Niet schelden, wel vloeken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Niet schelden, wel vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:38

Als semi-vakidioot op het gebied van de 'schone letteren' (ahem) Nerd heb ik het kuisen van schuttingwoorden op bokt altijd heel grappig gevonden Lachen.

Woorden als 'stinkmodder', 'prutsmuts', 'banketstaaf', 'poedersuiker' en 'fiets' als onschuldige equivalenten van woorden die rijmen op respectievelijk 'botervloten', 'parelmoer', 'flauwekul', 'plaggenhut' en 'levensgeluk' zijn naar mijn mening crea bedacht en roepen meteen een melige connotatie op Haha!.
Bovendien vind ik dat bokt een stuk netter is zonder schuttingtaal. Maar dat is niet meer dan mijn bescheiden mening Bloos. Op een forum als dit kunnen tijdens discussies emoties gemakkelijk de overhand krijgen. Met een ingebouwd systeem dat reacties kuist zijn (te grove) uitbarstingen ietwat in te perken. Woorden als 'snol', 'sloerie' en 'klootzak' mogen wel, maar je moet ten slotte ergens een grens trekken Lachen.

Wat ik vervolgens niet begrijp is dat de volgende posts gewoon kunnen:

Citaat:
Godsamme, nu ineens drie pagina's voltypen, terwijl ik eigenlijk moet gaan slapen, omdat ik anders morgen om 23:00u al voor pampus hang....

Citaat:
Flikker toch op met dat gezeik over Satan zeg. Jezus. Laat mij lekker Satanist zijn.

Citaat:
ik heb verdomme een buik dat wil je niet weten én een onderkin

Citaat:
For goddamns sake.

Citaat:
NOU HOU TOCH EENS ALLEMAAL JULLIE MOND TOE! Jullie hebben verdomme geen enkel idee waar jullie het over hebben!

Citaat:
ga in godsnaam zelf muziek maken

Citaat:
ik heb godsamme morgen een BIO presentatie!!

Citaat:
Dan zal ik je goddomme eens weer een keer met je beide benen op de grond schoppen want dit wordt lichtelijk irritant Knipoog

In de dagelijkse realiteit (werk, school, sportclubs) worden vloeken bestempeld als grover taalgebruik dan scheldwoorden/ 'vieze' woorden/ schuttingwoorden. Ik vraag me daarom af waarom het vloeken gedoogd wordt op bokt en het 'smijten met intieme delen' niet.

Hiermee beoog ik overigens geen discussie over het al dan niet goedkeuren van vloeken of schelden door bokkers. Dat heeft met zaken als smaak en etiquette te maken.

Veirl

Re: Niet schelden, wel vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:05

Woorden zoals God en Jezus kunnen niet gecensureerd (oid) worden, omdat je dan ook geen normale discussie kunt voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:08

Idd
Net als dat het woord kanker ook gebruikt kan worden als scheldwoord.

Hoe wil je anders een discussie voeren over het geloof als god of jezus er niet in voor mag komen?

Overigens is hier pas nog een topic over geweest

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:09

En ik denk dat als je iets te grof taalgebruik vind je gewoon kunt temmen?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:09

Is dat het enige argument?
Ik kan me een discussie over L.u.l.u. Wang herinneren die niet gehinderd werd door de stipjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:13

Hoezo niet gehinderd werd door stipjes?

Ja dat is volgensmij het enigste argument
Maar erop temmen staat vrij Lachen

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:14

Mis. m,oet je gewoon bij jezelf te raden gaan wat je zelf wel en niet zegt? Ik gebruik wel is KHut maar daan niet op het scheld manier Bloos Maar verder zal ik hier nooit (bijna nooit Tong uitsteken) Zo tekeer gaan en vloeken... ik heb respect voor het woord kanker en ik vind dat je harteloos bent als je dat naar iemand roept... In zo'n geval wens je iemand kanker toe... Ik vind dat gewoon niet kunnen! Je kan woorden wel temmen maar ik kan nu toch ook woorden verdraaien? Je moet gewoon zelf respect voor een ander tonen!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:22

Zonder respect kom je nergens!!!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:32

Klopt, LG, zelfbeheersing is bovendien ook wat waard. Daarbij is impulsief een scheldwoord roepen natuurlijk iets anders dan het typen. Maar ik was voornamelijk benieuwd waarom het één wel gecensureerd wordt en het ander niet.

