Beter laat dan nooit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Beter laat dan nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 17:38

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Pauline en ben net 24 jaar geworden. vanaf mijn 9de ben ik begonnen met paardrijden. Het heel wat heisa veroorzaakt want ik wilde naar de paarden (ben strond alergisch). Uiteindelijk gelukt em sindsdien heb ik het altijd leuk gevonden. Vroeger reed ik manege Any Dale en heb het er erg naar mijn zin gehad. Later ben ik overgegaan naar manege Lies beuker omdat de manege in mijn woonplaats kwam te liggen. Mijn moeder wilde me niet meer brengen dus had geen keus.

De eerste periode reed ik er nog toen de manege in naarden stond. daarna meteen meegegaan naar Almere-Buiten. Ik woonde er op 3km vandaan, heerlijk was dat. Tja, dan begint het kriebelen van een eigen paard. heb meerdere verzorg pony's gehad maar dit was anders, leuker en beter. Inmiddels was ik 17.

Er stond een heel erg leuke vos te koop op de manege, helaas was die wel erg duur. maar mijn moeder had een schimmel gezien die ze erg leuk vond en niet duur. Ze wilde alleen hem hebben of geen paard. het was de leleijkste bok die ik gezien had, maar het 4 benen en was een paard. moest maar blij zijn want we gingen proefrijden. Boem daar lag ik, op de grond. beest kon alleen maar bokken. galoperen kon hij niet. Wel een leuke uitdaging. wat minder was, was dat mijn ouders niet zo goed konden rijden maar wel erop wilden. Dat wordt flink trainen. Mijn broertje zou er ook op rijden.

goed besloten het paard te laten keuren en te kopen. Goedgekeurd en de naam Quinto gegeven.
lekker poetsen en een beetje zorgen dat hij weer een beetje toonbaar werd. Hij zou om de kosten te drukken ook in de manege een uurtje meelopen. ik wilde dat dus niet maar had geen keus en hadden we hem niet gekocht. Volgens de DA moest een paard minstens 4 uur p/d rijden. Geen probleem mijn broertje anderhalf uur ik anderhalf uur en de manege 1 uur. op de manege was hij inmiddels ook berucht geworden door zijn erg gemene bokken.

Na 3 maanden precies wilde ik wel eens naar buiten met hem. Hij liep steeds beter bij ons en hij luisterde inmiddels. Heb de beste ruiters van stal getrommeld om mee te gaan. We waren met z'n 3en en had voor de zekerheid de slof erom gedaan voor meer controle. Het begon al fout hij wilde het erf niet af maar volgede later de rest wel. stukje stappen, stukje draven. en toen was het over. Hij werd knettergek en levensgevaarlijk. Hij kon alles wat niet moest en bleef maar steigeren. ik wilde er graag af maar er naast lopen was ook omverantwoord en niemand durfde erop (neem ik ze daarom mee?). Goed teruggeaan maar het kwaad was al geschied. hij liep op de weg, de rechterweg helfd. op zich goed maar ik wilde eraf. dat ging niet, er kwam een busje aan en reed ons zo aan. auto totall loss maar paard een paar schrammetjes. hij ging op de auto zitten. ik was in dikke schock, paard ziet gras en gaat vreten. Na drie dagen was hij weer goed.

Ik heb het 3 jaar met hem geprobeerd en is wel beter geworden maar was er wel klaar mee. dressuurmatig kon hij niks en springen ging niet lukken omdat ik nog geen punt kreeg. foto's van Quinto heb ik helaas niet op digitale camera dus niet op de computer.

Ik heb hem verkocht en heb mijn huidige merrie nu inmiddels al bijna 4 jaar. Ze was 3 toen ik haar kocht en was net zadelmak. splash is een kwpn merrie van darlington X falco.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas na een half jaar werd ze stokkreupel en bleek ze OCD te hebben. Ze had het aan beide spronggewrichten in totaal 7 fragmenten.
Ze is geopereerd en dat ging goed.

Ze moest revalideren en konden weer gaan beginnen met opbouwen. Voor de operatie was ze altijd erg vrolijk en deed alles daarna was ze anders. Al snel voelde ik een blokade en haald er een chyropractor bij. Ze bleek een halswerfel beschadigd te hebben. Ze was gevallen toen ze wilde opstaan na de narcose. ook ontlaste ze haar knieeen. Die waren te zwak en moeste we vrij snel op krachten ziet te krijgen. We ,oesten gaan springen met haar op kleine voltes, niet hoog. ging super maar het leed was al geschied. Ze kwam weer langs en constateerde een schouderblesure, doordat ze haar achterhand ontlaste en teveel op de voorhand liep. Haar knieeen waren inmiddels weer goed. schouder rust gegeven. we konden weer beginnen. Poosje later was er wéér wat. chyropractor er weer bijgehaald (inmiddels had ik bijna een abbonoment). Dit keer een pees blesure doordat ze haar schouder ontlaste. Zijn we maanden mee bezig geweest. We waren inmiddels zo ver dat ik er meer naast liep dan erop zat. Na 4 maanden weer het been scannen en was door de Da goedverklaard. We gingen weer rijden, dit keer hielden we het langer vol. we zijn naar een anders stal gegaan en waren al 1 jaar verder. ik kreeg les van een vrouw die samenwerkt met de chyropractor om problemen proberen te voorkomen. Ging super en het leek dat ik eindelijk het dressuurpaard had wat ik kocht. ik zou een Onderlinge wedstrijd dressuur rijden want mijn intructrice vond ons er klaar voor. ik reed inmiddels al een half jaar achterelkaar. Toen ik me opgegeven had ging het mis. Ze begon te staken en deed niks meer. Toch maar weer naar de kliniek. Ze konden het niet vinden in de eerste instantie. Heb les gekregen van een fysio. Ze was iets krom dus kon daar last van hebben. na een periode van telkens heen en weer rijden kwamen we erachter dat ze atactisch is. Na de val waar haar hals werfel is beschadigd is er ook in haar rug een zenuw geraakt. Volgens hun kon ze niet meer bereden worden, alleen maar voor de kar. Ik was inmiddels al een nieuw adresje voor Splash aan het zoeken. waar ze als gezeldschapsdier zou fungeren. gelukkig ging het beter en hebben ze de diagnose veranderd. Ze mocht licht recreatief bereden worden en evt endurance maar of dat zou lukken betwijfelen ze. heb een Da verklaring voor haar rare loopje dat ze verder ok is. We mogen haar niet meer aan de teugel vragen want doet pijn en blokkeerd de boel uiteindelijk. Er is een osteopaat uit belgie langs geweest. Sinds dien gat het zo goed dat we inmiddels 5 endurance wedstrijden goed uitgereden hebben zonder een bemerking op haar lopen. we zijn zelfs 2 keer in de prijzen gevallen. We maken ons nu klaar op klasse 2. Haar record qua afstand ligt nu op 50 km.

Afbeelding hier was ze 4

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding hier hebben we net 50 km afgelegd

Afbeelding voor de laatste wedstrijd dit jaar

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Beter laat dan nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:54

Wat een verhaal zeg!!! Je hebt wel pech gehad met je paardjes!
Maar welkom op Bokt...en succes met je endurance wedstrijden!! Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 23:12

thanks

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:25

welkom en heel veel plezier op bokt