Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:59

Ik kom het steeds vaker tegen, posts die moeilijk leesbaar zijn door het niet gebruiken van hoofdletters en leestekens. In de trant van:

Citaat:
ik heb een pony en als ik hem ga rijden heb ik het volgende probleem hij is dan soms zo lastig en dan weet ik niet wat ik moet doen hij gaat dan klieren in de hoek van de bak en ik weet niet hoe ik hem daar uit moet krijgen ik heb het al geprobeerd blablabla als ik sochtends zijn stal uitmest dan kijkt hij altijd zo lief naar me en dan ga ik hem borstelen

Hier word ik dus helemaal gestoord van. Alles wordt achter elkaar geplakt zonder leestekens en hoofdletters. Nou maak ik hier wel vaak een offtopic opmerking over, maar kunnen de mod's niet vaker wat taalkundige opmerkinge plaatsen i.v.m. de leesbaarheid? Ziek

Anoniem

Re: Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:02

Dan zul je zoiets moeten temmen Lachen
Mods komen niet overal. Lezen niet alles.
Dan wordt er per pb wel wat van gezegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 13:06

Ok dus daar mag je ook voor temmen Haha!

Dan ga ik het nog druk krijgen want het lijkt wel steeds erger te worden Boos!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:07

Inderdaad echt verschrikkelijk irritant. Net als msn taal. Na mijn idee heeft iedereen toch leren schrijven met behulp van leestekens? Mijn lerenschrijvenjuf zou zich omdraaien in haar graf als ze mij zo zou zien schrijven. Ik heb dyslexie, maar doe altijd mijn uiterste best zo goed Nederlands te schrijven als mogelijk. Anders even kopiëren en plakken in word.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:23

Nooit geweten dat je ervoor mag temmen. Weer wat geleerd. Vaak doe ik niet eens pogingen het te lezen, ben vaak na de halve zin de draad al kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:26

Ja hoor
Als het echt niet te lezen is mag dat.
Het is regel dat er op bokt geprobeerd wordt Nederlands te schrijven.
Dus hoofdletters en punten horen daar ook bij.

Taal en type fouten, dat is nog wat anders.
Helaas gaat dat bij mij ook echt niet foutloos.
Maar je ziet snel genoeg of iemand geprobeerd heeft zijn berichtje duidelijk te krijgen of zomaar wat op de toetsen heeft lopen rammen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:28

Ik heb altijd een heel simpele oplossing hiervoor: gewoon niet lezen. Als desbetreffend persoon een vraag stelt, is het haar (of zijn) eigen schuld wanneer ze hier nauwelijks reactie op krijgt. Moet ze maar leesbaar schrijven.

Edit: niet dat het niet irritant is, trouwens... Misschien maar een speciale "taalmod" aanschaffen? Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:02

Een taalmod, dan mag je iedere week een nieuwe aanstellen omdat de vorige horendol en geflipt toe is aan vakantie. Knipoog

Het wordt inderdaad echt steeds erger, ook niemand neemt er de moeite voor lijkt het wel om het eigen bericht even snel na te lezen. Typlessen volgen voor jeugd hoor ik ook weinig meer van.

En notabene zit er gewoon een spellingcontrole op mijn google toolbar (die werkt trouwens prima)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:03

Och, er zijn een aantal bokkers die toch de halve dag al anderen lopen te verbeteren op taalkundige fouten... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:04

Bienotje, veel mensen kunnen wel gewoon typen. Maar vinden msntaal stoer. (Ik vind het er debiel uitzien, maar goed.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:11

Nouks schreef:
Och, er zijn een aantal bokkers die toch de halve dag al anderen lopen te verbeteren op taalkundige fouten... Knipoog

En dan de meest akelige verwensingen naar hun hoofd krijgen.
Meestal als het echt onleesbaar is doe ik dit idd.

Maar je wilt niet weten wat voor akelige dingen je dan naar je hoofd geslingerd krijgt.
Dus dan stop je er maar mee.

Tenzij het zo tenenkrommend is dat je handen ervan gaan jeuken...
viewtopic.php?f=2&t=705125

viewtopic.php?f=2&t=699241

Geniet hier maar even verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:15

Och, ik zeg er zelf ook geregeld wat van. Ondanks dat ik soms best bot uit de hoek kan komen (ja, ik ken mezelf goed genoeg om dat te weten Clown ), heb ik die verwensingen nog niet gezien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:18

Nou heb het al 2x meegemaakt, door iemand die zegt dyslectisch te zijn.
Snap best dat je dan fouten maakt, maar waarom de ene wel en de andere niet.
Heeft imo ook te maken met een stukje gemakszucht.
De een het wel door de spellingscontrole haalt en de ander niet..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:18