Ik wist overigens niet dat hier al een topic over was.
RK: zonder stipjes kun je het niet over de schrijfster Wang hebben ivm de censuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:39

Dat klopt, maar je bedoeld dus met je eerdere post dat je herinnerd dat dat betreffende topic WEL gehinderd werd door stipjes?
Of ben ik ff niet goed snaps, gebeurd ook vaak Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:29

Lu-lu moet echt nodig in de uitzonderingenlijst. En lu-llig mag er van mij ook wel in Lachen
Daarnaast vind ik de teksten die jij aanhaalt eigenlijk gewoon erg grof, wel een temmetje waard - die hoeven niet in de censuur, maar gewoon niet op Bokt Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:10

En Marco Kütscher en Kütchen zonder trema Ja

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:09

Ik noem Marco Kütscher steevast Marco poedersuiker Haha!

Maar idd een aantal van de genoemde scheldwoorden in het eerste topic horen gewoon niet thuis op bokt.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 02:42

Als het echt te ver gaat kun je toch altijd ff temmen. ik zie eerlijk gezegt het probleem niet echt. sensuur voor deze woorden lijkt me onhandig, bovendien willen mensen toch wel vloeken om hun ongenoegen te uiten.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:15

Ik heb gewoon de censuur afstaan, maakt het lezen een stuk handiger. Zoals bv. Marco Ku.tscher idd.
Ik denk dat je bij het soort van gevallen die jij hier geeft gewoon moet TEM'en als het echt uit de hand loopt. Je kan immers niet het woord "kanker" gaan censureren, omdat het vaker een goede denotatie heeft ipv een connotatie.
G.odverdomme wordt wel gecensureerd omdat dat het meest beledigende is, neem ik aan. Bij verdomme zeg je in principe 'verdo(e)m me' en heb je het over jezelf en niet over de ander. appelflap, daar betrek je dan weer God bij en dan wordt het beledigend (?) voor Christenen/katholieken.

Maar nogmaals, zonder censuur vind ik veel fijner lezen. Over de scheldwoorden die door Bokt worden gecensureerd struikel ik al lang niet meer. Klote, poedersuiker, banketstaaf etc. zijn immers woorden die, helaas, al een deel van het dagelijkse leven zijn.

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:49

ik zeg soms jezus of verdomme en echt schelden toe ik niet maar alleen als het nodig is opzicht maak me niets uit maar als het met ziektes word gescholden is wat minder

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:55

Vind ik ook. Als je zelf kanker (ofzo) hebt ben je er ook niet blij mee dat sommige mensen te weinig respect hebben om dat woord gewoon over te laten aan de ziekte zelf. Nee... er zijn mensen die vinden het zelfs stoer... Een jongen uit mijn vroegere klas leek het gewoon stoer te vinden om kanker kind... heoren kind etc. Je moet gewoon je eigen grens trekken! Niet denken anders ben ik niet stoer... Gewoon jezelf blijven! Ik ben er echt niet trots op als ik gvd oid zeg. Nu lijkt het mis. alsof ik een braaferik ben (ben ik zekers niet). Maar ik ken mijn grenzen en schaam me vaak zat voor wat ik heb gezecht... gewoon extreme dingen die mensen gewoon op een stomme manier zeggen moet je temmen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:19

waar je je godsamme al niet over kunt opwinden Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:30

och al god en jezus gecensureerd gaan worden
(hihi lees m net dubbel ..ergens rare uitspraak)
kan je het toch hebben over onze lieve heer en zijn zoon?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:34

Dat vind ik wel erg vergezocht. Ik vind dat god en jezus niet gecensureerd meoten worden, zodat er vrij over gepraat kan worden. Als iemand ermee scheldt kun je altijd temmen.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:43

idd.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:14

Loolapelooza schreef:

Uit deze post maak ik alleen maar op dat jij weinig respect voor je medemens hebt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:58

Voor mij hoeven God Jezus, Allah en Mohammed ook niet in een post betrokken te worden, tenzij het topic een religieus karakter heeft.
Vind het eerder getuigen van een beperkte woordenschat als je er off-topic Jezus en consorten bij moet halen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:59

Loolapelooza schreef:

Wat wil je met zo'n reactie nou bereiken? Iemand expres laten irriteren?

Godsamme, Gvd en al die woorden vind ik echt onzin om te gebruiken op bokt. Je heb voor mijn part uren de tijd om je bericht te typen, over te lezen, of jezelf te bedenken, dus wáárom zou je je niet in kunnen houden en die woorden achterwege laten?

Dat het word verandert in appelflap en dergelijken lijkt mij zeer onlogisch, geen mogelijkheden meer tot discussies en godsamme kan nog worden verandert in g.odsamme en dan lees je nog hetzelfde..