijn ze erg snel. Ze kunnen een snelheid van 60 kilometer per uur halen.

Gebruik
Het przewalskipaard was een wild paard. Er werd op gejaagd en daardoor is hij in het wild uitgestorven. Maar er zijn nog enkele honderden levende exemplaren, deze worden voornamelijk gehouden in dierentuinen. Er zijn ook diverse uitzetprogramma’s, met behulp van deze programma’s moet het przewalskipaard weer terugkomen in het wild.

Bron: http://www.worldwidebase.com/zoogdieren ... aard.shtml

JoSav

Re: Przewalskipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:00

http://www.treemail.nl/takh/indexnl.htm hier heb je misschien wat aan. Het gaat onder andere ook over het (vooral Nederlandse) project van heruitzetting, die inmiddels succesvol (hoewel nog steeds kwetsbaar) is gebleken. Er staat ook uitgebreide informatie en een te downloaden boek over de takh/przewalski op deze site en beter nog: het is Nederlandstalig.

=)

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 21:06

Hele handige link!
Dat ga ik erin verwerken.
Bedankt Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:19

als er nog wat over koniks de andere wilde pony's wordt geschreven heb ik daar nog foto's van.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:35

Dat zal vast nog wel komen, artikelen over die rassen.
Maar als er foto's van gezocht worden wordt er wel een topic over geopent Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:05

Overigens: de foto's van de website mogen met bronvermelding gebruikt worden OK dan! Handig, want de kans dat er Bokkers zijn die Przewalskipaarden in hun natuurlijke habitat kunnen fotograferen is niet zo groot. Knipoog Je moet de zipfile downloaden (de link staat onder de afbeelding) en dan de tekst even bij de omschrijving voegen.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:29

Dat is wel erg handig, want denk idd dat er zeer weinig bokkers met przewalksipaarden zijn Clown
Dan ga ik even op zoek naar goede foto's.

Edit: Ik heb de foto's toegevoegd, met bronvermelding erbij.
Hopelijk heb ik het zo goed gedaan Lachen

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:59

sunrice schreef:
Edit: Ik heb de foto's toegevoegd, met bronvermelding erbij.
Hopelijk heb ik het zo goed gedaan Lachen

Heb je zeker, bedankt!
ps: Ik ben de webmaster van die site!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:45

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:46

-

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:16

Amanda schreef:
Voor foto's kun je misschien dit topic wel gebruiken: [JITP] Przewalski en Tarpan ITP!
Mits je toestemming van de fotograaf krijgt uiteraard Knipoog

Die snap ik niet helemaal Amanda, er staan al een flinke set foto's bij het artikel Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:18

Bloos
Ik heb het bericht van Shadow maar half gelezen.
Dus ik ben gaan zoeken en dacht: dit is wel een handig topic, foto's door een bokker gemaakt.
Nou ja, vergeet mijn berichtje maar dan Haha!

Shadow0 schreef:
Overigens: de foto's van de website mogen met bronvermelding gebruikt worden OK dan! Handig, want de kans dat er Bokkers zijn die Przewalskipaarden in hun natuurlijke habitat kunnen fotograferen is niet zo groot. Knipoog Je moet de zipfile downloaden (de link staat onder de afbeelding) en dan de tekst even bij de omschrijving voegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:50

Mijn bericht was van 22 april Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:57

Amanda schreef:
Bloos
Ik heb het bericht van Shadow maar half gelezen.

Nogmaals excuses dan Lachen