Ik heb heel veel problemen met zinsbouw, de taalfouten haalt sprint mijn dyslexie programma er wel uit. Maar zinsbouw meestal niet. Hij kan het wel voorlezen maar dat vind ik meestal zo storen naar de rest toe.
Nu ja, ik doe men best. Meer kan ik niet doen. Msn, breezer taal snap ik ook niet, lijkt me zelfs moeilijker om te typen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:20

Echwel schreef:

Of de één heeft er meer last van, dan de andere....
Weet je hoe vervelend het is, om heel je leven niks te kunnen typen zonder het eerst naar te zien. En dan nog, als je het na kijkt schrijf je het negen op te tien. Nog eens fout over..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:20

Als er een taalmod aangesteld wordt stel ik me per direct beschikbaar Ja

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:23

katiavl schreef:

Weet je hoe vervelend het is, om heel je leven niks te kunnen typen zonder het eerst naar te zien. En dan nog, als je het na kijkt schrijf je het negen op te tien. Nog eens fout over..

Helaas ja dat weet ik, maar dat wil niet zeggen dat je enorme fouten er niet uit moet halen.
Mijn dochter hebben we geleerd hoe ze het moet doen
Zit nu met woordenboek naast haar computer, en uitgebreide dingen doet ze eerst in word.

Maar met goede begeleiding is ze heel ver gekomen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:25

katiavl schreef:
Ik heb heel veel problemen met zinsbouw, de taalfouten haalt sprint mijn dyslexie programma er wel uit. Maar zinsbouw meestal niet. Hij kan het wel voorlezen maar dat vind ik meestal zo storen naar de rest toe.
Nu ja, ik doe men best. Meer kan ik niet doen. Msn, breezer taal snap ik ook niet, lijkt me zelfs moeilijker om te typen.

Kijk, jíj doet je best. Dat is al een dik compliment waardig. Er zijn genoeg mensen (trust me, ik ken er genoeg) met dyslexie die lekker een eind onleesbaar weglullen in msn-taal. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk wanneer je toch al moeite hebt met taal.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:27

katiavl schreef:
Echwel schreef:

Lang leven de word spellingscontrole. Die helpt mij echt. Heel veel meisjes zeggen dyslexie te hebben, prima. Maar als er 185 keer tegen jou gezegt word dat je de tekst door word moeten halen en het vervolgens niet doet.......banne
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 15-01-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:27

Echwel schreef:
katiavl schreef:

Helaas ja dat weet ik, maar dat wil niet zeggen dat je enorme fouten er niet uit moet halen.
Mijn dochter hebben we geleerd hoe ze het moet doen
Zit nu met woordenboek naast haar computer, en uitgebreide dingen doet ze eerst in word.

Maar met goede begeleiding is ze heel ver gekomen,

Mischien is sprint iets voor haar. Bv hard en hart is verwarren en dan word het voorgelezen plus de betekenis. Teksten kunnen voorgelezen worden, het spelt voor je. Maakt samenvattingen.

http://www.tni.be/home/home_nederlands.php

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:28

Nouks schreef:
katiavl schreef:

Kijk, jíj doet je best. Dat is al een dik compliment waardig. Er zijn genoeg mensen (trust me, ik ken er genoeg) met dyslexie die lekker een eind onleesbaar weglullen in msn-taal. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk wanneer je toch al moeite hebt met taal.

Hier zit er nog 1. Ik typ al mijn mailtjes in word. Als ik een topic open gaat hij door word enz enz enz

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:28

Dyslexie lijkt onderhand een soort epidemie te worden, maar mijns inziens wordt er steeds slechter onderwijs gegeven op de scholen. Leerkrachten kunnen zelf ook al amper meer spellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:30

Nou ook door een speciaal aangepaste bril met een prisma erin.
Kwamen we na 18 jaar achter dat dat hielp.

Kan ze nu zelfs heerlijk boeken lezen, alleen het schrijven, en zelfs taalgebruik blijft moeilijk.
Maar ik neem mijn petje af hoe ze haar best ervoor doet, om zeker hier op bokt, geen fouten te maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:34

Ik vind dat je moet opletten met het woord epidemie te gebruiken. Toen ik in een ver verleden nog op de basisschool zat. Kon het niet zijn dat ik dyslexie had twee in een klas, nee dat mocht niet. Ik had dus geen dyslexie maar was alleen te lui/te dom om te schrijven. Ze waren ook niet bang om dat tegen mij te zeggen. Slecht onderwijs is echt iets anders dan dyslexie.
Want die testen zucht, voor ik mijn vrijstelling op universiteit kreeg zijn echt zwaar.
Tweede probleem, hoe weet je of die persoon dat terecht heeft...

Ja, word is echt een redding. Word plus sprint is een godsgeschenk. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:34

Zelf vind ik het een groot verschil of er een netjes verzorgt bericht staat, ook al is dat met fouten.
Of gewoon wat gerammel op het toetsenbord.

Bokt is natuurlijk ook weer niet Nederlandsetaal.nl, waar dus geen foutje mag staan.