Onze Sherlock Holmes eerst via PB aan de mods in actie komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Onze Sherlock Holmes eerst via PB aan de mods in actie komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 04:01

Op bepaalde fora, zeker op Mensenwelzijn, komen vaak schrijnende verhalen langs. Zo schrijnend, dat je denkt dat het niet mogelijk is. Een schaduwaccount is snel gemaakt, een relverhaal snel verzonnen. Zo denken velen onder ons. Ook ik denk bij bepaalde topics wel eens 'dit is toch te gek voor woorden'. Maar eerlijk, je onzekerheid over de waarheid van het verhaal openlijk in het topic uiten kan erg kwetsend zijn. Vaak blijken de verhalen ook gewoon waar. En dan heeft de TS er ook nog eens dat bij te nemen.

Mijn voorstel: alle assumpties over neptopics worden eerst gemeld aan een mod of bemiddelaar die eventueel met de TS contact opneemt (die weten ook meestal van wie de SA is) en even aankijkt of alles waar is (in de mate van het mogelijke). Ik vind dat mods ook wel eens sneller mogen reageren op die openlijke beschuldigingen. Of mis ik toevallig alle topics die achteraf niet waar blijken?

Mijn idee verder: met een helpend of troostend woord doe je niets verkeerd. In het beste geval help je er iemand die problemen geeft een beetje mee, en bieden we een plaats waar je je hart kunt luchten. Blijkt het verhaal toch nep, kun je jezelf niets verwijten, jij hebt alleen je goede wil getoond. Iets posten in een topic duurt maar enkele seconden, en het kost geen geld. Vind je het verhaal toch te ongeloofwaardig? Post dan gewoon niet, en maak je niet druk om de tijd die anderen eraan besteden. Ik denk dat veel mensen er zo over denken en dat er ook velen zijn die het niet erg vinden de TS het voordeel van de twijfel te geven.

Verder: bokt biedt een veilige haven waar je iets anoniem kunt vertellen en in no time toch een boel info en steun krijgt. We krijgen hier veel meer verhalen te horen dan irl. Dit kan de idee geven dat iets onmogelijk is. Bedenk dat de meeste problemen in het echt gewoon niet aan de grote klok gehangen worden en je er nooit wat over hoort tenzij je er heel dicht bij staat, of mss ergens een gek gerucht.

Het was iets wat mij opgevallen was, en wat ik soms wel sneu vind voor de TS in kwestie.

Totdaar mijn filosofische bijdrage aan bokt weer Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Onze Sherlock Holmes eerst via PB aan de mods in actie komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:25

poes schreef:
Ik vind dat mods ook wel eens sneller mogen reageren op die openlijke beschuldigingen.

Mag ik hier even op reageren? Ik denk dat de Mods het al heel erg druk hebben zeker nu er af en toe Mods weggaan. Die paar Mods die we hebben gaan op in de meerderheid van de 'zwarte' bokkers. Er word (ongeveer) elke minuut (of was het seconde?) een bericht geplaatst en het is onmogelijk om 'snel' op alles TeMs en andere dingen te reageren. TeM gewoon als je zoiets ziet en dan kijkt er vast een Mod naar. Maar dat kan even duren.

Dat neemt niet weg dat ik je standpunt wel begrijp en ook steun. Ik lees soms ook wel eens iets waarvan ik denk 'is het echt waar?' maar ik ga niet in dat topic mijn twijfels uiten. Daar heeft de TS niets aan. Als ik twijfel aan een verhaal Bok ik gewoon verder. Wil je de TS steunen en advies geven reageer dan, twijfel je reageer dan niet of PB idd een Mod met je uitleg.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:53

Ik ben dit deels met je eens en zeker als je als lezer twijfelt...kwets iemand niet onnodig.
Neemt niet weg dat wanneer iemand zo ontzettend liegt en zo speelt met de gevoelens van andere bokkers en daar misbruik van maakt ...ik het zeker niet zal laten om hier openlijk op te reageren. Puur om deze persoon onderuit te halen.
Wij hebben vorig jaar in ons topic een heel duidelijk voorbeeld gehad....alles...maar dan ook alles was gelogen...incl het beschuldigen (ernstige beschuldigingen) jegens derden.
Deze persoon is dus ook gigantisch door de mand gevallen puur omdat een aantal bokkers niet hun mond hielden en het balletje hierdoor aan het rollen hebben gebracht. Dit is soms een proces van weken/maanden...en voor een mod onmogelijk om alles door te lezen en dat op te pikken of te signaleren wat wij op dat moment oppikten.
Na dit voorval voelden wij ons dus ook vreselijk belazerd en gebruikt!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:10

Ik vind dat je een goed punt hebt. Ik heb me ook al een paar keer gebrand aan een verhaal wat niet geheel volgens waarheid werd verteld, maar daar was ik na een paar dagen weer overheen. Clown Mocht iets wel waar zijn en komen daar kwetsende reacties op, komt dat natuurlijk veel harder aan bij zo'n TS.

Aan de andere kant, soms is zo duidelijk door herleidbare feiten dat iets niet klopt, ik me best kan voorstellen dat er mensen zijn die een tegenreactie geven.

