hier alvast even een begin stukje (zal kijken wanneer ik veel tijd heb)
EHBO
Stel je voor, je komt aan op de manege, pensionstal of in je eigen stal en daar staat een paard heel ander dan anders. Wat moet je doen? Daarom is een beetje algemene kennis van EHBO een uitkomst. We gaan hierbij het volgende bespreken:
• Hoe zie ik dat er wat met een paard aan de hand is
• De eerste check
• Wat kan ik het beste doen met een ziek paard
• Wat te doen bij koliek (staat apart)
• Wat de toen bij een grote open wond
• Hoe zie ik of een paard uitgedroogd is
Hoe zie ik dat een paard ‘ziek’ is?
Natuurlijk is elk paard anders, het ene heeft een dikke vacht en het andere juist een hele gladde. Het eerste paard staat altijd voor in de stal en de andere altijd achterin.
Het is dus wel van belang om te weten hoe een paard van zichzelf ongeveer is.
Wel zijn er een paar dingen die wijzen erop dat je paard niet happy is, denk hierbij aan:
• Zijn haar staat rechtop en hij glanst helemaal niet
• Zijn voedingstoestand is niet goed, hij eet zijn eten niet op.
• Zijn gedrag is heel anders dan anders
• Zijn houding is helemaal anders (lusteloos) en zijn gangen zijn anders (stijf bijvoorbeeld)
• Verder in het oog springende afwijkingen.
De eerste check, het algemene onderzoek./
Stel je vind een paard niet helemaal gezond, het handigst is eerst even iemand te vragen om z o tot een goed oordeel te komen (wat de ene somber vindt, vindt de andere helemaal niet).
Ben je erg ongerust, schroom dan niet om de dierenarts te bellen, beter te vroeg dan te laat.
De volgorde volgens “De stichting EHBO paard” is het het beste om de volgende volgorde aan te houden.
1. De ademhaling opnemen:
dit doe je door schuin achter je paard te gaan staan en te kijken hoe vaak je paard ademt (in- en uitademing is 1 ademhaling) een gezond pard ademt 8 tot 14 keer per minuut. (de ademhaling wordt als eerste opgemeten omdat deze, nadat men bijvoorbeeld iets anders doet erg kan oplopen en dus niet meer reaal is)
2. De polsfrequentie en regelmaat (oftewel de hartslag):
Dit kan met het beste meten achter het linkervoorbeen, of onder de kaak. Een gezond paard heeft een hartslag van 28 tot 40 slagen per minuut, natuurlijk is het ook erg belangrijk dat het hart regelmatig klopt.
3. De temperatuur opmeten.
Je kan gewoon een mensen thermometer gebruiken (let er wel op dat je hem dan beter niet meer voor mensen kan gebruiken lijkt mij) ook het temperaturen gaat hetzelfde als bij de mens. Ga niet recht achter het paard staan. Ga er schuin achter staan en pak de staart van het paard beet. Een normale lichaamstemperatuur is tussen de 37,4 en 38 graden (in rust) tussen 38 en 38,5 geraden spreekt men van verhoging. Daarboven spreekt men van koorts.
4. de slijmvliezen van het paard controleren.