Plek voor 'tips and tricks'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Plek voor 'tips and tricks'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:49

Zowel hier op het forum als op de wiki staan al aardig wat artikelen die feitelijk niet echt 'encyclopedisch' van aard zijn en niet zozeer objectieve informatie geven, maar een gang van zaken beschrijven, tips geven, een stappenplan aanbieden, etc. Denk hierbij aan het artikel van Heike over vlechten of de artikelen over wedstrijden of hoe je je daarop voorbereidt. Het zijn geen objectieve waarheden, het is geen encyclopedische kennis, maar nuttig kan het wel degelijk zijn!

Is het een idee om voor deze artikelen een apart sjabloon te maken zodat duidelijk is dat het hier om een ander soort artikel gaat dan de strict objectieve?

901823

Re: Plek voor 'tips and tricks'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:00

Mee eens Ja, vind t wel een goed idee ja.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 10:49

Ik geef dit topic even een duwtje naar boven, er zijn weer mods in tha house Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:59

Goed punt, heb alleen geen makkelijk antwoord Lachen Had het topic wel al gelezen en heb er over nagedacht maar ben er nog niet helemaal uit hoe we dit het beste aan kunnen pakken... Waarschijnljik komen er idd meer van dit soort 'hints en tips' artikelen en die zijn zeer zeker waardevol.

Sowieso zijn we er nog niet helemaal uit wat nu exact wel/niet in de wiki moet komen en in welke vorm dan. Moet alles 100% objectief te onderbouwen zijn? Moeten we hier zoveel mogelijk naar streven? Is een scheiding tussen feiten en hints&tips nodig en, zo ja, hoe dan? Ik weet het iig nog niet Lachen

Waarschijnlijk handig om eerst eens te brainstormen over wat voor een soort artikelen we het dan hebben en hoe de verhoudingen ongeveer liggen. Verder ook eens goed nadenken hoe we de FAQs van de diverse forums willen integreren met de wiki.

Nog een hoop nadenkwerk voor de boeg dus Lachen Tot die tijd gaan we vooral verder met het vullen van de wiki, het handige aan de wiki is dat je naderhand alles nog erg makkelijk aan kunt passen Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:07

fotografie is ook zo'n artikel denk ik.

Even mee brainstormen, kunnen we er een aparte namespace voor gebruiken om het verschil aan te geven of is dat niet handig?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:49

Kan wel maar is IMO niet handig. De belangrijkste content wil je in de main namespace houden IMO. Dit ivm het zoeken, makkelijk linken, etc.

Eerste vraag is of het een probleem is dat deze soorten info door elkaar heen staan. De Bokt wiki is nu eenmaal geen encyclopedie, het is vooral een gestructureerde weergave van de kennis van de gebruikers van Bokt. Voor een deel zijn dat harde feiten, voor een groot deel gaat het echter over hint en tips of zienswijzen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:47

BartVB schreef:
Eerste vraag is of het een probleem is dat deze soorten info door elkaar heen staan. De Bokt wiki is nu eenmaal geen encyclopedie, het is vooral een gestructureerde weergave van de kennis van de gebruikers van Bokt.

Zolang er in de regels en richtlijnen staat:
" Gebruik een neutraal standpunt
De Bokt Wiki is een encyclopedie, artikelen moeten vanuit een neutraal standpunt worden beschreven. "
horen 'hoe vlecht ik een paard', of 'wat neem ik mee naar een wedstrijd' er gewoon niet in thuis.

En ik vind niet dat het kan wachten tot de informatie erop staat, want het is medebepalend voor welke informatie er op de wiki komt. Als de wiki een encyclopedie wil blijven/worden, dan zakken bepaalde topics nu naar onderen en wordt die info niet geplaatst omdat het niet past op de wiki. Als het meer wordt dan een encyclopedie, een hele logische stap, dan past die info er wel op en moet het op 1 of andere manier een plekje krijgen. En als je wilt dat de encyclopedische artikelen neutraal blijven van toon, dan moet je dus iets verzinnen waardoor je deze kunt onderscheiden van niet-encyclopedische, niet-neutrale artikelen, die wel informatief zijn maar aan hele andere eisen voldoen dan de feitelijkheden van de encyclopedische kennis.

(Maar, is het zo moeilijk dan? Ook dit kan later weer veranderd worden. Waarom doen we het niet gewoon?)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:11

Het is hier (in de bovenkamer vooral Haha!) wat te rommelig om hier fatsoenlijk over na te denken Scheve mond

Maar het lijkt me dat het voldoende is als we een 'hints en tips' template maken voor boven dit soort artikelen.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:09

Zijn jullie hier al uit?
Heike's artikel over vlechten (hierboven genoemd) is namelijk al wel geplaatst in 'Verzorging', maar haar artikelen 'de galophulpen' en 'waarom nageven' (beide geplaatst op 3/4/7) zie ik nog niet in Wiki terug komen, terwijl het wel erg nuttige stukken zijn.
Grt., Marlies

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:34

ik vind het ook wel een goed idee