Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:31

Ben ik de enige die zich eraan ergert?

Steeds vaker zie ik in berichten 'is' staan in plaats van 'eens'.
Voorbeeld: Ik heb dat ook wel is gedaan.

Het valt mij best vaak op, en ik heb zoiets van "Je weet het verschil tussen 'is' en 'eens' toch wel?".

More

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:34

Tsjah, ik denk dat de helft het ook wel weet.
Maar ze doen het gewoon voor stoer praat zegmaar Tong uitsteken.
Het is denk ik ontstaan uit 'welles' en dan 'wel is'.
MSN taal zie je ook steeds vakar overal. En afkortingen enzo.

Eindelijk is de eerste Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:38

Ik typ het ook wel eens, maar ik zeg het ook zo dus tja Lachen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:43

Deze fout heb ik nog niet gezien.
Maar ik erger me wel aan het soms bedroevende niveau; onvoorstelbaar hoe slecht veel mensen hun eigen taal beheersen! Dan ga je toch vraagtekens plaatsen bij het onderwijsniveau. Huilen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:49

Dat is me nog nooit opgevallen. Ik ga er eens op letten.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:00

Het valt me wel op.
Vind het zo irritant dat mensen de taal niet goed meer beheersen.
Waar gaat dat heen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:16

Tja, als je overal druk om moet gaan maken. Heel veel bokkers kunnen bijna niet fatsoenlijk nederlands typen, of alleen maar breezertaal. Ik erger me ook zo aan de zin ''Ik kon die persoon wel'' (Ik kende die persoon wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:35

of, 'ik wou dat dat ik dat kon' ... wouden zijn bossen... geen werkwoord dus....

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:41

enigste in plaats van enige, of:
beter als jij... beter dan jij
hij zij tegen me ipv hij zei tegen mij
en zo nog veel meer

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:46

Ja dat zij/zei is ook een veelvoorkomende fout!
Ik vind het wel triest dat veel mensen niet eens normaal abn kunnen typen.. Of doen ze het gewoon omdat ze denken dat het hier niet uitmaakt?

Maarja, ik erger me er niet heel erg aan ofzo, maar het valt wel op!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:48

Als dat de enige spelfout is waar je je weleens aan kan storen dan valt het nog best mee Knipoog

Ik vind andere spelfouten en schrijfwijzen storender denk ik. Helemaal als er vele in combinatie fout worden toegepast in één enkele zin bv Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:49

Ik wil niet heel banketstaaf zijn hoor, maar er zijn hier veel mensen met dyslexie. Ook aardig dat jullie met hen rekening houden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:52

Als ik moet beginnen over mijn ergernissen aan het niveau van de nederlandse taal hier op bokt.... Dan zitten we hier nog wel even
Dyslectie daargelaten natuurlijk.

Hij wilt? Wilt?
Jouw/jou? Ook moeilijk

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:58

@Melissa, zo bedoelde ik het niet. Ik snap wel dat mensen met dyslectie fouten maken, maar niet heel bokt heeft toch dyslectie? Lachen Ik houd er wel rekening mee als er in iemands onderschrift 'Ik heb dyslectie' staat. Lachen

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:59

helemaal mee eens.
in de algemene topics probeer ik wel abn te doen, terwijl ik in me vrienden topics (topics waar ik (bijna) iedereen ken en het meest te vinden ben) ook in me streektaal-grammatica typ. maar hun snappen me dan ook wel, dus dan is het minder erg.

en wat dachten jullie van de interpunctie? teksten zonder komma's en punten zijn lastig te lezen en sla ik meestal over, terwijl t vaak wel leuke topics zijn.. op hoofdletters let ik niet eens (zoals jullie nu ook wel merken aan mijn stukje) omdat de leestekens voor mij genoeg zijn (als ze er al staan).

al met al kom ik tot de ontdekking dat dit een warrig stukje is geworden. wel duidelijk zo? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:00

Melissa schreef:
Ik wil niet heel banketstaaf zijn hoor, maar er zijn hier veel mensen met dyslexie. Ook aardig dat jullie met hen rekening houden.