Moeilijk dus om een grens te stellen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:45

Wat een ontzettend nette filosofische bijdrage Poes OK dan! Ik ga even de mod(s) van MW lokken voor een reactie.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:46

Voor wat betreft de reactie van Shalimar: dergelijke topics (waarbij ik het ook sneu begin te vinden voor TS) gaan gruwelijk hard, daar kom je amper doorheen als je wat wilt plaatsen. Voor de mods dus onbegonnen werk, tenzij ze er een slotje op knallen (en dat is dan ook wat dan gebeurd).

Verder ben ik het helemaal met Poes eens. Alleen weer een praktische opmerking: ik kan me voorstellen dat het even duurt eer dat uitgezocht is (blijft mensenwerk), moet dan in de tussentijd het topic op slot? Dat is imo net zo rot als zeggen dat je het niet geloofd. Toevallig is Sizzy niet online, wie moet er dan aansproken worden? Hoeveel mensen zouden Sizzy of wie dan ook niet een pb sturen? Ik vrees dat het resultaat gaat worden dat Sizzy en wellicht tegelijkertijd 6 andere mods die toevallig online zijn doodgegooid worden met pb's en het topic gewoon doordendert...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:50

Ok ik wil zeker niet de mods aanvallen hier, ik begrijp dat het voor hen onbegonnen werk is om alles bij te houden. Ik vind gewoon dat dat soort opmerkingen vaak niet passen in zo'n topic. Aan de andere kant, als ik djuno's verhaal zo hoor, dan heeft het soms wel blijkbaar nut. Maar goed, daar werden blijkbaar ook mensen van bokt beschuldigd en zo?

Kunnen we dan geen regel maken dat als het topic anoniem is en niemand beschuldigt, dat we dan die opmerkingen achterwege laten? Natuurlijk als er mensen (mogelijke bokkers) openlijk beschuldigd worden hebben we alle recht om na te gaan of het waar is!
Ik kom dit weekend helaas niet meer online vrees ik, ik hoop dat hier wat uitkomt Ja Alvast bedankt voor de reacties Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:00

Maar dan krijg je dezelfde ellende als met de gewone regels: niemand leest het.

Maar het zou mooi zijn als hier iets mee gedaan wordt, je hebt er in elk geval goed over nagedacht Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:05

Allereerst, schaduwaccounts moeten tegenwoordig eerst aangevraagd worden bij het moderatorteam, hierdoor wordt er al een hele hoop gefilterd Lachen

Bedankt voor je input iig! Ik ga het morgen even goed doorlezen *nu even weinig tijd. Dit lijkt me een mooi stuk om (gedeeltelijk) te plaatsen in de charter Lachen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:12

Daar ga ik in mee Sizzy.
Super stuk Poes. Goed verwoord.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:05

Dat heeft ook in een bokt bullieten gestaan dat een schaduwaccount moet worden aan gevraagt en dat je er een goede reden voor moet hebben

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:12

MSQuincyTE, het zijn lang niet altijd schaduwaccountantjes... Ik kan je zo een paar voorbeelden geven van mensen die al langere tijd Bokten en die een heel verhaal ophingen waar niks van waar was. En dat deden ze gewoon onder hun eigen naam hoor, niks SA...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:19

Toevallig moest ik gisteren denken aan een bokker die haar verhaal hier deed onder een toegestaan SA.
In eerste instanties waren de reacties op haar topic soms wat lomp en kort door de bocht.
Totdat bij de gebruikers doordrong hoe ernstig de situatie was.

Doordat TS haar probleem openbaar durfde te maken, heeft ze net het duwtje in de rug gekregen om stappen te ondernemen en in ieder geval haar moeder in vertrouwen te nemen.
Als Bokt er niet was geweest, was de kans op een onbezorgde en vrije puberteit voor TS verkeken.
Ze heeft nu spreekwoordelijke klappen opgelopen, maar die zal ze waarschijnlijk wel te boven kunnen komen.

Dus, ik ben het met TS eens, heb je je twijfels, schakel een mod in.
Dat heb ik overigens ook al eens gedaan met een sensationeel verhaal, maar dat bleek later helaas wel waar te zijn, maar is goed afgelopen.
Ik heb toen ook wel een duidelijke mening in het topic gegeven, maar nadat bleek dat TS geen flauwekul op zat te hangen, contact met haar gezocht en mijn excuus en zienswijze gegeven.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:58

Sta er ook bij stil dat bij niet veel bokkers irl zulke erge dingen gebeuren als er op bokt topics over gemaakt zijn, daarom denk je of sneller ach dit is vast niet waar of je zou willen dat het niet waar is....

Ik ben het wel zeker met je eens Ja de TS start een topic op bokt om geholpen te worden en niet om nutteloze en gemene reacties van andere bokkers te krijgen Lachen

Mocht je nou tog nog zo´n raar verhaal lezen en dan tog een niet zo symphatieke reactie plaatsen en blijkt het achteraf tog waar te doe dan wat tienus63 deed !
Neem contact op met de gebruiker (via PB bijvoorbeeld) en zeg sorry ! Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:03

Sylvia schreef:
MSQuincyTE, het zijn lang niet altijd schaduwaccountantjes... Ik kan je zo een paar voorbeelden geven van mensen die al langere tijd Bokten en die een heel verhaal ophingen waar niks van waar was. En dat deden ze gewoon onder hun eigen naam hoor, niks SA...

Dat is idd wel erg ja.. Ik heb het nog niet zo meegemaakt (of over minder zware topics, zoals pony's en groentesoep Haha! ).
Ik denk dat er idd wel mensen hetzelfde over denken neen?