Vlechten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:23

Hier een stukje over soorten vlechten, volgens mij was daar nog niets over Knipoog zelf heb ik geen foto's dus als je foto's hebt zet ze maar neer!

Manen vlechten:

Vlechtjes
Gewone vlechtjes worden gemaakt door drie plukken manen te pakken en ze steeds over elkaar heen te slaan. Dit soort vlechtjes kan ook bij mensen gedaan worden. Voor wedstrijden zijn deze niet geschikt.
Veel vlechtwerken zijn gebaseerd op dit vlechtje.

Knotjes
Je maakt knotjes door eerst een vlechtje te maken. Gebruik plukjes van geluike dikte! Dan rol je het op tot een bolletje en zet je het met een elastiekje vast. Je kan ook met naald en pektouw werken.

Hengstenvlecht
Een hengstenvlecht is een vlecht die langs de hals van het paard van net achter de oren tot de schoft is gevlochten. Je begint met drie plukken te vlechten en bij elke slag pak je er een klein plukje manen bij.

Matje
Een matje bestaad uit allemaal staartje die door midden zijn gesplitst en daar zijn weer staartjes van gemaakt. Het ziet er dan uit als een soort matje.
Je begint met een aantel staartjes op gelijke dikte. Dan splits je ze en maakt ze vast aan het gesplitste plukje van het staartje ernaast. zo ga je door.

Vlecht op de manenkam
De naam zegt het al, bij een vlecht op de manenkam ligt de vlecht plat op de manenkam. deze vlecht word ook gevlochten van achter de oren tot de schoft.
Als je zo'n vlecht wilt maken moet je eerst de manen verdelen naar twee kanten. Dan begin je met drie plukjes te vlechten en pak je steeds wat erbij.

Staart vlechten:

De staart vlechten kan op twee manieren. Je kan de staart helemaal vlechten maar je kan ook de staart tot halverwege de staartwortel vlechten en dan een klein vlechtje maken.
De staart word meestal helemaal gevlochten bij een westernpaard.

Spullen voor vlechten:

Je hebt verschillende spullen nodig bij het vlechten.

Naald en pektouw
Dit word gebruikt voor de knotjes steviger te laten zitten.

Elastiekjes
Hiermee maak je de vlechten vast.

Manenkam
Deze word gebruikt voor de manen en eventueel staart te ontklitten. Je moet niet alles met de manenkam doen! Dan vallen er te veel haren uit.

Wasknijper
De wasknijper word gebruikt voor het vast zetten van manen die op dat moment niet nodig zijn.

Emmer water met spons
Voor het vlechten worden de manen en staart vochtig gemaakt.

Eventueel krukje
Als het paard groot is gebruik dan een krukje.
Laatst bijgewerkt door Yucome op 06-04-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu_

Re: Vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:24

ooh dit is handig! Haha! hoe kwam je er eens bij om er een topic van te maken?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:31

Malibu_ schreef:
ooh dit is handig! Haha! hoe kwam je er eens bij om er een topic van te maken?

Ik was net een stukje over poetsen aan het lezen en toen bedacht ik me dat vlechten misschien ook wel een leuk stukje zou kunnen zijn Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:31

En dat is het zeker ! Ja

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:34

Knotjes hoef je niet per se met naald en draad te doen. Dat kan ook door de vlechtjes op te rollen en dan een elastiekje er omheen.

Misschien is het handig om er ook een aantal goede tips bij te zetten Bijvoorbeeld:
* handig om de manen van te voren vochtig te maken, heb je meer grip
* Plukken van dezelfde dikte pakken, makkelijk om eerst staartjes te maken, dan met het kammetje een recht lijntje trekken dat je mooie 4-kantjes krijgt van dezelfde dikte
* Goed strak vlechten, wordt het makkelijker om er knotjes van te maken..

Of zoiets?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:38

Hier op bokt loopt ook een 'cursus-knotjes' rond. Misschien een idee om die hier ook te plaatsen?
In principe is het de bedoeling om hier een verklaring van de namen te zetten,.. of heb ik het nu mis?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:44

Soet schreef:
Hier op bokt loopt ook een 'cursus-knotjes' rond. Misschien een idee om die hier ook te plaatsen?
In principe is het de bedoeling om hier een verklaring van de namen te zetten,.. of heb ik het nu mis?

O, sorry dat wist ik niet.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:45

Ik kan er wel misschien bij schrijven hoe je het vlechtwerk moet maken? Of is dat geen goed idee?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:26

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:15

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:56