Degene met dyslectie, hebben dat vaak in hun onderschrift staan, wat ik zeer waardeer. Ik snap dat je met zo'n stoornis het al helemaal vervelend vindt om überhaupt iets te schrijven, laat staan op een forum.

Maar buiten die mensem om ,schrik ik ook behoorlijk van de taalfouten...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:04

Juud87 schreef:
helemaal mee eens.
in de algemene topics probeer ik wel abn te doen, terwijl ik in me vrienden topics (topics waar ik (bijna) iedereen ken en het meest te vinden ben) ook in me streektaal-grammatica typ. maar hun snappen me dan ook wel, dus dan is het minder erg.

en wat dachten jullie van de interpunctie? teksten zonder komma's en punten zijn lastig te lezen en sla ik meestal over, terwijl t vaak wel leuke topics zijn.. op hoofdletters let ik niet eens (zoals jullie nu ook wel merken aan mijn stukje) omdat de leestekens voor mij genoeg zijn (als ze er al staan).

al met al kom ik tot de ontdekking dat dit een warrig stukje is geworden. wel duidelijk zo? Tong uitsteken

Bloos

Maar inderdaad. Interpunctie schiet ook vaak te kort. Net las het alineas maken in langere stukken tekst. Daar wordt het zo heerlijk onoverzichtelijk van.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:08

@Qimm: ja, dat is dan weer een stukje streektaal van mij, wat ik vaak niet herken. SORRY! Bloos Tong uitsteken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:22

Heel irritant lezen ja. En wat denk je van mijn/ me??? Ook een hele irritante!!!!!!

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:26

Ja, vind ik ook irritant. Inderdaad ook dat mijn/me, of dat mensen in plaats van kunnen, kennen zeggen. "Ken jij dat ook?"
Dan heb ik echt zoiets van: Typ eens normaal ABN Scheve mond.

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:58

Ik beantwoord e-mails voor een bedrijf. Je wilt niet weten wat ik allemaal tegen kom... Regelmatig krijg ik het idee dat mensen de basisschool niet hebben afgemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat half Nederland aan dyslexie lijdt? MSN-taal kan ergerlijk zijn, maar dat is afhankelijk van de hoeveelheid waarin het wordt gebruikt. Grammaticaal correct typen is niet altijd makkelijk, maar het zou fijn zijn als iedereen het zou proberen. Fouten maken blijft tenslotte menselijk.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:10

Ik probeer ook zo goed mogelijk te typen opzich op bokt. Maar ik heb geen zin om echt een kwartier na te denken of het met een D of T moet... Daar ben ik nog al slecht in.
Hoofdletters doe ik soms 0:a

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:13

Juud87 schreef:
helemaal mee eens.

Dit is voor mij ergernis nr. 1. Je weet toch wel het verschil tussen mijn en me? Ik geloof dat het mode is om nooit meer mijn te schrijven maar altijd me. Dan valt is nog wel mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:28

Bitch schreef:
of, 'ik wou dat dat ik dat kon' ... wouden zijn bossen... geen werkwoord dus....

'Wou' mag! Ja
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/ schreef:
"Het werkwoord willen kent in de verleden tijd twee vervoegingen: zowel de regelmatige vormen wilde en wilden als de onregelmatige vormen wou en wouden of wouen. De enkelvoudsvorm wou wordt minder in de schrijftaal gebruikt; de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal."

En voor de meervoudsvorm gaat het wel op dat die niet geschreven wordt, en dat het bossen zijn, maar een 'wou' is natuurlijk geen bos Knipoog

- Namens de Bond Voor Wou Cool

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:41

Juud87 schreef:
helemaal mee eens.

En toch vind ik een tekst waarin hoofdletters gebruikt worden stukken prettiger lezen. Scheve mond

En wat hier ergens al genoemd werd: 'Ik kon hem'.. tja.